Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Hjälp! Bygga bakmonterat schaktblad till jordbrukstraktor!

83 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

williamanttila (trådstartaren)

#1 » 23:40:07, 09-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag och pappa går lite i funderingarna på att bygga oss ett 3-punkts monterat schaktblad till våran jordbrukare. Traktorn är en valmet 703 ca 80-90hkr om jag minns rätt. så om någon sitter på ett par ritningar eller något som kan hjälpa så skriv gärna!!! tänkte bygga att den har hydrualisk vridning och eventuellt hudrualisk vridning på bom med de är osäkert då de blir mycke extrajobb och tror inte att de behövs. jag har som tänkt att om man skulle göra bladet kring 2,60-2,80m brett! jag har redan alla hydrualikgrejjer som behövs!

va tror ni att järnet kommer att kosta?
nå tips på vart man kan köpa järn kring övertorneå? en liten bit kan man ju åka tex till luleå och där är de väl tibnor som gäller? men andra tips? vart kan dem bocka plåten eller valsa till rätt vinkel?
hur tjock plåt tror ni att jag behöver? räcker de med typ 7-10mm

svetsa och sånt gör vi naturligtvis själv!

lägg gärna in bilder på hur blad kan se ut! jag har själv kört med ett blad men så rejält behöver inte mitt vara! slänger med en bild!
jag vill gärna ha bild på hur man gjort vridningen på blad!

med detta blad har jag kört lite!
Bild

men är ungefär nå sånt här jag siktar på!
Fotograf: Alexander Lipkin (BM1113) laddar upp bilden med hans tillåtelse!
Bild
Användarvisningsbild
williamanttila
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:07, 05-02-2009
Ort: övertorneå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L150E
Cat 980h
Cat 330dl



Mikael Jönsson

#2 » 01:00:10, 10-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste ha hardox plåt men du måste nog till luleå för att få den bockad, sen svarva bussningar & tappar till svängen ha slitstål, hydraultuben kosta ganska mycket, skulle leta upp ett begagnat finns billiga såna om du letar, ska du köpa alla delar kosta det mer än ett begagnat
Mikael Jönsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:33, 03-02-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 430 volvo bm SM868

williamanttila (trådstartaren)

#3 » 01:06:40, 10-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael Jönsson skrev:Du måste ha hardox plåt men du måste nog till luleå för att få den bockad, sen svarva bussningar & tappar till svängen ha slitstål, hydraultuben kosta ganska mycket, skulle leta upp ett begagnat finns billiga såna om du letar, ska du köpa alla delar kosta det mer än ett begagnat


Men de är jäkligt svårt att hitta beggat som har slitstål och är hydrualiskt! just svarvningen är då inge problem då jag går 3dje året industri så har ju svarv på skolan.men inte fan tror jag att man behöver hardox när man ska ploga snö? de här blir ju inge yrkesbruk utan bara hobby! och jag tror bestämt att jag nämde att jag har all hydrualik klar! utom slangar då, men de kan inte kosta så mycke :mrgreen:

vi kan skippa köp ett beggat blad ett tag tills jag inser vad jag gett mig in på! :buga: men om ni nu skulle hitta ett fint blad i norbotten så länka! :bira:
Användarvisningsbild
williamanttila
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:07, 05-02-2009
Ort: övertorneå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L150E
Cat 980h
Cat 330dl

Mikael Jönsson

#4 » 01:17:40, 10-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

jasså du ska bara ploga snö, köp en gammal sidovinge & bygg från den har inte junttis eller dom andra ötå åkarna nått gammalt blad du kan få halvgratis, dom sålde en vinge för 1500kr nyligen i kalix med fästen för traktor, sånt där gammalt skrot finns ju överallt :grin:
Mikael Jönsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:33, 03-02-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 430 volvo bm SM868

williamanttila (trådstartaren)

#5 » 01:27:02, 10-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael Jönsson skrev:jasså du ska bara ploga snö, köp en gammal sidovinge & bygg från den har inte junttis eller dom andra ötå åkarna nått gammalt blad du kan få halvgratis, dom sålde en vinge för 1500kr nyligen i kalix med fästen för traktor, sånt där gammalt skrot finns ju överallt :grin:


hördu! de va ingen dun idé! jag får ringa janne juntti i mon och fråga! eller br siriviö dem är vi ganska bra poolare med o va jag vet så har dem bara plogning till traktorn kvar!men då är de ju ännu de att bygga bom och grejjer men där hade man ju iofs hade vinkeln klar!
Användarvisningsbild
williamanttila
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:07, 05-02-2009
Ort: övertorneå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L150E
Cat 980h
Cat 330dl

williamanttila (trådstartaren)

#6 » 15:10:16, 12-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå maskinister :grin:

Jag har funderat ännu lite på de här med bladbyggandet.
Tror ni att de skulle fungera om man bara hade gjort en rör ram av fyrkantsrör, en rejäl sådan, och sen bara "klä" den med kanske 3-4mm plåt? de skulle ju förenkla byggandet mycker då vi har en bockmaskin som man kan bocka rör i.
finns de nå fyrkantsrör kanske 20x20 eller 30x30mm som har 4mm godstjocklek?

säg va ni tycker så ska jag fundera! :)

ingen här som bygt ett sånt här blad innan?
Användarvisningsbild
williamanttila
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:07, 05-02-2009
Ort: övertorneå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L150E
Cat 980h
Cat 330dl

ja-bond77

#7 » 17:42:22, 12-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:uupps:

Inget under 100x100 ska du åtminstone ha!

Hardox tror jag är onödigt. Inte ens en entreprenör sliter ut ett schaktblads "kurvplåt" skulle jag påstå. Däremot ska förstås plåten vara rejält styv, om man vill minimera vikt. Fast jag tycker det är bara bra att det är så tungt som möjligt.

Slänger upp lite bilder på mitt blad. Gammal och glappt och smalt är det, men det fyller sin funktion till 100% ändå. :thumme: Här på bilden ersatte jag det originala fastsvetsade hardox slitstålet med ett hålmönsterförsett flatjärn, 15x160 tror jag det var. Jag var osäker på hur styvt det var, men hittills har jag inte krökt det något alls, så det verkar hålla. Kör ju faktiskt med en 150 hästare. :svettas: Stödstommen på detta Kipa 250 blad består av två bockade profiler.
Bild

En bild på själva slitstålen på plats fastbultade. Det är de här "lättviktarmodellen" av isrivarstål, men det har faktiskt hållit även det.
Bild

Samtidigt hylsade jag om vridtappen, byggde om 3-punktens infästningar till konad modell(behövs när man har hydraulisk lyftlänk=lutningsreglering). Även hydraulvridningen är eget påfund, var som synes tapplås tidigare.

Sedan minns jag att jag presenterat lite bilder från nätet om intressanta schaktbladskonstruktioner också, men var jag hittar det återstår att se... :klia:

Bild Tillägg efter 37 minut(er):

Nåja, på denna sida finns ett par bilder som eventuellt kan ge nåt:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... &&start=15
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

williamanttila (trådstartaren)

#8 » 18:00:00, 12-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exakt ett sånt blad skulle ju vara drömmen!
men jag menar 20x20 till själva ramen till bladet så att säga! självklart att bommen ska vara 100x100 minst om de är de du menar!
problemet jag har är ju att bocka om man nu gör av 10mm plåt bladet. men kanske om man skulle fråga snällt på SLP att dem hade bockat!

jag är ännu en junior inom branchen så ni får dumförklara mig om jag är o cyklar :mrgreen:

man jag tror att de skulle funka med en rör ram o sen klä den med 3mm plåt! o sen en 100x100 balk som håller bladet o sitter fast i traktorn!

kanske skulle byta namn på tråden då jag inte skall använda bladet till schaktning utan blir nog bara snöplogning! va tror ni att man ska ha för bredd på bladet?
Användarvisningsbild
williamanttila
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:07, 05-02-2009
Ort: övertorneå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L150E
Cat 980h
Cat 330dl

ja-bond77

#9 » 18:57:03, 12-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

2,5m tycker jag är rätt lämpligt. Har man kedjor runt om, kan man säkert göra bredare men utan kedjor blir det lätt så att bladet styr traktorn istället för tvärtom.
EDIT: Klart det går med bredare att ploga snö så länge som karmen är låg, men när karmen kommer upp en bit i höjd så dras mycket massor med bladet och traktorn drar åt sidan./Edit

Schaktblad tycker jag är helt ok namn. Det är ju trots allt exakt samma konstruktion och dimensionering skulle jag påstå. Hakar det i tar det hårt på bladet oavsett om man kör snö eller jord.

Jo, jag tolkade det nog så att du menade själva bladet med 20x20 rörram. Om du menar 20x20 centimeter, så får du mitt godkännande. :mrgreen: En idé skulle vara om du har nån gammal lastbilsram liggandes. Där har du en tjock och styv U-profil att bygga från... :wink: 10mm plåt till bladet räcker gott. 8mm skulle säkert också funka. Om du tänker lite hur stark o styv en 8-10mm plåt är och sedan hur mycket 20 eller 30 mm profil kan förbättra detta... Känns inte som det gör nån större nytta, eller? Stora lådkonstruktioner i/inuti bladet är nyckelordet tror jag.
Senast redigerad av ja-bond77 19:00:46, 12-02-2010, redigerad totalt 1 gång.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

bm1113

#10 » 19:11:23, 12-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan ju vara smart att göra som bladet på mina bilder 2,5 brett men med en vinge så du kan göra den bredare

själv har jag ju mitt eget blad till Boxern som är 2,9m brett med en liten breddningsdel annars är de väll kring 2,6 meter brett tycket de funkar riktigt bra ihop med min 2,2 meter breda skopa visst de trycker i sidled vid större plogkarmar men går väll att fixa själv hade man lika så kort så man breddade med skopan när de blev smal väg
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

williamanttila (trådstartaren)

#11 » 16:48:37, 13-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:2,5m tycker jag är rätt lämpligt. Har man kedjor runt om, kan man säkert göra bredare men utan kedjor blir det lätt så att bladet styr traktorn istället för tvärtom.
EDIT: Klart det går med bredare att ploga snö så länge som karmen är låg, men när karmen kommer upp en bit i höjd så dras mycket massor med bladet och traktorn drar åt sidan./Edit

Schaktblad tycker jag är helt ok namn. Det är ju trots allt exakt samma konstruktion och dimensionering skulle jag påstå. Hakar det i tar det hårt på bladet oavsett om man kör snö eller jord.

Jo, jag tolkade det nog så att du menade själva bladet med 20x20 rörram. Om du menar 20x20 centimeter, så får du mitt godkännande. :mrgreen: En idé skulle vara om du har nån gammal lastbilsram liggandes. Där har du en tjock och styv U-profil att bygga från... :wink: 10mm plåt till bladet räcker gott. 8mm skulle säkert också funka. Om du tänker lite hur stark o styv en 8-10mm plåt är och sedan hur mycket 20 eller 30 mm profil kan förbättra detta... Känns inte som det gör nån större nytta, eller? Stora lådkonstruktioner i/inuti bladet är nyckelordet tror jag.


Jag tror att du har missförstått mig med de där med rör ramen! :mrgreen:

de jag snackar om rör ram så är ju att göra själva bladets profil i rör och sen bara klä ramen med 3mm plåt!
jag försökte rita i paint hur jag menar men de va skitsvåt men du kanske förstår hur jag menar!


Bild


men de där med lastbilsran va en bra idé, har sett någon som byggt så. och är de så att man nu har 10mmplåt o en lastbilsram så hjälper ju inte en rör ram ett skvatt! men kanske är så att en rör ram hade blivit aldeles för svag till ett blad! hade ju säkert funkat men första gången de hugger så hade jag nog haft 2 blad eller en spetsplog :mrgreen:
jag kanske har hittat enn beggat frontblad nu som man kan bygga av!
Användarvisningsbild
williamanttila
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:07, 05-02-2009
Ort: övertorneå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L150E
Cat 980h
Cat 330dl

drivax

#12 » 17:08:37, 13-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

eftersom du går sista året på industriprogramet så vore väll det lämpligt att göra det som ett specialarbete examensarbete å låt skolan stå för material och svet. Gorde skälv garage portar en kille året efter gorde en skogsvagn!!
man är inte småläning för det är roligt!!
drivax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:17:48, 23-01-2008
Ort: Långasjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 646
ih 674
bm 230 victor
SMW drivax

williamanttila (trådstartaren)

#13 » 17:12:42, 13-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

drivax skrev:eftersom du går sista året på industriprogramet så vore väll det lämpligt att göra det som ett specialarbete examensarbete å låt skolan stå för material och svet. Gorde skälv garage portar en kille året efter gorde en skogsvagn!!


man skulle ha tänkt de i början av 3an! har rustat upp en austin mini 1100 istället med kompisar från fordons!
Användarvisningsbild
williamanttila
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:07, 05-02-2009
Ort: övertorneå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L150E
Cat 980h
Cat 330dl

Robban_C

#14 » 18:01:14, 13-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt bakblad är av ca 4 mm plåt med en överkant av ett 4-kantsrör, ca 40x40 eller 50x50. I underkant finns ett plattjärn av "bonnajärn" som slitstål. Dimension nånstans runt 5x50 eller nåt åt det hållet. Bakom bladets underkant finns ett vinkeljärn (ca 50x50) som förstyvar bladets underkant. Inga stående balkar eller järn utom just bakom 3-punktsfästena, dvs inga "yttre" sidobalkar eller så.
Det räcker till min Stackars Fergusson i alla fall. När det är riktigt tung snö går traktorn på diagonalen trots kedjor och det bladet håller men jag skulle inte tordas påstå att det håller om det funnes ett brunnslock i vägen.
Och vikten på ett bakblad bör vara mesta möjliga om du frågar mig. Det här bladet väger nog inte mer än 100 kg eller nåt sånt och det är alldeles för lätt.
Jag tycker att bredden bör vara sådan att bladet sticker ut nån dm på var sida av baktofflorna. Då har man i alla fall en liten snutt att trycka ut snön utanför vägen med och man har också möjlighet att "hämta" snön från andra sidan om det skulle behövas. Kan man ha mer utstick så kanske det är bra men man ska ju också tänka på att traktorn blir klantigare ju bredare bladet är. Det beror ju alltså på hur trångt man har.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

bm1113

#15 » 18:12:35, 13-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

HeHe mitt blad är byggt ungefär som Bond beskrev fast med vinkeljärn mm
hade dålig bild men är bara en ram runt sen durkplåt i mitten
Bild
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se