Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Ännu ett minilastarbygge...

251 inlägg • Sida 13 av 17
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

ja-bond77

#181 » 08:48:17, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jörgens teorier stämmer iofs... Men då man blandar in de praktiska kraven på 120-180 graders svängning av skopan så hamnar man att laborera utanför de enklaste teorierna. Och det är fullt möjligt att få till närapå perfekt parallellföring även om inga mått stämmer överens. Bara man förstår de fundamentala begränsningarna som sker av ledfunktioner som går i baklås mm. En av mina grundteser kring detta är att "hundbenet" mellan skopfäste och övrigt parallellföringslänkage ska gå förbi stödlänkens infästning, enligt högra bilden. då får man jämnare vridning av skopan över hela rotationen samt större vridmån. Detta finns ju inte på grävmaskiners vidvinkelled kring skopföringen men där finns inte heller kraven på parallellföring och hyffsat jämn brytkraft över hela rotationen av skopan...

Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



Stridis2

#182 » 09:57:21, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen parallellföring på min kompaktlastare. När jag köpte den så tänkte jag bygga in det, men det har aldrig blivit av och jag saknar inte det. Jag har hellre de extra kilona lyftkraft. Å andra sidan så har jag hydraulisk parallellföring på min teleskoplastare och där skulle jag absolut inte vilja vara utan det heller. Men där rör det sig om mycket större vikter, mycket högre upp och mycket längre från maskinen. Framför allt är det viktigt när det gäller personlyft med fjärrkontrollen.
Om du nu "måste" ha parallellföring, har du funderat på hydraulisk?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

jörgen.ottosson

#183 » 19:25:07, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Jörgens teorier stämmer iofs... Men då man blandar in de praktiska kraven på 120-180 graders svängning av skopan så hamnar man att laborera utanför de enklaste teorierna. Och det är fullt möjligt att få till närapå perfekt parallellföring även om inga mått stämmer överens.
...


Det stämmer bra, men det finns ett "tjuvknep" till i min verktygslåda.... :vissla:

....som ger en nästan bra parralelföring utan så mycket tankearbete.

Det går ut på att man utgår i från ett "planläge på redskapet" och låter vinkeln i grundläger vara samma mellan alla "nära lodräta" ledpunkter. ( alltså: titta på tex ledpunkterna på redskapsfästet, om de lutar 10° bakåt, så låter du mellanstaget luta samma vinkel, och även linjen mellan infästningen av toppen av lastararmen till infästningen av övre staget till parralelföringen.

För att sedan få stor tilltvinkel så måste du ha en utväxling.....om avståndet från tappen längst ned på lastarfästet till ledpunkten för nedre staget ( 50cm på mina bilder) är ett vist mått, så väljer man ett som är större på "mellanstaget" ( 75cm på mina bilder...det ger ett förhållande på 1:1,5) ......eftersom detta ger en "asymetri" så måste man kompensera med något......då väljer man samma förhållande mellan måtten för inföstningen av tuben, fast omvänt... ( 45 och 30 cm på mina bilder...som ger 1,5:1 i förhållande )

du får då nära 180° i vinkel på redskapsrörelsen (underförutsättning att hydraulcylindern klarar av att arbeta tillräckligt långt i båda riktningar från grundläget.) med nästan parralelföring inom lyftområdet.

:grin:
"mitt grundläge" jag valde här är alla stag nära lodräta
Bild
mekanismen under röerlse....
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Deus ex machina

3 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ja-bond77

#184 » 19:38:24, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tips där. Förutom just denna del:

jörgen.ottosson skrev:Bild


Det där är på tok för hysteriskt läge för skoprörelsen. Jag har precis sådan konstruktion på grävlastaren och det går inte att skaka ur skopan genom att vinkla ut den i ändläge. Då faller fönsterglasen ur hytten... För att inte tala om ifall lederna nöts och skopan börjar gå i baklås.


Men med mitt förlängda hundben så blir inte skopan alls lika hysterisk på slutet. För att det ska funka i jörgens skiss måste mellanarmen ha lagringen lite längre ner nrämare skopleden.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

jörgen.ottosson

#185 » 20:00:48, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja, du får ta det för vad det är.. (knappast ens användbar redskapsvinkel) ..det är ju inget jag lagt många timmar på, snarare minuter. Var och en som vill bygga får ju anpassa så det passar för deras ändamål.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Björn.U (trådstartaren)

#186 » 22:04:39, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj här händer det grejer. Nu får man lite mer att klura på. Hade tänkt spendera kvällen i garaget men det vart övertid på jobbet istället...
Användarvisningsbild
Björn.U
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:28, 20-02-2010
Ort: Marmaverken
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hara Caway 1967 (farsans)
Kompaktlastare under konstruktion.

markusb

#187 » 19:55:13, 16-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Parallellföringsklurerier! Det var inte så länge sedan jag var där. Klurade mig gråhårig, och lite till :)
Jag blev ju inte helt nöjd med min parallellföring men ville komma vidare i projektet, så jag nöjde mig med nästan bra. Lite dumt så här i efterhand.
Hoppas du får till något du blir nöjd med.
Väldigt fint bygge du sätter ihop :thumme:
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

john85

#188 » 20:34:14, 18-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annars kan man ju enkelt prova med tekniklego, det är ju alltid kul att prova först

1 person gillar det här inlägget.
john85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:44:19, 06-12-2009
Ort: Västra Götaland, Svenljunga
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Sampo Rosenlew 1046 pro
Hitachi zx50pu

Björn.U (trådstartaren)

#189 » 22:11:07, 22-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Paralellföringsbygget fortskrider,men jag vågar inte visa några bilder än...
Funderar lite på byte till dieselmotor. Jag hade tänkt mig en 3cyl perkins som sitter i bm buster,400 mm
för att vara säker på att få plats att para ihop den med automatlådan.
Har pratat med en lokal "traktorgubbe". Han hade flera 4cyl perkins från skrotade skördetröskor stående.
Är det ett bättre alternativ än en 3cyl? (om den får plats. Har inte varit dit och mätt)
Jag mätte perkins fyran som sitter i farsans traktorgrävare och den var ganska exakt lika lång som min b230.
Har även funderat på nån dieselmotor från personbil. Är det bättre att satsa på tex en gammal perkins?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Björn.U
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:28, 20-02-2010
Ort: Marmaverken
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hara Caway 1967 (farsans)
Kompaktlastare under konstruktion.

rospigg

#190 » 22:22:31, 22-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

En dieselmotor som sitter på en automatlåda avsedd för bensinmotor brukar inte va nån höjdare, motorn varvar väldigt innan lådan växlar upp, dessutom varvar väl en traktormotor ~2500rpm och en bildiesel c:a 1000-1500 ytterligare.

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Björn.U (trådstartaren)

#191 » 22:30:16, 22-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åfan. Så det är en speciell automatlåda i tex volvo 240/740 diesel med automat?
Användarvisningsbild
Björn.U
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:28, 20-02-2010
Ort: Marmaverken
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hara Caway 1967 (farsans)
Kompaktlastare under konstruktion.

rospigg

#192 » 22:39:31, 22-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Kompisen tänkte köpa en Mercedes med diesel, den varvade som tusan innan den fick för sig att växla, rimmar dåligt med en gammal kall diesel och höga varv. Det blev ingen bilaffär den gången. Stallvarvet på lådorna borde finnas info att jämföra bensin / diesel.
Jag misstänker det finns folk som kan det där bättre än jag.

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Björn.U (trådstartaren)

#193 » 23:31:00, 22-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som det sitter bw55 lådor i dieslarna. Det är en sån jag har. Däremot fattar jag som att det är turbinerna som skiljer.
Som det är nu så måste jag ut på vägen för att den ska växla så egentligen vet jag inte om det är ett problem att den bara går på 1:an när jag tuffar runt på tomten?
Användarvisningsbild
Björn.U
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:28, 20-02-2010
Ort: Marmaverken
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hara Caway 1967 (farsans)
Kompaktlastare under konstruktion.

mf33

#194 » 00:09:23, 23-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Turbinvingarna brukar vara lödda i turbiner för dieslar. Vet flera som byggt om volvo 240/740/760 till diesel utan att byta turbin. Några av dem har gått åtskilliga tusen mil utan haveri. Tror nog bensinturbinen håller ett bra tag även i en diesel.

Om JAG skulle byta till diesel skulle jag sätta i en Vw Golf III TD- motor. Relativt liten, helt okej vrid. Varvar tillräckligt för att lira ihop med BW-55

Växlingstidpunkten justeras väl med kickdown wiren, om den är för mkt spänd växlar den hårdare och vid högre varv. Är vajern väldigt dåligt spänd växlar den väldigt tidigt MEN om den växlar för tidigt finns risk att lamellerna slirar i lådan och då blir den inte gammal. Hade en volvo som wiren gick av på och då pillade den i 3an redan vid 35km. Sen har du väl möjligheten att hålla kvar den i en låg växel via vxlspaken om du ska dra/köra tungt.

Måste även ge Dig en stor eloge för ditt bygge, är alltid imponerad när det läggs tid på att få det att se välbyggt ut och delar osv görs med fin snitts!!

mvh Mojje

1 person gillar det här inlägget.
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

Björn.U (trådstartaren)

#195 » 00:32:13, 23-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar och elogen. :grin:
Jag har kikat åt golfhållet. Läste i en annan tråd här att man skulle satsa på en td istället för tdi pga elektroniken.
td = upp till 1994 om jag inte minns fel. Jag är ingen vidare bilmek så det ska vara så enkelt som möjligt... :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Björn.U
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:28, 20-02-2010
Ort: Marmaverken
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hara Caway 1967 (farsans)
Kompaktlastare under konstruktion.


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se