Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Borretårn til minigraver

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

ghaven (trådstartaren)

#1 » 01:34:29, 20-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lest et par av trådene som omhandler boremaskin på graver med interesse. For 15 år siden lå jeg på sykehuset med gåen rygg, og da fant jeg ut at jeg nok ikke ville bli i stand til å løfte en håndholdt borremaskin mere. Så da ble skisser til et boretårn lagd. De to årene som gikk etter operasjonen ble brukt flittig hos fysioterapaut, og etterhvert lærte jeg meg å gå igjen. Da var det frem med ideene jeg hadde tenkt ut når jeg lå på sykehuset. Borretårnet ble etter hvert såpass bra at nå er det den tredje graveren det sitter på. Har selvfølgelig hatt forskjellig feste på alle tre maskinene. Så nå var det på tide å lage noen grinder av typen s50, og få tilpasset tårnet. Maskinen er jcb 8052. Håper dere som er interesert klarer å danne dere et bilde av hvordan tårnet virker. Som vanlig har jeg gått for billige løsninger, men det fungerer veldig bra.
Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren



ja-bond77

#2 » 08:39:36, 20-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Najs! :smile: Hur långa borrar går det i? Ändå hur sköter du renblåsningen, med skild kompressor eller?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ghaven (trådstartaren)

#3 » 09:39:56, 20-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har med en liten disel kompressor til spyleluft. Hvis jeg bruker vanlige helstang bor er de på 160 eller 180cm. Hvis jeg skal borre dype hull bruker jeg krone med r gjenger og stenger med skjøtehylse. Da det bare å sette inn ny stang etter hvert som en borrer ned den forige. Tror ikke jeg har borret dypere enn 420cm. Det at jeg må ha med egen kompressor så jeg først på som et problem, men fant fort ut at jeg trengte luft til å blåse vannfylte hull og luft for å drive slipemaskinen.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Holger

#4 » 14:58:48, 20-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fin anordning!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

ghaven (trådstartaren)

#5 » 09:23:21, 27-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Har lenge lurt på hvordan det skulle gjøres å over føre tilt bevegelsen ut inn, til noen sort av måler. Enten en elektrisk måler, eller ett lys som viser lodd, eller når tårnet er utenfor lodd. Hvis en skal ha en mekanisk innretning må den over føre graden av helning 90 grader for at føreren skal se utslaget. Og dingsen eller innretningen må være stor nok til at det er greit å se fra førerplassen. Helning sideveis pleier aldri være noe problem da det alltid er trær eller hus å samenligne med. Er det noen som har en lettvint og billig løsning så kom med et forslag. har noen ideer selv, men ikke noe jeg er helt fornøyd med ,så om noen har en tanke rundt dette så vennligst tenk høyt . hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

ja-bond77

#6 » 16:42:00, 27-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte funderat så mycket på det där själv men det är väl nånting dylikt jag skulle hänga dit ifall det blir av:

Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ghaven (trådstartaren)

#7 » 00:11:34, 28-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takk for bra forslag. Det var noe slikt rent mekanisk jeg har prøvd å få til, men jeg ble ikke fornøyd. Den ble ikke nøye nok. Hele vitsen med tårnet mitt er at jeg ikke trenger å gå ut av graveren for annet enn skifte bor etter rundt 15 hull eller sette inn en skjøtestang eller koble av slangene når tårnet skal av eller på.. Når høyden på bom og utlegg på stikke forandres blir vinkelen jeg ser måleren i litt forandret og det var nok for å få feil helning. Pluss at måleren ikke var helt nøyaktig, gjorde det at jeg kunne få en feil på 25 cm på et 2m hull. Hvis jeg var uheldig på to hull og fikk feilmarginen mot hverandre sier det seg selv at boremønster i bunnen blir helt feil når hullavstand er på en liten meter. Hadde håpet at det var mulig å bygge noe elektrisk, jeg vet ikke helt hva, men en eller annen gang kommer jeg over noe som kan brukes. takk for hjelpen så langt hilsen ghaven.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

ja-bond77

#8 » 07:08:09, 28-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har alltså provat en konstruktion liknande min? Nån bild på den? Jag har svårt att tro att den skulle ge så dålig precisision... Är väl bara att göra armen med visaren längre från pendelleden för ökad noggrannhet... :klia: Annars finns det elektriska vattenpass man kan plocka i bitar, montera vinkelgivaren på borrtornet och digitalfönstret i hytten och kabel emellan. Då jädrar. :smile:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

stegmaster

#9 » 08:47:56, 28-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hva med en tankmåler, universal type fra økonomideler??
Sette på et lodd i stedet for flytedobben som sitter der , og montere måleren i hytten, og lese av f,eks "halv tank som i lodd"??
Leste om en som hadde gjordt noe liknende for lese av posisjonen på den hydrauliske avvatringen av den ene trekkarmen.
Spørmålet er vel kanskje om dette blir nøyaktig nok. :???:
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

ghaven (trådstartaren)

#10 » 13:02:30, 28-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Har ingen måler på nå. Mente ikke at selve pendelen ble feil. Ideen er god den, men mer at jeg så viseren fra forskjellige vinkler og høyder for hvert hull. Er skjelden at det er flatt der jeg borrer så jeg flytter bom stikke og skuffe syl for hvert hull. Pleier å borre alt jeg kan rekke før maskinen flyttes og igjen borrer alt som er innen rekkevidde. Pleier å merke opp boremønster først. Har flere ganger borret mønster med rundt 200 hull. Har sansen for forslaget om digital vinkelmåler eller elektronisk vater. Nå er vel elektronikk det feltet jeg er dårligst på, men synes det er beste forslag så langt. Lurer på om hvor mye vibrasjon eller bevegelse en sånn inretning tåler. Det hender at jeg borrer fritt uten støtte av noe slag og da rister det ganske godt i tårnet. Borremaskinen har foresten så høy slagfrekvens at en kan nesten ikke skille slagene det minner mer om en jevn dur. Det er egentlig bare ett krav, og det er at jeg ikke trenger gå ut av maskinen, så jeg regner med at eventuell måleinretning må ha måler eller display i cabinen. Hvor finnes noe sånt å få kjøpt som tåler mye og koster lite, er vel det store spørsmålet her hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Sparkz

#11 » 20:18:30, 28-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här blir nog exaktare än ett hemmabygge:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =73-218-34
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19493

Verkar svårt att länka till elfa, men sök på 73-218-34 och 76-214-28 på http://www.elfa.se
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ghaven (trådstartaren)

#12 » 09:50:27, 29-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Den sensoren er vel akkurat noe sånt jeg har vært på jakt etter. Virker å kunne tåle belastningen som oppstår. Den har vibrasjon og resonans demping i tillegg til ip 65, så den burde tåle å ligge ute i all slags vær. Likte ikke måleren, da den virket litt pinglete å ha i graveren, kanskje litt vondt å få bygd inn også. Det er trangt og godt utnyttet i hytta på minigravere Men det er vel mulig å koble til hvilke som helst instrument som har den rette skalaen. Det blir nok et prosjekt om en stund, basert på giveren til elfa. Føltes helt riktig med en gang jeg fikk se den. Må si at elektronikk er et svakt felt, men håper et det er to ledere inn og to ledere ut da skal det nok gå. Har just strekt ny kabel på graveren helt frem på stikka med 7 ledere. Har bare 3 ledere ledig, så jeg har vel en for lite. Håper jeg kan frigjøre noen ledere med å samle alle som skal til minus i en . Nå er det pluss og minus til hver magnet. I hverste fall får jeg koble giveren på magneten til spylelufta. lurer på hva som er best, egen bryter eller koble på noe eksisterende. Har heldigvis 7 pinner i kontakten på stikka også. Elfa virket å ha mye bra til andre prosjekter også. Har aldri sett sidene før, da det meste av prosjektene mine er mest mulig mekaniske, men det ser ut som jeg kan få bruk for noen av tingene deres på den nye oljebrenneren også. Har en jobb for borremaskinen når den er klar, men vet ikke helt om det blir før eller etter vinteren, i hvertfall dreier det seg om ca 300 hull med dybde fra 0 til 2m pluss underboring Takk til alle som har kommet med tips. Lærer noe nytt hver gang jeg åpner sidene til maskinisten. hilsen ghaven.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Patrik Ihrsen

#13 » 14:19:36, 26-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser väldigt bra ut!! kan du lägga upp några fler bilder? :thummar:
Patrik Ihrsen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:56, 13-10-2009
Maskintyp: Traktor

ghaven (trådstartaren)

#14 » 04:01:28, 27-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei . Tenkte du på bilder når jeg borrer, eller var det nærbilde av noe spesiellt du ville ha . Har dårlig med borrebilder på jcb graveren men det finnes vel noen bilder med tårnet i aksjon på den forige graveren som var en fai komatsu pc 45. Du må si hva du vil ha bilder av, så skal jeg finne frem gamle eller ta noen nye. Hilsen ghaven.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Arge!

#15 » 11:48:19, 27-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för borrmaskin du har? Ser bara tre slangar in. Tycker det ser ut som en luftdriven maskin. Tror att dina problem att få till ett riktinstrument på elektronisk väg blir en ganska kostsam historia. Billiga grejer håller nämligen inte för vibrationerna. Förstår inte riktigt varför det skulle bli fel med den mekaniska lösningen här ovan. Ok om det är långt mellan tavlan och visaren men inte annars.
Arge!
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:24:47, 21-09-2013
Ort: Askersund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 680


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se