Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Hjälp! Bygga bakmonterat schaktblad till jordbrukstraktor!

83 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Magnus.W

#61 » 17:09:40, 20-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er!
Här är mitt blad,som jag byggde för några år sen.
Funkar kalas, runt om sväng b=3.10 (2.50 utan bultad skarvbit)
blad i hardox 400 resten domex 650 (jobbar som svetsare)
Traktorn är en BM 810
Ha det bra!
Bild

Bild

Bild
Gammalt gjutjärn och dieselrök är som balsam för själen!
Användarvisningsbild
Magnus.W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:59:47, 02-10-2008
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: ATLAS attila
Volvo bm
Bolinder Munktell
scania vabis 66
Åkerman H7 mc



ATK

#62 » 23:39:03, 20-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt bygge! Verkar rejält och bra. Hur reglerar du bommen i sidled?
Är det ett teleskopiskt stag på sidan där?
Jag har också tänkt att bygga ett bakblad fast lite enklare modell. Har ett
2meters frontblad(endast bladet) liggande, som jag tänkte använda och så
en skrotad 4skärs plog, fyrkantsram och en del järn som man kan använda.
ATK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:53, 18-08-2008
Ort: Jönköpingstrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor

Magnus.W

#63 » 23:52:53, 20-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis!!
kolven till sido förskutningen brukar lånas till andra projekt!
så då har jag staget istället, 4-kantsrör som går i varandra med
en sprint och några hål att välja på!
Man får aldrig för mycket hydraulgrejjor!!
Gammalt gjutjärn och dieselrök är som balsam för själen!
Användarvisningsbild
Magnus.W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:59:47, 02-10-2008
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: ATLAS attila
Volvo bm
Bolinder Munktell
scania vabis 66
Åkerman H7 mc

Exs

#64 » 18:57:39, 23-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena

Jag var ute och grävde fram vårt gamla hemmabyggda schaktblad innan idag. Tyvärr gör inte bilderna bladet någon vidare rättvisa eftersom det var snö upp till pungen (bladet har inte blivit använt i vinter). Men eftersom böjningen är löst på ett billigt och enkelt sätt som kanske kunde vara lämpligt för kommande hemmabyggen här på maskinisten så lägger jag upp dem i alla fall. 2,3 meter brett, slitstål av vanligt plattjärn som är fastbultat längst ner, runtomsvängande med manuell vridning (bakåtvridet på bilderna). Riktigt robust bonnablad med låg byggkostnad :D

Som sagt inte några vidare bilder, men i alla fall..

Bladet bakvänt
Bild

Vinklingen gjord av två tjocka plåtar i vinkel med stående plattjärn som förstärkning
Bild

Diverse vinkeljärn och plattjärn längst ner som "slitstålsplattjärnen" är bultade i.. Svårt att se tyvärr
Bild

Förstärkningar mellan bladets bakkant och den hålade "vridplattan"
Bild

Uppifrån
Bild

Plattjärn med hål för sprinten som går ner i vridplattan
Bild

Trepunktsfästet. Notera "sprinten" för tryckstången :lmao: M10 och stora brickor fungerar i nödfall.. vad gör väl lite glapp? :lmao:
Bild

Är det någon som undrar över något så ska jag rita upp det lite mer seriöst i datorn..
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

williamanttila (trådstartaren)

#65 » 09:10:56, 15-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och hallå! De här projekter stannade änsålänge i planeringsstadiet! Detta på grund av tidsbrist och plogsesongen börjar vara över snart! Man får se ifall de blir nå bygge här under våren! Kännde att jag var skyldig n förklaring, alla har lagt ganska mycke tid på att fota och förklara! Och de tackar jag mycket för:)

Jag vet hur bladet skulle se ut om jag hade börjat bygga! men de är de också att de blir ett j*vla springande för mig på slp och hämta järn då man inte har nästan nått hemma! om man skulle komma över en lastbilsram eller nå järnskrot skulle de vara ultimat! så man har något att gå i från så att säga.

Hittade ett fint blad på Henrys i lappträsk! o hydrualiskt man skulle vara skitenkelt att bygga till hydrualiskt! Förde l120c dit en kväll o kunde inte fråga pris då ingen va där!


Bild

Bild
Användarvisningsbild
williamanttila
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:07, 05-02-2009
Ort: övertorneå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L150E
Cat 980h
Cat 330dl

Ulf

#66 » 12:29:18, 17-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där bladet liknar ett som Kellfri säljer.
Skaffade ett sådant (från Kellfri, 2,5M) för något år sedan, fungerar riktigt bra.

Bladet fanns i två varianter, med eller utan hydraulsväng, du ser tappen på bladet på den nedre bilden.
Tyvärr så är kolven, som endel tidigare påpekat, monterad under bommen, jag har varit på vippen att knäcka anslutningarna till kolven.
Och slitstålen verkar inte vara de hårdaste här i världen. Får se om det blir nya riktiga stål.
Att bygga på hydraulisk sidledsförskutning vore också mumma (läs bekvämt).
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

lord of chaga

#67 » 13:52:23, 16-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:
Hansborg skrev:Svängskivan där emellan tror jag också är till nackdel för hållfastheten av tappen? Hur som hellst tror jag svängskivan är en bättre lösning än cylindern ovanför dragbommen :huh:

Trots att jag gnabbats med Hans om detta även tidigare vill jag fortfarande påstå att det är bättre med cylindern ovanför dragbalken. Det är oerhört lätt hänt att man skadar stången eller cylindern på HB's svängcylinder då man har en redig jordhög framför bladet. För att inte tala om då man "schaktar" storsten, inte så kul om man släpper tuben rakt på stenen med bananform som följd. Till snö så går det ju bättre, även om jag misstänker att tuben bromsar snöflödet en del vid vänsterplogning och stort snödjup... :klia: Men, allt detta förutsätter förstås att cylinderfästet är tillräckligt starkt byggt för att hålla för en överomgående svängcylinder. Själv har jag nog förstärkt några gånger, men nu verkar det nog hålla. Och då har jag ingen separat returlinje till svängchocken heller=bara enkelverkande chock i praktiken! :roll: Antagligen är det en hel del tycke o smak över detta. :smile:

Hansborg skrev:Dragbommen skall gå horisontellt med marken för att kunna ändra bladets vinkel under gång utan att behöva tilta bladet ( kanske ännu en investering för farsan där)
De flesta blad har detta fel!

Där håller jag helt med. Själv kör jag med hydraulisk tryckstång, så jag har därmed sluppit att bygga ner fästena så mycket, lite sänkte jag nog då jag konverterade till konade fästhål.

Hej.håller på och konverterar ett vama shaktblad till hydrauliskt runtomsvängbart.och undrar hur gör man för att undvika att bladet stannar i döläget när cyl är allt ut alla 3 fästpunkterna i linje?jag har prövat montera cyl ovan dragbom med ett fäste på sidan på svängtallriken samma som vamas original.har problem med att bladet stannar i cylinderns döläge.har bara punktat fast tapperna ännu och provkört men det slutar bara med att en av tapparna lossnar.vill ju inte helsvetsa förren jag vet att det funkar.är det så att det blir en stor påfrestning på tapparna i döläget och att man bara ska klra snabbt och byta rikn på cyl ?
lord of chaga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:07:55, 25-10-2014
Ort: nykarleby
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor

MagnusGoransson

#68 » 14:36:09, 16-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätt dit en hydraulmotor istället, då kan du ju snurra hur du vill.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

lord of chaga

#69 » 15:23:15, 16-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst också ett sätt tvivlardock att en liten motor håller. .men nu har jag ju redan köpt cylinder och börjat på.provkörde körde sönder problemet är att cyl går för sakta.stor cyl.och jag har bara 1/4"slangar hemma att prova med.fungerade iaf men klokare vore att svetsa klart före man blir för ivrig.frågan nu är om någon vet om man ska ha cyl. I fullt utslag vid döläget? :screwy:
lord of chaga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:07:55, 25-10-2014
Ort: nykarleby
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor

ja-bond77

#70 » 18:29:41, 16-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det funkar bättre om cylindern bottnar(internt) i överslaget. Om den inte gör det så är det svårt att manuellt hinna med att kasta över hydraulspaken i vändläget. Om cylindern bottnar innan överslaget så har man glappet(flera millimeter) i mekanismen på sig att hinna dra över spaken. Här är alltså glapp till en (viss) fördel. Det funkar givetvis utan glapp också men då tror jag det är bäst med kullagrad och spännbar led som faktiskt är tight i alla lägen. Typ som på växelplogar. På plogar har man rejält med svängmoment till hjälp som medger användande av automatisk växlingsventil. Ett blad har inte så stor svängmassa så det är lite knepigare. Mer tyngd i bladet är alltså en fördel(på många sätt). Och lätt roterande svänglagring. Och hyffsat modern traktor som har lite fart på oljan, med typ 25l/min är det svårare att få till riktningsväxlingen.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Hansborg

#71 » 22:40:44, 16-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan väl tillägga att det behövs lite spakövning å mod att få till en fin bladsvängning..
Om man skall försöka förklara... det gäller att ha full fart på bladet, ju närmare ändläget du kommer, måste spakrörelsen reduseras till noll när sylindern står i sitt yttersta läget, här gäller att finna "läget" spakrörelse/bladrörelse i harmoni med varandra.
Spakrörelsen "lite" före bladets hastighet...
Efter överslaget som kommer av "bladets" rörelsemassa, gäller samma beskrivning som åvan fast omvänt!

Lätt som en Plätt! :djaevul:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

lord of chaga

#72 » 09:04:25, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Jo det funkar bättre om cylindern bottnar(internt) i överslaget. Om den inte gör det så är det svårt att manuellt hinna med att kasta över hydraulspaken i vändläget. Om cylindern bottnar innan överslaget så har man glappet(flera millimeter) i mekanismen på sig att hinna dra över spaken. Här är alltså glapp till en (viss) fördel. Det funkar givetvis utan glapp också men då tror jag det är bäst med kullagrad och spännbar led som faktiskt är tight i alla lägen. Typ som på växelplogar. På plogar har man rejält med svängmoment till hjälp som medger användande av automatisk växlingsventil. Ett blad har inte så stor svängmassa så det är lite knepigare. Mer tyngd i bladet är alltså en fördel(på många sätt). Och lätt roterande svänglagring. Och hyffsat modern traktor som har lite fart på oljan, med typ 25l/min är det svårare att få till riktningsväxlingen.

Modern traktor hmm 83ans 4610 :vissla: .vama 250 blad är ju tung när man har det i rörelse men det glappar ju även lite på svängkransen har man då cyl.ut allt vid döläge finns det en risk att slaget ej räcker?hur man än gör så blir det en j*vla påfrestn.vid döläget så man bör staga ordentligt.
Bild
lord of chaga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:07:55, 25-10-2014
Ort: nykarleby
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor

Hansborg

#73 » 14:42:01, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätt lite plusmått på cylindern...

Tillomed fabriksnya Vama har felat på den punkten...
Min granne ville ha hjälp med svängtekniken... som slutade med att flytta fästpunkten...
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

lord of chaga

#74 » 15:02:06, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med plusmått på cyl.menar du att jag bygger så jag har ca 5-10mm kvar av cyl.slaget i döläget?intressant hur flyttade ni fästpunkten då?döläge uppstår ju ändå när alla 3 punkter är i linje.tack för alla tankar och svar :thummar:
lord of chaga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:07:55, 25-10-2014
Ort: nykarleby
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor

Hansborg

#75 » 20:20:52, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

lord of chaga skrev:Med plusmått på cyl.menar du att jag bygger så jag har ca 5-10mm kvar av cyl.slaget i döläget?intressant hur flyttade ni fästpunkten då?döläge uppstår ju ändå när alla 3 punkter är i linje.tack för alla tankar och svar :thummar:

Svar ja:
När alla 3 punkter är i linje.. sätt 5mm plus..
När kolven är i detta läge, har du inget eller ringa tryck i systemet. (förutsatt att du har bra flyt i ventilhandhavandet!
Du måste bygga så det håller för fullt tryck, för handhavandet lyckas inte alltid! :razz:

Jag skar loss plattan liknande du har i bild, flytta den halv cm.. typ?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ingoberra och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se