Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Sönderkörd svarv blir CNC.

52 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

X-IL

#16 » 07:46:01, 14-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobb med DIY skavmaskinen. Och skavningen! Nu vet jag inte hur din röda färg beter sig riktigt men det ser nästan ut som att du har "för mycket" kontakt på tvärsliden, jag tror att om man skulle göra nåt mer med den så är det att bryta upp ytorna litegrann så att du får ordentligt med oljefickor. Det lär ha tagit sin lilla stund även med skavmaskin det där? Och linjalen likaså. Jag hade turen att köpa en riktig BIAX till bra pris för nåt år sen, men även med den så tar det ju tid att jag in ytorna. Sen tycker jag mig se samma problem som jag och många med mig haft, att du rullat över kanterna lite, men jag ser kanske inte att det spelar så jättestor roll här.

Återigen, snyggt jobbat!

EDIT: Och ja, jag har också sett, många gånger, att man ska gräva ur mitten lite grann för att få en geometri som håller sig bra längre med slitage.

1 person gillar det här inlägget.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet



MrCrankyface (trådstartaren)

#17 » 12:51:22, 14-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Ja, har definitivt en lång väg kvar när det kommer till skavtekniken.
Dom rundade kanterna tror jag kommer från när jag varit för kaxig med skavmaskinen, tror jag måste vara betydligt försiktigare längs kanter med den än jag varit och göra finliret för hand så inte stålet glider över kanten.

Just färgen är lurig som attan tycker jag, lite som ett skjutmått att beroende på hur hårt man trycker så får man olika mått fast i detta fallet mer hur man lyckats applicera bläcket.
Hittade en gammal post av Richard King som nämner att skrapdjupen ska vara .0002" till max 0.001" i gjutjärn dvs 0.0051 till 0.025mm, ska se om jag kan mäta höjdskillnaderna för att se om det är för "grunt" eller om bläcket är för tjockt.
Dom videos jag sett av t.ex Stefan Gotteswinter så verkar han få ut bläcket mycket tunnare än vad jag klarar så vore intressant att få lite siffror på det. :???:

Linjalen var nog värst p.g.a mina amatörmässiga skills och storleken, säkert runt 10-12h aktivt arbete för det relativt mediokra resultatet jag fick, hade gått snabbare om jag haft maskinen från början och haft kunskapen jag har nu. :lmao:
Att linjalen är längre än min planskiva gjorde inte saken lättare, var lite trix att få bra och pålitliga bläckningar.
Tvärsliden landade nog närmre 2-3h men då lagt betydligt mer tid på handskavning mot slutet istället för att gå för långt med maskinen.
Behöver verkligen lösa så jag kan begränsa slaget ytterligare för finliret men det får bli i framtiden.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

MrCrankyface (trådstartaren)

#18 » 13:26:26, 17-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkligen lyx att slippa handskava allt det här, verkligen blivit kul att pyssla med efter jag fixade maskinen, även om den är glapp och sub-optimal.
Gav mig iaf på tvärsliden och dess oljekanaler.
Höll på att krångla till det rejält med att spänna upp det i fräsen, försöka montera någon höghastighetsspindel o.s.v o.s.v.
Slutade med att jag bara tog dremel och lite slipstift, funkade utmärkt att bara följa linjen och vara försiktig, det är trots allt bara ett litet dike för att oljan ska sprida sig..
Har sedan borrat 2mm hål upp i gjutningen och ett 4.5mm hål tvärgående, fick borra från båda hållen där för att få det genomgående.
Ena sidan kommer pluggas och andra sidan får en oljenippel. Tanken med att ha mycket mindre hål "ner till dikena" är att få bättre fördelning genom att dom stryper flödet.
Mätte även så bra jag kunde för att se till så dessa kanaler inte kommer ut i fria luften utan alltid har kontakt mot undre glidytan.
Bild

Spar det där med laxstjärtarna till senare, vill först få sadeln plan.
Har varit på den här innan med ett skavstål för att få bort dom värsta grovheterna men ytan i helhet ser fortfarande ut som skräp.
Speciellt nedre vänstra hörnet här är horribelt med tydlig porositet från gjutningen.
Bild

Ytorna undertill är enligt följande:
Rött för främre och bakre gibb, misstänker att den bakre deformeras p.g.a den ojämna ytan
Gult är bakre glidyta
Blått är monteringsyta för "förklädet" eller vad det kallas på svenska.
Bild

Slösade någon timme med att försöka skava in det men slutade i fräsen ändå.
Tog bort 0.2mm över hela ytan för att bli av med porositeten och sen ytterligare 1mm från den blanka ytan till vänster om prisman, mestadels för att den inte har något syfte och störde i skavnings processen.
Fräste även av den tunna biten längst ut till höger, samma där att den inte behöver vara helt plan och störde skavningen.
Rampade ner med fräsen och städade upp det med sandpapper så det inte är några vassa/skarpa kanter.
Redan direkt från fräsen så fick jag bättre mönster än innan, bilden är efter några skav-pass.
Samma som med tvärsliden så vänder jag den "rätt sida upp" efter några pass och mäter på planskivan så den är parallel och inte börjar vandra iväg.
Bild

Efter ytterligare några pass så är alla fräsmärken borta och börjar nu se relativt bra ut.
Bilden är efter jag jagat min svans ett tag och inte blivit klok på varför bläcket inte fördelar sig bättre.
Testa till slut att bläcka upp den och sen gnugga på en bit av planskivan som inte hade bläck, då syntes det väldigt tydligt att jag hade vissa ställen som var betydligt högre än omgivningen, bläcket som fanns där hade skrapats av och ytan blivit väldigt blank.
Har sedan gått på med röd spritpenna på dom ytorna inför nästa "pass".
Det är rätt fascinerade att trots att jag tunnat ut bläcket så mycket det bara går så bläckas ändå en så stor yta upp trots att den bara har "kontakt" vid dom mörkare röda märkena.
Detta märktes även när man vickade biten fram och tillbaka för att se runt vilken punkt den roterade.
Ska bli spännande att se vad som händer med mönstret när jag tar bort dom högpunkterna sen..
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

dc83

#19 » 21:48:01, 17-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

MrCrankyface skrev:Detta är trycket jag får med så tunt bläck som möjligt, ganska jämnt fördelat och bra täthet såvitt jag kan bedöma.


Mindre färg :) lägg ut mindre från början så får du rulla ut det med rullen du har, när du grovar kan du ha lite mer.

1 person gillar det här inlägget.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

PeterR

#20 » 22:36:17, 17-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan tunna ut färgen med lite sprit, då är det lättare att rulla ett tunnare färglager.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

MrCrankyface (trådstartaren)

#21 » 23:04:10, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provade tunna ut med IPA men torkar ut väldigt fort vilket sen gör färgöverföringen dålig.
Såg någon på youtube körde med WD-40 så ska ge det ett försök någon dag.

Gav mig på "skavmaskinen" igen, bussningen/linjärlagringen tröttnade rätt fort när man använde den så här och jag har tröttnat på att inte kunna justera slaget.
Ut med huvuddrevet från maskinen och 'flycuttade' bort både pinnen för rullagret, upphöjning och lite till.
Borrade för M4 gänga och öste på skärvätska, funkade över förväntan när fräsen kunde långsamt och kontrollerat mata ner jämfört mot pelarborren.
Bild

Den här var riktigt seg att göra på min glappa gamla fräs. :mrgreen:
Spåret är 19.9mm brett och 9.1mm högt.
Glidbiten är typ 19.85 och 9.05mm, ibland har man tur med toleranserna..
Skruvskallen som syns ansvarar för att justera glidklossen in/ut.
Bild

Så här sitter det sen på huvuddrevet, maximalt utjusterad från rotationscentrum.
Bild

Och monterat på maskin, maximalt injusterad så typ 0mm slag.
Bara resten kvar att lösa nu. :mrgreen:
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

MrCrankyface (trådstartaren)

#22 » 23:12:23, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En helkväll till på sidoprojektet. :mrgreen:
Hitta en skrotbit och sen försöka montera det på maskinen för att få ett hum om hur jag ska fortsätta.
Hålpositionerna var lite utmanande att få rätt på, missade på 2st som jag fick rätta till senare.
Bild

För att lite enklare komma åt överallt fräste jag av en rörbit och monterade fast ovanpå.
Flera timmars jobb här med att få rätt på alla mått och positioner.
Bild

Dock riktigt nöjd med resultatet än så länge.
Plåten kommer förstärkas senare, när jag löst lite annat.
Nästa steg blir att koppla snurran till linjärstången och sen göra en klump som kan hålla skavbiten.
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

MrCrankyface (trådstartaren)

#23 » 12:07:55, 10-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mer framsteg på skavmaskinen, återigen för att underlätta skavningen av alla ytor.
Fortfarande väldigt grovt, försöker "få ihop allt" så jag kan börja förfina detaljerna sen.
Normalt ritar jag klart saker i CAD men detta blir mer iterativt ur huvudet.

-Kapade ner och fräste till linjärstången.
-Fräste ut och pinnade fast ett litet "gångjärn".
-3D-utskriven "länk" till snurrskivan.
-3D-utskriven verktygshållare som sitter på linjärstången och ska fara fram och tillbaka, stöttas ytterligare med 2 kullager för att inte kunna rotera/vicka i sidled.
Bild

Undersidan, ska försänka alla skruvskallar så det blir släta ytor.
"Färdspåret" är även onödigt långt, vilket gör maskinen längre än nödvändigt, sånt som händer när man skjuter från höften.
Bild

Och med "verktyget" monterat. Testade lägga en gummibit mellan för att efterlikna dom professionella maskiner jag sett.
Syns lite skavmärken till vänster där jag lallade runt en stund. Att ha en så pass styv mekanism( :lmao: ) gör en jäkla skillnad, nu kan jag skava med 25mm långa slag utan problem och väldigt bra repeterbarhet på varje skav.
Innan var det svårt nog att lyckas även med 10mm slag, att få dom någorlunda snarlika i form och djup när verktyget både roterade och flyttade sig något i sidled pga glapp.
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

MrCrankyface (trådstartaren)

#24 » 17:12:18, 13-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev inte riktigt nöjd med den utskrivna verktygshållaren så efter lite design ändringar fick det bli i aluminium.
Gjorde det inte så lätt för mig men då lär man sig en del också. :mrgreen:
Försökte även fräsa ett spår i verktygsskaftet men den äter snabbstål så fick bli vinkelslipen, blev nog bra nog ändå.
Underlättar eventuella verktygsbyten framöver att inte behöva skruva ut allt helt och hållet.
Bild
Bild

Synd att inget kommer synas sen för tycker ändå det blev ganska snyggt.
Bild

Borrade 'justerhålet' för att kunna nå in med en insexa och justera slaglängden.
Bild

Och sen på med alla kåpor, dessa räcker gott och väl med plast.
Underkåpan är både skydd från alla rörliga delar och handgrepp, vi får se om det "är skönt" att hålla undertill eller om jag löser handtag på något annat sätt.
Hela "nya" sektionen är ganska stor och hög, hade lätt kunnat halveras i höjd och kortas ner ~5cm men storleken passar bra för mina händer så inget jag kommer lägga tid på.
Nu ska jag eventuellt kapa bort handtagsdelen baktill, lösa en bättre hastighetskontroll och montera en ny on/off switch sen är det nog bara ta isär, rengöra, fetta in och montera allt en sista gång. :mrgreen:
Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

X-IL

#25 » 13:00:04, 14-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På bild känns den otroligt lång, känns som att finlir kan bli lite svårt? För övrigt ett väldigt väldigt fint och väl genomfört bygge. Du har också lyckats bra med att lära dig skavningen, bättre än mig, varje gång jag visar nåt jag skavt på instagram så får jag tips från de som (troligen?) kan bättre.

1 person gillar det här inlägget.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

Toost

#26 » 16:52:27, 14-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu när du byggt så långt och fint på din skavmaskin, då är frågan om du behöver en tigersåg som motor eller om du klarar dig med nåt spinkigare ?

1 person gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

MrCrankyface (trådstartaren)

#27 » 17:19:50, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

X-IL: Ja den ser brutalt lång ut på bild, tror det är telefonens vidvinkel som spökar lite.
Sen känns skavning som en nisch där många "jag vet bäst" människor samlats, jag är bara glad jag lyckas få plana ytor som matchar.
Snubblat in på många trådor på t.ex practicalmachinist där tonen är allt annat än trevlig... :mrgreen:

Toost: Tror definitivt jag hade klarat mig med en mindre motor men blir himla mycket jobb att lösa växellåda, ny motor, inkapsling osv. Kanske till en tredje version.

Kapade bort gamla 'greppet', placerade om avtryckaren så en skruv justerar farten och monterade en ny on/off brytare.
Efter att ha kört med den i 4-5 timmar så känns längden rätt bra men den hade gärna fått vara betydligt lättare, man blir rätt trött i armarna till slut.
Visserligen skavt gejdrar nu så bara stå och jobba i konstiga vinklar, men ändå.
Handtaget undertill är också ganska värdelöst, väldigt sällsynt att jag använder det. Man vill instinktivt ha handen antingen ovanpå eller framtill.
Ska man vara petig är maskinen även ganska skakig på grund av den stora massa som ska kastas fram och tillbaka, finns nog en anledning till att dom "riktiga" maskinerna har väldigt små och nätta verktyg/hållare.
Bild

Gjort rätt så mycket framsteg på sadeln som nu är ganska välmatchad mot bädden.
Skulle nog behöva en timme till för att förfina ytorna men tillräckligt bra för att jag ska veta att den ligger platt och stadigt.
Bild

Gick sen på ovansidan med tvärsliden som "master", blev inte mycket bläck där inte, och det här är ändå efter några pass... :lmao:
Bild

Löjligt mycket jobb senare så börjar det likna något men fortfarande mycket finlir kvar.
Syns dåligt på bild men om man tittar på övre glidytan på tvärsliden till höger så ser man ett långt skrapspår.
Troligtvis är det något som sticker upp betydligt mer på sadeln och hyvlar av bläcket från mastern.
Får bli lite detektivarbete nästa varv ut i garaget, ska nog även testa tvärsliden ytterligare ett varv på planskivan nu när jag blivit bättre på både skavande och bläckande..
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

MrCrankyface (trådstartaren)

#28 » 13:39:01, 20-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ungefär 4 sekunder tog det att hamna på sidospår, igen.
Eftersom jag börjat bli bekväm med skavandet vill jag slipa skären bättre, många rekommendationer om specifika radier och dylikt som är svårt att få till på frihand.

Först en liten jigg för att få till radier och hålla skäret.
8mm stång håller ihop bitarna och får dom att rotera på rätt radie så att säga, motsvarande hål för R30, R40, R60 och R90 finns på undersidan av den högra biten.
M8 skruven sköter frammatningen av skäret för att få bättre kontroll på hur mycket man slipar av och dom främre skruvarna håller bara skäret nedtryckt i sitt spår.
Bild

Sen var tanken att jag skulle göra det lätt för mig och montera diamantskivorna på sidan av min tormek-kopia, men icke... Antingen är axeln böjd eller lagringarna för vecka men det är ett otroligt wobblande i sidled, funkar inte alls för detta ändamål.
Så fick slänga ihop en liten träram och skriva ut lite pryttlar istället. Inuti är det en 12mm rundstång lagrad med kullager i lagerbockarna.
Lite kugghjul, distanser och så vidare så har jag äntligen en "slow speed grinder" för karbid och möjligtvis HSS(har för mig att diamant inte gillar HSS?).
Hade visserligen hållt i 100 år om jag gjort allt i alu/stål men ibland är det förjäkla smidigt att snida till det grovt i trä och skriva ut resten.
Bild

Så nu kan jag äntligen få till väldigt bra radier på skären, detta är R30 och det 'vassaste' som rekommenderas.
Hållaren lutar även bakåt ca 5* för att få en negativ skärvinkel, vilket blir ytterligare negativ pga verktygshållaren som är nervinklad, slutgiltig skärvinkel blir typ -35 vilket känns extremt men verkar funka bra.
Precis bakom slipskivan är ett kullager förövrigt, mest för att säkerställa att den tunna slipskivan inte trycks undan för lätt.
När väl radien är fixad är det lätt att runda av dom vassa hörnen och polera upp det sista lilla, även om 2000 skivan gör ett ganska bra jobb direkt i jiggen.
Bild

Nån gång i framtiden ska den kompletteras med en aluprofil ut på sidan för att hålla sågklingor och slitsfräsar, har en hel hög av både och som behöver slipas...
Ringarna är 216mm och 250mm vilket är dom träblad jag oftast använder men jiggen bör klara typ 50-300mm diameter.
Plattan kan rulla/glida längs aluprofilen för att kompensera för bladdiameter och stången ovan/till vänster om ringarna skruvas fast på lämpligt sätt och används som index mot en tand, så alla tänder blir lika slipade.
Vill man göra snedställda tänder kan den nedre cylindern i mitten av ringarna bytas ut mot en snedställd istället för den plana.
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

X-IL

#29 » 19:25:22, 20-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minus trettiofem låter väldigt extremt, brukar väl vara runt -5 till -7. Men funkar det så funkar det! En slip ligger på min projektlista också. Snyggt jobbat!
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

MrCrankyface (trådstartaren)

#30 » 22:43:53, 20-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Jag blir inte riktigt klok på det där med vinklarna, tycker också vinkeln blir extrem.
T.ex Richard King som är lite självutnämnd expert säger att dom ska absolut slipas mellan -5 och -10, men även på Biax maskinerna han använder så lutar bladen nedåt och blir betydligt mer negativa. :huh:
Nån gång får jag prova slipa lite olika vinklar och se vad som händer...
Har lite problem med 'chatter' till och från men det är som vanligt detektivarbete att hitta varför.
Ska försöka polera bladet ännu mer efter slipning med 2000korn diamant, förlänga verktygsskaftet(för mer flex) och montera tillbaka gummibiten igen och se om det blir mer förlåtande.

Gav mig på tvärsliden igen och även med riiiiktigt tunnt bläck så ser det rätt bra ut nu, glider märkbart lättare på planskivan.
Bild

Med tvärsliden kontrollerad pillade jag klart det sista på sadeln, det får vara bra nog.
Nu ska jag ge mig på linjalen igen så jag kan bläcka upp gejdrarna...
Bild

Och här märktes verkligen problemen av när jag grovkörde med dålig teknik, gott om 'chatter', visserligen väldigt inzoomat men ändå.
Dom större märkena försökte jag 'handskava' med maskinen och även där är det tydligt chatter även om det blir betydligt tightare mellan 'huggen'.
Tror jag i första hand ska försöka polera skiten ur skäret och se om det skär lättare.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se