Ingefära har också rekommenderats, förmodligen fungerar den ungefär som kanel. Ett annat gammalt patentknep lär vara koksaska (dock lite svårt att komma över nuförtiden).
I min ungdoms glada dagar ägde jag en Saab 99 (ja, ja, men det är så länge sedan att det borde vara preskiberat nu. Har aldrig blivit fler Saab i min familj efter den!). Körde upp till Falun en mycket varm sommar. Av någon anledning så lät jag bilen gå medan jag gick framför fronten. Döm om min förvåning när jag ser en kanske 3 mm tjock vattenstråle spruta rakt ut från kylaren genom grillen och landa en halvmeter framför bilen! Sagt och gjort, köpte två burkar kylarcement och hällde i. Körde en hel del i Falun den veckan, sedan skulle jag ner till Borgholm. Tankade ytterligare tre burkar, plus en massa vatten på vägen. Under nästa vecka gick det två burkar till, så sammanlagt totalt sju burkar. Minskade läckaget även om det inte försvann. Förbrukade ca 1 dl vatten per mil, men jag klarade all körning och kom hem med bilen, totalt ungefär 100 mil. Men sedan bytte jag kylare...
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra. Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Tja, hurvida det fungerar eller inte vet jag inte, jag har aldrig provat just kanel, men Kotten har ju gjort det med gott resultat Det är bara smått droppande, även om det är på flera ställen. Så med lite tur funkar det kanske. Och skulle det inte funka så finns det mer lödtenn och packningsmaterial att använda
Ikväll la jag en liten stund på att i princip göra klart avgasröret i alla fall Ka bara bli lite klämmor att hålla ihop det med och nåt fäste med när jag vet var det ska vara
Denna helgen har varit trevlig, mycket översyn av maskiner, stora som små! Första provstart för vissa, och allmän reparation för andra, men det får Kotten skriva mer om själv Även en veteranplöjning besöktes idag
I alla fall, mellan varven skruvade jag lite med ATO:n. Fick så småningom ihop kylsystemet, vilket kunde provfyllas. Det läckte faktiskt inte mycket alls, inte till en början i alla fall Tändningen ställde jag om med, rätt mycket tidigare än innan. Kändes mer rätt där tyckte jag.
Sen var det inte mycket mer att göra än att rulla ut och försöka dra igång den. Den visade först inga livstecken, men efter lite felsökning visade det sig vara dålig jord från batteriet. Med det åtgärdat hostade den genast igång och gick faktiskt riktigt bra! Vilket drag där var i motorn med tändningen lite bättre inställd! Glädjen var dock kortlivad då den hostade till igen efter en minut eller så och sedan gick avsevärt sämre... Fick tyvärr ingen video på när den gick bra, men en när den gick lite halvkasst!
Med lite tur kan kanske kotten ha lite roligare videor på gång
Det var spännande, för den gick som sagt bra i början, sedan sämre, men när vi kört en bit hostade den plötsligt till igen och gick bra en liten stund, för att sedan gå sämre... Undrar om det kan vara skit i förgasaren eller vad, hade isär den igen men hittade inget direkt, återstår att se om en rengörning hjälpte...
Vattenpumpen läckte faktiskt inte, men "nöp" två gånger... Remmen bara slirade, men när man stannat gick det lätt att snurra den för hand Mysko. Den är välsmord och låter inget konstigt så vet inte varför...
Det var klart spännande att försöka köra utan stol, vi fick stå på varsin sida om ratten så en fick koppla, och den andra gasa/bromsa kändes lite som att köra en bil från något gammalt tecknat barnprogram då den studsar fram lite med! Tur den inte går så fort, men se det vill vi ju ändra på Så efter turen ville vi ju bland annat kolla lite på växellådorna, den främre verkade jobbig att göra något med, locket satt fast i styrväxeln som i sin tur var svetsad i ramen men det fanns ett litet lock som bara satt med en mutter mitt i locket, så genom det kunde man kanske se något? Lossa muttern gick, men där var ett avlångt spår under bara, och muttern kunde skjutas mot andra änden av spåret efter lite mätande så visade det sig att den muttern håller främre växelföraren, så genom att skjuta fram den hamnar främre lådan i 2:an istället för 1:an Så lätt trimmad var den! Nu rullar traktorn ca 250mm på ett motorvarv i 3:ans växel, jämfört med ca 150 innan. Så den förra toppfarten på ca 14kmh borde vara lite mer lagom nu! Ska bli spännande att provköra!
Idag lyckades jag mickla dit avgasröret med, lite fästen fick byggas, sedan passade det rätt okej! Får kanske kapa av lite av slutröret bara, kanske aningen långt!
Ett nytt problem på ATOn verkar vara att generatorn blir både väldigt varm, och gnisslar illa med. Vet inte varför, jag har ju haft isär den, bytt lager, och smort upp bussningen på den? Men den blev extremt varm och lät illa...
Blev ett hoppigt inlägg, men jag är trött i huvudet, skyller på det Lämnar in för natten med en sista bild jag nog råkade ta av misstag
Snyggt jobbat! Angående generatorn så är det väl en "trekols"? Isåfall bör dom vara kopplade till batteriet eller att utgående jordas till chassie annars kan dom skena uppåt 100volt och brinna upp..
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Tack! Jo det stämmer att där var 3 kol, har inte varit med om att liknande hänt om man inte haft generatorn kopplad på andra fordon, men kanske har de generatorerna kass redan Vore ju snyggt om man grillat lindningarna i denna nu Men om jag förstår dig rätt så hade det räckt med att koppla en kabel från den rödmarkerade polen till jord för att undvika det? (jag är ju sådär tvärkass på el helt ärligt tyvärr...)
Tack Christian! Det var en rejäl samling lampor! Jag har redan budat hem lampor på tradera som jag hoppas passar, men saknar en reflektor ändå så får väll slå blocketannonsören en signal om det när jag vet om resterande delar jag köpte passar!
Ja den startade ju faktiskt lätt med veven när den kände för det! Ska bli spännande att höra om ljuddämparen gör nån nytta med nästa gång...
Eller kanske ännu hellre kortsluta den blå kabeln mellan generatorn och bakströmsrelät till jord. Då klarar sig generatorn även om relät inte är friskt.
En annan metod är att ta ur kolen ur generatorn. Antingen ta ur allihop eller bara det "tredje" kolet som sitter i ungefär 45 graders vinkel från de båda huvudkolen. En del generatorer - vet dock ej om det gäller just A-fordens - har en säkring i serie med fältlindningen som man kan ta bort för att oskadliggöra generatorn.
De generatorer man kan råka bränna upp om de är helt oanslutna är framför allt just de där gamla "treborstgeneratorerna" som sköter spänningsregleringen utan laddningsregulator, dock inte till någon större belåtenhet.