Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Borretårn til minigraver

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

ghaven (trådstartaren)

#16 » 15:00:06, 27-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Borremaskinen er en hh 50 fra tamrock. Opprinnelig en håndholdt, så den ser nokså lik ut som en luftmaskin men den er drevet av olje. De tre slangene du ser er trykk inn, fri retur til tank og luft til spyling. Kan også bruke vann til spyling for å binde støv. Maskinen har to hendler. En på toppen med tre hakk. Rot høyre, meisle, rot venstre. Og en på siden som ser lik ut som på luftmaskiner, og med samme funksjon, trinnløst fra 0 til fullt. Jeg har hastighetsvelgeren på fullt på borrmaskinen men styrer det hele inne i fra graveren med to el brytere og en fotpedal til kombi hydraulikken. Hydraulikken er stilt slik at det er trykk i en slange og fri retur til tank i den andre. Det er ingen hopping eller risting på samme måte som en er vant med fra luft eller bensinmaskin, det er mer som en dur eller jevn vibrasjon. Denne maskinen har en mye høyere slag frekvens enn de fleste lufthammere. Jeg kan nestn ikke skille slagene fra hverandre når den er i gang, går mer i ett. Er litt vanskelig å forklare. På en luftmaskin går slagstempelet ca 10 til 15 cm og har en stor masse mens i denne maskinen beveger slagstempelet seg kanskje rundt 4 mm og har nesten ingen masse som skal endre retning for hvert slag . Det gjør at gangen og ristingen blir helt annerledes enn luftmaskiner. Det er grunnen til at jeg har et håp om at en el sensor kan holde. Men hadde jeg vært sikker hadde det jo ikke vært noe å diskutere. håper dette gir noen svar. Kan ta bilder av enkelt komponenter hvis du sier hva du er ute etter. Prisen den kostet å bygge tror jeg var 14000. Maskinen ble handlet på auksjon og det meste av det andre kommer fra en skraphandler. Skulle jeg bygd av kun nye deler ville nok dette tårnet kostet rundt 80000. Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren



Fredrik_

#17 » 15:06:45, 27-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

3 induktivgivare till varsin lampa?! Fram-rakt-bakåt.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Patrik Ihrsen

#18 » 21:08:46, 27-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för hydrualmotor till borrsjunkningen, har du en tryckbegränsnings ventil? vilken typ av rullkedja har du, Du får gärna lägga upp mer detaljerade bilder på tornet.
Patrik Ihrsen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:56, 13-10-2009
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#19 » 23:34:59, 27-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan göra en billig vinkelmätare med hjälp av en tunn wire. Fäst den i borrtornet och dra den via sticka och bom till hytten. Enklaste dragningen är via två linhjul per led. Dessa ska sitta på exakt samma avstånd från alla leder, t.ex. 20 cm. Den finare dragningen är via ett stort linhjul som sitter fast exakt i centrum av varje led.
Wiren dras så att när man fäller ut bom respektive borrtorn slackar wiren medan när man fäller ut stickan så spänns wiren.
Wiren förs in i toppen av ett rör och fästs vid en vikt. Röret har en skala och en skåra så man ser vikten. Röret sitter fastsatt i en led så man kan vrida det så det hänger i lod. Detta för att kompensera om maskinen inte står absolut plant.

Alternativt kan man använda Bonds konstruktion men flytta visartavlan till hytten med hjälp av wire.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ghaven (trådstartaren)

#20 » 01:21:04, 28-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flere bilder kommer, men som resten av sør norge har vi et unomalt bløtt og varmt vinter vær for tiden. Skal ta bilder av de enkelte deler bare regnet gir seg. Som matemotor bruker jeg en saktegående rimelig sterk hydraulikk motor som er toppmontert. Vet ikke om det er skilt på pressmotoren lenger men bilde kommer senere i hvertfall. kjedet går over et tannhjul på motoren og i bunnen har jeg bare en fast stålskive som går på rullene i kjedet. kjedet er festet i topp og bunn av sleden som bormaskinen sitter på. For å regulere presskrafta på borret har jeg en trykkregulator på slangen som har trykk når sleden er på vei ned. For at ikke sleden skal få fri fart ved start eller gjennomborring har jeg en strupeventil etter trykkregulatoren. Strupeventilen har kun struping en vei slik at når sleden kjøres opp får den full fart uten struping bare regulert av pedalen i graveren. For å kjøre sleden opp eller ned har jeg en elektrisk ventil med doble uttak som vendes med bryter i graver. Vann eller luft til spyling reguleres med en elektrisk ventil styrt av bryter i graver. Det er vel det meste. Må legge til at matemotoren blir brukt til mye mer en borreriggen. Den blir byttet rundt på forskjellige ting etter behov. Den driver av og til et jordbor noen ganger driver den akselen til linjeboringsutstyret eller på vinteren driver den strømaskinen, og den driver av og til benken på gårdssaga også. Skulle vel stengt tatt hatt en motor til hver ting, men man kan jo bare gjøre en ting av gangen. Så det er en ganske universal motor som sitter på boretårnet hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Arge!

#21 » 17:53:40, 28-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Högre frekvens ger elakare vibrationer!
Arge!
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:24:47, 21-09-2013
Ort: Askersund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 680

ghaven (trådstartaren)

#22 » 23:48:15, 28-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Her er noen nær bilder av hydraulikken til borretårnet
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Patrik Ihrsen

#23 » 00:13:32, 30-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bilderna!
Du får gärna lägga upp fler, en bild säger mer än tusen ord.
Patrik
Patrik Ihrsen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:56, 13-10-2009
Maskintyp: Traktor

Patrik Ihrsen

#24 » 19:50:55, 01-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du bilder på borrsläden?
Tack på förhand!
Patrik Ihrsen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:56, 13-10-2009
Maskintyp: Traktor

ghaven (trådstartaren)

#25 » 14:52:14, 02-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei .Har været uten nett to dager så alt er litt på etterskudd her. Har et fryktelig uvær og dårlig lys, så jeg kan ikke få til noe bilder i dag. Skal ta noen bilder når været roer seg. Skal ta bilder av sleden inn mot bjelken og festene til kjedet i begge ender og hvordan maskinen er festet mot sleden hvis det er greit . hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Lofotdykk

#26 » 17:05:49, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Heisann

Har du fortsatt en HH50 - er den event til salgs - vet du om flere eller personer med kunskap om slike eller evnt lagre hvor de kan være??!

Alt av interesse ved disse

Mvh
Magne
+47 - 99639166
Lofotdykk
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:15, 17-02-2019
Norge
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se