Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygge av cnc-styrt plasmaskärbord

83 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

J.Asplund (trådstartaren)

#1 » 22:30:25, 24-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej hej!

Jag har visst gett mig i kast med att bygga ett cnc-styrt plasmaskärbord. Inte för att jag i dagsläget har något trängande behov av ett, men man kan ju bygga för det! :mrgreen:

Upplägget är inte helt unikt, jag vill ha ett hyggligt stort bord som i första hand ska användas som plasmaskärbord men ska vara nog stabilt för att kunna montera en mindre frässpindel för att utföra lättare fräsning/gravyr/hålborrning mm.

Bordet är 2500x1750 och tanken är att arbetsområdet skall vara 1500x2000 med marginal.

Om intresse finns kommer jag att lägga upp bilder löpande på hur spektaklet fortskrider.

Först, bygge av själva bordet. Hade en del stål liggandes men fick köpa på mig rätt mycket av framförallt plattjärn. Tur att stål är billigt... :huh:
Valde att bulta fast stativet för att inte riskera att övre ramen slår sig vid svetsning i och med att det kommer att löpa skenor på långsidorna.
Bild


Slitsade upp ett plattjärn och monterade det på högkant och la sen ett lägre järn i bredd för att få ett stöd till bädden.
Bild

Det här var roligt! Tanken var att inte ha några vinkelräta järn som skärs sönder då man ofta skär i vinkelräta mönster.
Bild

Många plattjärn blir det :grin:
Bild




Har hunnit rätt mycket till men har inte tillgång till bilderna jag tagit så dom kommer när jag har tillgång till andra datorn. Hoppas det finns intresse för jag kommer helt säkert ha en mängd frågor längre fram, framförallt när det kommer till det elektriska, då min elektriska komfortzon knappt sträcker sig till att byta batterier i fjärren..-.

Mvh Jonathan

9 personer gillar det här inlägget.
J.Asplund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:51, 30-08-2011



Exs

#2 » 23:55:07, 24-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt! :grin: :thummar:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

magloman

#3 » 01:16:58, 25-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt :thumme:

Har du köpt ett paket med motorer och styrningen?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ja-bond77

#4 » 07:25:45, 25-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul projekt! :thumme: Blir det nåt vattenbad eller gasutsug på undersidan?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Mr Per

#5 » 08:08:37, 25-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir en rolig tråd att följa:)
Vad ska du ha för typ av styrsystem?
/Per
Mr Per
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:51, 28-05-2011
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 860
Massey Fergusson 6255

J.Asplund (trådstartaren)

#6 » 21:44:31, 25-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjo!

Kul med intresset!

Som svar på frågorna:

Har inhandlat 4st nema 23 från Automation Technologies, KL23H2100-50-4B. Kommer att använda dubbla motorer på X-axeln då portalen kommer att väga lite grann, trots att jag bygger den i aluminum.

Kommer att driva dom med geckodrives i kombination med en 1000W nätdel(1000W/50VDC/20A Toroidal PSU (KL-5020)).

Har inte handlat något breakout-kort än. Tar gärna emot förslag.

Har inte bestämt om det blir utsug eller vattenbad, ska få igång maskinen till att börja med :grin:

Mellan bilderna ovan och bilderna nedan har det gått en del tid då jag var tvungen att lära mig rita cad och sen klura ut hur jag ville ha det riktigt... Sen vara det bara att ringa till vattenkillen.

Ett släp kommer lastat... :hurra:
Bild

Kommer att använda mig av solida skenor för x-rörelsen, mot den skenan kommer det att ligga 4 lager per sida, fullt justerbara för att kunna dels ansätta, dels finjustera portalen så den hamnar helt vinkelrätt mot skenorna.
Bild


Såhär är det tänkt att portalen ska löpa mot skenan:
Bild


Vi forsätter uppåt...
Bild


Och sen ska den såklart få ett syskon. :smile:
Bild


Några punkter med svetsen. Då det är sugpassning på bitarna i kombination med att det är Alu så hade jag tänkt slippa att det slår sig.

Bild

Över och ut för den här gången!

MvH Jonathan

1 person gillar det här inlägget.
J.Asplund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:51, 30-08-2011

nordsjöklättrarn

#7 » 22:34:31, 25-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

De här är ju ett riktigt intressant bygge!
Vore kul å höra vad det kommer sluta på för summa ca.
Bara å få all den alun utskuren måste ju kostat nån kr?

Kör hårt!
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

Bengt Erik Eriksson

#8 » 22:49:03, 25-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på hur det funkar i cncplasma med mjukvara och firmware till breakout kort.
Har ju halkat in på 3D printing och där finns fleta opensource firmware till styrkorten. Och en flora med olika styrkort med grund i arduino med "ramps" för stegdriften till "printrboard " och "melzi" med stegmotordrivarna och atmega procesorn på samma kort.
Med anpassad firmware skulle de funka i en plasma fast de kanske har en eller ett par stegmotordrivar i onödan.

Men som sagt hur ser det ut med sånt i denna branch?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

J.Asplund (trådstartaren)

#9 » 19:29:04, 26-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

nordsjöklättrarn skrev:De här är ju ett riktigt intressant bygge!
Vore kul å höra vad det kommer sluta på för summa ca.
Bara å få all den alun utskuren måste ju kostat nån kr?

Kör hårt!


Kul att du tycker det!

Vet inte om jag vill tänka på vad allt kommer att kosta... Det kommer att behöva skäras många bitar i den innan den betalat sig iaf...Men det brukar inte svida lika mycket om man låter projektet dra ut lite på tiden och sen låter bli att summera när man är klar :grin:

Vattenskärningen kostade: 4400 ex moms.
Aluplåten kostade(3st 1000x2000x6): 4500 ex moms.

Jag resonerar så jag gärna lägger den där extra timmen på saker och ting för att det ska bli riktigt bra. Även verktygen och materialet får då kosta den där extra kronan då det ofta lönar sig i slutändan. Därmed inte sagt att det allt som är dyrt är bra, - eller för den delen, att allt som är billigt är prisvärt.

Bengt Erik Eriksson skrev:Funderar på hur det funkar i cncplasma med mjukvara och firmware till breakout kort.
Har ju halkat in på 3D printing och där finns fleta opensource firmware till styrkorten. Och en flora med olika styrkort med grund i arduino med "ramps" för stegdriften till "printrboard " och "melzi" med stegmotordrivarna och atmega procesorn på samma kort.
Med anpassad firmware skulle de funka i en plasma fast de kanske har en eller ett par stegmotordrivar i onödan.

Men som sagt hur ser det ut med sånt i denna branch?


Har inte satt mig in i vad som gäller här så är tacksam för all info jag kan få. Måste jag ta hänsyn till vilken mjukvara jag har tänkt använda när jag köper hårdvaran? Saknar som sagt ett breakoutkort i dagsläget. Tänkte att min gamla stationära dator skulle få tjänstgöra vid plasman. Verkar för övrigt finnas en del vettig gratisprogramvara, duger det eller är det bättre med nån köpevariant?


Har börjat svarva lite lagerlägen för diverse drifter. Kommer nog att ta en stund. Har valt att göra dom i stål och med låsring för att eventuellt kunna byta lagrena i framtiden. Här är ett lagerläge under tillverkning. Ska sen försänkas och bultas fast i aluminiumet.
Bild


Var även tvungen att montera tvärsprofilerna för att se om cad och verklighet stämde, då jag byggde bordet innan jag ritade upp portalen i cad. LÄTTNAD. Här syns en provisorisk fastsättning av tvärsprofilerna.(aluplåten som ligger mellan skall inte vara där, användes bara för att få det rakt. (Till höger ligger även en kartong med div kabelkedjor som dök upp för nån vecka sen och i röret bakom ligger 6m kuggstång).
Bild

Väntar fortfarande på diverse delar men som det ser ut på bilderna är väl mer eller mindre dagens status på bordet. Har även börjat punkta ihop själva lillhuvudet som ska löpa tvärtöver, mer bilder kommer sen.

Mvh Jonathan

3 personer gillar det här inlägget.
J.Asplund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:51, 30-08-2011

J.Asplund (trådstartaren)

#10 » 20:01:10, 27-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fråga:

Kabel till stegmotorerna, den kabelstumpen som kommer ur motorn verkar inte vara mer än max 1 kvadratmm. Hur grov kabel behöver jag därifrån fram till skåpet? Skulle tro att det rör sig om ca 6m längdmässigt.

Jag har tillgång(läs:gratis) till kabel som är 2.5x4, skärmad och ämnad för att röras(gott om kardeler) men den är ganska grov med hölje och allt, samt att den väger en del iom att det blir drygt 20 meter totalt.

Kan jag klara mig på tunnare eller krävs dimensionen?

Samt, hur ska jag göra med kabelgenomföringen och fästningen av skärmen? Verkar endast vara en gummiplopp där kabeln kommer ut. Dom skärmade lösningar jag sett i andra sammanhang verkar ha nån form av stålhylsa vid genomföringen?

Här är en länk till motorerna(kommer att köra dom på 50V):
http://www.automationtechnologiesinc.co ... -570-oz-in

Tacksam för svar.

Mvh Jonathan

1 person gillar det här inlägget.
J.Asplund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:51, 30-08-2011

J.Asplund (trådstartaren)

#11 » 01:15:49, 30-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallo, hallo!

Har haft två dagar ledigt så har hunnit en hel del.

Har lyckats reda ut mina kabelbryderier och som jag misstänkte så skulle 2.5mm2 bli i överkant, 1.5mm2 ska vara mer än nog. Nu återstår det bara att hitta något bra ställe att knycka den kabeln från iom att den inte var direkt gratis... Nåja, det är ett senare bekymmer.

Har som sagt kunnat spendera två heldagar i verkstan, så har hänt lite mer.

Vuxenlegot fortsätter...
Detta här ska bli själva portalen där plasmahuvudet ska sitta. Kommer att använda mig av kulskruv och skenor för z-leden. För y-leden blir det direktdrift med kuggstång. Utväxlingen kommer nog att bli i högsta laget då det finns begränsningar i hur litet kugghjul jag kan ha. Funkar det inte får jag försöka bygga en transmisson, men hoppas verkligen att jag ska slippa det.
Bild


Köpte ett gäng av dessa låsningar för att fästa kugghjul och tandremshjul på div axlar. Ska hålla för allt moment jag behöver och centrerar bra, dessutom i ett smidigt format.
Bild



Bild framifrån. Kommer bara att montera en platta som löper längs skenorna. Fastsättning av verktyg får bli ett senare kapitel.

Bild


Det här ska bli själva vaggan för kugghjulet som ska löpa längs långsidan. Lagerlägena är klara och ditskruvade.
Bild

Och här kommer en av motorerna sitta. Blir kraftöverföring till fästet på föregående bild med tandrem. Kommer även att växla ner 2.5:1 med den remmen.
Bild


Lyckades kommer över ett par beggade manöverskåp, lite ny färg så är dom med i matchen igen! Tanken är att montera ett luftfilter med fläkt i botten. Har två lådor, kommer att sätta datorn i en och transformator och styrning i det andra.
Bild


Nu blir det ett par dagar med vanligt jobb... så vi får se när jag hinner pilla vidare. :smile:
Över och ut!

MvH Jonathan

1 person gillar det här inlägget.
J.Asplund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:51, 30-08-2011

peffe

#12 » 07:08:32, 31-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket snyggt :smile: Håller oxå på med ett liknande bygge, dock inte lika stort. Har ett par bilder på det i min tråd. Ska lägga upp en separat tråd om det snart. Köpte stegmotorer, kulskruvar drivsteg mm. hos jbcnc.se. Har haft allt inkopplat och kört alla motorer på arbetsbänken. Kör med Mach 3 styrsystem. Vad har du tänkt o köra med för system?

1 person gillar det här inlägget.
peffe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:33, 30-08-2013
Ort: Mullsjö
Maskintyp: Ej angivet

Andert

#13 » 21:38:43, 31-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stiligt! fortsätt uppdatera! släng gärna upp nån CAD-bild också
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

J.Asplund (trådstartaren)

#14 » 18:53:13, 02-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

peffe skrev:Mycket snyggt :smile: Håller oxå på med ett liknande bygge, dock inte lika stort. Har ett par bilder på det i min tråd. Ska lägga upp en separat tråd om det snart. Köpte stegmotorer, kulskruvar drivsteg mm. hos jbcnc.se. Har haft allt inkopplat och kört alla motorer på arbetsbänken. Kör med Mach 3 styrsystem. Vad har du tänkt o köra med för system?



Tjo!

Tack så mycket! Se nu till att göra en byggtråd av ditt plasmabord också!

Har inte hunnit forska något i styrkort än. Ska nog ta och ringa jbcnc och höra vad han tror. Iom att jag inte har alla grejor har jag inte kunnat provköra något än, det är bara hoppas att det funkar :) Beställde kabel till motorerna igår, borde dyka upp på tisdag. Fanns inte fyrledare utan den grön/gula skyddsjorden om jag inte var sugen att vänta 4 veckor, så det fick bli 5-ledare ist och så använder jag inte jorden. Känns inte rätt att ha grön/gul som ledare.

Många pratar för övrigt om Mach 3, är det det som gäller eller?

1 person gillar det här inlägget.
J.Asplund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:51, 30-08-2011

J.Asplund (trådstartaren)

#15 » 18:54:15, 02-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andert skrev:Stiligt! fortsätt uppdatera! släng gärna upp nån CAD-bild också



Här är en bild på hur det är tänkt att det ska se ut i grova drag när allt är klart.(+div täckplåtar) :grin:


Bild

1 person gillar det här inlägget.
J.Asplund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:51, 30-08-2011


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: David, Luleå, selegra och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se