Verkligen lyx att slippa handskava allt det här, verkligen blivit kul att pyssla med efter jag fixade maskinen, även om den är glapp och sub-optimal.
Gav mig
iaf på tvärsliden och dess oljekanaler.
Höll på att krångla till det rejält med att spänna upp det i fräsen, försöka montera någon höghastighetsspindel o.s.v o.s.v.
Slutade med att jag bara tog dremel och lite slipstift, funkade utmärkt att bara följa linjen och vara försiktig, det är trots allt bara ett litet dike för att oljan ska sprida sig..
Har sedan borrat 2mm hål upp i gjutningen och ett 4.5mm hål tvärgående, fick borra från båda hållen där för att få det genomgående.
Ena sidan kommer pluggas och andra sidan får en oljenippel. Tanken med att ha mycket mindre hål "ner till dikena" är att få bättre fördelning genom att dom stryper flödet.
Mätte även så bra jag kunde för att se till så dessa kanaler inte kommer ut i fria luften utan alltid har
kontakt mot undre glidytan.
Spar det där med laxstjärtarna till senare, vill först få sadeln plan.
Har varit på den här innan med ett skavstål för att få bort dom värsta grovheterna men ytan i helhet ser fortfarande ut som skräp.
Speciellt nedre vänstra hörnet här är horribelt med tydlig porositet från gjutningen.
Ytorna undertill är enligt följande:
Rött för främre och bakre gibb, misstänker att den bakre deformeras p.g.a den ojämna ytan
Gult är bakre glidyta
Blått är monteringsyta för "förklädet" eller vad det kallas på svenska.
Slösade någon timme med att försöka skava in det men slutade i fräsen ändå.
Tog bort 0.2mm över hela ytan för att bli av med porositeten och sen ytterligare 1mm från den blanka ytan till vänster om prisman, mestadels för att den inte har något syfte och störde i skavnings processen.
Fräste även av den tunna biten längst ut till höger, samma där att den inte behöver vara helt plan och störde skavningen.
Rampade ner med fräsen och städade upp det med sandpapper så det inte är några vassa/skarpa kanter.
Redan direkt från fräsen så fick jag bättre mönster än innan, bilden är efter några skav-pass.
Samma som med tvärsliden så vänder jag den "rätt sida upp" efter några pass och mäter på planskivan så den är parallel och inte börjar vandra iväg.
Efter ytterligare några pass så är alla fräsmärken borta och börjar nu se relativt bra ut.
Bilden är efter jag jagat min svans ett tag och inte blivit klok på varför bläcket inte fördelar sig bättre.
Testa till slut att bläcka upp den och sen gnugga på en bit av planskivan som inte hade bläck, då syntes det väldigt tydligt att jag hade vissa ställen som var betydligt högre än omgivningen, bläcket som fanns där hade skrapats av och ytan blivit väldigt blank.
Har sedan gått på med
röd spritpenna på dom ytorna inför nästa "pass".
Det är rätt fascinerade att trots att jag tunnat ut bläcket så mycket det bara går så bläckas ändå en så stor yta upp trots att den bara har "kontakt" vid dom mörkare röda märkena.
Detta märktes även när man vickade biten fram och tillbaka för att se runt vilken punkt den roterade.
Ska bli spännande att se vad som händer med mönstret när jag tar bort dom högpunkterna sen..