Nja, det här ventilfelet arbetar nog tvärtom tror jag. Bildas ingen
värme om inte pumpskiten reglerar på tillräckligt. Men detta är nu inte så stort problem så vi skjuter det på framtiden för tillfället.
Nya fråga längst ner: Jag har flertalet gånger hamnat att byta
axeltätning på min 80cc brueninghaus/volvo kopia till
hydraulmotor på röjaren. Oftast har det berott på att jag glömt att öppna förbikopplingskranen på motorhydraulikens B-linje. Lite repetition, med B-linjen genom bordet(
dubbelverkande) hade jag returtryck ute vid röjaren på över 30 bar vill jag minnas. Det här avhandlades några sidor tillbaks, precis vid första provtestningen skulle jag tro, orkar inte leta nu. Med öppnad förbikopplingskran så att B-linjen på aggregatet inte behöver passera ventilbordet utan kan spola fritt via bordets tankledning fick jag tror jag 12 bar i returtryck. Detta funkade bra första åren. Sedan sköt jag tätningen nån gång då jag glömt kulventilen. Brukar ta en halvtimme...
Time goes on...
Nu häromdan sköt jag tätningen återigen. Nu hade jag kulventilen öppen som den ska och kanske röjt en ordentlig timme på årets första körning. Och ändå sköt den? Tror det hänt även tidigare utan mina felkopplingsfadäser...
Nu blev jag rejält trött på skiten och dessa specialtätningar, som tål högre
tryck än vanliga axeltätningar, är minsann inte billiga heller. Minns inte på rak arm men kanske kring 50 euro st...
Och de är inte helt lätta att ta hem heller då min favohydfirma inte kunde leverera dessa.
Mitt lager med reservtätningar börjar tryta så nu byggde jag en helt ny äkta tankledning som går direkt in i filterhuset.
Detta projekt började med att jag monterade mätningsnippel på lite olika punkter över hela befintliga B-linje/tankledning för att försöka hitta några tryckfall. Inga säkra slutsatser kom jag till. Nu hade jag alltså 15 bar returtryck på röjaren. 2 bar tappar jag i Tema 10000 kopplingen på stickan -> 13 bar. Mellan Tema och tankledningens
utgång från bakre ventilbordet hade jag 7,5 bar tapp -> 5,5 bar. I tankbotten finns en
backventil som antagligen dämpar ett bar också. I filterhuset hade jag... 1,5-2 bar tror jag, minns inte säkert nu mera. Ända säkra slutsatsen jag drog av allt detta är att det finns för mycket krökar och annars klen dimension av 22mm/3/4" linjen på aggregatet.
Det skulle alltså gälla att få till en någorlunda halvsnygg konstruktion då... Här tar vi hål för fastsvetsning av rörkrok:
Och här kopplar vi på
slang som får far ner under hytten:
Och här lägger vi en skruvkoppling om vi måste plocka av bom/aggregat nån gång:
Och här hittar vi röjarens 3/4" slang som vi gängar ihop direkt med min tumsslang utan snabbkopplingar tillsvidare:
Kring 3,5 bar med ljummen
olja. Kanske ner till tre bar efter en del körning... Med enbart en 90 graders rörkrok på hela linjen får bonden vara nöjd med resultatet.
Bild på hydmotorn:
Gammal bild på sprängd tätning:
På tätningen kan man avläsa:
A CFW 1 (tillverkaren?)
BAB3SL0.5
42 62 7/8
Nu till mina frågor:
1: Kan jag beställa dessa tätningar online nånstans? Kan man köpa sånt här från typ nån alichingchongfirma och vara säker på att man får förstärkta tätningar för högre
mottryck? Eller varifrån?
2: Med 3,5 bar mottryck i nya returlinjen borde jag väl kunna klara mig med vanliga axeltätningar? Ska de inte klara en 5-10 bar dom? Eller är det fel väg att gå?
3: Vad innebär koden BAB3SL0,5, finns det nån teckenförklaring? (lite osäker på 3:an) Nån del av koden antar jag syftar på "förstärkt
tätning"? För det finns väl vanliga "BAB3?" också?
4: Finns det nån volvonummer på denna tätning? Det kastas ut en hel del nummer då man googlar men jag vet inte vilken som man ska rikta in sig på...
5: Om jag skulle vilja ha en
snabbkoppling till röjarens retur på stickan med minsta möjliga tryckfall(mindre än två bar); vad ska man kolla på då? eller borde jag bara gå in för skruvpluggar och
kulventil(som man verkar ha på en hel del grävmaskiner) för att stänga ledningen på stickan? Kan ju ha en kulventil på röjarens slang också iofs...