Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Kedjeröjare till grävmaskin

206 inlägg • Sida 1 av 14
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

ja-bond77 (trådstartaren)

#1 » 10:38:04, 12-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inklistrat härifrån: Röjningsaggregat till minigrävare
diskoper skrev:
ja-bond77 skrev:Nån byggtråd behöver jag väl inte starta? :vissla:

Nä, vem skulle vara intresserad av det..?
:cool:

Äh! Fram med bilderna och funderingarna nu! :eat:
/per

Nå, okej då. :svettas: :smile:

Först lite allmän uppräkning:
Intressanta diskussioner i ämnet hittas bl a här:
Röjningsaggregat till minigrävare
[Grävmaskiner] Buskröjningsaggregat på EW140b??

Bilder på lite olika fabriksversioner:
http://www.cranab.se
http://www.trejon.se
http://www.ilsbotools.com
http://www.kronos.fi
http://www.temtuote.com Tre kättingar, månne det drar mer effekt än två?
http://joutsantuonti.suntuubi.com/?cat=5&img=14
http://koneforum.com/2006/index.php?id=80 Lite annorlunda konstruktion med fritt roterande skyddsbåge. Kanske skulle vara nånting? Jag vet inte... Jag bygger traditionellt... "den här gången". :laes_detta:

Kärt barn har många namn: Buskaggregat, röjningsaggregat, slyröjare, kättingröjare, fi: vesakkoleikkuri, eng: bushcutter.

Min Lännen 860S grävlastare har separat pump för drivning, separat för styrning och separat för arbetshydraulik(grävaggregat och frontlastare). Arbetshydrauliken ger enligt uppgift 220 l/min med 210 alternativt 245 bar. Har inte kollat ännu men jag antar att allt detta går att få ut på motor-/hammarhydrauliken. Den är valbart enkel-/dubbelverkande och styrs av servopedal i hytten. Vidare har jag även hittat en elventil parallellt med pedalen som manövreras med knapp(on/off). Allt detta medger att bonden kan börja bygga sig en mängd redskap som inte var möjliga att köra med den förra grävaren. :dancing_geek:


Bygget:
Då man kollar tillverkarnas uppgifter så verkar 150cm arbetsbredd vara lämpligt för min maskin. Då borde jag få lite flöde kvar till själva grävaggregatet också. Hardox verkar vara bra att ha kåpan gjord av. Skickade en skiss för tillverkning. Först tänkte jag kopiera slagkraftaggregatet.
Bild

Min lokala hardoxverkstad hade inte pressverktyg för att kunna bocka hardox(krävs lite större bockningsradie för att undvika sprickbildning) så det fick bli valsning. Jag tappar nån centimeter i frigångshöjd för kättingen men det får väl duga...
Bild

Funderade nog på att svetsa ihop det hela av raka plåtar också, men jag är lite rädd sprickbildning i fogarna så jag tar det den här vägen denna gång. Får ta och justera kåpan lite då jag får hem den tror jag...


Länk till lista över mina övriga byggen på maskinisten: ja-bond77 @ Maskinistmedlem... ...med grävlastare
Senast redigerad av ja-bond77 13:33:42, 12-04-2009, redigerad totalt 1 gång.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



Blom 1

#2 » 11:42:58, 12-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

snygg ritning :thummar:
Men som jag skrev i det andra inlägget så skulle jag ändra framkanten så den följer kedjans periferi annars får man "dödvinklar" i hörnen som är nog så irreterande, vi kommer att göra om våran på detta sett.
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

ja-bond77 (trådstartaren)

#3 » 13:32:27, 12-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag såg det. Jag tänkte kanske jag kör så här nu först så får jag se om jag justerar kåpan lite sedan. Om jag faktiskt behöver bättre "närgång". Kan väl vara kring stenar o dylikt det skulle vara bra... :klia: Den där Vama varianten jag länkade till skulle väl vara det absolut bästa då den medger fri närgång från alla håll... men då borde man kanske ha ett skillt skydd(ytterom det friroterande skyddet), som skulle skydda maskin mot flygande projektiler(vilket Vama inte verkar göra :klia: ).

Jag tänkte först bygga remdrift mellan hydraulmotor och rotorn men skippade det till slut. Hade blivit mycket arbete och dyrt att skaffa remhjul mm också! En snabbkoll via Jens S kilremsdriftkatalog visade att det skulle ha krävts 4 st SPB remmar och hjul där kring 240mm yD för att överföra lämplig effekt(40-45kW).


Spindeln:
Bild

Det blir direktdrift, ev med dämpning av momenttopparna. Det blir ju inte mera än kanske max hundra timmar drift i året så motorn borde väl hålla ihop för den bördan även utan kilremsdrift för att jämna av momenttopparna. Ett uttag på mitten för oljesticka+avluftare. Ett till hål på mitten för temperaturgivare. Knappast att jag monterar dit nån, men aldrig fel med lite extra hål. Läste om ett aggregat i KV en gån som skickade läckoljan via navet före den for till tank. I hytten hade man temp mätare på båda(i detta fall) rotornaven! :cool: Vill minnas det gick att se på mätarna om nån rotor var i obalans(=kättingbrott).

Lite grejor som kan vara bra att ha om man bygger kättingröjare.
Bild

Hittade en begagnad kolvpump som jag köpte. Den torde också fungera som motor. Tänkte att jag skulle kunna utnyttja denna till diverse olika redskap/maskiner och kan således få större användning för den. Lättmonterad bör den således vara!
Bild

Volvo F1-80. 80 cm³/varv, max arbetstryck 350 bar och maxvarv 2000 rpm(om pumpen är tryckmatad). Jag tänkte sikta på ett arbetsvarv där kring 1000-1200 rpm vilket då kräver ett oljeflöde upp till 150 liter+läckolja. Pumpen/motorn har intern dränering.

Tog en liten genväg... :vissla: Svarvade ansats för färdigt hålförsedd fläns från skroten. Gäller att få den någorlunda i mitten då så hålen stämmer... :svettas:
Bild

Dit kom den! Återstår svarvning av spindel.
Bild

Fräste in ett spår för låsbrickan till spännmuttern.
Bild

Fräste in början till ett kilspår ifall det skulle bli så att jag vill ha dit ett remhjul i alla fall i nåt skede. I ändan svarvar jag ur för en splineshylsa(köpt) till motorn. Tänkte helt kallt svetsa fast den på ändan... :klia:
Bild

Axeln klar. I morgon(kanske) blir det att försöka spänna upp hylsan i svarven. :svettas:
Bild
Svetsade fast en grövre, tunnväggig rör på ändan som ska i chucken. Detta borde då medge att jag kan svarva båda lagerlägena i samma uppspänning. En förutsättning för ett lyckat, högeffekt, höghastighetsnav. Aldrig tillverkat ett så pass krävande höghastighetsnav förr så vi får väl se om detta är nåt som hamnar i skrothopen eller ej... :uupps:


Nån som tror detta kommer att hålla ihop? :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

diskoper

#4 » 17:47:57, 12-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ångrar mig! Vill inte ALLS se det här!
Du har både tålamod, erfarenhet, tid (eftersom du sparar pengar på det) och resurser som jag inte har för att göra sånt här.. :svettas:

Skämt åsido. Snyggt och väldokumenterat. Som vanligt :mrgreen:
Mecalac 8cxi -94
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Användarvisningsbild
diskoper
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:02, 28-04-2007
Ort: Knivsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Mecalac 8cxi
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18

jonashedlund

#5 » 18:32:15, 12-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

mycket stiligt! :thumme:
kör kobelco sk120 bandare och är i övrigt väldigt maskin intresserad!
jonashedlund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:10:21, 06-01-2005
Ort: umeå

Blom 1

#6 » 19:59:48, 12-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

:klia: kör du med fil eller fräs i el-getingen för kör du med fräs är det väll nästan HSM (high speed milling) :mrgreen:
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

ja-bond77 (trådstartaren)

#7 » 21:00:34, 12-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe, tänkte väl att nån skulle reagera på det där... :vissla: Vi kan väl säga som så, man tager vad man haver... Hittade ingen fil med ändbett så då fick det bli fräs... Försökte hålla ner varvet men maskin blir så svag då, så man hamnar onekligen att köra med lite väl höga varv och hårdmetallfräsen blev nog lite "ljummen". :roll:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Joe

#8 » 21:22:04, 12-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vama har ju ett fast skydd (halvcirkel) för maskinen/föraren, det är ju "fingrarna" som utgör skyddet för kedjan.
Bild

Eller är jag ute och cyklar? Kan ju inte finska...
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Blom 1

#9 » 22:04:12, 12-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Hehe, tänkte väl att nån skulle reagera på det där... :vissla: Vi kan väl säga som så, man tager vad man haver... Hittade ingen fil med ändbett så då fick det bli fräs... Försökte hålla ner varvet men maskin blir så svag då, så man hamnar onekligen att köra med lite väl höga varv och hårdmetallfräsen blev nog lite "ljummen". :roll:


Fungerar det bra med en bra fil då?
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

ja-bond77 (trådstartaren)

#10 » 09:16:56, 13-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ahaa, missade det där skyddet. :thumme: Kanske man rentav använder knivar istället för kedja också? Har inte läst på om detta alls...

BlomJ: Vet inte, har bara kört med dåliga filar än så länge. :mrgreen: Men det funkade rätt hyggligt. Dessutom verkade det vara rätt hårt material i axeln jag bearbetade, jädra magnetiskt dessutom! Skrotmagneter borde förbjudas! :x Jaja, alltid intressant med "mystery metal" från skroten...
Men helt klart skulle det vara mycket bättre med en enkom frässpindel att montera i verktygsfästet så att man hålla ner varven lite. Fantastiskt smidigt mot att gnida av o an med släden och hyvla spåren, dessutom måste man ju i så fall borra start- och stopphål för hyvlingen i detta fall.

EDIT: Kan ju tillägga att roterande hårdmetallfilar egentligen inte är gjorda för detta. Det blir lätt för stor belastning på den så att lödningen smälter! Gäller att vara försiktig. En fräs är däremot en enda massiv bit och är ju enkom gjord för maskinell matning.

Kan också tillägga att jag ännu inte byggt mig nån hållare till handborrmaskin i verktygsfästet, annars hade jag använt borrmaskin=ungefär samma effekt men ett betydligt mer lämpligare varv(3000 rpm nånting tror jag den ger...).
/EDIT.
Senast redigerad av ja-bond77 18:28:43, 14-04-2009, redigerad totalt 1 gång.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

jörgen.ottosson

#11 » 12:44:56, 13-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

snygg spindel..hoppas svarvningen av lagerägena i huset går lika bra!

..jag måst fråga, varför 8mm hardox? det borde räcka med 3-4mm i största delen av kopan med förstärkningar kring spindellagringen och snabfästet för gräveren (halva vikten) kåpan du skissat på väger ca350kg! bara plåten!....sedan borde även problemet med bockningen lösa sig, 4xt radie=16mm och ca 8-10xt dynvidd=32-40mm för hardox 400, borde väl verkstan ha?

ja-bond77 skrev:Min lokala hardoxverkstad hade inte pressverktyg för att kunna bocka hardox(krävs lite större bockningsradie för att undvika sprickbildning) så det fick bli valsning. Jag tappar nån centimeter i frigångshöjd för kättingen men det får väl duga...

Funderade nog på att svetsa ihop det hela av raka plåtar också, men jag är lite rädd sprickbildning i fogarna så jag tar det den här vägen denna gång. Får ta och justera kåpan lite då jag får hem den tror jag...


sprickbildning...jag har en kompis som har ett agregat från slagkraft som han kör med sin Hymas LP576, vad jag har förstått så är stagen som sitter på aggregat det som morverkar sprickbildningen ( om de är rätt förspännda)

Bild
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ja-bond77 (trådstartaren)

#12 » 16:05:56, 13-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressanta frågeställningar där. Jag har ju inte så mycket att utgå ifrån annat än bilder och lite annat man snappat upp på nätet så det blir ju att höfta till det hela(som alltid). Tänkte nog att kanske 6mm hardox skulle ha räckt också men jag fantiserar lite att jag kan skippa stor del av ramverket med en tjockare och styvare plåt... Vet inte... :klia: Slagkraft har ju inte mycket ramverk alls jämfört med övriga märken, ser det ut som... Trodde först det var dubbelskrovat men så är det kanske inte?

Slagkraft aggregatet väger 548 kg och jag är lite osäker om grindfästet ingår i det. Det verkar gå att få utan fäste också... Enbart hardoxplåten till min kåpa torde väga kring 250 kg(3,9m²x8mmx8kg/dm³) om jag inte räknar helt galet. Räknar du med 100 kg i övrigt järn då eller?

Jag har nåt svagt minne att hardox inte går att få i tunnare dimension än 4mm? Nu kör verkstaden ifråga med dillidur och den tror jag inte går att få mindre än 8... :klia:

Intressant info, det där med stagens funktion. :thumme:



Ett litet dilemma som jag har är just navets nedre förstärkning. Hade kåpan varit formpressad neråt typ 10-15cm så hade jag fått färdigt hardox skydd över alltihopa. Nu ser jag ingen möjlighet till formpressning så då måste jag låta hardoxen gå plant kring navet och svetsa dit en koniskt formad plåt från kåpan och ner kring navet. Denna borde ju då vara i hardox. Det blir kanske att skära ut trianglar och svetsa ihop till en "tratt"... om jag inte får till nått i verkstadspressen.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

jörgen.ottosson

#13 » 19:01:19, 14-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja! jag räknade med att du tänkt gjöra (medar + div förstärkningar +...=100kg) ..annars samma kvadratmeter (3,82) men ej nav, hydraulmotor, grind, kedjor...osv. men det kanske var fel av mig.

om du tittar på pdf:en på från slagkraft ( http://www.cranab.se/static/sv/100/imag ... H%20Sv.pdf )
så ser du att de har svetsat betydligt mer än man kan tro!

...tror inte du behöver hardox/slitplåt kring navet, fins väl inte så mycket som flyger runt där? (centefugalkraft!) På slagkrafts apparat så sticker spinndeln (ämnedrör) ned ca 200mm + en krage längst upp av ca 200 tjock plåt (vet ej varför)


Bild


jag skulle använt en "vanlig" men lite tjockare plåt runt navet ( typ weldox/domex 355, bättre spricktålighet) och stagat hydraulmotor/grindfäste mot hörnen!

tänker du göra en tallrik med "kilar" för kättingen ? jag har för mig att kättingen inte för vara mer än 40-50cm lång för då "knyte den sig" kring slyet och går av, men detta har du väl kolla upp!

Fixade länken, mellanslag före/efter adressen!/ja-bond77
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

johan.eriksson

#14 » 19:04:29, 14-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett slagkraft H170 aggregat.
Bild

Bild

Bild
Verkar spricka trots stagen, så grövre plåt är nog inte fel tänkt.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

ja-bond77 (trådstartaren)

#15 » 19:11:03, 14-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåja, hylsan är svarvad. Inga större klåperier råkade jag ut för heller! :dancing_geek:

Och så en flod med bilder:

Hylsan justerades in någorlunda, ganska hopplöst eftersom ämnesrör är av naturen väldigt "orunda". Därefter rundsvarvning av utsidan För att ha nåt runt att ställa stödlagret på. Och så blev det så blankt o fint också. :mrgreen:
Bild

Jag skippar en del här... Insidan har svarvats rosten ifrån och första lagersätet har gjorts. Vidare har jag markerat en hålcirkel på 160mm, delat av för sex bulthål samt körnarslagit dessa. Nu ska vi testa mitt nytillverkade stålskaft med ett annat skaft monterat på ändan. Utstick=24 cm på en gammal, lite halvsliten svarv...
Bild

Ser ut att gå bra det här. Gäller att ta små skärdjup och stor matning så verkar det hålla sig någorlunda tyst.
Bild

Att ta T-mått från baksidan funkar ju inte så det blev att knåpa ihop nånting under arbetets gång.
Bild

Ajajaj, nu håller det på att skita sig. En tiondel till skulle gärna få komma bort, månne jag måste gå över till ett sylvasst snabbstål istället... :klia:
Bild

Äääh, jag chansar! :cool:

Efter ett drag fick jag detta. Kanske i mesta laget men det bör funka. Återstår att se om mina mätningar stämmer...
Bild

Ifall man skulle få idé att behöva pressa ur lagerbanan så filar jag ur lite så man lätt kommer åt att knacka ur dem.
Bild

Nu har jag plockat ner järnklumpen, kapat bort extra hylsan och monterat navhylsan tillbaks för att plana av baksidan, markera hålcirkel och borra hålen. Väldigt vanskligt med borrmaskin på detta sätt, men vad gör man då man inte har nån hållare... Får nog ta tag i detta nån dag...
Bild

Nu har jag bara att borra några hål på mitten för oljan så börjar även denna bit vara klar.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: JonasN och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se