Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

smiehammer

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

ghaven (trådstartaren)

#1 » 19:29:07, 29-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. for en stund siden heiv jeg sammen en smihammer. Hadde fått så mye deler av skraphandlerkompisen at noe måtte jeg bruke det til. Det har vært smie på gården jeg bor, så jeg hadde tatt vare på litt verktøy før den ble revet. Min situasjon tilsier ikke noe særlig arbeid med smihammer og ambolt. Men det er jo morro å lage noen enkle ting alikevel, spesielt hvis en egentlig ikke kan eller bør, på grunn av helsa. Da jeg hadde det meste klart var veien til ferdig hammer kort. Hammeren virker helt fint og slår hardt, faktisk veldig hardt. Men som vanlig er det alltid noe som kunne vært gjort litt annerledes. Jeg savner en enkel og stabil måte å endre lengden på veivstaken. Eller åpningen på hammeren alt etter som en ser det. Har jo noen egne tanker om saken, men det er altid greit å hive opp en sak og se hva som lander. Noen ganger får en så mange gode løsninger at det nesten kan bli vanskelig å velge. Men her er noen bilder dere kan studere mens dere tenker ut den enkleste måten å lage justering av åpningen på. Hilsen ghaven
Bild
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren



63an

#2 » 19:41:00, 29-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Häftig ide' :idee3: men ska inte hammaren vara lite fjädrande? Mera som slå med sin tyngd? Annars funkar den nog :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

L.tech

#3 » 20:17:54, 29-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är väl fjädrad?
Det sitter fjädrar på fyrkants profilen.
Eller du menade på något annat viss?
L.tech
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:17, 10-01-2009
Ort: SKÅNE
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey ferguson
Volvo 425

ghaven (trådstartaren)

#4 » 20:34:30, 29-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joda den må fjære for å slå. Men bildet lyver litt det er 8 cm mellom hammer og ambolt i nedre stilling. Den slår hardt i ambolten om det ikke er noe i mellom. Så hvis den fjærer rundt 8 til 10cm nedover gjør den det oppover også. Den fjærer minst 20 cm i tilleg til veivbevegelsen litt av hengig av farten. Hvis du ser ramma som veivstaken er festet til i bunnen kan du se maks fjæringsvei. Flatjernene som ramma runndt hammer skaftet er lagd av er smidde bladfjærer fra en bil. Håper dette sa noe mer om funksjonen. Håper du tror meg når jeg sier at den fjærer noe voldsomt . Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

63an

#5 » 20:40:58, 29-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok! Då är Sverige räddat! :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

ghaven (trådstartaren)

#6 » 20:50:23, 29-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det var egentlig en ide til å regulere veivstaken på en lett måte jeg var ute etter. Nå må det litt verktøy og skruing til for å endre åpningen, selv om det ikke er så ofte det blir smidd veldig tynne eller veldig tykke ting. Det meste går på samme åpning, men det var mest for å høre om noen hadde en ide sånn på sparket hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

63an

#7 » 21:15:25, 29-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reglera? Ja de gör man med fotpedalen fortare nertryckt: hårdare slag! Sakta mindre nertryckt: mjukare slag... :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

ghaven (trådstartaren)

#8 » 21:29:51, 29-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jo , det er det slik jeg regulerer i dag , men en form for stillbar veivstang ville jo gjøre at jeg kunne utnytte full fart uansett tykelse på det som smies. Type tynnplate eller 35mm borstål med samme fart. Har lurt på om det kunne gå med en bit av en strekkfisk i stedet for gjengestangen som er der nå Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

63an

#9 » 21:41:21, 29-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ideer'? Viktigare att du gör tyngre drivhjul så blir gången stabilare! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

ghaven (trådstartaren)

#10 » 23:33:15, 29-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei, dette var skummelt. Skulle nesten tro du er tankeleser. Har allerede økt massen som sviver for å få bedre gange. Hjulet som motoren går mot er fyllt med noe seigt kliss, type gummi som vulker. Og det gjorde at jeg kunne ha jevn gange selv med lavt turtall, men det var kun en biefekt. Grunnen til at hjulet ble fyllt var punktering. Hilsen ghaven

1 person gillar det här inlägget.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se