Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Hjälp! Bygga bakmonterat schaktblad till jordbrukstraktor!

83 inlägg • Sida 3 av 6
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

ja-bond77

#31 » 08:28:05, 15-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bladets svängcylinder är för högt monterat(eller för lågt) för att medge omvändning av bladet bakåt. Och det behövs faktiskt om man ska även schakta bakåt. Skuffar man bara med baksidan på bladet så kommer det att bygga på snö på vägen nåt enormt. Ett sätt att komma runt detta är att bygga rakt(lodrät) skär. Då får man tydligen tillräcklig tyngd på bettet för att hyvla rent. Åtminstone om man får tro den inhemska bladtillverkaren Maviteknik som gör det populära Hese bladet. http://www.hese-tyokoneet.fi/index2.html
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



williamanttila (trådstartaren)

#32 » 08:33:11, 15-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha! du menar om man ska vända bladet bak-o-vänt :mrgreen: ? som jag hade bladet på deeren som du ser i första inlägget i denna tråd! om de är de du menar så tror jag inte att jag behöver vända bladet, täkte göra så att skärvinkeln blir 90 grader mot marken, kanske ritat anorlunda på skissen! och sen svetsa någon sorts hylla som man kan vikta med gårdsplattor eller frontvikter för att fö den att hyvla. va tror ni om de?


måste bara skriva hit ännu att de spelar ingen roll hur enkla bladen är, måste bara hitta inspiration hur man ska bygga själva bladet men har nog kommit fran till at de bästa är nog att gnata till slp och be dem snällt att sälja och bocka en mellan 7-10mm plåtbit! va tror ni en sån bit kan kosta? om man säger 10mm 3 meter bred och kanske 70cm hög? man får nog räkna med 70 hög då den blir lägre när dem bockar den?
Senast redigerad av williamanttila 08:34:29, 15-02-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
williamanttila
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:07, 05-02-2009
Ort: övertorneå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L150E
Cat 980h
Cat 330dl

ja-bond77

#33 » 08:51:32, 15-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan säkert funka. Däremot kan du kanske inte vikta så mycket med en 2wd traktor... :klia: Du kan ju bocka två plåtar och sätta dem med "ryggen" mot varandra som Hese, så får du stadig konstruktion på samma gång. En dylik 10mm plåt väger mot 170 kg och den blir säkert din för en 200-250e färdig skuren o bockad. +moms. Fast har du kraftiga balkar bakom plåten håller det nog med tunnare också. En styvare plåtsort är förstås att föredra. Typ Weldox och vad de nu heter.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Robban_C

#34 » 08:55:41, 15-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Det kan säkert funka. Däremot kan du kanske inte vikta så mycket med en 2wd traktor...

Va? Varför skulle man inte kunna vikta på en 2wd?
Menar du att den skulle bli för lätt i nosen? Det beror ju i och för sig på om den har lastare eller inte.
Generellt sett skulle jag vilja påstå att man vill ha massor av vikt i bak på en 2wd traktor.
Det enda problemet som jag ser är ju att man tappar vikten när man sätter ner bladet. Dvs man tappar viktbelastningen på traktorn och det är ju inte så bra. Jag sa nåt tidigare om att man skulle vilja ha en motvikt som fungerar tillsammans med bladet. Nån som har en idé om det?

Edit:
Runt 13-15:-/kg ex moms får man nog räkna med men då är det bara plåten, inte tillkapning eller bockning.
Senast redigerad av Robban_C 08:56:38, 15-02-2010, redigerad totalt 1 gång.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

williamanttila (trådstartaren)

#35 » 09:18:52, 15-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå säga grovt räknat 3000:- så är plåten klar! har som tänkt en budget på 6000:- och då har jag hydrualcylindrarna redan så dem behöver man ej räkna med! Tror ni att jag önsketänker eller är de en rimlig budget? svarva gör jag själv och fräsa om de behövs men helst inte då uppsätningarna tar lång tid och har begränsad til till att hålla på med egna arbeten på skolan!

de är en fyrhjulsdriven traktor som ska dra bladet, de frågades tidigare också men jag glömde att svara! de urshäktar jag för :buga:

kan lägga in nån bild på stor dragaren :mrgreen:



Bild

Bild

Bild

dålig kvalite som vanligt med mina bilder :mrgreen: men jag lovar att nästa gång jag vevar i gång den så ska jag ta med digikameran

jag har kommit på färg på bladet med! om man målar bladet vitt och kletar på massa maskinistendekaler så blir de nog fint och då är man ganska ensam om färgen :mrgreen: och några lamper med! en på varje sida och 3 i mitten :mrgreen:

Edit: måste bara lägga in en bild på hur de gick när jag skulle göra läxor :mrgreen: man är ju inge ritproffs så de ser ju ut som de gör

Bild
Senast redigerad av williamanttila 10:05:43, 15-02-2010, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
williamanttila
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:07, 05-02-2009
Ort: övertorneå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L150E
Cat 980h
Cat 330dl

ja-bond77

#36 » 10:10:47, 15-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao: :thumme:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Robban_C

#37 » 11:01:55, 15-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, har man en 4wd traktor så lär man nog ha lite kraftigare blad än det som jag har.

Du kan ju inte måla bladet vitt, då hittar du det inte i snön. :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

williamanttila (trådstartaren)

#38 » 11:38:27, 15-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

haha! men bladet ska ju vara på traktorn robban! Men kan ju bli som norska inbrottstjuvar! dem har väl vita skor så de inte blir nå spår? kan de bli så då att de inte syns att man kört med bladet?

bli inte sur på mig nu alla norrmän här på forumet :mrgreen: de är bara på skojj :grin:
Användarvisningsbild
williamanttila
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:07, 05-02-2009
Ort: övertorneå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L150E
Cat 980h
Cat 330dl

Hansborg

#39 » 11:48:42, 15-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till Robbans bekymmer med vikten:
Använd tyngdöverföringsspaken dragkontroll eller va nu den heter? Plöjspaken!
Då får du den vikt du behöver på bakhjulen, ännu bättre (mycket sk ja tr )blir det med ett rundare blad!
Sämre blir ju styrförmågan vid snett blad.
Även jag använder denna spak alltid mer eller mindre beroende på terrängen , snö mängd, Även min 120 hk valmet 8100 står å hoppar när snön kommer under dragkroken! Kom just på.. det är stor skillnad på 3m / 2.5m blad :ohnej:

Wiljam belysningen är helt Ok :lmao: Ritningen ännu bättre :thumme:
Jag återkommer med resten senare, nu e rasten slut!
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Robban_C

#40 » 14:51:15, 15-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyndöverföring? Drag?
Men bladet ligger ju på marken, då blir det ju ingen tyngd i alla fall.
Bladet behöver ju sin tyngd för att skrapa rent på marken ordentligt men den tyngden skulle traktorn även behöva för att få ordentligt driv.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Hansborg

#41 » 18:40:38, 15-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

I mitt fall blir det så här:
(Tänk utan snö )
Normalt kan jag väl säga så här, den främre delen av shaktbladets tyngd flyttas över till traktorn. Medan den bakre delen "bladet" vilar mot marken. Det finns 2 orsaker till denna inställning nämligen tyngdöverföringen men för mej ännu viktigare! (Stenar vid vägrenen) Bladet ligger lättare mot vägen varför det blir lättare att komma förbi överaskningarna. Desutom reagerar hydrauliken snabbare på lyftkomandot som blir en reaktion från föraren vid dessa smällar.
Sedan blir det " auto reaktion" efter några rundor :lmao:

( Nu tänk snö )
Med mitt utformade blad trycker snömängden bladet nedåt, ju mera eller tyngre snö desto mera kraft nedåt. En vikt som kan användas till traktorns bakhjul!
I Robbans fall blir det inte många snöflingor till bakhjulen :???:
Är det riktigt mycke snö "oplogat" måste man lyfta hela bladet upp från marken 10-15cm. I nämda fall använder du ju hela bladets vikt till bakhjulen!
Vid dragkontroll användning, sköter hydrauliken om så att en viss tyngd överförs från bladet till bakhjulen oberoende av vägens ojämnhet ( mindre backar) "till viss del"
Ju högre fart, desto mer drar det ner bladet. I starten brukar jag nog släppa ner mera, för tyngdens skull.

Hur som hällst ett tungt blad ska de va! :thumme:
Häng på en hög me vikter Robban :razz:


Bild
Senast redigerad av Hansborg 19:11:49, 15-02-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Robban_C

#42 » 22:09:13, 15-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med dragkontroll har jag aldrig lärt mig. Det är nåt för lantbrukare, jag sysslar med mark och anläggning. :grin:

Nä, jag ska inte hänga på mer vikter. Jag ska börja med att reda ut vad jag ska ha för gårdsmaskin framöver.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

williamanttila (trådstartaren)

#43 » 06:11:51, 16-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:
( Nu tänk snö )
Med mitt utformade blad trycker snömängden bladet nedåt

Bild


jag förstod de av skärvinkeln! men då vi inte har nå superdäck på traktorn så tycker jag nästan att 90graders skärvinkel är ganska bra och då kan man ju ta bakåt också? om jag skulle ha sån skärvinkel som hansborg har så skulle blader bli tungdraget om de blir mer snö och då tror jag de blir mer jorra än ploga!

den där spaken du snakade om? är de den som sitter brevid lyftarms-spaken i min valmet 703 från -80?
Användarvisningsbild
williamanttila
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:07, 05-02-2009
Ort: övertorneå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L150E
Cat 980h
Cat 330dl

Hansborg

#44 » 18:08:57, 16-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga: för Robban som skrev:
Det där med dragkontroll har jag aldrig lärt mig. Det är nåt för lantbrukare, jag sysslar med mark och anläggning.

Det är inte alla som erkänner att dom inte kan (satt sig in i hela hydraulens funktion) hur dragkontrollen fungerar!
Det är många traktorägare som e lite borta här :uupps:
Till er yngre, läs "instruktionsboken" hur man plöjer! De äldre går det ej att rukka på i denna fråga :lmao2:
Robban bind fast nå järnskrot 2-300kg vid bladet, å testa! fast han har väl redan bestämt sig :razz:

williamanttila skrev:
jag förstod de av skärvinkeln! men då vi inte har nå superdäck på traktorn så tycker jag nästan att 90graders skärvinkel är ganska bra och då kan man ju ta bakåt också? om jag skulle ha sån skärvinkel som hansborg har så skulle blader bli tungdraget om de blir mer snö och då tror jag de blir mer jorra än ploga!

den där spaken du snakade om? är de den som sitter brevid lyftarms-spaken i min valmet 703 från -80?


Till detta behövs inga superdäck. det här handlar om en helt vanlig traktor med blad vilken som helst liten eller stor... lilla ferguson var väl först ut med fungerande dragkontroll ....
Det där med 90 graders funkar väl bäst på gårdsplanen, kort snöflyttning i båda riktningarna...
I mitt blad rullar snön runt... med bladet snedställt.. rullar snön lite till sidan för varje snövarv.. för att till sist hamna utanför bladets yttre ände.. just när snön rullat sitt sista varv (lämnar bladet) befinner snön sig högt uppe i luften (bladets övre kant) då åker snön över den tidigare plogade snökarmen... här skall tilläggas, det är ju bara en del av snön som flyger över. Här finns utrymme för utveckling ännu, tänker på riktig snöplog här :idee:
Ordet jorra e nytt för mej, så det blir ett inprovisoriskt tänk..
När snön rullar går det lätt (tänk hjulet som rullar)
När snön inte rullar, föses den framför bladet (tänk hjul som inte rullar) är detta jorra? :klia:

Det där med spaken på din valmet vet jag inte hur det ser ut, min är elektonsk knapp o ratt. Läs instruktionsboken nu o testa gubben om an e hemma eller borta :razz:
Själv är ja uppväxt med ferguson25 / 135 (därav kunskapen om dragkontroll) :lmao:

Annars, din traktor ser stor o tung ut med den rediga lastaren.
Bygg inte för klent, de går nog bara sönder
En stor gammal rund oljepanna >1 Mwh från skroten... såna har det byggts många blad av i mina hemtrakter...
Mitt recept blir nog... åk till några skrotar "skanna av" deras föråd... tills lämpliga bitar hittas... anpassa ritningen efter materialval o kompletera med nytt... farsans kälke var ju en snygg sak, så tillverkningen e nog tryggad ser jag! :grin:

:driver:
Senast redigerad av Hansborg 19:35:07, 16-02-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

williamanttila (trådstartaren)

#45 » 18:37:10, 16-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej hansborg :)
dem slutsatser jag drar är att de är nog bättre med en lutande skärvinkel! men då blir den skitbra åt ett håll men värdelös åt de andra hållet! iofs vet jag ej hur mycka jag kommer att ploga bakåt men om man har 90 graders vinkel så går de i alla fall! de är ju en vägning man får göra! jag har lite snöröjning med blad, doch ett 4m blad på hjulastare, och de blir ju som aldrig "rulning" på snön utan den som mer kastar, om du får en sned skärvinkel börjar de kanske rulla och du tömmer plogen lättare och bätter? rätta om jag har fel!
Användarvisningsbild
williamanttila
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:07, 05-02-2009
Ort: övertorneå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L150E
Cat 980h
Cat 330dl


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se