Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Vagn projekt

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

PONI (trådstartaren)

#1 » 10:16:39, 15-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Är nybliven traktor ägare så nu börjar man kolla runt på lite olika tillbehör och då har jag en gammal vagn som har stått i skogen i många år, eller rättare sagt det som finns kvar av den är ett bra underrede som jag nu funderar på att väcka till liv igen.
Det behövs troligtvis en ny axel för Jag tror att det blir svårt att få tag på nya däck.
Tänkte iallafall att se om jag fick liv i de gamla hydraul cylindrarna först innan jag tar beslut om att fortsätta.
Verkar som att cylindrarna har klarat sig relativt bra ute i skogen, så nu undrar jag om någon här vet hur man packar om dessa.
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
PONI
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:58, 13-12-2007
Ort: Karlshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 455



JD400

#2 » 10:25:25, 15-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du några hål i ringarna mella sektionerna? I så fall kan du få tag där med t.ex. en haknyckel och skruva isär dem. Lite bättre närbilder på dessa delar skulle underlätta.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

PONI (trådstartaren)

#3 » 10:33:07, 15-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Det finns inga hål i ringarna. Däremot är de räfflade så man spänner med handkraft.
Är det lönt att renovera dessa?
Bild
PONI
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:58, 13-12-2007
Ort: Karlshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 455

JD400

#4 » 11:15:29, 15-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, då är det nog bara att spänna fast i ett skruvstäd och ta en rejäl tång och skruva loss dem och därefter dra isär.

Om det är värt att renovera beror väl dels på vagnens skick i övrigt (du säger t.ex. att du måste byta axel också) och om du kan hitta nya tätningar till försvarligt pris. Men om kolvstängerna är i för dåligt skick, repiga och fula, så kan du ju snart få problem igen. Nya tippkolvar är dock apdyra så då är alternativet om du kan hitta bättre begagnade.

Men det skadar ju inte att ta isär och kolla om du kan få tag på nya tätningar. Dessa ser ju inte ut att vara från Hedenhös i alla fall som en tippkolv jag plockade isär och gav upp med... :grin:
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

PONI (trådstartaren)

#5 » 12:09:34, 15-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok
Tack för hjälpen.
Då kör jag vidare och river ner dem så får se om jag kan hitta nya tätningar.

1 person gillar det här inlägget.
PONI
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:58, 13-12-2007
Ort: Karlshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 455

scania1982

#6 » 00:14:31, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade nästan precis samma cylindrar på min gamla vagn, ursprungligen hästdragen. Nya o-ringar sen gick de igen. Behövde dock värme för att skilja cylindrarna åt. Jag skiljde dem åt med rörtång.
scania1982
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:35:41, 30-11-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA-20


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se