DennisCA skrev:Jag undrar annars varför har inte saab oken några fjädrar på klossarna som ska hjälpa till att pressa ut dom igen från skivan? Det har varit vanligt på alla andra bilar jag har och har haft.
DennisCA skrev:Sist bytte jag på min Mazda och klossarna där har två fjädrar som fjädrar ut dom. Dom är ju inte så starka men de är där och puffar ut klossarna från skivan då kolven åker tillbaks.
e: som i denna länk ser det ut
https://www.aliexpress.com/item/1005004524489925.html
meken49 skrev:DennisCA skrev:Sist bytte jag på min Mazda och klossarna där har två fjädrar som fjädrar ut dom. Dom är ju inte så starka men de är där och puffar ut klossarna från skivan då kolven åker tillbaks.
e: som i denna länk ser det ut
https://www.aliexpress.com/item/1005004524489925.html
Är det inte bara fjädrar för att motverka att bromsbeläggen vibrerar ? Tror inte att denna lilla fjäder orkar trycka tillbaka kolven.
Montering
Innan montering påbörjas ska bromsenhetens glidytor mot bromsklotsarna noggrant rengöras med
stålborste. Glidpinnarna ska borstas rena men inte
smörjas eftersom fettet binder damm och smutspartklar.
torbjorn_forsman skrev:Mest troligt allmän kärvning här och var - både vid glidytorna där beläggens "öron" ligger an och i glidpinnarna som styr okets rörliga del.
Glidytorna brukar man få skrapa, stålborsta och fila rena, en grov roterande stålborste för vinkelslip är bra att ha. Och glidpinnarna får man rengöra och fetta in regelbundet. Det finns bilar där man måste titta till glidpinnarna 2 gånger per år för att de inte ska fastna, jag har en sådan där jag funderar på att borra och gänga hål i botten av styrningarna för glidpinnarna och sätta dit smörjnipplar.
Återgå till Projekt/renovering/restaurering
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster