Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Kompaktlastare Case 1830

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 21:58:44, 12-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte berätta lite om min kompaktlastare, en Case 1830, samt fråga om idéer till lösningar på diverse tekniska problem med denna. Ett av problemen är hur man gör en regulator för att hålla konstant varvtal på motorn, som kommer från en Golf diesel. Men mer om detta senare. :-)
Tyvärr så har jag inte mycket bilder från start, men fyra är bättre än inga! :grin:

Bild

Historien börjar för över tio år sedan då förre ägaren havererade dieselpumpen på orginalmotorn. Istället för att mecka dit en annan pump, vilket han tyckte var för dyrt, så skulle han stoppa i en motor från en Golf diesel. Jag har för mig det är en -77:a, men det är jag ganska osäker på. I alla fall, när nya motorn sitter på plats kommer han på att han har glömt att man måste ha plats för vissa trivialiteter som avgassystem, kylsystem och generator
En bekant till maskinägaren flyttar maskinen och ställer den utanför en av mina föräldrars grannar. Sedan ber han grannen att få maskinen i drift för försäljning. Grannen (som är en mycket duktig mekaniker) slår ifrån sig med båda händer. Han vill inte se maskinen och ännu mindre skruva i den.
I detta läge kommer jag in i bilden. Jag ser maskinen utanför grannen och tror han har köpt den. Jag tycker det verkar vara en rolig maskin, så när jag får hela historien klar för mig så vill jag köpa den. Jag hittar på ett behov av den (där den givetvis aldrig kom till användning…). Jag går förbi maskinhandlaren och kontaktar ägaren direkt istället. Han berättar om konverteringen. Det är en mekanisk verkstad som har gjort om original svänghjul för att passa Golfmotorn och motorn är ordentligt infäst i originalplåten som motsvarar motorns sprängkåpa. Enligt honom är det bara ett motorfäste där bak som behöver göras om. Det höll jag med om eftersom det såg ut att vara konstruerat och svetsat av en full schimpans med parkinsons. Jag hade lite idéer hur man skulle lösa ovanstående problem med kyl och liknande, så jag köpte maskinen. Detta var maj-05. Vattenfyllde motorn, som startade snällt trots att glödningen inte fungerade, och körde hem den 400 meter till föräldrarnas verkstad där jag skruvade på den tiden.

Bild

Väl hemma tycker jag motorn rör sig konstigt i maskinen. Maskinen är byggd som en plåtlåda där man har fyllt på med vad som behövs. Först transmissionen i ytterkanterna, därefter motor och alla hydraulpumpar. Sedan skruvar man fast allt ovanpå, motorkåpor, hyttinredning och till sist hytten. Jag börjar med en grovsanering av maskinen. Det ligger decimetertjockt med oljeindränkt smuts i botten. Det täcker mycket av slangar och annat helt, men förre ägaren hade tydligen inte tyckt det var lönt att rensa ut detta när han hade motorn ute… Högtryckstvättning och sedan får man börja skruva av uppifrån. Väl nere vid motorn kommer nästa chock. Det finns en tjock plåt, motsvarande sprängkåpan på en bil. Från ena sidan är motorn fastbultad och på den andra sitter de fyra hydraulpumparna. Allt hänger i plåten som skulle ha varit fäst med motorkuddar i botten av maskinen, men plåten står lös! Allt sitter alltså fast bara i hydraulslangar och liknande.
Golfarna har motorn monterad med sex (har jag för mig) M12-bultar som är gängade in i blocket från sprängkåpan samt två styrstift. Förre ägaren har monterat med tre M6:or! Dessa är borrade genom plattan och satt mutter bakom motorns M12-hål. M12 borras 10,2 mm, en M6-mutter har 10 mm nyckelfattning. Det var alltså bara hörnorna av tre muttrar som höll fast motorn mot ”sprängkåpan”. Fanns givetvis inga styrstift heller trots att vevaxeltätningen sitter i denna platta. Delar mellan motor och ”sprängkåpan” och lyfter ur motorn. Då visar det sig att vevaxelns bultmönster inte är symmetriskt och att verkstaden som hade borrat om svänghjulet hade spegelvänt hålbilden. Axeln var monterad med tre av sex bultar, men genom att vrida hjulet kunde jag montera fler (tror det var fem) bultar. Bättre än tre, och det har hållit.
När motorn ändå var ute fick den sig en välbehövlig rengöring. Det hade förre ägaren inte heller gjort innan han stoppat i den, men han hade lackerat motorn, utanpå smuts och allt!

Bild

För att lösa centreringen ställde jag motorn på högkant och la plåten ovanpå. Hade demonterat vevaxeltätningen så jag kunde knacka in ett antal slipade styrstift mellan axel och hål. Eftersom jag inte kunde få fram exakt rätt plats för de gamla styrstiftshålen borrade och brotschade jag två nya hål genom plattan och in i blocket. Bulthålen var ju inte alls samma precision på, så de gick att märka ut och borra. Jag använde alltså Golfens originalhål att bulta fast motorn med. Tyvärr så använde jag den gamla vevaxeltätningen. Den hade blivit skadad och läckte lite i början, men det verkar ha löst sig själv med tiden. Ibland ska man ha tur, men om jag ska ha ut motorn igen ska jag försöka komma ihåg att byta tätningen.
Nu var motor-pumppaketet stabilt monterat och förhoppningsvis även i rätt linje. Tillbaks med allt i maskinen igen, och givetvis monterat med motorkuddar. Generatorn monterade jag över dieselpumpen. Denna montering är tyvärr lite vek, men den fungerar. Original kylare, fast konverterad med elfläkt och nygjord fläktkåpa, gick in. Expansionskärl från en Peugeot 504 gör att man kan komma åt att fylla kylsystemet också. Framför allt undre kylarslangen var problematisk att få plats med, men med hjälp att ett antal gamla färdigbockade slangar som skars av i rätt längd och skarvades kunde jag bygga en slang som passade. I denna slang sitter även kännaren som styr fläkten.
Avgassystemet byggdes provisoriskt av begagnade bilavgasdelar. Dessa gerades och svetsades ihop. Det blev många bitar innan jag hade lyckats få upp röret på rätt ställe, men det håller ännu.
Vanlig service med oljebyte och liknande. Hydraulsystemet hade ingen patron i filterhållaren men det var ju småpetitesser.
Motorn gick inte bra på lite varv, men det visade sig att Golfens matarpump, som är inbyggd i spridarpumpen, inte orkade med. Monterade en elektrisk från Biltema. Löste problemet galant, men den höll inte speciellt länge. Bytte till Biltema nummer två. Denna hade ungefär samma hållbarhet. Då blev det en från Mekonomen, och den fungerar ännu.

Casen är rolig så till vida att man styr den nästan bara med spakarna. Vänster spak fram och tillbaka ger samma rörelse på vänster hjul. Viker man spaken åt vänster höjer man lastaren. Höger spak styr höger hjulpar samt viker man spaken styr man tilten. Problemet var att allt var extremt glappigt. Spaken består av ett 11 mm tjockt plattjärn. Över denna sitter en klyka som är 28 (!) mm bred. Allt fastsatt med en bult lagrad direkt i järnet. Jag ersatte detta med ett litet nållagrat knutkors från en personbils rattaxel. Snacka om skön spaklagring! Hittade några länkleder (tror jag det kallas) på en veteranmarknad. Dessa tog bord ytterligare glapp. För att få något skönare att hålla i än original rundjärnsbitar ersattes dessa med rör och cykelhandtag. Fungerar utmärkt.
När det gäller styrningen så finns det även en pedal som man styr extrahydruliken med, antingen framme på lastaren eller bak på maskinen. Bak har jag aldrig använt men fram är helt underbart till att vrida snöbladet med.
Elsystemet var riktigt vidrigt. Kablar som hängde kors och tvärs, fulskarvat och oavsäkrat. Jag har fått in säkringsdosa men inte mycket mer. Ytterligare en sak på ”Att-Göra-listan”.

Bild

Fortsättning följer...
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



mathiast

#2 » 17:36:53, 13-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns en till liknande maskin med golfdiesel i,lösningen påvarvregulatorn var att byta ifjäderkasetten i pumpen mot en vanligt dragfjäder av lagom storlek.
Matarpumpska du igentligen inte behöva om allt är friskt
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Detroit

#3 » 18:40:49, 13-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wow !! vilken underhållande & välbeskriven historia !!
Användarvisningsbild
Detroit
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:11, 31-10-2007
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Allis chalmers hd 5g
Allis chalmers hd 5g
Bristol PD
Bristol 25
Hymac 580 BT
Minilastare

Stridis2 (trådstartaren)

#4 » 21:06:18, 14-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Finns en till liknande maskin med golfdiesel i,lösningen påvarvregulatorn var att byta ifjäderkasetten i pumpen mot en vanligt dragfjäder av lagom storlek.
Matarpumpska du igentligen inte behöva om allt är friskt


Kan du försöka förklara vad man byter? Jag skulle bli mycket glad om det finns något enklare sätt än de jag funderat på... :vissla:
Några bilder stulit från nätet kanske gör det lättare att förklara. Hoppas bara det är på rätt pump. :smile:

Bild

Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

mathiast

#5 » 21:24:05, 14-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den du har bilden på har en vanlig dragfjäder "govenor spring" och är varvtalsreglerande som en traktor.öppnar du din pump kommer du hitta en liten kasett i stället med olika tryckfjädrar i.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Stridis2 (trådstartaren)

#6 » 21:39:16, 14-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar och bockar! :buga:
Skulle egentligen redan ha legat i sängen, men nu måste jag bara ta en liten tur ut i verkstaden för att se hur svårt det ser ut. :mrgreen: Men jag ska inte skruva något i kväll! :smile:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

mathiast

#7 » 21:47:02, 14-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nog ev både lock och fjäder
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Stridis2 (trådstartaren)

#8 » 23:00:05, 14-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Har nog ev både lock och fjäder

I så fall har du en kund på detta! :grin:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#9 » 22:10:05, 27-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kapitel 2A - redskap
Det börjar bli dags att fortsätta historien om min Case.
I första kapitlet glömde jag nämna att bränslesystemet hade begåvats med dieselfilter också. Kan vara detta, höjdskillnad mellan motor och tank samt klena ledningar som gör att jag måste ha extra pump, vad vet jag? :-) Elpumpen har i alla fall fördelen att det är mycket lättare att få igång maskineriet efter soppatorsk. Det är svårt att veta hur mycket bränsle man har pga krökt påfyllnadsrör och avsaknad av tankmätare. Men man hör oftast på elpumpen när det är hög tid att tanka. När det lutar ordentligt så tror jag man måste ha minst halv tank för att kunna köra.
Föregående bilder var tagna innan jag köpte maskinen, men nu kommer lite nyare. Denna är från träffen ”Wings and tracks” 1:e maj i år. Någon lustigkurre parkerade precis bakom min maskin. Tänk om jag inte varit så uppmärksam utan backat rakt in i honom? :screwy:
Bild

När jag köpte maskinen fick jag med en skopa som passade samt ett litet snöblad avsett för, ja vad heter det? A-ramsmontering? I alla fall, det har antagligen suttit på någon minitraktor i stil med vad parkförvaltningar och liknade har. 150 cm brett, utlösning som tippar hela bladet om man kör på någonting och hydraulisk sväng.
Jag ville inte ta bort A-ramsmonteringen, framför allt eftersom möjligheten finns att man skaffar fler redskap med sådan montering, så jag gjorde en adapter. Jag hade gott om plattjärn 8*130 mm, samt 8*180 mm, så detta fick vara utgångspunkt till bygget. Sågade till ”holkarna” som Casens lyftarmar fäster i och hängde upp dessa med hjälp av två långa rör. Lyftarmarnas bussningar in i lastaren är mycket slitna, så jag hoppades på att detta skulle hjälpa mig få allt i linje där det borde sitta. A-ramen gjordes i 40 mm fyrkantsrör samt ett rör för låsningen av redskapet i A-ramen. Två plattjärn svetsas in mot detta rör från holkarna i ett försök att stärka upp alltihopa, men båda dessa har smält av. Dålig svetsning eller för hård misshandel får andra avgöra.
Tyvärr så har maskinen stått still i två år, och det är tre eller fyra år sedan jag plogade snö, men jag hängde på några av redskapen idag så ni skulle få en hum om vad jag skriver om. :smile:
Bild
Bild

När jag börjar röja snö så kör jag på ganska slitna däck utan kedjor. Jag röjer hos min bror. Kör fram bladet precis intill garageportarna, sänker bladet, backar två meter, höjer bladet, kör över snöhögen, vänder på en femöring och trycker hela härligheten ut i en ganska djup bäck. Där lutar både mot bäcken och åt sidan. Efter ett tag vet man inte riktigt var marken slutar. När maskinen börjar glida inser jag att lägger jag mig på nosen har jag ingen möjlighet att undkomma. Hytten är som en bur. Bakgallret hänger iofs på gångjärn men är fäst i nederkant med skruv. Någon gång ska jag ändra på detta till snabbfästen, men jag insåg att jag behövde snökedjor. :idee3:
Jag köpte in tre kedjor som var avsedda för lastbil med rombformat mönster. De var helt oanvända och kom från försvaret. Jag skulle bygga ihop fyra kedjor av dessa, men än så länge har det bara blivit två. Det driver bra, och med fyra blir det antagligen mycket svårt att svänga. Fälgarna på maskinen är vändbara, man bara byter plats på höger och vänster bakhjul så ökas spårvidden tio cm och man får man plats med kedjorna. Tyvärr så var bladet nu för smalt för maskinen, så det breddades. Då blev utlösningen för svag så bladet tippade för ingenting, framför allt när man inte hade någon snö framför. Jag har kraftigare fjädrar som ska dit, men det är ytterligare en sak som ska göras.
Nästa sak som är bra att ha är pallgafflar, men dessa brukar vara lika dyra som budgeten brukar vara skal… Jag fick tag på en, ja, vad heter detta? En åkstaplare som inte går att stapla med? Åk-handtruck? Alltså, en batteridriven ”handtruck” som man kan åka på, men inte lyfter mer än tio cm. Tyvärr så var gafflarna 150 cm långa och svetsade plåtkonstruktioner med hjul i framkanten, men priset för maskinen var rätt. Bort med i princip allting utom gafflar och lite av det som gick in i trucken. Därefter tillverka två nya holkar. Jag hade sådan tur att det som hade gått in i trucken hade lämpligt avstånd för att passa Casens lyftarmar, så svetsa på holkarna var lätt. Volia, och så hade man gafflar till ett bra pris!
Bild

Casen är en råstark liten maskin. Den ska kunna lyfta 600 kg, men jag tror den tar mycket mer. Jag har lyft ekvirke som bör ha vägt klart över den gränsen. Det fick vara tre man som hängde längs bak på maskinen, och ändå körde jag på framhjulen. Men gafflarna höll, och maskinen fortsatte lyfta.
För att slippa ha så många gubbar hängande bakpå maskinen skaffade jag en 50 mm tjock järnplåt som bör väga runt 500 kg. Den är iofs ganska jobbig att hänga på. Jag hade plåten stående nästan rakt upp, backade till på precis rätt avstånd och lyfter framändan med gaffelspetsarna så alla fyra hjulen är i luften. Sedan kedjar man fast plåten där bak. Då reser sig aldrig baken mer, men maskinen blir lätt i nosen… :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#10 » 15:56:56, 30-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kapitel 2B – redskap (fortsättning)
Nu får vi gå på lite större tillbehör. Jag letade ganska länge efter ett grävaggregat. Fick tag på ett som hade varit monterat på en Belle (?) kompaktlastare. Snarlik fästanordning som på vissa Bobcat. Denna gång fick jag grovskuret till ytterkonturerna och bockat materialet till holkarna, dock bara i 6 mm plåt. Efter en ordentlig duvning med vinkelslip och borrmaskin så passade de till grävaggregatet och bultas fast. Detta för att lättare kunna sälja aggregatet löst om behov uppstår. För att stabilisera aggregatet mot maskinen var det utrustat med två tryckstänger. Jag gjorde fästen för dessa i lastaren vilket syns på flera bilder. De sitter precis innan "knäcken" på lastaren.
En rolig detalj med grävaggregatet är att det är flyttbart i sidled och har hydrauliskt utskjut. Men jag tvivlar på att säljaren kände till detta eftersom han aldrig nämnde det, vare sig i annonsen eller när vi träffades.
Bild på grävaggregatet får vänta. Det står lite illa till och tar några minuter att montera, så det får stå kvar till jag behöver använda det. Däremot kan jag bjuda på ett par bonusbilder för att få ett avbrott i textmassan. Som jag berättade i första inlägget så monterade jag spakhandtagen i knutkors från en bils rattstång. Blev fantastiskt bra med nållager och allt. Absolut inget glapp, vilket man verkligen inte kunde säga om original som glappade på en halv meter (nästan... :vissla: )
Bild
Bild

Det senaste tillskottet i redskapsfloran är en fantastisk liten sak. En stengrep som inte är bredare än 80 cm. Grepen som sådan kan jag tänka mig var vanlig på 50- och 60-talet. Man satte dem direkt på trepuntslyftens armar utan tryckstång. Problemet, som jag ser det, var dels att man måste backa med traktorn med dålig sikt och drivförmåga som följd. När man sedan skulle lyfta ville stenen rulla av. Man kunde inte heller lyfta och lirka med lite tryck från drivningen som jag kan med hyrdostatdrift och både lyft och tilt på lastaren.
Sagt och gjort, en adapter mellan Casens lyftarmar och grepen tillverkas. Denna fästs i grepen enbart med original fästdetaljer. Jag vill inte gärna svetsa, dels är grepen då inte längre original, dels är det svårare om man vill ändra något.
Som ni ser så har adaptern en ganska hör plåt i bakkant av grepen. Denna tar dels och håller ihop konstruktionen (armarna framåt ska ju inte fladdra i sidled), dels tjänar den som skydd när stenarna rullar bakåt. När jag provkörde bökade jag upp några större stenar, sedan lastade jag för hand en laddning mindre. Eftersom man kunde lava mot plåten rymdes det mycket.
Tanken är alltså att kunna böka upp stenar upp till kanske 400 kg och köra en liten bit till en traktor med vagn. På detta sätt hoppas jag kunna röja ett mindre område, därefter flytta traktorekipaget och röja ett nytt område. Jag har bökat upp och lastat gissningsvis mellan åtta och tio ton sten. Detta tog kanske fyra timmar, så än så länge känns det riktigt lovande. Eventuellt skulle grepen varit lite mer upplyft i framkant, men då hade man haft svårare att tippa. Tror dock fördelarna hade uppvägt nackdelarna. Lättare att få stenen att rulla bakåt och rensa grepen från jord, kontra något svårare att tömma av grästuvor.
Jag hoppas och tror detta är ett av de mest rationella sätten att plocka sten i storleken 30 – 400 kg. En traktorgrävare med kraftig gallerskopa bak och stengrep fram är säkert bättre, men då kostar ekipaget också många gånger mer än mitt.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#11 » 09:13:09, 14-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag plockat fram grävaggregatet och kopplat det. Men jag måste avslöja mina bristande kunskaper i hydraulik och fråga en del.
Bild
Bild

Har det betydelse vilken sida av segmentet man kopplar tryck respektive retur på, och hur ser man det i så fall?
Utskjutet av stickan är för långsam tycker jag. Kan det finnas någon form av strypventil på denna krets, och i så fall var bör jag börja skruva? Utskjutet styrs av spaken som sitter näst längst till höger på segmentet, alltså vänster på bilden.
Bild
Bild

Det lilla vredet längst till höger med en skruv som handtag är inkopplat på båda sidor av segmentet samt till aggregatets frikoppling i sidled (slangarna rakt ner), låsning görs med hjälp av fjädertryck. Som det är nu tolkar jag det som att jag inte har något nämnvärt tryck till låsningen hur jag än ställer spaken, men om jag belastar någon slid får jag tryck. Kan detta vara rätt? Hur är det tänkt att man ska göra för att förflytta aggregatet i sidled?
Bild

Till sist en bild på ena sidans tryckstång. Här syns även att jag gjorde dubbla fästhål. Vill man kan man montera hela aggregatet tio cm högre i lastaren.
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

twiggen

#12 » 23:04:36, 23-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
twiggen
 

ja-bond77

#13 » 07:59:47, 24-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle tro att röda pilen är tryckbegränsaren i bordet så då är den röda slangen tryck och den blå retur/tankledning.

Bild

Aggregatet flyttas sidvägen antagligen genom att släppa låsningarna, vrida aggregatet till sidan och skuffa/dra med stickan i marken så glider aggregatet på gejdrarna varefter man släpper frikopplingen av låsningarna(bild på låsningen?) så att de går i lås med fjädertrycket och oljan från låscylindrarna far til tank. Manövreringen av låsen verkar vara uppbyggt som en parallellkoppling på tryck- och returanslutningarna("T-koppling" i vardera gaveln). Funkar så att man väljer funktion öppna/stänga på låsspaken varefter man kör en funktion på grävaggregatet till ändläge för att få fullt tryck i tryckslangen(stänger rundpumpningen genom ventilbordet). Denna typ av system kan man läsa om på forumet genom att söka t ex "hiab stödfot".Länk
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Stridis2 (trådstartaren)

#14 » 20:26:19, 24-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Skulle tro att röda pilen är tryckbegränsaren i bordet så då är den röda slangen tryck och den blå retur/tankledning.

Bild

Aggregatet flyttas sidvägen antagligen genom att släppa låsningarna, vrida aggregatet till sidan och skuffa/dra med stickan i marken så glider aggregatet på gejdrarna varefter man släpper frikopplingen av låsningarna(bild på låsningen?) så att de går i lås med fjädertrycket och oljan från låscylindrarna far til tank. Manövreringen av låsen verkar vara uppbyggt som en parallellkoppling på tryck- och returanslutningarna("T-koppling" i vardera gaveln). Funkar så att man väljer funktion öppna/stänga på låsspaken varefter man kör en funktion på grävaggregatet till ändläge för att få fullt tryck i tryckslangen(stänger rundpumpningen genom ventilbordet). Denna typ av system kan man läsa om på forumet genom att söka t ex "hiab stödfot".Länk


Tack för infon. Det är ungefär vad jag gissade på själv, men inte har fått att funka så bra. Men när jag läste ditt inlägg så kom jag på två saker. Dels så bör spaken stå i mittläge när sidoförflyttningen inte ska användas, annars kommer aggregatet hela tiden att frikopplas när man belastar. Dels så ska man nog ha en funktion maxad, t.ex. svängen, samtidigt som man lirkar med bom / sticka. Detta för att hela tiden ha fullt tryck på öppningen av låset. Kan detta stämma?

Jag har röd slang kopplad som tryckledning, så även en blind kan tydligen få korn på en höna. :mrgreen:


Bild
Bild på låsningen. Man ser två av fyra låskolvar. Den översta syns ganska tydligt. Den har en T-kopplad hydraulslang samt en stor mutter som man ställer hur hårt den ska låsa med.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Turbodiesel

#15 » 20:37:43, 24-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spaken ska väl stå i läget som dränerar låscylindrarna till tank när aggregatet ska sitta fast, det är väl därför kranen har tre anslutningar?

Gissar att du har en backventil inuti den långa sexkantsnippeln vid väljarkranen, så den borde kunna hålla sig upplåst en tid, bara du har trycksatt den först.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se