Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

8x8 size M

1631 inlägg • Sida 2 av 109
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

JengaPRO (trådstartaren)

#16 » 07:19:53, 21-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är inte ett projekt som går så snabbt framåt så det händer något varje dag. Ibland saknar man material, ibland verktyg men i det stora hela så kan jag inte lägga mer än 5-10h per vecka.
Nu skulle jag behöva en större chuck och digitala mätskalor till svarven men det är ganska mycket pengar det särskilt nu när jag har så många andra saker att lägga pengar på.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355



Jonas Ryrfeldt

#17 » 10:25:13, 21-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag rotade lite ibland mina Unimog-delar igår. Finns en del drivaxlar (att kapa) och diffspärrdelar, med den långa splinesen, så du skulle kunna bygga dig en i/ur koppling till kärran. Borde vara tämligen enkelt att bygga ihop med bakre diffen. Hör av dig när det börjar bli dags.... :thumme:

Håll igång. Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

JengaPRO (trådstartaren)

#18 » 09:03:45, 23-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu lite funderingar kring hydraulik.
För arbetshydrauliken har jag idag två alternativ antingen en kugghjulspump på 33cc alt en lastkännande på 33cc. Ingen av dom har utgång för att koppla på en pump till så om jag inte ska köra midjestyrningen med samma pump så måste jag antingen skaffa en ny pump för arbetshydrauliken alternativt kolla den på remskiva framtill på motorn.

Jag fick tipset om att använda en prioriteringsventil för att kunna använda samma pump till både styrning och arbetshydrauliken. Om jag fattat det rätt så skulle jag kunna koppla på orbitrolen från returen på arbetshydrauliken också utan att använda en prioriteringsventil men då får jag såklart ett väldigt stort flöde genom orbitrolen.
I princip så kör man ju nästan aldrig samtidigt som man svänger och kör kranen så dom konkurrerar inte direkt om kraften/flödet.

Om jag istället skulle använda den lastkännande pumpen så blir det lite annorlunda i och med att orbitrolen inte är stängd på det sättet.
Skulle det funka om jag hade en prioriteringsventil i kombination med någon slags flödesreglerad strypning till orbitrolen?
Har jag ingen strypning så blir väl i princip den lastkännande pumpen som en vanlig pump dvs att den pumpar max hela tiden.

Vad är smartast?

Någon som har en "bell housing" SAE 4 liggande eller vet var det finns en till ett vettig penning?
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm

#19 » 21:01:13, 24-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för typ av ventil till arbetshydrauliken?
Lastkännande eller med öppet centrum för fast pump?

Vi har ett liknande system på en maskin vi bygger på jobbet.
En kugghjulspump skickar flöde till en prioventil (Danfoss OLS80)
Styr man skickas oljan till orbitrolen, styr man inte skickas den vidare för att användas till annat.
Prioventilen styrs av Ls-signalen från orbitrolen, det är alltså en orbitrol med stängt centrum.

Känns som det finns två alternativ.
1. (Om du har arbetsventil avsedd för fast pump.)
Kör med kugghjulspumpen, skaffa en prioventil och en orbitrol med Ls-utgång och koppla som jag skrivit ovan.
Du kan även köra med Ls-pumpen om du skulle vilja. Låt trycket från pumpen gå rakt in i Ls-porten så kommer den bete sig som en fast pump.

2. (Om du har arb.ventil för Ls-system)
Skaffa bara en orbitrol för Ls och koppla orbitrol och arb-hydraulik parallellt.

Finns säkert fler sätt att lösa detta, men de var ett par förslag.

1 person gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

JengaPRO (trådstartaren)

#20 » 21:59:28, 24-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen ventil till arbetshydrauliken ännu så det är öppet.
En orbitrol har jag men jag är inte säker på vilken typ. Får ta och kolla det om jag nu kan lista ut va det är.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

PerÖ83

#21 » 23:52:40, 24-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du kan blåsa med lungkraft i P porten och de kommer ut i T porten = open center om inte closed center = PS.
Har du 5 portar så är det en LS.
Rätta mig om jag har fel!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

a.Holm

#22 » 08:13:40, 25-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer bra Per!

Kolla om du hittar några nummer på orbitrolen.
Då kan vi reda ut exakt vad det är. Speciellt om det är en Danfoss...
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

JengaPRO (trådstartaren)

#23 » 14:22:39, 25-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Ligger och funderar över hydraulsystemet för ett ett icke lastkännande system.
Ser det ut å funka?
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm

#24 » 21:13:20, 25-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går inte att säga om det funkar med enbart en skiss över hur komponenterna är placerade i systemet.

Nöten att knäcka är hur prioventilen ska fungera.
Hur ska prioventilen veta när man vill styra?
Med öppet centrum i både orbitrol och arb.ventil blir det svårt...

Men det kanske finns nån smart ventil för detta?

1 person gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

JengaPRO (trådstartaren)

#25 » 22:02:09, 25-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

a.Holm skrev:Det går inte att säga om det funkar med enbart en skiss över hur komponenterna är placerade i systemet.

Nöten att knäcka är hur prioventilen ska fungera.
Hur ska prioventilen veta när man vill styra?
Med öppet centrum i både orbitrol och arb.ventil blir det svårt...

Men det kanske finns nån smart ventil för detta?


Det har du rätt i om det är öppet centrum så funkar nog inte den varianten.
Ska kolla i veckan vad det är jag har.

Kom på att jag ska ha tre funktioner till.
1. handbroms
2. Midjelås
3. diffspärr

Diffspärren är idag driven via en stor spak och en liten cylinder men kanske går det att koppla in den på hydrauliken för att slippa den stora spaken på typ 70cm.

Jag hade tänkt göra så att handbromsen och midjelåset alltid är aktiva samtidigt.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#26 » 21:31:17, 26-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Danfoss ospb (osäker om det stod b) 160 on stod det på orbitrolen.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#27 » 07:41:51, 27-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Open center om jag förstått det rätt. Således funkar inte prioriteringsventil.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm

#28 » 08:11:47, 27-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis...
160cc = deplacement per rattvarv 160cc, ganska lagom skulle jag tro.
ON = Open center, non reaction. Öppet centrum, ingen reaktion i ratten av yttre påverkan.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

JengaPRO (trådstartaren)

#29 » 09:37:01, 27-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag räknade en del innan jag köpte den och kom fram till att 160cc skulle vara en bra storlek så det hoppas jag stämmer.

Så.....det känns som om jag behöver ett separat hydraulsystem för styrningen.

En tanke....
Vad är det som hindrar att jag sätter orbitrolen i serie med ventilpaketen (vi bortser ifrån att flödet kanske är för stort för att flöda genom orbitrolen)?
Ja menar oljan strömmar väl bara rakt igenom när jag inte styr?
Fyra anslutningar, två till cylindrarna, en till tank och en från pump.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Jonas Ryrfeldt

#30 » 09:45:59, 27-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:Vad är det som hindrar att jag sätter orbitrolen i serie med ventilpaketen (vi bortser ifrån att flödet kanske är för stort för att flöda genom orbitrolen)?


Det är ju så man gör...... :thumme: Med orbitrolen först. Flödet tror jag inte blir ett problem för dig, men det finns ju tabeller för sådant om du vill va säker. Om du inte ska köra en stor motor, men då kommer du få problem med flödet genom ventilpaketet också, har jag en känsla av.....

Håll igång. Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se