Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

alloljebrenner

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

ghaven (trådstartaren)

#1 » 13:44:37, 16-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei . Er på gang med å lage til en form for oljebrenner som kan varme opp verkstedet når det er kaldt. Skall bruke brukt olje som brensel. Første versjon er rett og slett en ny dør til ved ovnen, slik at det blir en form for kombi ovn. Senere når jeg har fått ting og tang til å virke som det skall ,vil jeg bygge en ny ovn som kun skal brenne brukt olje. Er det noen som har denne form for oppvarming i verkstedet. Jeg er interesert i tips og lure løsninger . En ting jeg er interesert i er hvordan en kan lage en enkel form for varmeveksler, slik at en liten vifte sirkulerer luften og tar ut mere varme fra ovnen, enn kun ved at overflaten avgir varme. Første versjon av brenneren fungerer greit, men det blir veldig varmt i en del av rommet, mens resten er kaldt. Så det må til en form for sirkulering eller styring av luften i rommet. Må også finne ut hvordan en kan få til automatisk stengning av oljen om flammen slukker av en eller grunn. Skal ikke bruke kompressor, men en liten vifte som gir ekstra luft til brenneren. Bør kunne gi effekt fra ca 3000 til rundt 10000 watt. Alle som har ideer eller synspunkter rundt disse spørsmålene må gjerne komme med komentarer. hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren



jörgen.ottosson

#2 » 14:56:52, 16-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Låter som ett intressant projekt som jag gärna följer.

Nu vet jag ju inte hur di verkstad ser ut, men om du har bra takhöjd eller stor lokal så kanske en takfläkt kan hjälpa värmen att sprida sig lite jämnare?
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

peter lindgren

#3 » 19:00:30, 16-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej jag har oxo byggt en alloljekamin. den har gett både skön och framförallt gratis värme i min verkstad i 5 år. jag använde ljusögat från en vanlig gammal oljebrännare som säkerhet. har en oljepump från en bilmotor i botten på ett oljefat som drivs av en vindrute torkar motor. resten är mer eller mindre kopierat från dom där billiga alloljekaminerna som finns att köpa. det har inte varit ett enda drift stopp på dom här åren. har en fläkt som blåser rakt på samt en takfläkt. det är inga problem att hålla över 20 grader i mina 80 m2 om det är -25 utanför dörren.
peter lindgren
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:33:42, 05-12-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: hemmabygd liten hjullastare

ghaven (trådstartaren)

#4 » 03:29:52, 17-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har rett og slett bygd ei ny dør til en gmmel ved ovn. I dørens øvre del har jeg satt inn et rør, med et 90 graders bend som vender rett ned pluss en bit på 5 cm. Røret stikker ca 15 cm inn i ovnen. Røret er ca 40 mm i diameter. Det er her luften kommer inn. Ved siden av luftrøret er det satt inn et tynnere rør ca 5mm som går paralellt med luftrøret og går inn i bennet og munner ut i senter av luftrøret nede. Dette er til oljen, og det ligger ved siden av luft røret et stykke for å få litt forvarming før oljen skal brenne. Brennkammeret er en bit av et rør på 180mm med bunn ca 8 cm høyt.I senter er det sveist en pinne, og på toppen er det en rund plate av rustfritt ca 40mm i diameter og 0.8 tykk. Denne platen er 3 cm lavere enn kanten på brennkammeret. Det er denne platen som oljen treffer og brenner rundt. På utsiden av døren stikker luft røret ut ca 10 cm. Som luftkilde har jeg tatt vekk fremmre og bakre del på en hårføner, og kun har delen med vifta igjen. Den passer rett på luft røret med en bit av en radiator slange som feste. Utrolig nok fant jeg ut at fønervifta er en 12v likestrømsmotor, og som regulator på farten har jeg en lysdimmer til et dashbord i en bil. Har målt vifta og den trekker under en halv amp, så i forhold til hva en får ut må vel det være akseptabelt. På sikt må jeg finne ei vifte som er litt større og ikke går så fort. Dette er kun på grunn av lyden ,føneren har nesten turbin lyd men effekten er mer en god nok. Kjører nesten alltid på minste fart. Tanken er en 4 liter plastkanne. Uttaket i bunnen er en m12 gjenge stang på 10 cm lengde som jeg har borret hull i. En mutter over og en mutter under med gummiskiver og vips så er det tett. Nedre del er gjenget med rørgjenger, for jeg har en messing kran som kan regulerer oljestømmen .Krana er tatt fra en bensintank i en båt. Har funnet ut at det er greit å ha 5 cm stuss inne i tanken slik at det blir plass til litt rusk eller vann på bunnen. Første forsøk med uttaket jevnt med bunnen gjorde at krana gikk tett hele tiden, men det kommer jo an på om en siler eller hvor rein olje en får tak i. Har også borret noen tynne hull i lokket på tanken for å hindre vakum. Har ingen pumpe kun fritt fall på ca 1,5 m. Har en stålplate på gulvet som det er sveist et rør i. Toppen av røret har en krok som tanken henger i. Det greie med dette stativet er at jeg kan flytte det inn mot ovnen og kan henge på ei kanne ekstra til forvarming hvis jeg skal brenne frityr olje, eller andre ting som ikke er helt flytende når det er kaldt. For å kunne følge med på hvor mye oljen renner eller drypper har jeg tatt 10 cm av 50mm rør lokk i topp og bunn slange stuss i begge ender pluss at det er frest ut firkantet hull i mitten så en kan se oljen. Har satt inn et lite glass vindu rett under luftrøret i døra så jeg kan se flammen og oljen om en vil. Dette er første versjon av min olje brenner. Skal endre litt og bygge på diverse dingser etter hvert, men det var klaff på første forsøk og den brenner nesten uten røyk varmer noe helt utrolig. Tar ca 2 min å tenne. Inn med en halv dl disel i brenner skåla sett fyr på en bit papir hiv det i skåla lukk døra sett på luften sett på olje strømmen. Når oljen begynner å renne ned på plata er det varmt nok til at ovnen brenner av seg selv. Dette er mitt forslag til hvor enkelt en kan lage oljebrenner med enkle midler. Kan selvfølgelig brenne ved også. Bare hekte av olje døra og hekte på den orginale pluss å ta ut skåla, gjort på 2 sek. Har som vanlig funnet alt i haugen hos kompisen min som er skraphandler. Holder på å samle ting og tang som jeg skal bruke til versjon 2. Det blir en ren olje brenner, og da skal det være en form for varme veksler med vifte slik at en kan styre luft strømmen og en form for automatisk stengning hvis brenneren slukker. Håper noen gidder å lese dette til tross for at jeg skriver litt langt. Ideen med optisk sensor eller noe fra en bevegelses detektor på ei lampe eller et skumringsrele var akkurat sånne tips jeg ønsker . Kom bare med flere tips, hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

ghaven (trådstartaren)

#5 » 00:38:49, 18-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei du som kaller deg for peter lindgren. Kunne du tenke deg å legge ut et par bilder av kaminen din,og forklare litt hvordan den er bygd og hvordan den virker. Har aldri sett en ordentlig allolje kamin før, så jeg er veldig interesert i hvordan de skal være på ordentlig. Mine bygg bærer nok preg av at det skal være billig og at det er gøy å bygge ting. Men om det er interesse kan jeg prøve å ta noen bilder av rariteten.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Sparkz

#6 » 11:59:01, 18-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan väl slänga upp en bild på min kamin. Jag använder den inte längre, men den värmde gott i flera vintrar.
Jag körde med dropp från början, men det var svårt att få det stabilt. När oljan blir varm rinner den lättare, och så får man springa och justera hela tiden. Sen fick jag tag i två doserpumpar för dieselvärmare. Lödde ihop en liten krets runt en 555, justerbar mellan 1-10Hz. Den styr ett växlande relä, så pumparna går i "otakt"
Kaminen i sig är rätt lik i konstruktionen. En lufttank från en lastbil, ett rör ner i mitten för luften, oljeröret gör ett par varv runt toppen på kaminen innan det går in i luftröret. En skål i botten med något i mitten som oljan droppar på. Provade lite olika grejer där...
Bild
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ghaven (trådstartaren)

#7 » 13:14:12, 18-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei ,det var en kul kamin du har. Lurer på en ting. Den øvre tanken på¨selve kaminn ,hvilken funksjon har den. Er det for å øke overflaten som avgir varme mot lufta, eller er det en kjele.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Sparkz

#8 » 14:49:43, 18-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bara en luftkanal som tvingar luften runt utsidan på kaminen. En fläkt jag hade liggande passade perfekt på ett 60L fat, så jag skar ur botten på det. Och så är det ett urtag för röret för förbränningsluft.
CAD i Paint:
Bild
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ghaven (trådstartaren)

#9 » 00:55:06, 20-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Her er noen bilder av mitt prosjekt med gratis varme i verkstedet. Har ikke kommet i gang med versjon 2, så det blir noen bilder av en kombinert ovn altså ved eller spillolje. Bruker 0.4 amp 12v og gir opp mot 10 kw, enkelt og billig døm selv.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Detroit

#10 » 00:40:50, 21-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj oj,mycket intresssat. Nu måste jag nog lura på någont liknande till min vedpanna i verkstan :idee3:
Mvh Christian
Användarvisningsbild
Detroit
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:11, 31-10-2007
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Allis chalmers hd 5g
Allis chalmers hd 5g
Bristol PD
Bristol 25
Hymac 580 BT
Minilastare

ghaven (trådstartaren)

#11 » 01:21:14, 21-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det er bare å sette i gang med å bygge olje brenner. Det kan gjøres så enkelt som et hull i siden på ovnen og inn med et kobber rør som drypper olje ned i en blikkboks, i en helt vanlig vedovn. Det er ikke nødvendig med ekstra luft . Hadde jeg visst hvor lett det var å lage en brenner og hvor mye varme den gir, kan jeg ikke fatte hvorfor jeg ikke har lagd spilloljebrenner for ti år siden. Blir helt dårlig når jeg tenker på allt arbeidet og pengene jeg kunne spart meg for. Så til alle som har et lokale som skal varmes opp, sett igang å lag oljebrenner dere vil bli positivt overrasket . Jeg skal ihvertfall i gang med ny ovn som skal lages helt fra bunnen av og den skal selvfølgelig gå på spillolje og blir litt mer avansert enn versjon 1. hilsen ghaven

1 person gillar det här inlägget.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se