Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygge av cnc-styrt plasmaskärbord

81 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

J.Asplund (trådstartaren)

#46 » 00:55:05, 23-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej o hå!

Det var ett tag sen jag skrev sist i denna tråden, men var utomlands större delen av förra vintern (+ halva denna sommaren) på nöjen och jobb. Detta har gjort att bordet inte har tillägnats någon nämnvärd kärlek förrän nu de senaste veckorna.

Sen sist har jag iaf gjort klart allt ståljobb, tror och hoppas jag. Har klippt och bockat täckplåtar för alla sidorna. Jag gjorde ena kortsidan öppningsbar med hjälp av gångjärn i övrekant. Detta för att kunna komma in "i" bordet om man skulle behöva det av någon anledning. Den hålls stängd med neodymmagneter i nederkant, då vanliga skåplucksmagneter inte var starka nog. (Har plockat bort alla plattjärn på bilden då jag strax ska lacka bordet).
Bild

Har även klippt och bockat två kvatratiska plåttrattar, en för varje sida av bordet. Detta för att kunna montera utsug med hjälp av en fläkt alternativt kunna vattenfylla om jag en dag skulle vilja det. På sedvanligt manér glömde jag fota, jag får komplettera med det senare. Bifogar en bild från CAD:en iaf. Det var ett helvete att få till, eftersom att jag inte hade med dessa plåtar i ursprungsritningen och var tvungen att montera dom retroaktivt under stöden för plattjärnen. Nåväl, man lär så länge man lever och nu sitter dom där.
Bild

I övrigt har jag gjort några stöd för kabelkedjor och elektronikskåparna.

Åker till Rom på en kortvisit imorgon, men tanken är att kunna måla hela bordet när jag kommer hem. När bordet är målat kan jag börja dra lite el... :aaargh:

Över och ut!

Ps. Den gamle ryssen är startad och regbesiktad nu. :thumme: Ds.

6 personer gillar det här inlägget.
J.Asplund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:51, 30-08-2011



pelle3

#47 » 02:26:49, 23-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt snyggt bygge, ser fabriksgjort ut

1 person gillar det här inlägget.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

J.Asplund (trådstartaren)

#48 » 18:17:55, 01-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åh, tack!

Här kommer en bild på den lilla plåttratten efter den blivit monterad.
Bild

Sen så har jag nu äntligen blivit klar med allt stål(givetvis är det väl alltid nåt man inte tänkt på...) så att jag har kunnat grundmåla bordet. Vi får se när jag har funnit den psykiska styrkan att måla nästa varv, måla är kanske det värsta jag vet... :cencored: :cencored: :cencored:

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
J.Asplund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:51, 30-08-2011

J.Asplund (trådstartaren)

#49 » 01:55:18, 06-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något enformiga inlägg nu på senaste, men det händer något iaf. Nu till slut är bordet äntligen målat, halleluja!

Det blev ganska vitt, det är svårt att föreställa sig hur färgen från en färgkarta blir i verkligheten. Det är lite grått i färgen, men kanske en aning mindre än jag trodde det var. Nåja, det blev ju snitsigt, men kanske inte så lätt att hålla snyggt.

Nu blir det till att sätta ihop det jag plockat isär och sen börja dra lite el, det kan bli spännande. :mrgreen:

Bild

/J

7 personer gillar det här inlägget.
J.Asplund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:51, 30-08-2011

pelle3

#50 » 02:14:30, 06-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta bygge är en tio, poängare, helt klart, är du konstruktör?
vad tror du att det skulle gå till, att ta fram en enklare modell av ett plasmaskärbord till lite hemma skuttare?
med rätt pris borde det kunna gå att sälja såna.
i vilket fall så är det en fröjd för ögat att se när nån får till nåt snyggt
pelle

1 person gillar det här inlägget.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

J.Asplund (trådstartaren)

#51 » 02:53:22, 06-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

pelle3 skrev:Detta bygge är en tio, poängare, helt klart, är du konstruktör?
vad tror du att det skulle gå till, att ta fram en enklare modell av ett plasmaskärbord till lite hemma skuttare?
med rätt pris borde det kunna gå att sälja såna.
i vilket fall så är det en fröjd för ögat att se när nån får till nåt snyggt
pelle


Kul att du gillar det! Jobbar inte som konstruktör, jag bara låtsas :)

Det finns ju rätt fina småbord att komma över som halvfabrikat har jag sett, tror det skulle bli tuffa att konkurrera med dom. Det finns nog mer lukrativa brancher att ge sig in i :)

Tack igen för det vänliga orden, ska försöka få bitarna att passa i fortsättningen också :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
J.Asplund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:51, 30-08-2011

mikael stoor

#52 » 10:29:09, 06-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart ilandet bor du asplund om jag skulle behöva hjälp med skärning någon gång.
Jag betalar bra.
mikael stoor
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:29:46, 13-02-2010
Ort: Västerås
Maskintyp: Traktor

qqq

#53 » 10:48:29, 06-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser riktigt bra ut.
Vad uppskattar du att det har kostat i matrial, förutom själva plasmaskäraren ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

pelle3

#54 » 14:00:41, 06-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är du en naturbegåvning, du har sas blick för detta, jag är grymt avundssjuk på den förmågan.
den borde du ta vara på, alltså tjäna pengar på.

1 person gillar det här inlägget.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

J.Asplund (trådstartaren)

#55 » 16:50:20, 06-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

mikael stoor skrev:Vart ilandet bor du asplund om jag skulle behöva hjälp med skärning någon gång.
Jag betalar bra.


Hej, ca 100 mil norr om dig så du kan nog hitta billigare närmare :) Men vi får väl se när och om jag blir klar så tar vi eventuella jobb då(PM isf).




qqq skrev:Ser riktigt bra ut.
Vad uppskattar du att det har kostat i matrial, förutom själva plasmaskäraren ?


Tack, såna frågor är inte bra när man försöker förtränga vad det kostat, hehe :svettas: Jag kan väl medge att det har skenat iväg lite mot vad jag först räknade med. O andra sidan så lägger jag hellre några kronor extra och får det som jag vill ha det på en gång.

Några av de större posterna(ur huvudet, ge eller ta nån hundring), priser ex moms:
Vattenskärningen kostade: 4400
Aluplåten kostade(3st 1000x2000x6): 4500
Stål(hade en del liggande som ej är inräknat) ca 8000
Linjärstyrningar och vagnar y-led : 5000
Linjärstyrningar och vagnar z-led : 1500
Drev, kuggstänger, remmar, remhjul, kullager: 4000
Motorer, styrkort, givare, kabel, övrig el: 8000
Kabelkedjor: 1600
Dator(brorsans gamla): 500
Färg och primer: 1500
Diverse: bult, svetstråd och gas, gångjärn, svarvämnen mm: 1000 (?)

= 40000 ex. moms.

Sen har man väl haft lite delar liggandes, och lite delar har jag kommit över här och där som är svårt att sätta pris på. Är ju inte klar med bordet än heller, men att det tillkommer 5-10 tusen är väl rimligt att anta så slutligen bör det väl landa nånstans kring 45-50k för enbart bordet? Då tillkommer ju plasman med ungefär lika mycket till... Så. Nu pratar vi inte mer om det. :vissla:

7 personer gillar det här inlägget.
J.Asplund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:51, 30-08-2011

J.Asplund (trådstartaren)

#56 » 01:39:33, 25-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här går det inte fort men det blir å andra sidan inte färdigt heller.

Som det är nu letat jag febrilt efter mekaniska jobb på skärbordet för att slippa börja med el/data. Jag antar att jag inte kan ducka för verkligheten länge till... :svettas:

Sen sist har jag iaf modifierat och målat två elskåp, ett för datorn och ett för styrelektroniken. Jag har tagit upp ett stort rektangulärt hål i botten där jag kommer att montera ett luftfilter från en 1973 Opel Ascona diesel(det var rätt storlek enligt tabellen :) ). Sen kommer 3st 120mm fläktar suga kylluft genom detta filter och sen har jag satt ventilationsgaller med tunnt skumgummi innaför(det är inte kul att få in skrot "bakvägen" s.a.s.) på baksidan där den varma luften blåser ut. Vill ha filter på kylluften då miljön i verkstaden i allmänhet och kring skärbordet i synnerhet är full i metalldamm som har en förmåga att ta död på all elektronik.
Bild


Sen här är hjärtat i anläggningen, jag beställde den med sk. RS485 Serial Interface Module mest för att det lät fränt, men det ska även inte vara så dumt att ha när man kör plasman i cncapplikationer.

Bild

Separat maskinbrännare m. slangpaket för skärmaskinen. På så sätt behöver jag inte bygga fast plasman utan kan bara ta loss slangpaketet och köra med vanligt handtag när jag vill del.
Bild

Ett par justerbara maskinfötter hann jag även med, saknar dock gummi på bilden.
Bild

Hejs!

4 personer gillar det här inlägget.
J.Asplund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:51, 30-08-2011

PFE

#57 » 13:28:06, 25-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var handlade du hypertherm skäraren?
Pris inkl. maskinbrännare och rs485?

Är i startgroparna med ett eget bygge. Börjar dock i andra änden med elektroniken som kom hem förra veckan :thumme:

//Patrik
PFE
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:37:42, 05-10-2011
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 4300B

J.Asplund (trådstartaren)

#58 » 01:13:35, 26-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den köpte jag på den lokala järnhandeln, Laitis. Tror att allt som allt blev det 43000 ink, men måste dubbelkolla det senare.

Kul med fler byggen, byggtråd är ett måste! :)
J.Asplund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:51, 30-08-2011

nimbus

#59 » 17:43:19, 26-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mkt snyggt bygge! nyfiken på resultatet, sitter spänd och väntar..:-)
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

J.Asplund (trådstartaren)

#60 » 16:34:31, 06-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjo!
Har kört fast lite, behöver hjälp att tolka djungeln där ute. Finns många olika datakort och stor del av tekniken känns vara väldigt gammal. Hoppas någon har erfarenhet och kan peka mig i rätt riktning. Måste jag välja hårdvara utifrån vilken mjukvara jag ska köra sen eller?

Den utrustningen som ska hanteras är följande:
4 stegmotorer
4 drivkort Gecko G201x
Plasma Hypertherm pmx65 med rs485-port. Jag vill använda THC men jag lyckas inte riktigt klura ut vad jag behöver för att kunna göra det, vad kan jag styra med porten på plasman?
Sen har jag 4 mikrobrytare för att kunna hitta hitta ytterlägena på alla axlar, inklusive brännarhuvudet.
Ingång för nödstoppkrets(där jag kommer att seriekoppla en antal mikrobrytare som ska aktiveras om portalen går för långt åt något håll, alternativt nödstoppsknappen trycks in, allt som allt en enda krets).
Sen eventuellt nån utgång för att kunna styra div kringutrustning(ev frässpindel, kylvatten, fläkt, etc)
Har en "vanlig" dator med ok prestanda.


Tips på setup? Någon?

//J
J.Asplund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:51, 30-08-2011


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ronny norkvist, torbjorn_forsman och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se