Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygger snöblad till ATV

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Exs (trådstartaren)

#16 » 22:01:02, 05-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Ne har inte fått nå snö än så har inte kunnat testa.. har bara åkt i tomma efter vägen o nött lite stål :smile:
Dock så väntar ja på en ny kam till hjulingen så snön kan faktiskt vänta :vissla:
Det enda ja kan spontant tänka o och påminna om, och de kanske du tänkt på redan men försök få svängen sån nära bladet som möjligt..
Jag fick kapa min platta som gick fram mot bladet för de blev så himla stört när man vinklade.
Svårt o förklara men centrumen på bladet ska ju inte flytta sig när man vrider bladet, elle så lite som möjligt iaf :cool:


Tack för påminnelsen, min lösning blir nog inte helt olik den Sparkz har gjort.

Sparkz, intressant bygge! Min första tanke var att bygga som dig dvs infäst i ramen fram istället för draget för att få bättre lyfthöjd men på modellen i fråga fanns det inget vidare bra ställe att sätta fästen på så det fick bli dragkroksvarianten. Jag tänkte också in i det sista på någon variant av manuell manövrering men börjar nog så smått att snegla på en vinsch som "genväg" för att det går snabbare att bygga. Vill ju helst att bladet blir färdigt innan vintern är "färdig" hehe :grin: Får väl se om man får ett mentalt sammanbrott av vinschen innan vinterns slut i så fall, risken finns eftersom en höjning med tilltänkt vinsch borde ta strax under 4 sekunder vilket ändå är i överkant för vad man skulle stå ut med. Men har man det som tillfällig lösning tills man hittat på något annat så går det ju i alla fall att använda grejorna...

Anders, jag vet, funderade en stund på att skicka ett pm och fråga dig men det blev aldrig av. Och du sa ändå när jag var och hälsade på att "passa på och ta lite mått på snöbladet"... mmmm... gjorde jag det? Nä! :ohnej: Men jag tror det löser sig ändå nu, det får bli lite trial and error eftersom jag inte riktigt vet vart allt hamnar än. Men tack för erbjudandet, jag ska ha det i åtanke! :grin: :thumme:

Från det ena till det andra; när jag köpte fyrhjulingen så tecknade jag en försäkring på den och den försäkringen innehöll förutom stöld, brand osv även trafikförsäkring. Några veckor senare kom det ett brev från transportstyrelsen som var lite griniga för att jag hade tecknat trafikförsäkring på ett fordon som var avställt. Jag bortsåg från brevet då men kom på det häromdagen och började fundera lite; Finns det egentligen någon vinning överhuvudtaget i att ha ett fordon avställt när det ändå inte är skattepliktigt? Annars kan jag ju lika gärna ha den påställd så behöver inte transportstyrelsen gråta plus att jag själv kommer lindrigare undan om det mot all förmodan skulle ske en olycka på vår lilla framfartsväg.

Med lite tur så blir det lite mer byggt på projektet imorgon :thumme:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221



BosseJ

#17 » 22:35:55, 05-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ett tips ang. lyftet. Byt ut vinschwiren mot ett betydligt kortare band. När man har 20 m. lina på rullen och bara använder den yttersta biten hela tiden har det en tendens att kärva ihop sig och fastna. Då vänder vinschen och ut bli in och tvärtom vilket är väldigt frustrerande.
En annan sak att leda upp bandet via ett block eller nån form av rulle som du fäst i högre än vinschen, då är det större chans att kunna använda hela höjden till lyfta med pga. att inga krokar knutar eller tar stopp först. Jag brukar dessutom göra infästningen till mitt kastblock med lite klenare material än lyftbandet. Då går det sönder först om man råkar köra vinschen åt fel håll, vilket är lätt gjort när man hållt på ett tag ute i kylan.

/B
Glad amatör som försöker lära sig genom att fråga, undersöka och försöka.
BosseJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:21, 01-04-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430, -74
BM 425 Terrier
Can Am Outlander 500 XT, -11

Exs (trådstartaren)

#18 » 23:24:52, 05-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm okej, ska fundera på det där med bandet. Istället för en svag länk någonstans så hade jag tänkt sätta någon form av styv fjäder på lyftwiren så att det blir lite mer förlåtande på det viset, borde funka det med tycker jag :klia:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Sparkz

#19 » 13:05:00, 06-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tanke jag hade när jag fortfarande körde med vinsch var att automatisera det lite. Relän med självhållning och gränslägesbrytare. Ett tryck på knappen så går bladet upp och stannar mot en brytare. Ett tryck på nerknappen så går det ner och stannar när det är lagom slack på vajern, brytare på fjäderbelastad rulle eller nåt sånt. Men det blev aldrig av...

Men få ihop det så det fungerar och sätt i gång att skotta så märker du snart om något behöver ändras. Det blir väl ofta så med egna konstruktioner, löpande utveckling under drift. Om man inte heter Jon Anders Olsson och bygger perfekt från början! :buga:
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

1 person gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Tollpit

#20 » 12:13:49, 12-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takk Sparkz for tipset! Da skal jeg bygge automatkjøring av winch i helga. Går også med planer om å sette på en slik sylinder som åpner bakluka på bilen mellom skjæret og ATVn. Ønsker å presse skjæret ned slik at det ikke løfter så lett ved mye snø
Tollpit
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:49:41, 15-10-2012
Ort: Trondheim
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC20B XTV


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se