Jag tänkte berätta lite om min kompaktlastare, en Case 1830, samt fråga om idéer till lösningar på diverse tekniska problem med denna. Ett av problemen är hur man gör en regulator för att hålla konstant varvtal på motorn, som kommer från en Golf diesel. Men mer om detta senare.
Tyvärr så har jag inte mycket bilder från start, men fyra är bättre än inga!
Historien börjar för över tio år sedan då förre ägaren havererade dieselpumpen på orginalmotorn. Istället för att mecka dit en annan pump, vilket han tyckte var för dyrt, så skulle han stoppa i en motor från en Golf diesel. Jag har för mig det är en -77:a, men det är jag ganska osäker på. I alla fall, när nya motorn sitter på plats kommer han på att han har glömt att man måste ha plats för vissa trivialiteter som avgassystem, kylsystem och generator…
En bekant till maskinägaren flyttar maskinen och ställer den utanför en av mina föräldrars grannar. Sedan ber han grannen att få maskinen i drift för försäljning. Grannen (som är en mycket duktig mekaniker) slår ifrån sig med båda händer. Han vill inte se maskinen och ännu mindre skruva i den.
I detta läge kommer jag in i bilden. Jag ser maskinen utanför grannen och tror han har köpt den. Jag tycker det verkar vara en rolig maskin, så när jag får hela historien klar för mig så vill jag köpa den. Jag hittar på ett behov av den (där den givetvis aldrig kom till användning…). Jag går förbi maskinhandlaren och kontaktar ägaren direkt istället. Han berättar om konverteringen. Det är en mekanisk verkstad som har gjort om original svänghjul för att passa Golfmotorn och motorn är ordentligt infäst i originalplåten som motsvarar motorns sprängkåpa. Enligt honom är det bara ett motorfäste där bak som behöver göras om. Det höll jag med om eftersom det såg ut att vara konstruerat och svetsat av en full schimpans med parkinsons. Jag hade lite idéer hur man skulle lösa ovanstående problem med kyl och liknande, så jag köpte maskinen. Detta var maj-05. Vattenfyllde motorn, som startade snällt trots att glödningen inte fungerade, och körde hem den 400 meter till föräldrarnas verkstad där jag skruvade på den tiden.
Väl hemma tycker jag motorn rör sig konstigt i maskinen. Maskinen är byggd som en plåtlåda där man har fyllt på med vad som behövs. Först transmissionen i ytterkanterna, därefter motor och alla hydraulpumpar. Sedan skruvar man fast allt ovanpå, motorkåpor, hyttinredning och till sist hytten. Jag börjar med en grovsanering av maskinen. Det ligger decimetertjockt med oljeindränkt smuts i botten. Det täcker mycket av slangar och annat helt, men förre ägaren hade tydligen inte tyckt det var lönt att rensa ut detta när han hade motorn ute… Högtryckstvättning och sedan får man börja skruva av uppifrån. Väl nere vid motorn kommer nästa chock. Det finns en tjock plåt, motsvarande sprängkåpan på en bil. Från ena sidan är motorn fastbultad och på den andra sitter de fyra hydraulpumparna. Allt hänger i plåten som skulle ha varit fäst med motorkuddar i botten av maskinen, men plåten står lös! Allt sitter alltså fast bara i hydraulslangar och liknande.
Golfarna har motorn monterad med sex (har jag för mig) M12-bultar som är gängade in i blocket från sprängkåpan samt två styrstift. Förre ägaren har monterat med tre M6:or! Dessa är borrade genom plattan och satt mutter bakom motorns M12-hål. M12 borras 10,2 mm, en M6-mutter har 10 mm nyckelfattning. Det var alltså bara hörnorna av tre muttrar som höll fast motorn mot ”sprängkåpan”. Fanns givetvis inga styrstift heller trots att vevaxeltätningen sitter i denna platta. Delar mellan motor och ”sprängkåpan” och lyfter ur motorn. Då visar det sig att vevaxelns bultmönster inte är symmetriskt och att verkstaden som hade borrat om svänghjulet hade spegelvänt hålbilden. Axeln var monterad med tre av sex bultar, men genom att vrida hjulet kunde jag montera fler (tror det var fem) bultar. Bättre än tre, och det har hållit.
När motorn ändå var ute fick den sig en välbehövlig rengöring. Det hade förre ägaren inte heller gjort innan han stoppat i den, men han hade lackerat motorn, utanpå smuts och allt!
För att lösa centreringen ställde jag motorn på högkant och la plåten ovanpå. Hade demonterat vevaxeltätningen så jag kunde knacka in ett antal slipade styrstift mellan axel och hål. Eftersom jag inte kunde få fram exakt rätt plats för de gamla styrstiftshålen borrade och brotschade jag två nya hål genom plattan och in i blocket. Bulthålen var ju inte alls samma precision på, så de gick att märka ut och borra. Jag använde alltså Golfens originalhål att bulta fast motorn med. Tyvärr så använde jag den gamla vevaxeltätningen. Den hade blivit skadad och läckte lite i början, men det verkar ha löst sig själv med tiden. Ibland ska man ha tur, men om jag ska ha ut motorn igen ska jag försöka komma ihåg att byta tätningen.
Nu var motor-pumppaketet stabilt monterat och förhoppningsvis även i rätt linje. Tillbaks med allt i maskinen igen, och givetvis monterat med motorkuddar. Generatorn monterade jag över dieselpumpen. Denna montering är tyvärr lite vek, men den fungerar. Original kylare, fast konverterad med elfläkt och nygjord fläktkåpa, gick in. Expansionskärl från en Peugeot 504 gör att man kan komma åt att fylla kylsystemet också. Framför allt undre kylarslangen var problematisk att få plats med, men med hjälp att ett antal gamla färdigbockade slangar som skars av i rätt längd och skarvades kunde jag bygga en slang som passade. I denna slang sitter även kännaren som styr fläkten.
Avgassystemet byggdes provisoriskt av begagnade bilavgasdelar. Dessa gerades och svetsades ihop. Det blev många bitar innan jag hade lyckats få upp röret på rätt ställe, men det håller ännu.
Vanlig service med oljebyte och liknande. Hydraulsystemet hade ingen patron i filterhållaren men det var ju småpetitesser.
Motorn gick inte bra på lite varv, men det visade sig att Golfens matarpump, som är inbyggd i spridarpumpen, inte orkade med. Monterade en elektrisk från Biltema. Löste problemet galant, men den höll inte speciellt länge. Bytte till Biltema nummer två. Denna hade ungefär samma hållbarhet. Då blev det en från Mekonomen, och den fungerar ännu.
Casen är rolig så till vida att man styr den nästan bara med spakarna. Vänster spak fram och tillbaka ger samma rörelse på vänster hjul. Viker man spaken åt vänster höjer man lastaren. Höger spak styr höger hjulpar samt viker man spaken styr man tilten. Problemet var att allt var extremt glappigt. Spaken består av ett 11 mm tjockt plattjärn. Över denna sitter en klyka som är 28 (!) mm bred. Allt fastsatt med en bult lagrad direkt i järnet. Jag ersatte detta med ett litet nållagrat knutkors från en personbils rattaxel. Snacka om skön spaklagring! Hittade några länkleder (tror jag det kallas) på en veteranmarknad. Dessa tog bord ytterligare glapp. För att få något skönare att hålla i än original rundjärnsbitar ersattes dessa med rör och cykelhandtag. Fungerar utmärkt.
När det gäller styrningen så finns det även en pedal som man styr extrahydruliken med, antingen framme på lastaren eller bak på maskinen. Bak har jag aldrig använt men fram är helt underbart till att vrida snöbladet med.
Elsystemet var riktigt vidrigt. Kablar som hängde kors och tvärs, fulskarvat och oavsäkrat. Jag har fått in säkringsdosa men inte mycket mer. Ytterligare en sak på ”Att-Göra-listan”.
Fortsättning följer...