Detta inlägg kommer att handla om renoveringen/ombyggnaden av en grävmaskinlavett som jag gjorde 2009.
Hoppas det kan ge några idéer och lite inspiration.
Som grävmaskinsägare tröttnar man snart på att behöva springa och leta efter en ledig lavett. Så jag drömde om en egen ganska länge, nya är dyra. Alla begagnade jag såg på under åren var inte till belåtenhet. Men av en slump fick jag höra att det hade kommit en till skroten.
Hoppade in i bilen och åkte till skroten med detsamma. Där var hon - en rejäl pjäs på total vikt 36 t från 1981.
En del jobb skulle det bli. Ramen var av på flera ställen och de hade försökt svetsa den eller vad det nu skulle föreställa. Flatjärnsstumpar av alla de slag kors och tvärs. De hade skvätt lite ny färg på den. Vid besiktningen hade den blivit utdömd totalt och det blev raka vägen till skroten.
Tyvärr har alla bilder från byggtiden försvunnit men jag lägger upp när den är färdig och försöker förklara vad jag gjorde.
Hade tittat på nya för att få ett begrepp om proportionerna - 5,7 m + 1,6 skulle det bli.
Det var bara att ta fram skärsvetsen för nu skulle den feta damen bantas rejält.
Hon var treaxlad och den främre var luftburen - den skulle bort och hela frampartiet.
Frampartiet var så tungt att jag fick montera ner det i mindre delar för en 12 t maskin orkade inte lyfta den i skrotlådan.
I bakre änden var rampen för kort och hade fel vinkel. På med skärsvetsen.
Sen var det bara att ta grävmaskinen och slänga hela eländet upp och ner. Det var ju de där lagningarna eller vad det skulle föreställa. Det borde vara straffbart att reparera en så stor lavett på detta vis. 36 t på vägen är inget att leka med.
Sen blästrade jag alltihopa och den roliga återuppbyggnaden kunde börja.
Blev ett litet bakslag, ena bladfjädern var spruckit. Bladfjädern var av singelmodell. Att hitta en begagnad var svårt. Ny var för dyr och samma modell gick inte lägre att få tag på.
Det blev till att improvisera: Volvo f6 som frambladfjädrar. Fram med vikelslipen, öppnade upp paketet och valde ut de tre bästa. Sågade av dem alla i samma längd. Gjorde samma sak på andra sidan.
Det visade sig sen att det blev samma kraft som för andra axeln. Hade nog lite tur också.
Så var det bromsarna. Enkel verkande hydraulcylindrar med fjäderretur finns att köpa färdiga för ca 100 € st.
Det är bara att ta bort luftmembranen och sätta fast sylindrarna i stället. Vips så var bromsarna klara.
Rampen skulle ju också svetsas ny. Landgångarna återanvände jag. Att ha mekaniska landgångar är inte min grej, men så har man lite förkärlek till hydraulgrejer.
Så ett par enkel verkande cylindrar blev det. Hastigheten blev för stor så jag monterade en bit i grundkopplingen på cylindrarna som har endast 2 mm hål.
Sen var det dragbommen - fast eller fjädrande? Fjädrande skulle det bli för nåt skumpande längs vägen vill jag inte ha. Mekanisk eller hydraulisk? Det blev dubbelverkande hydrauliska cylindrar med en tryckklocka på var sida. Satte också en tryckmätare så man ser vilken vikt som ligger på dragkroken.
Den blev bättre än förväntat. Det går att köra i rask fart längs grusvägar och man vet knappt att man har en släpvagn efter sig även om den väger 20 t. Naturligtvis måste man tänka på att bromssträckan blir längre ju högre hastighet man har.
En finess som kom på köpet är att man kan tilta vagnen. T.ex. längs småvägar hänger telefonledningarna ganska långt ner och då kan man tillfälligt vinkla lavetten så att bakdelen nästan nuddar marken. Då blir grävmaskinsbommen en halv meter lägre.
Ett år senare monterade jag en vinsch. Vinschen är från skroten och har suttit på en sopbil. Kan vara bra att ha t.ex. om man måste hämta en traktor som fått motorstopp. Även då är det praktiskt att tilta lavetten, så är det enkelt att få av traktorn, den rullar ner av sig själv.
Byggtid ca 120 h (två och en halv vecka)
Att tänka på: svetsa rejält
Började lasta grävmaskinen på den färdiga lavetten. Jag var redan en vecka försenad från jobbet eftersom lavettbygget blev mer omfattande än beräknat. Men så är det ju nästan alltid, man är ju tidsoptimist av den värsta graden.
När jag skulle spänna fast maskinen får jag se att främre hjulet på grävmaskinen är rejält sprucket. Bältena är ju lite slitna men hade nog tänkt att de skulle hålla ett år till.
Ner med eländet och bara att börja skruva. Ju mera jag skruvar sönder desto fler trasiga delar hittar jag.
Främre hjulet sprucket. Hjulgaffeln paj. Fjädrarna av. Stödrullarna glappar mm. Blir nog tvungen att byta rubbet.
Tid 24h (tre dar)
Tips: när jag skulle ha loss stödrullarna gick det inte att skruva. Skar av bultskallarna, slog loss hjulen med släggan och sen knackade jag med hammaren på bultarna som var kvar tills de lossnade. Så var det bara att skruva loss med en tång.
Med tanke på hur det kändes i ryggen efter allt detta så borde man ha varit två...
Lycka till!