Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Hjälp! Bygga bakmonterat schaktblad till jordbrukstraktor!

83 inlägg • Sida 2 av 6
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

williamanttila (trådstartaren)

#16 » 20:18:30, 13-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Mitt bakblad är av ca 4 mm plåt med en överkant av ett 4-kantsrör, ca 40x40 eller 50x50. I underkant finns ett plattjärn av "bonnajärn" som slitstål. Dimension nånstans runt 5x50 eller nåt åt det hållet. Bakom bladets underkant finns ett vinkeljärn (ca 50x50) som förstyvar bladets underkant. Inga stående balkar eller järn utom just bakom 3-punktsfästena, dvs inga "yttre" sidobalkar eller så.
Det räcker till min Stackars Fergusson i alla fall. När det är riktigt tung snö går traktorn på diagonalen trots kedjor och det bladet håller men jag skulle inte tordas påstå att det håller om det funnes ett brunnslock i vägen.
Och vikten på ett bakblad bör vara mesta möjliga om du frågar mig. Det här bladet väger nog inte mer än 100 kg eller nåt sånt och det är alldeles för lätt.
Jag tycker att bredden bör vara sådan att bladet sticker ut nån dm på var sida av baktofflorna. Då har man i alla fall en liten snutt att trycka ut snön utanför vägen med och man har också möjlighet att "hämta" snön från andra sidan om det skulle behövas. Kan man ha mer utstick så kanske det är bra men man ska ju också tänka på att traktorn blir klantigare ju bredare bladet är. Det beror ju alltså på hur trångt man har.


kan du fixa en bild på bladet åt mig om jag frågar snällt :mrgreen: ?
Användarvisningsbild
williamanttila
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:07, 05-02-2009
Ort: övertorneå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L150E
Cat 980h
Cat 330dl



Robban_C

#17 » 21:37:59, 13-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska försöka komma ihåg det i morgon, nu är det lite mörkt. :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

williamanttila (trådstartaren)

#18 » 01:00:53, 14-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Ska försöka komma ihåg det i morgon, nu är det lite mörkt. :grin:


Skitfint robban :thumme:
Användarvisningsbild
williamanttila
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:07, 05-02-2009
Ort: övertorneå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L150E
Cat 980h
Cat 330dl

Hansborg

#19 » 09:28:46, 14-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej williamanttila
Jag har nog tänkt komentera här tidigare.... men bätte sent än aldrig...

Skall du bygga "snö" shaktblad?
Bygg ett blad som håller för traktorn! ( du har ju farsan med dej) tänk dig framåt i tiden. Den dagen "farsan" kommer till dej med bladet i hand!
Vem är då den skyldige? Den som körde, eller den som konstruerade beräknade svetsade m.m. :wave: har du tänkt bygga fler grejer efter de? :mrgreen:

Är traktorn bakhjulsdriven 2.5m blad. 4-wd 3m blad ungefär!

Jag skall här redovisa "vårt" Kipa shacktblad.. ett av dom första 3m hydrauliska Kipa som tillverkades... skulle jag tro. En enda stor besvikelse var det i början... Det första som gick sönder var ett hydraultubs öra.. svaret från fabrik var i allafall ärligt dom hade glömt smörjnippel hålet i beräkningen av hållfastheten för Örat! så dom skickade 2 nya öron ( till 2 cylindrar???) på bilden gick ett öra av, här om dan en sten under snön på en ny vändplats :slag:
Känslan att man byggt ett 3m blad på en 2.5m ram är stor!!!
Dragarmsfästen har kommit för högt på grund av högre 3m blad.
Dragbommen skall gå horisontellt med marken för att kunna ändra bladets vinkel under gång utan att behöva tilta bladet ( kanske ännu en investering för farsan där)
De flesta blad har detta fel! Som synes har jag flyttar ner dragarms fästet 20-25cm, samma med tryckstångsfästet! En mycket lyckad åtgärd rekomenderas till alla! :mrgreen:
Dragbommen ser klen ut, men den är byggd i minst 10mm material. = fetare äm jag trodde.
Bladets fäst tapp gick av vid en liknande situation som tidigare nämts vill minnas att den var 70mm diam?
Svängskivan där emellan tror jag också är till nackdel för hållfastheten av tappen? Hur som hellst tror jag svängskivan är en bättre lösning än cylindern ovanför dragbommen :huh:
Det blev en 90mm tapp med sprint. En mutter för senare justering har inte varit helt fel!
Den lilla tappen åvanpå tappen hör inte till bladet (lös del) ifall nån undrar!
nekämin!

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Robban_C

#20 » 12:02:08, 14-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

williamanttila skrev:kan du fixa en bild på bladet åt mig om jag frågar snällt :mrgreen: ?

Det blev flera bilder.
Det här är ett enklare, stelt blad, inte alls lika avancerat som Hans Borgs fina blad här ovan.

Bildtexter under bilderna.

Bild
Ja, så här ser det alltså ut.

Bild
40x40 fyrkantrör i ovankant.
Vinkeljärnet i underkant visade sig vara ett 40x40 fyrkantrör det också. Syns sisådär bland alla snön.

Bild
Kameran är i liv med vänstra bakdäckets sida. Här ser man utsticket åt vänster.
Här kan man också se att bladet från början var för en mindre traktor och vänstertrafik. Notera "breddningen" på vänstersidan och att det en gång var sneskuret där.

Bild
Och här ser man utsticket åt höger. Jag gjorde en snedskärning åt höger istället samt en breddning.
Här ser man att övre fyrkantsröret är nysvetsat men det beror inte på att dte gått av i samband med plogning. Det beror på att "någon" råkade backa in i ett uthus förrförra vintern. :slag2:

Bild
Dålig bil men man kan i alla fall skymta plattjärnet i underkant.


Släphjulet är för att ge lite vikt åt bladet men det skulle inte skada med mer.

Det här är alltså ett "budgetblad" så att säga. Det håller för allt vad den här traktorn förmår, är det tillräckligt mycket snö så får man stå på diffspärren och då går traktorn på diagonalen eftersom bladet trycker traktorn i sidled och man får styra emot.
Materialet i själva bladet är bara 4 mm tjockt men det håller i alla fall. Däremot vet jag inte om det håller om man har bra fart och höger"vingen" hakar i en rejält hopfrusen snövall men man får ju köra lite med insidan av huvudet också.

Skulle jag börja om från noll och inte bry mig om kostnaden så skulle jag nog satsa på nåt liknande Hans Borgs blad. Mycket tyngd och gärna tyngd som belastar traktorn även när bladet är nere (hur det nu skulle gå till?.
Sidoförskjutningen tror jag är bra dels för att kunna trycka ut snön i diket, dels för att kunna nå något utanför traktorn för att kunna "hämta" snön bredvid, i alla fall här där snövall på östra sidan ofelaktigt resulterar i snödrev framöver. Kan man då hämta snön "där ute" så slipper man vallen och kan trycka över snön till andra sidan.

Bild Tillägg efter 2 minut(er):

Edit:
För enbart snöröjning så tror jag att lyftarmarna bör hänga i kedjor så att bladet kan pendla fritt efter hur marken ser ut, i alla fall här där det är en hel del ojämnheter och nivåskillnader.
Mina lyftarmar hänger i "vantskruv" och kan alltså inte pendla men det fungerar hjälpligt i alla fall eftersom allting är så glappt så bladet kan pendla åtminstone lite grann. :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#21 » 12:21:21, 14-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban du är en sann och hjälpsam "maskinist" på många vis. :thumme:

1. Du springer ut och fotograferar dina maskiner/redskap så fort någon behöver hjälp med en konstruktion. :buga:
2. Du gör ALLT med maskin! Din gårdsplan är snöfri, men trappan in till huset är oskottad trots att det står ett lämpligt handredskap (kvasten)redo på plats där... :mrgreen:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

ja-bond77

#22 » 12:47:02, 14-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Svängskivan där emellan tror jag också är till nackdel för hållfastheten av tappen? Hur som hellst tror jag svängskivan är en bättre lösning än cylindern ovanför dragbommen :huh:

Trots att jag gnabbats med Hans om detta även tidigare vill jag fortfarande påstå att det är bättre med cylindern ovanför dragbalken. Det är oerhört lätt hänt att man skadar stången eller cylindern på HB's svängcylinder då man har en redig jordhög framför bladet. För att inte tala om då man "schaktar" storsten, inte så kul om man släpper tuben rakt på stenen med bananform som följd. Till snö så går det ju bättre, även om jag misstänker att tuben bromsar snöflödet en del vid vänsterplogning och stort snödjup... :klia: Men, allt detta förutsätter förstås att cylinderfästet är tillräckligt starkt byggt för att hålla för en överomgående svängcylinder. Själv har jag nog förstärkt några gånger, men nu verkar det nog hålla. Och då har jag ingen separat returlinje till svängchocken heller=bara enkelverkande chock i praktiken! :roll: Antagligen är det en hel del tycke o smak över detta. :smile:

Hansborg skrev:Dragbommen skall gå horisontellt med marken för att kunna ändra bladets vinkel under gång utan att behöva tilta bladet ( kanske ännu en investering för farsan där)
De flesta blad har detta fel!

Där håller jag helt med. Själv kör jag med hydraulisk tryckstång, så jag har därmed sluppit att bygga ner fästena så mycket, lite sänkte jag nog då jag konverterade till konade fästhål.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

valtra mega

#23 » 13:19:22, 14-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med ja cylindern skall vara över dragbalken
valtra mega
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:25, 19-04-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valtra 8050,valtra t153v
Hitachi zx 160 lc

Robban_C

#24 » 14:33:03, 14-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:... 2. Du gör ALLT med maskin! Din gårdsplan är snöfri, men trappan in till huset är oskottad trots att det står ett lämpligt handredskap (kvasten)redo på plats där... :mrgreen:

:laes_detta: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao:

En liten förklaring kan vara på sin plats:
Jag bor inte i den där kåken. Skulle vilja renovera och flytta upp dit men allt annat tar ju sån förbannad tid.
Har varit inne i den kåken en eller två gånger den här vintern, den ena gången för att koppla in sladdvindan som ligger på trappen (motorvärmare via timer till Mercan). Snön ligger bara där för att förstärka den annars så murkna trappen. :mrgreen:
Men du har rätt på sätt och vis. Kåken jag bor i (nedanför kullen) har snöröjts med kvast på "farstukvisten" (en betongplatta) när det har behövts. I övrigt har det varit gångar i samma bredd som snöskyffeln, fram till bilen respektive ut till backen upp på kullen och till källardörren ända tills för nån vecka sen då jag snöröjde helt rent på nedre gården men det gjorde jag ju med grävmaskin förstås. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

PerJohansson

#25 » 16:54:45, 14-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett par bilder på mitt hemmasnickrade blad. Det var från början en dörrhålsinfattning på mitt jobb, jag la den i 400-tonspressen och klämde ut det lite, vinklarna på de tunnare delarna var 90 grader tidigare. Dragbommen är ett fyrkantsrör 100*200 som suttit och hållt upp en vägg på jobbet... Gratis är gott... :)

Bild

En bild på infästningen och justeringsmekanismen, medvetet gjort så att bladet vrider sig om man kör på något hårt, lite irriterande att man får skruva upp och vrida tillbaka, men hellre det än att det rycker sönder traktorn.

Bild

Sen jag byggde det i våras har jag kört sönder det några gånger, först knäckte jag fyrkantsröret som bladet sitter svetsat på, så det är ersatt med två bitar plåt 35*65mm. Sen gick infästningen av flänsen i dragbommen av så den sitter svetsad direkt i det grova röret istället för i en bit tunnare fyrkantsrör.
Nu ligger det utanför ladan och ska få påsvetsat ett par förstärkningsplåtar på baksidan på 50*15mm, det hade blivit lite krokigt av all misshandel.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Hansborg

#26 » 22:25:18, 14-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond skrev:
Trots att jag gnabbats med Hans om detta även tidigare vill jag fortfarande påstå att det är bättre med cylindern ovanför dragbalken.

Bonden har nog helt rätt i det han skriver, :grin: men det jag tänkte på var nog detta
Men, allt detta förutsätter förstås att cylinderfästet är tillräckligt starkt byggt för att hålla för en överomgående svängcylinder. Själv har jag nog förstärkt några gånger, men nu verkar det nog hålla.

Jag vet nog inte så mycket om hållfasthetsberäkning, men "tycker eller tror" om cylindern är fäst nedanom, att kraften till & från cyl/bladändan går närmast rakt där emmellan = inte vinklas ner igenom svängtappen... kan ju avhjälpas med mycket järn
Nå, det finns ju många modeller på dessa blad numera :smile:

Det går nog att vända cylinderröret mot bladet

Här kan man se nedflyttningen av infästningarna, när detta gjordes tyckte jag = jag borde tagit 5 cm till
Bild

Bond skrev
då jag konverterade till konade fästhål.

Hur ser ett konat fästhål ut ? :klia: tackar för kommande paintbild :grin:
Bild

I detta blad roterar snön bra ur bladet, men som "sagt" mycke snö höga karmar hjälps det inte.
Här om detta, finns det en hel del att skriva om...
Har också byggt en liten vinge för att ta ner karmen, börjar bli dax för den nu...
Bild

Svängplattan kan vändas i de "flesta vinklar" från början var tuben placerad på höger sida, vilket ledde till kolvstången ute i max läge. :slag:
Inte bra vid (snöröjning) höger sida.
1: ingen funktion för eventuell chockventil...
2: Vid backande shaktning, krökt kolvstång som oftast i "stenriket"
Nu är det inte hästkrafterna som är problemet, utan tunga fordon i rörelse :slag:
I denna bild finns en tapp för att svänga på bladets lutning "3 lägen" En ny ide kläcktes härom dan angående denna funktion, den som e nyfiken frågar hehe..
Bild

Smörjnippel hål för den nya hylsan & tappen.
Jag tror också att denna modell svänger "lättare" än bondens blad vid sidbyte :huh: Med reservation för att ha fel, smörjning & slitage inverkar här med!
Bild

Snö var det här
Bild

Fabriks namn
Bild

Jo Robban, de ser ut som vikten är dyrare än bladet!
:off_topic: Å huset såg ju rigtigt "nice" ut på insidan...
Senast redigerad av Hansborg 22:36:14, 14-02-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

ja-bond77

#27 » 22:32:51, 14-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:...men det jag tänkte på var nog detta
Men, allt detta förutsätter förstås att cylinderfästet är tillräckligt starkt byggt för att hålla för en överomgående svängcylinder. Själv har jag nog förstärkt några gånger, men nu verkar det nog hålla.

Tänkte nästan det. :smile:

Bond skrev
då jag konverterade till konade fästhål.

Hur ser ett konat fästhål ut ? :klia: tackar för kommande paintbild

Orkar inte just nu, har nämnt fenomenet flera gånger i forumet, men aldrig rätt ut det i grunden(med skiss). Får återkomma nån ny dag med detta.
I denna bild finns en tapp för att svänga på bladets lutning "3 lägen" En ny ide kläcktes härom dan angående denna funktion, den som e nyfiken frågar hehe..

Klart vi frågar! :eat:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

williamanttila (trådstartaren)

#28 » 23:25:49, 14-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

O jäklar vilken fart de blev i den här tråden :grin:
"Hansborg" hade ett jättefint blad! såg där att de skulle ju kanske inte behöva vara så svårt att bygga "sidoförskjutning"!

Måste bara tacka ALLA för all hjälp hitills!
många hjälpsamma maskinisten :) och att ni delar era erfarenheter är ju jättabra då man inte behöver göra samma mistag som redan gjorts en gång!

det är ett "snö schaktblad" som jag ska ev bygga!

De är ett otroligt engagemang och mycke bilder så jag får många nya idéer och inser nu att de är nog inte så knepigt!

Skulle ju kännas fel nu att inte bygga bladet nu så de blir nog av! måste bara få pappa att läsa den här tråden så han och får inspiration :mrgreen:
Pappa kan grejja och är duktig på att svetsa o göra ritningar så inte tror jag att de blir bara skit av vårat bygge :) han har blandannat byggt många skoterkälkar på beställning då folk har tyckt att de inte finns nå hållbara kälkar som ger en skön åktur!

kan bifoga en :off_topic: bild!


Bild
Användarvisningsbild
williamanttila
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:07, 05-02-2009
Ort: övertorneå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L150E
Cat 980h
Cat 330dl

Robban_C

#29 » 23:27:55, 14-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:... Jo Robban, de ser ut som vikten är dyrare än bladet!
:off_topic: Å huset såg ju rigtigt "nice" ut på insidan...

Haha!
Ja, vikten är definitivt dyrare än bladet.


:off_topic:
Och huset är nice. Inga större ombyggnader sen det byggdes 1909 bortsett från fem lager golvmattor och okänt antal lager färg och tapeter. Vackra (bortsett från den hemska färgen) spegeldörrar överallt, två kakelugnar, vedspis i köket, "varmhållningslucka" i skorstensstocken, spröjsade fönster (dåligt skick men det finns moderna likadana), underbar glasveranda (mkt dåligt skick) etc.
Alltså ett fint objekt för varsam renovering (men det är MYCKET jobb) och "osynlig" modernisering. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

williamanttila (trådstartaren)

#30 » 02:57:36, 15-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gjorde en skiss i paint på hur man kanske skulle kunna bygga!
skalor och mått är helt fel men som sagt en skiss!
tror ni att de skulle kunna funka? va ser ni för fel i min ritning som aldrig kommer att gå i praktiken?

Bild
Användarvisningsbild
williamanttila
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:07, 05-02-2009
Ort: övertorneå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L150E
Cat 980h
Cat 330dl


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se