Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygge av cnc-styrt plasmaskärbord

81 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Surfsixten

#61 » 16:59:03, 06-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag har stött på ibland som bör gå att använda är m
mach3 styrning med box man kopplar på skrivarporten för att få in och utgångar. http://www.machsupport.com.
Har aldrig kopplat ihop det själv men funderat på det flera gånger.
Surfsixten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:50, 23-09-2014
Ort: Mullsjö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kubota U35a2
Husqvarna LTH154



Johan_m

#62 » 01:31:00, 07-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

J.Asplund skrev:Tjo!
Har kört fast lite, behöver hjälp att tolka djungeln där ute. Finns många olika datakort och stor del av tekniken känns vara väldigt gammal. Hoppas någon har erfarenhet och kan peka mig i rätt riktning. Måste jag välja hårdvara utifrån vilken mjukvara jag ska köra sen eller?

Den utrustningen som ska hanteras är följande:
4 stegmotorer
4 drivkort Gecko G201x
Plasma Hypertherm pmx65 med rs485-port. Jag vill använda THC men jag lyckas inte riktigt klura ut vad jag behöver för att kunna göra det, vad kan jag styra med porten på plasman?
Sen har jag 4 mikrobrytare för att kunna hitta hitta ytterlägena på alla axlar, inklusive brännarhuvudet.
Ingång för nödstoppkrets(där jag kommer att seriekoppla en antal mikrobrytare som ska aktiveras om portalen går för långt åt något håll, alternativt nödstoppsknappen trycks in, allt som allt en enda krets).
Sen eventuellt nån utgång för att kunna styra div kringutrustning(ev frässpindel, kylvatten, fläkt, etc)
Har en "vanlig" dator med ok prestanda.


Tips på setup? Någon?


//J


Vad du kan styra med rs485 porten. Mest troligt en heldel om man har "kommandona" för att komminucera med den, bör gå att få från tillverkaren. I mach3 kan man skriva ett script för detta.

Noll lägesgivare behöver du bara åt ett håll på varje axel.
Ang gränslägen brukar nc maskinerna ha "mjukvarustopp" dvs programerade lägen , samt "hårdvaru ändlägen" som du beskriver med gränslägen om man kommer förbi mjukvaru stoppet så gör den nödstopp, kom ihåg en "bypass" knapp till gränlägena så du kan köra tilbax den om du kör mot dom nångång..

Ang kort så finns som sagt mach 3 och nån linux variant, samt massa kort till dessa, även fristående cnc system mer industri mässiga, fanuc kopior mm. Mach 3 funkar både via usb, serieport och printerport. Mer lr mindre pålitligt. Personligen hade jag valt nått mer industri mässigt system till ett sånt här seriöst bygge.

Har en del beg grejjer liggande då ja har lek lite tidigare, kanske finns nått som skulle funka. Hör av dig på pm om intresse.
Tittade in, där inne satt det en och tittade ut

1 person gillar det här inlägget.
Johan_m
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:41:27, 29-04-2012
Ort: Umeå
Maskin: John Deere 6910
John Deere 2130
Ford A66
Åkerman H7B
Volvo BM 5350B
Arctic cat M800 x2
+ massa annat :)

magloman

#63 » 12:36:45, 07-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undra vad ett Heidenhain system kan kosta ?

Torde ligga på topplistan iaf över bra skit :-)

http://www.heidenhain.se/sv_SE/produkte ... r/tnc-128/
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

nimbus

#64 » 13:48:20, 07-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Undra vad ett Heidenhain system kan kosta ?

Torde ligga på topplistan iaf över bra skit :-)

http://www.heidenhain.se/sv_SE/produkte ... r/tnc-128/



Dom är bra och logiskt byggda men också dyrast ! i varje fall på en fräs el svarv
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Johan_m

#65 » 20:27:42, 07-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Heidenhain är klart dyrast, sen kommer nog fanuc mfl, gemensamt är att allt är dyyyyrt. Dock mkt bra, sen är det väldigt personligt om man gillar heidenhain lr fanuc, mazak mfl.

Jag väljer fanuc alla dagar men det pga. har kört sånna i runt 15år så det är en vana.. Även hunnit laga endel :vissla: Men det är kanske att skrida lite över målet med ett nytt sådant, min tanke var nog ett importerat kina nc system. Har lekt en del med lite olika och är förvånad över hur bra dom funkar, om man inte väljer det billigaste förstås. :ohnej:

Då börjar man prata pengar som är överkomliga. :thumme:
Tittade in, där inne satt det en och tittade ut

1 person gillar det här inlägget.
Johan_m
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:41:27, 29-04-2012
Ort: Umeå
Maskin: John Deere 6910
John Deere 2130
Ford A66
Åkerman H7B
Volvo BM 5350B
Arctic cat M800 x2
+ massa annat :)

qqq

#66 » 13:29:22, 08-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johan_m skrev:Heidenhain är klart dyrast, sen kommer nog fanuc mfl, gemensamt är att allt är dyyyyrt. Dock mkt bra, sen är det väldigt personligt om man gillar heidenhain lr fanuc, mazak mfl.

Jag väljer fanuc alla dagar men det pga. har kört sånna i runt 15år så det är en vana.. Även hunnit laga endel :vissla: Men det är kanske att skrida lite över målet med ett nytt sådant, min tanke var nog ett importerat kina nc system. Har lekt en del med lite olika och är förvånad över hur bra dom funkar, om man inte väljer det billigaste förstås. :ohnej:

Då börjar man prata pengar som är överkomliga. :thumme:

Vilka kina-system skull du rekommendera ?

Pågår ett litet "krig" på blocket just på det temat... :vissla:

http://www.blocket.se/stockholm/Sino_di ... ?ca=11&w=3

kontra...

http://www.blocket.se/stockholm/Digital ... ?ca=11&w=3

:bira:
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Johan_m

#67 » 20:51:04, 08-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:Vilka kina-system skull du rekommendera ?

Pågår ett litet "krig" på blocket just på det temat... :vissla:

http://www.blocket.se/stockholm/Sino_di ... ?ca=11&w=3

kontra...

http://www.blocket.se/stockholm/Digital ... ?ca=11&w=3

:bira:


:off_topic: Nu kapar vi ju lite i J.Asplunds tråd men är lite inom samma iaf. Så kort annars får vi kanske starta ny tråd.
Det "qqq" länkade till är ju mer bara digital skalor, ingen styrning. Den ena Delos har jag egen erfarenhet av då jag har det monterar på både
en manuell svarv och fräs, dock inte inköpta via länken. Funkar helt ok för den pengen, inget att klaga på. Det andra märket ser rätt likt ut, är antagligen kina båda två så det funkar nog med
:back_to:

Det jag tänkte J.Asplund skulle kolla på är tex. Adtech, GSK Cnc, finns många fler men dom flesta rätt lika. Alla lite av Fanuc kopior på gott och ont :thummar:

Har själv några "noname" 2 axliga controllers för skärmaskiner samt ett Adtech 4640 4 axligt med servon, motorer och extrapanel som jag har lekt lite med. Adtech´en känns lite plastigt, men funkar fint i övrigt, alla funktioner man behöver finns, stöd för verktygsväxling mm. Även för i det här fallet skärmaskiner, laser, vatten mm. Usb uttag för flytt av prg, samt ethernet stöd. Hyfsat komplett manual iaf. Engelska.

Går att styra stegmotorer och servon, mkt enkelt med deras egna servon och motorer med encoder, var lite plug n play faktiskt. Vart förvånad hur snabbt man var igång :)

Nackdelen är att man får shoppa direkt från tillverkaren i china, men det funkar ju med. :skriva2:
Tittade in, där inne satt det en och tittade ut

1 person gillar det här inlägget.
Johan_m
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:41:27, 29-04-2012
Ort: Umeå
Maskin: John Deere 6910
John Deere 2130
Ford A66
Åkerman H7B
Volvo BM 5350B
Arctic cat M800 x2
+ massa annat :)

J.Asplund (trådstartaren)

#68 » 23:28:41, 10-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjo!

Som vanligt var jag tvungen att göra 1000 andra saker innan jag kunde fortsätta rota i det här, men nu är vi på gång igen!

Tack för alla svar och jag är smickrad över att ni verkar tycka att bygget förtjänar Heidenhain/fanuc/mazak/etc -styrning. Tyvärr är det som ovan nämnt lite utanför min ekonomiska komfortzon... Ett system från Kina hade kunnat vara ett alternativ, men jag är skeptisk till det. Främst pga av bristen på support som brukar komma med allt som kommer från Kina.

Jag har som varit inne på Mach3 utan att egentligen veta speciellt mycket om systemet. Dock verkar det vara väldigt anpassningsbart och det finns gott om kunskap att tillgå. Johan_m, det lät som att du hade vissa tveksamheter kring pålitligheten hos Mach 3? Något speciellt?

Det finns att köpa diverse THC-styrningar till Mach3 anpassade för Hypertherm och där måste jag sätta mig och läsa vad folk verkar använda(cnczone verkar ha spaltmetrar skrivna), men om någon har erfarenhet av nåt THCsystem(i rätt prisklass) som funkar med Hypertherm och Mach3, så skriv gärna en rad.

1 person gillar det här inlägget.
J.Asplund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:51, 30-08-2011

Johan_m

#69 » 00:05:50, 12-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

J.Asplund skrev:Tjo!

Som vanligt var jag tvungen att göra 1000 andra saker innan jag kunde fortsätta rota i det här, men nu är vi på gång igen!

Tack för alla svar och jag är smickrad över att ni verkar tycka att bygget förtjänar Heidenhain/fanuc/mazak/etc -styrning. Tyvärr är det som ovan nämnt lite utanför min ekonomiska komfortzon... Ett system från Kina hade kunnat vara ett alternativ, men jag är skeptisk till det. Främst pga av bristen på support som brukar komma med allt som kommer från Kina.

Jag har som varit inne på Mach3 utan att egentligen veta speciellt mycket om systemet. Dock verkar det vara väldigt anpassningsbart och det finns gott om kunskap att tillgå. Johan_m, det lät som att du hade vissa tveksamheter kring pålitligheten hos Mach 3? Något speciellt?

Det finns att köpa diverse THC-styrningar till Mach3 anpassade för Hypertherm och där måste jag sätta mig och läsa vad folk verkar använda(cnczone verkar ha spaltmetrar skrivna), men om någon har erfarenhet av nåt THCsystem(i rätt prisklass) som funkar med Hypertherm och Mach3, så skriv gärna en rad.


Har kört en del med mach3, började med att en av systemen på en av fleroparna i verkstaden havererade... Ett udda system med noll och inga reservdelar. De var en maskin som inte var nödvändig egentligen så jag gjorde en konvertering till mach3 med liten dell dator i skåpet med touchskärm osv, modIo kort för in utg, samt spindelstyrning för fro´n. Funkade väl helt ok, men det var endel trassel, ibland hann inte iokorten med när den verktygsväxlade, och den var inte nog snabb alla ggr att pulsa ut till servo korten för att få nån trp hastighet. Hängde sig, och massa annat skumt.

Kan mkt väl ha berott på att datorn va under dimesionerad, men jag var inte nöjd men konceptet. Är en stor skillnad när man är van med rena cnc system. När dom felar så är dom trasiga lr har man programmerat fel :vissla:

Så jag sökte lite och ramlade över några olika kina system och importerade ett Adtech system med servo motorer som monterades lite halv provisoriskt, och lektes med ett tag. Funkade faktiskt över förväntning. Hade alla funktioner jag behövde till maskinen, usb uttag, intern hdd mm. Kändes BETYDLIGT mycket mer industrimässigt än Mach3 och dator. Maskinen åkte ut pga plastbrist till förmån för en 5axlig dubbelspindlig Mori seki svarv med Fanuc :) Så det vart slut på lekstuga :grin: iaf på den fronten :lmao:

Nu ska jag inte såga mach3 totalt, har gått några år, och med rejäl dator och allt konfigurerar rätt så kanske funktionen är bättre. Men kommer stå fast vid att ett cnc system är bättre på alla sätt iaf :) kanske för de inte kan mejla, mm :cool:

Finns ett Linux baserad mach3 variant med, gick bort då jag inte fixade linux :ohnej:
Tittade in, där inne satt det en och tittade ut

1 person gillar det här inlägget.
Johan_m
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:41:27, 29-04-2012
Ort: Umeå
Maskin: John Deere 6910
John Deere 2130
Ford A66
Åkerman H7B
Volvo BM 5350B
Arctic cat M800 x2
+ massa annat :)

Exs

#70 » 02:20:30, 22-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väldigt snyggt och seriöst bygge!

Jag håller själv på och planerar ett cnc-plasmabygge som förhoppningsvis tar fart någon gång under 2015. Tanken är att en rejäl plasma ska inhandlas nu i början på året så får cnc-bygget bli i mån av tid och pengar sen men jag tänkte passa på att sno tråden lite och ställa en fråga som jag hoppas att någon här kan svara på;
Duger en raspberry pi enkortsdator till att styra en tvåaxlig maskin eller är den för långsam? Är ju linux det handlar om isf. Det hade varit ett väldigt smidigt sätt att komma undan billigt och på så sätt lätt få plats med datorn i samma låda som servodrivarna..
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Robert i Eggvena

#71 » 00:02:55, 03-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket snyggt bygge! :thumme:

Angående val av styrsystem och thc så skapa en tråd i mekatronik-delen av svenska elektronikforumet så borde du få svar på dina frågor.
http://elektronikforumet.com/forum/viewforum.php?f=5
Robert i Eggvena
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:32, 24-06-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 35, Case 585xl, IH 674, Fiat 115:90, Fordson Power Major.

J.Asplund (trådstartaren)

#72 » 20:45:27, 15-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Hallå!

Bygget av detta bordet är tyvärr underordnat mitt övriga liv och då blir byggandet lätt intermittent kan man lugnt säga.
Men har pysslat lite i veckan, har monterat mikrobrytare på Y-axel och Z-axel. Har även byggt en flytande hållare för plasmabrännaren, även den med mikrobrytare.

Jag beställde två fästen för ett 35mm kikarsikte från kina och använde det för klämma fast brännaren. Att fästet även gick klämma fast på en THK-skena gjorde ju inte saken sämre. Har monterat två mikrobrytare. Den första är för att kunna nolla verktyget mot bordet(oavsett om det är plasma, gravyrpenna, gasmunstycke etc). Den andra brytaren blir del av nödstoppskretsen. Påverkas den så innebär det att det första läget passerats och nånting är knas. Bättre att det bryter än att det tar mekaniskt stopp.

Bild

Här syns mikrobrytarna för z-släden. Den rostfria axeln som sticker upp är monterad på släden och följer med den. Det blev en liten tankevurpa här, jag hade nog inte behövt två brytare här då maskinen vet vart den är efter att ha nollat sig mot plåten och då finns inget behov av att nolla sig i övreläget. Dock bra med en nödstoppfunktion ifall den går för långt.

Bild


Brytarna för y-led. Även här två brytare, en för att nolla sig och en för nödstopp.

Bild

Ska försöka hinna lite mer efter helgen men vi får se. Hepp!
J.Asplund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:51, 30-08-2011

J.Asplund (trådstartaren)

#73 » 20:47:27, 15-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, just ja. Har även beställt alla styrkort och datorkomponeneter. Ska försöka kasta in dom i en låda nån dag också. Kommer att bli Mach3 till att börja med, det känns lämpligast prismässigt och supportmässigt.
J.Asplund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:51, 30-08-2011

J.Asplund (trådstartaren)

#74 » 13:00:55, 06-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Man kan säga att det blev en liten paus i det här bygget. En kombination av bristande motivation att koppla el och att det blev husköp, barn, maskinhallsbygge, div projekt och en massa andra dåliga ursäkter så blev detta bygge stående i ett hörn. Nu tänkte jag det är dags att försöka väcka liv i det och göra klart! Om jag även tar upp tråden här så blir det svårare att slingra sig :smile2:

Det sista jag gjorde var att beställa alla elkomponenter. Jag hade säkert en bra plan hur jag skulle koppla ihop allt men den är inte lika glasklar nu snudd på ett decennium senare. Jag mailade lite snabbt med Johan på JBcnc och jag verkar ha vettiga grejer så jag kör på. Dock blir det nog Mach 4 istället för Mach 3 som jag tidigare tänkte. UCCNC verkar också intressant, men om jag känner att jag inte orkar med Mach4 så får jag väl byta sen då, är ju bara ett kort som krävs.
Fick göra en kompletteringsbeställning med lite kontaktorer, nödstoppar, kablage mm. Köpte även ändhylsor med tillhörande tång, blir ju lite snitsigare då.

Idén med två styrskåp har jag slopat. Beställde ett nytt, bredare, där jag kan ha allt. Sen kommer jag att köra med en separat laptop och inte bygga in en stationär dator.

Nytt skåp, helt utan genomföringar eller inredning:
Bild
Julgransmassage:
Bild
Jag kapade till en hålplåt som jag bultar fast delarna i. Tanken var att 3d-printa clips så att man kan bunta fast kablarna lite stiligt.
Bild

Nu är vi igång igen! (Förvänta er inget herrejössestempo, men tätare uppdateringar än var 7e år kan jag lova iaf... :grin: )

5 personer gillar det här inlägget.
J.Asplund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:51, 30-08-2011

Rostens garage

#75 » 19:04:47, 13-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fränt! Håller också på med ett bygge. Tänkte också använda Mach 4.
Rostens garage
1 inlägg
 
Blev medlem: 12:47:24, 05-02-2024
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bobcat 743


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se