Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygge av svetsbord

101 inlägg • Sida 5 av 7
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

rospigg

#61 » 23:42:54, 22-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Nisse, du får väl flytta till Bispen då :mrgreen:
Ang. svetsning av benen, gör inte samma misstag som mig och svetsa för mycket, då BLIR plåten vind, förvisso var det en 15 mm, men ett tips :thumme:

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69



nisse

#62 » 00:54:18, 23-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byggstopp :aaargh: nisse @ Incidenter som kunnat bli allvarliga olyckor.

@Swinx: Ett sånt bord hade ju varit drömmen, men inte min prisklass och det är ju bara ett hobbybord jag ska ha :mrgreen:

@Rospigg: Nja, vet inte om skroten är värt en flytt till Downtown Bispgården.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Swinxs

#63 » 07:08:25, 23-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag vet.
Tänkte bara att man kan få många bra idéer eftersom dom har många smarta verktyg med bara några hål i bordet.

Härligt finger det såg inte ut att göra det minsta ont :svettas:
Swinxs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:15, 06-10-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 135
Volvo bm 430
Ford 5000

dejvi

#64 » 09:55:10, 28-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lånar tråden lite jag också, hoppas att det är ok! Blir fler och fler bra idéer samlade i denna tråd!

Var ute på "shoppingresa" till Björneborg med JA-Bond och drog hem ett "fynd" i mina ögon! Ett rejält svetsbord som bara kräver lite ombyggnad innan jag är helt nöjd med det!

"Shoppingresa" är nog inget jag har förknippat med glädje, men med JA på skroträd blev det riktigt skojj :grin:


Bild
Sådär såg bordet ut när jag köpte det, lågt är det, bara 60cm så det är framförallt det jag skall ändra på! Är inne på att göra helt nya ben åt det... Bordsskivan är 45mm :hurra:

Bild
Började med att ta bort skruvstädet, var fastsvetsat på helt fel ställe på bordet. Dessutom för långt "in" på bordet... Den "fasta" backen är nu putsad! Roligt att putsa då det blir sån här skillnad!

Bild
Färdigt putsat, kanske till och med ett inhemskt skruvstäd???

Bild
Blev så fin yta när jag började putsa bordet så jag tänkte göra lite "TV-shop" bilder av det hela... :grin: FÖRE...

Bild
FÖRE och EFTER

Bild
Funderar på skruvstäden, hade tänkt mig det i ett hörn på bordet! Men känns lite ivägen var jag än placerar det. Är osäker på storleken också, mindre eller större? Eller ännu större, finns ett sånt också som inte är med på bild...

Bild
Helt fantastiskt med hål i bordet, nu får jag användning för alla söndriga kina-tvingar som jag har sparat på... Lite större skulle de få vara, men principen gillar jag...

Bild
Låser sig av sig själv, bara att trä ner och skruva fast!

JA - la du märke till att de små hålen i bordet var gängade? Jag gjorde inte det före jag hade bordet hemma igår... M12, men tror det vara bara ett av hålen dit man fick in en bult, loppor och skit har ställt till det - så inga gängade hål i ett svetsbord...punkt!

nisse skrev:Bild

Hade du tänkt dig skruvstädet på den löstagbara plattan längst till vänster? Eller vad är den för? Är ingen dum idé, hur stadigt blir det med ett sådant "snabbfäste"? Är ju lätt att få bort det då det är i vägen...

Sen var det höjden, är ganska lång själv så 90cm till bordsytan tror jag blir bra, men skall det svetsas stora saker på bordet så blir det ju snabbt att man får sträcka på sig ordentligt. Men 60cm högt bord ger sjuk ryg... :mad: Vad har ni för höjd på borden?

Ben av U-balk och två hyllplan under bordet? Låter det som en bra ide? Hade även tänkt mig 60X60X4 rör under hela bordet på längden så man kan förlänga det vid behov, tror det var i denna tråd som det fanns bild på en sån lösning.

1 person gillar det här inlägget.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

ja-bond77

#65 » 12:28:13, 28-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här går det undan minsann! :grin: Nej, kollade aldrig efter gänghål. Är nog inget vidare övertygad om dess förträfflighet jag heller. Även om gängan är mot förmodan intakt, så tar det en stund att gänga en massa skruvar, mycket snabbare med olika typer av tvingar. I US kör man med C-clamps än idag, jag förstååårr innntttteeeeeee!!!! :huh: :huh: :ohnej:

Jag har ju hylsfäste till det städ jag har på det självständiga svetsbordet jag har ute på golvet. Det kanske du missade? Kanske borde fixa en bild... Funkar väl ok för lättare arbeten men dammar man till tillräckligt i det så börjar hylsans spännskruvar trycka in fyrkantrörens väggar och allt börjar rackla... Borde kanske haft en massiv fyrkant stång som fäste... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

dejvi

#66 » 13:33:54, 28-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Här går det undan minsann! :grin: Nej, kollade aldrig efter gänghål. Är nog inget vidare övertygad om dess förträfflighet jag heller. Även om gängan är mot förmodan intakt, så tar det en stund att gänga en massa skruvar, mycket snabbare med olika typer av tvingar. I US kör man med C-clamps än idag, jag förstååårr innntttteeeeeee!!!! :huh: :huh: :ohnej:


Nja, inte vet jag... Men kunde ju inte hålla mig igår kväll! Roligt när man ser resultat! :grin:

Nej, C-clamps känns nog väldigt stenålders, jag ser ingen fördel med dem jämfört med "våra" vanliga skruvtvingar. De stora hålen i bordet var 22mm så jag tror att en skruvtving med 20mm "ryggskena" blir helt perfekt! Borde nog finnas några söndriga av dem hemma också... Annars får man handla hem några!

ja-bond77 skrev:Jag har ju hylsfäste till det städ jag har på det självständiga svetsbordet jag har ute på golvet. Det kanske du missade? Kanske borde fixa en bild... Funkar väl ok för lättare arbeten men dammar man till tillräckligt i det så börjar hylsans spännskruvar trycka in fyrkantrörens väggar och allt börjar rackla... Borde kanske haft en massiv fyrkant stång som fäste... :klia:


Det var ju så mycket att titta på så "industrispionaget" uteblev och istället stod man bara där och gapade. Fint var det minsann!!! :thummar:
Jag förstår precis dilemmat med det där! Massiv fyrkantsstång förhindrar ju att väggen trycks in, men då letar väl sig kraften till nästa "svaga" ställe. Har ju ett städ som är riktigt ordentligt förankrat också så man får göra det grövsta jobbet där... Men bild - Ja, tack! :grin:

Lägger till lite bilder på fabriksvarianter till skruvtvingar för hyvelbänkar...

Bild

Bild

Bild

Bild

Kanske ger nya idéer åt någon...
Senast redigerad av dejvi 13:40:35, 28-11-2012, redigerad totalt 1 gång.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

dejvi

#67 » 14:52:59, 28-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger upp lite ritningar också...

90cm högt går jag in för. Lite olika stänger för att hänga tvingar och svetstänger på. Hyllplanen får kläs in med någon passlig plåt och sedan hade jag tänkt mig trälådor på hyllplanen... Någon sorts platta under benen blir det nog också! Tror det blir bra det där! Invändningar?


Bild

Bild

Bild

Bild
Blir två olika skruvstäd, ett vanligt och ett för rör...
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

thorflot

#68 » 15:51:50, 28-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska den vinkelprofilen vara utdragbar, eller fixerad fast avstånd från bordet? Oavsett, göra några hål for tvingar i den också?
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST

rospigg

#69 » 17:03:13, 28-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Alldeles kalasbra med ett fyrkantrör man sticker in skruvstyckets rör i :thumme:
Hade så på jobbet, och det hände att jag vred skruvstycket så käftarna blev lodräta.

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

ja-bond77

#70 » 23:01:34, 28-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget speciellt egentligen... Går att trä in städet från två håll...

Bild

Bild

Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

dejvi

#71 » 23:46:39, 28-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ser bra ut JA! O bra förslag av rospigg också, den möjligheten hade inte jag tänkt på..! Det blir nog hål på vinkeljärnet också och det skall gå att förlänga bordet!

Fick kapat allt material idag. Tar sin tid det också, men roligt att börja svetsa när allt förjobb är bra gjort!

Bild

Bild
Såja! Allt kapat, slipat och fasat! Klart för svetsning!

Sömmen i mina 60x60x4 är ivägen för mina 50x50x4, har ni bra tips på hur man löser det bäst? Hade ju tänkt ha 60x60 längs med hela långsidan på bordet så att slipa 1m söm känns inte som nått alternativ. Slipa av en sida på hanen? Någon fördel med att vända sömmen åt något visst håll?
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

nisse

#72 » 23:46:47, 28-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan väl bjuder på några bilder jag med. Är dock ingen beprövad variant än. Bara lite småtester och dem gick bra. Systemet liknar JAs förutom att jag har genomgående bult från sidan och 50x50x7 fyrkant. Plattan för skruvstädet är kanske lite överdimensionerad men jag hittade den i bra att ha lådan och eftersom den passade så perfekt så blev det den.
Bild

Svetsbordet ska in i verkstan som man ser i bakgrunden med förzinkad plåt. Inte riktig miljö att svetsa i med smådelstvätt och batterier och lite allt möjlig, men blå hallen är inte så fin heller,

Bild

Underverket... Det går att snurran skruvstädet 90 grader och så kan man även plocka ur det ur hållaren för att få till lite mera variationer

Bild

Ganska färdig. Fattas några svets. Bara jag få på handskar på fingret igen så blir det fortsättning. Lite hyllor för svetspinnar och annat blev det och i tomrummet till vänster ryms skåpet från nästa bilden. Sen lite färg kanske och på med skivan.

Bild

Jag tror jag kan varierar höjden mellan 75 och 90cm. Har inte bestämt än om det blir hjul eller inte på fötterna :idee:

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

dejvi

#73 » 09:02:21, 29-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bilderna nisse, ser riktigt bra ut! Går in för en hylsfundering med skruvstädet jag också så hålls skivan fredad! Hyllan för vinkelslip var enkel och genial! Får kopiera den till bordet jag också! Gjorde en liknande till väggen jag också för nått år sen men din modell var mycket enklare och bättre...

Men den där sömmen i mina 60x60x4 har hållit mig sömnlös, har jag fått dåliga rör eller har andra haft samma problem? Rören är nog direkt från Ruukki, och gubben jag handlade av menade nog att de skulle passa in i varandra. :mad:
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

ja-bond77

#74 » 09:40:32, 29-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är nog ett evigt problem. Gör man det enkelt för sig så väljer man tillräckligt tunnväggat ytterrör. Minns inte på rak arm men skulle nog tycka att ett 50x50 ska gå bra in i ett 60x60x4 rör... :klia: Och krökningsradierna i hörnen stämmer ihop antar jag?

Finns många sätt... Slipa eller hyvla...


Bild
Bild


Bild
Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

dejvi

#75 » 10:10:17, 29-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Det där är nog ett evigt problem. Gör man det enkelt för sig så väljer man tillräckligt tunnväggat ytterrör. Minns inte på rak arm men skulle nog tycka att ett 50x50 ska gå bra in i ett 60x60x4 rör... :klia: Och krökningsradierna i hörnen stämmer ihop antar jag?

Finns många sätt... Slipa eller hyvla...


Ojoj, nya bilder hela tiden! Tack för tipsen... Skulle nog gå på slipning om det inte vore så långt, men med en såndär förlängning löser man ju det också :thummar: Hörnen stämmer ihop, är nog bara sömmen som är stygg! Jovisst, i 60x60x3 hade det ju säkert trillat igenom, men känns bättre med lite grövre!

Hmm, en idé jag hade igår var att kapa upp den yttre profilen mitt i sömmen, borde ju räcka med 3mm om man är mitt för sömmen, lägga på en plåtbit/stång/armeringsjärn och svetsa fast på sidan om. Men känns inte roligt att ta upp en en profil för att sedan svetsa fast!

En annan vore ju att ha profilerna lite kortare och spänna upp dem i fyrbackschucken och köra bort sömmen med en innerbom!

Ja, sätten är många, måste försöka välja det bästa nu då!

1 person gillar det här inlägget.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se