Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Kedjeröjare till grävmaskin

206 inlägg • Sida 14 av 14
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Jac

#196 » 10:12:33, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Men rejält less på Lännens LS system. Jag måste hålla in knappen konstant till tredje funktion fram för att få fullt flås på röjaren och bomcylindern.


Kommer inte ihåg om det har varit nån felsökningsrunda på detta, bläddrade lite i Lännentråden och fann denna: ja-bond77 @ [Traktorgrävare/Grävlastare] Lännen 860S' liv o leverne!

Var kommer den fina tvärsnittsbilden på ventilen ifrån?
Kompensatorelementet var ute och kollades men att byta plats på det element mellan fungerande och icke fungerande funktion hade varit intressant. Alternativt bara chansa och beställ ett nytt.

På "vanlig" LS så beror svag LS-signal ofta på läckage i en eller flera skyttelventiler, typiskt nån av grannarna, alltså felet är sällan att finna i den ventilsektion som går dåligt utan det kan vara i vilken som helst.

På flowsharing LS så är där inga skyttelventiler utan det är kompensator elementet som sköter detta. Felet borde alltså vara i den ventilsektion som krånglar.

Det är inte ofta jag är inne och gräver i ventilkomponenter men vid ett par tillfällen har jag upplevt att komponenter som ser helt felfria ut ändå inte funkar.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



silverryggen

#197 » 15:09:31, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:det blir intressant..... :klia: ....lite modigt med så mycket "öppen profil" som inte är vridstyv ( risken finns att länken vrids sönder, speciellt då den inte är centrerad ) ....men man vet ju inte förrän man provat. :wave:


Det verkar som trådstartarn har börja tappa orken eller fokuset,jag har kollat igenom hela tråden och är grymt imponerad över svarvningen och valet av
fälgarna till traktorn som vändes mot varandra både starkt snyggt och klokt tänkt.
Men hans smide/svetsning vid ombyggnaden lämnar mycket övrigt att önska.
Jag vill absolut inte vara en "gnällspik" eller "herr duktig" ,men det hela liknar typiskt "bonna smide " man tar vad man har
och skiter fullständigt i utseende /funktion-säkerhet... :ohnej: :klia:

Man behöver inte gå över ån efter vatten? Man kan tjäna tid och material på att kolla på hur dom etablerade tillverkarna har gjort, genom att
kolla på Slagkrafts lösningar ex vis.

M v h
Silverryggen
silverryggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:26:05, 22-12-2016
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

ja-bond77 (trådstartaren)

#198 » 22:01:53, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte hänt nåt hos tillverkarna sedan mitt bygge som skulle komma i klass med min upphängning ännu. Tror hårt på den öppna profilen då den dämpar mycket när man lägger 13 ton i 10 kmh rakt in i ett berg. :thummar:

Tvärsnittet tror jag kom från en annan hydraulguru... :vissla:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

nixs

#199 » 22:16:06, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
På flowsharing LS så är där inga skyttelventiler utan det är kompensator elementet som sköter detta. Felet borde alltså vara i den ventilsektion som krånglar.



Inte nödvändigtvis sant. :thumme:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77 (trådstartaren)

#200 » 20:56:05, 15-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag vet ingenting... :snow: Min lokala traktorverkstad påstår att LS-system ska ha skyttelventil mellan olika bords LS-slangar. Minns inte hur det är i verkligheten men i schemat syns ingen skyttel... :klia:

Lännen 860S el- och hydraulschema

Jag har inte möjlighet att testa alla ventiler på bakre bordet pga spakarnas växlingar(stödben t ex), men det tyder på att ingen funktion i bakre bordet kan få pumpen att ge fullt tryck. Det behövs som sagt aktiv tredje funktion i frontlastarbordet för att få fullt tryck. Slutsatser? :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jac

#201 » 22:19:45, 15-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag reagerade också på avsaknaden av skyttelventil först, på ett system med "vanlig" LS är en skyttelventil mellan ventilbord helt nödvändigt.
MEN flowsharing-LS har vanligtvis ingen dränering av LS-signalen i varje sektion såsom vanlig LS har och då behövs inte skyttelventil mellan ventilborden. Istället finns det en LS-dräneringsdysa eller LS-dräneringsventil nånstans på LS-linjen. I databladet för SX14 så finns det en sådan i inloppsektionen (nr 14 på bild). På ditt system skulle jag tro att det bara finns i inloppet på ena ventilen men vad vet jag, det kanske finns i bägge. Lännens hydraulikschema är som bekant ganska tomt... Men det är en grej värt att undersöka, det borde räcka med att det sitter en i den ena ventilbanken så sitter där i bägge så hade jag antingen pluggat den ena eller lagt till en skyttelventil föra att förhindra att båda LS-dräneringarna är inkopplade samtidigt.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#202 » 22:31:26, 15-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter också LS-tryckbegränsare i inloppsektionen på SX14 ventilen (nr 13 på bilden ovan) som kan vara värd att kolla.
Tyvärr blir det väldigt svårt att att förklara varför bakre ventilbordet inte klarar fullt LS-tryck när det främre gör det, LS kanalerna är ju sammankopplade (utan skyttelventil).
Man hamnar alltså i situationen "felet kan inte existera men det gör det iallafall". Det bästa i den situation brukar vara att blunda med ena ögat och felsöka som om symptomen var logiska.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

silverryggen

#203 » 11:08:09, 16-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan ju faktiskt vara så att ventilbatteriet till grävaggregatet inte levererar rätt tryck i ls ledningen av någon anledning?
Som jag förstår så ligger dom båda ventilbatterierna i serie med varandra? Och då misstänker jag att
ventilbatteriet till frontlastaren ligger efter ventilbatteriet till grävaggregatet sammankopplade med någon typ av "serieventil"
för flödet från pumpen då ls ledningen inte har någon skyttelventil för ls oljan mellan ventilbatterierna.
Men att ventilbatteriet för frontlastaren levererar rätt ls tryck kontra arbetstryck och som får som följd att även grävaggregatet
får fullt arbetstryck,eftersom detta förmodligen ligger närmast pumpen och batteriet till frontlastaren ligger närmast tanken? :idee3: :vissla:

Jag har själv lite erfarenhet av detta då jag byggde om min kranbil/tipp och plog och sandnings bil från fastflödes pump till
en variabel Sunfab pump.
Denna ombyggnad innebar en del "inkörningsproblem" innan allt fungerade som det var tänkt från början... :idee3: :shake_hands:
Jag måste berömma Danfoss pvg 32 ventilen som satt på Palfingerkranen och det var bara att ta bort en plugg i ändan på ventilbatteriet
för att koppla om till Ls styrt system.
Vilken skillnad på känsla i kranen och man sänkte säkert dieselförbrukningen med 30 % vid krankörning plus att oljekylaren sällan gick efter
ombyggnaden...
silverryggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:26:05, 22-12-2016
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Jac

#204 » 17:02:19, 16-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

silverryggen skrev:Som jag förstår så ligger dom båda ventilbatterierna i serie med varandra? Och då misstänker jag att
ventilbatteriet till frontlastaren ligger efter ventilbatteriet till grävaggregatet sammankopplade med någon typ av "serieventil"
för flödet från pumpen då ls ledningen inte har någon skyttelventil för ls oljan mellan ventilbatterierna.


Ventilborden är kopplade parallellt, seriekoppling förekommer inte med LS-ventiler som matas av variabel pump.
Detta är ventilbord av flowsharing typ, dom funkar inte på samma sätt som PVG32.
PVG32 dränerar LS-signalen när sliden är i neutral, därför måste alla LS-signaler kopplas samman med skyttelventil.
De flesta ventiler av flowsharingtyp dränerar inte LS-signalen när sliden är i neutral. Eftersom LS-signalen inte dräneras av sliderna i neutral så kan man trycka in alla LS-signalerna på en linje utan skyttelventil, så som är gjort här.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

silverryggen

#205 » 18:49:38, 16-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
silverryggen skrev:Som jag förstår så ligger dom båda ventilbatterierna i serie med varandra? Och då misstänker jag att
ventilbatteriet till frontlastaren ligger efter ventilbatteriet till grävaggregatet sammankopplade med någon typ av "serieventil"
för flödet från pumpen då ls ledningen inte har någon skyttelventil för ls oljan mellan ventilbatterierna.


Ventilborden är kopplade parallellt, seriekoppling förekommer inte med LS-ventiler som matas av variabel pump.
Detta är ventilbord av flowsharing typ, dom funkar inte på samma sätt som PVG32.
PVG32 dränerar LS-signalen när sliden är i neutral, därför måste alla LS-signaler kopplas samman med skyttelventil.
De flesta ventiler av flowsharingtyp dränerar inte LS-signalen när sliden är i neutral. Eftersom LS-signalen inte dräneras av sliderna i neutral så kan man trycka in alla LS-signalerna på en linje utan skyttelventil, så som är gjort här.


Vi pratar inte om samma ventil? Det jag menar med skyttelventil är en liten trevägs kulventil ( i mitt fall) som valde om pumpen skulle hämta LS signalen från Danfoss PVG32 med 6 sektioner till kranen
bortsett från stödbens hydrauliken.
Eller om oljan från pumpen skulle gå till batteriet till tippen/släpvagns tipp och ploghydraulik och hämta hem LS signalen därifrån.
Min erfarenhet är i alla fall att man kan få väldigt konstiga fenomen i hydrauliken med parallellt kopplade ventilbatterier där oljan smiter lättaste vägen mellan pump och tank.
Sedan kan man ju stoppa in olika storlekar och funktioner på dom olika ventilsliderna i förhållande till behovet.
Att sedan PVG 32 ventilen skulle dränera/släppa trycket på LS ledningen i "neutralläge" på sliden innebär ju att systemet måste "starta upp från noll igen" så fort att sliden har passerat
neutralläge,vilket i min värld skulle skapa slöa/ ryckiga funktioner och det var då rakt inte så på min Palfingerkran i alla fall :coffee: :vissla:
silverryggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:26:05, 22-12-2016
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Jac

#206 » 16:15:37, 17-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

silverryggen skrev:Vi pratar inte om samma ventil? Det jag menar med skyttelventil är en liten trevägs kulventil ( i mitt fall) som valde om pumpen skulle hämta LS signalen från Danfoss PVG32 med 6 sektioner till kranen
bortsett från stödbens hydrauliken.
Eller om oljan från pumpen skulle gå till batteriet till tippen/släpvagns tipp och ploghydraulik och hämta hem LS signalen därifrån.

Jo jag vet vad du menar, du är inte den ende som har skruvat med LS-ventiler...

silverryggen skrev:Min erfarenhet är i alla fall att man kan få väldigt konstiga fenomen i hydrauliken med parallellt kopplade ventilbatterier där oljan smiter lättaste vägen mellan pump och tank.

Opencenterventiler kan naturligtvis inte kopplas parallellt och inte heller LS-ventiler konfigurerade för fast pump.
LS-ventiler för variabel pump kopplas alltid parallellt.

silverryggen skrev:Att sedan PVG 32 ventilen skulle dränera/släppa trycket på LS ledningen i "neutralläge" på sliden innebär ju att systemet måste "starta upp från noll igen" så fort att sliden har passerat
neutralläge,vilket i min värld skulle skapa slöa/ ryckiga funktioner och det var då rakt inte så på min Palfingerkran i alla fall :coffee: :vissla:

Går det väldigt trögt när du drar i spaken första gången då?
Är alla sliderna i neutral så är LS-trycket 0, läs schemat i databladet.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: mange900 och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se