Hej på er!
Här är mitt blad,som jag byggde för några år sen.
Funkar kalas, runt om sväng b=3.10 (2.50 utan bultad skarvbit)
blad i hardox 400 resten domex 650 (jobbar som svetsare)
Traktorn är en BM 810
Ha det bra!
ja-bond77 skrev:Hansborg skrev:Svängskivan där emellan tror jag också är till nackdel för hållfastheten av tappen? Hur som hellst tror jag svängskivan är en bättre lösning än cylindern ovanför dragbommen
Trots att jag gnabbats med Hans om detta även tidigare vill jag fortfarande påstå att det är bättre med cylindern ovanför dragbalken. Det är oerhört lätt hänt att man skadar stången eller cylindern på HB's svängcylinder då man har en redig jordhög framför bladet. För att inte tala om då man "schaktar" storsten, inte så kul om man släpper tuben rakt på stenen med bananform som följd. Till snö så går det ju bättre, även om jag misstänker att tuben bromsar snöflödet en del vid vänsterplogning och stort snödjup... Men, allt detta förutsätter förstås att cylinderfästet är tillräckligt starkt byggt för att hålla för en överomgående svängcylinder. Själv har jag nog förstärkt några gånger, men nu verkar det nog hålla. Och då har jag ingen separat returlinje till svängchocken heller=bara enkelverkande chock i praktiken! Antagligen är det en hel del tycke o smak över detta.Hansborg skrev:Dragbommen skall gå horisontellt med marken för att kunna ändra bladets vinkel under gång utan att behöva tilta bladet ( kanske ännu en investering för farsan där)
De flesta blad har detta fel!
Där håller jag helt med. Själv kör jag med hydraulisk tryckstång, så jag har därmed sluppit att bygga ner fästena så mycket, lite sänkte jag nog då jag konverterade till konade fästhål.
ja-bond77 skrev:Jo det funkar bättre om cylindern bottnar(internt) i överslaget. Om den inte gör det så är det svårt att manuellt hinna med att kasta över hydraulspaken i vändläget. Om cylindern bottnar innan överslaget så har man glappet(flera millimeter) i mekanismen på sig att hinna dra över spaken. Här är alltså glapp till en (viss) fördel. Det funkar givetvis utan glapp också men då tror jag det är bäst med kullagrad och spännbar led som faktiskt är tight i alla lägen. Typ som på växelplogar. På plogar har man rejält med svängmoment till hjälp som medger användande av automatisk växlingsventil. Ett blad har inte så stor svängmassa så det är lite knepigare. Mer tyngd i bladet är alltså en fördel(på många sätt). Och lätt roterande svänglagring. Och hyffsat modern traktor som har lite fart på oljan, med typ 25l/min är det svårare att få till riktningsväxlingen.
lord of chaga skrev:Med plusmått på cyl.menar du att jag bygger så jag har ca 5-10mm kvar av cyl.slaget i döläget?intressant hur flyttade ni fästpunkten då?döläge uppstår ju ändå när alla 3 punkter är i linje.tack för alla tankar och svar
Återgå till Projekt/renovering/restaurering
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster