Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygge av cnc-styrt plasmaskärbord

81 inlägg • Sida 6 av 6
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

J.Asplund (trådstartaren)

#76 » 17:16:42, 19-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det tar sig så sakteliga. Gillar som sagt inte detta med el, men försöker hitta nån layout så även jag själv ska begripa vad som går till vad. Har kopplat I/O-kortet till ett reläkort och till stegmotordrivare.

Har lite funderingar kring koppling, hoppas att någon kan svara på mina frågor.
1. På mitt I/O-kort så har jag 4 plintar till höger. +5V, GND, GND, VDD. +5V fattar jag, men vad kopplar jag på GND, GND, VCC?
2. På I/O-kortet finns även ett antal utgångar. Längst till vänster om dessa finns GND. Ska denna kopplas till Common på mina stegmotordrivare? (Gul linje i bilden)?
3. Om jag vill koppla in givare(mikrobrytare) på ingångarna(till vänster), kopplar jag bara från GND och till resp ingång över t.ex. en brytare(som ritat i bilden).
4. Har även ett reläkort. Detta har 4 plintar som jag kopplat till I/O-kortet. Hur ska jag koppla GND från I/O-kortet till reläkortet?
5. Behöver jag koppla något på Current set på geckodrivesen? Ser att en del sätter motstånd där?

Tacksam för svar.
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
J.Asplund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:51, 30-08-2011



Rasmus R

#77 » 20:34:33, 11-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt bygge, kul att det äntligen ska bli färdigt.
Jag har beställt styrsystem och kort från Myplasm.
Ett system som sägs vara väldigt lättarbetat och har dessutom inbyggt THC.
Mjukvaran finns gratis för nedladdning och innehåller även ett enklare ritverktyg.
Nu har jag inte börjat än och har heller aldrig provat något annat så ska bli kul att se om man reder ut det.

https://myplasmcnc.com.pl/

1 person gillar det här inlägget.
Rasmus R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:08, 16-04-2008
Maskintyp: Ej angivet

JengaPRO

#78 » 08:20:49, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plasmaskäraren du tänkt använda är den en sådan som är "anpassad" (lågfrekvent om jag förstått det rätt) för att funka med steppermotorer?
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

J.Asplund (trådstartaren)

#79 » 08:30:54, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rasmus,

Tack! Jag ska kolla in. Tanken var väl att försöka köra nåt styrsystem som tillåter att jag även kan borra/fräsa om andan skulle falla på.

JengaPRO,
Har en Hypertherm PMX65 ny i kartong som jag även köpte maskinhuvud till, dvs helt rakt som är lättare att montera samt att dom säger att det ska skära något rakare snitt?


Vidare, har faktiskt kopplat allt utom 2 lägesgivare och datorn, ska ordna lite bilder. Men tror jag ska köpa en ny dator som får vara dedikerad till detta. Såg att man kunde få restaurerade i5-maskiner, typ HP Elitebook för kring 2000. Borde ju funka.
J.Asplund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:51, 30-08-2011

magloman

#80 » 08:43:26, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle rekommendera en stationär dator, gärna en med stor låda för bra tillförlitlighet.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#81 » 22:09:39, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer i att en stationär dator är lämplig. Men välj en "märkes" -dator hellre än något lokalt hopplock, och se till att fläktarna (åtminstone den i nätdelen) alltid går för fullt och inte regleras ner onödigt mycket av någon fläkttermostat.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ply36 och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se