Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Däckpress för lastbilsdäck

17 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Utskrotnings-Magnus (trådstartaren)

#16 » 21:41:06, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag misstänker att många inte har hela bilden klar för sig hur detta ska se ut när det är klart. Häng med i tråden så klarnar det vartefter! :)

I alla fall så möts här Y:et och trekanten för förening. Y:et är tänkt att tjäna som en gejder för de åkvagnar med knivar som skall mötas i mitten. Trekanten är ett centralt mothåll som blev vår lösning på att ta upp kraften från hydraulcylindrarna som skall sitta längst ut på Y:et riktade in mot mitten.

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C



Utskrotnings-Magnus (trådstartaren)

#17 » 22:09:45, 14-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Naturligtvis så var vi tvungna att förstärka den svaga 35mm-plåt som går runt triangeln med vinklar undertill. Här gjorde vi en liten tavla när vi brände fast en vinkel i mitten av långsidan utan att veta att konstruktionsavdelningen (vi) bestämt hur de skulle fästa triangeln på Y:et. Den mittersta förstärkningsvinkeln på varje långsida fick skäras bort och ersättas av två andra på varsin sida om mitten. Vi var helt enkelt rädda för att hela klabbet skulle slå sig på något sätt. Den observante ser att på förstärkningskappan så finns det en märkning i tusch med en prick och en cirkel. Triangeln innehåller nog 3-4 rullar svetstråd. Y:et är till största del svetsat med pinne då vi inte hade nån rörtrådsmig på den tiden den påbörjades. Fälgen som sitter svetsad i mitten av undersidan är fäste för vår simpla svetslägesställare som jag inte hittar kort på just nu, fälgen ska naturligtvis bort.
Bild

Här gör vi hål för en 80mm axel i 35mm plåt. Hade man bara vetat hur detta skulle lösas innan så hade man skurit hålet på skärmaskinen redan när man skar ut biten.
Bild

Här ser man vår lösning på att få fast triangeln under Y:et på ett betryggande sätt. Först hade vi tänkt svetsa fast hela skiten, men detta var jobbigare och gjorde att det går att få loss en gång i framtiden. Samtidigt så blir det lite lite rörligt och kanske inte spricker sönder på samma sätt. Vi ser alltså undersidan av den tänkta maskinen och triangeln är tänkt att sprintas fast i Y:et med 80mm tappar som går genom ett ämnesrör som hålls fast av en gördel i 35mm plåt som omfamnar balken. På sidan som inte tar upp de största krafterna så nöjde vi oss med 15mm plåt.
Bild

Här har vi börjat bli klara med fastsättningen av triangeln. Lite helsvetsning kvar bara. Hela konstruktionen är jävligt lite glapp. Här är svetslägesställar-fälgen bortplockad.
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se