Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

8x8 size M

1631 inlägg • Sida 93 av 109
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

JengaPRO (trådstartaren)

#1381 » 09:51:32, 07-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu tror jag du tänker fel. Den mäter förskjutning av kulan inte avståndet till kanten. Hur stor kulan är kan inte spela någon roll.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355



a.Holm

#1382 » 11:16:33, 07-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nog inne på Stridis linje här...

Kulans storlek borde spela roll.
Visst, den mäter förskjutning av kulan.
Men det måste ju vara en given diameter på kulan för att instrumentet ska veta när kulans kant tangerar centrumlinjen i 3D-tastern.

Kulans diameter tillsammans med längden på mätproben ger en given vinkel då tastern ska visa 0.
Det finns ju längre mätprober att köpa.
Dessa har en större diameter på kulan.
Tror det beror på att man behöver en större diameter på kulan när proben är längre för att komma till samma givna vinkel.


Var tvungen att gräva och kika lite på detta.
Kollade på Haimers mätprobar.
Ø4mm Längd=25
Ø8mm Längd=65

Om man lägger dessa i CAD:en, sätter infästningen av de båda proberna på samma ställe.
Om man sen lägger en linje som tangerar de båda proberna får man en vinkel på ca 3 grader från probernas centrumlinje. Tänk kanten på detaljen man vill mäta mot.
Tangentlinjen korsar sen centrumlinjen på proberna 15mm ovanför infästningen av proben. Det bör vara punkten inuti tastern där vinklingen av proben sker.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

JengaPRO (trådstartaren)

#1383 » 11:34:36, 07-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har ni rätt i att man måste beakta längden och längden hör ihop med diametern på kulan. Vinkeln översätts till hundradelar.
Hittade denna och den visar att proben för saveplus är lika lång som den ovan dvs 27 mm men kulan är 3 istället för 4mm.
Således blir den fel.

Bild
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Stridis2

#1384 » 09:17:54, 08-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, a.Holm!
Precis så jag tänkte, men du förklarade mycket bättre än jag. :buga:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

JengaPRO (trådstartaren)

#1385 » 12:48:29, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ännu ett litet projekt som drog över kostnad och tid. Försökte få tag på riktiga lådor i metall som passade men hittade inga så jag gjorde en egen.
Har kapat till material för en till men den får nog ligga i bitar ett tag. Skönt att få ordning på hållarna. Behöver dock borra några hål till har jag kommit fram till.

Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1386 » 15:54:25, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mest stått framför svarven dom senaste månaderna men nu börjar det närma sig sitt slut på den biten för ett tag.

Bild
Bild

Idag körde jag fräsen för första gången på några månader. Kunde konstatera att kylvätskan blivit infekterad. Luktade som epoxilim ungefär.
Det skvätte väl lite när jag borrade så jag fick lite på mig men trots att jag bytte om innan hemfärd så kunde jag känna hur jag stank när jag kom hem. Blir till att tömma tanken och göra rent hela systemet. Känns lite surt med tanke på att jag fyllde på ny kylvätska för kanske ett halvår sedan.

Bild

Snart dags för montering. Imorgon ska jag förvärma några delar då jag har presspassning på dom. Borde gå smidigt med härdugnen.

5 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1387 » 14:11:02, 15-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det något jag har så är det gängapparater. Denna var det första gången jag testade. Tar väldigt mycket plats i vertikalled plus att den inte autoreverserande men funkade bra i övrigt. Fina gängor blev det. :)
Bild

Det närmar sig provmontering. Har svarvat lagerhusen så att de skulle bli presspassning mot mötande artiklar som dom svetsas emot.
Gick fint med ugnen :) Tyvärr så förväxlade jag de två lagerhusen som sitter på diffdelarna. Hade blivit lite olika diameter när jag fräste ansatsen på diffdelarna och det hade jag kompenserat när jag gjorde lagerhusen. Hade märkt upp dom men färgen från pennan försvann i uppvärmningen så när jag skulle lägga dit dom så var det bara att chansa och det blev fel såklart. Den som var gjord liten nöp fast rejält så det var bara låta det var. Ska mäta och se om det slagit något på diametern där lagret ska sitta. De ska ju svetsas också så jag tror att i slutänden så kommer det inte ha någon betydelse.
Bild
Bild

Första gången i år tror jag som jag svetsade pinne... Gamla pinnar... Finns sånt som är roligare att göra!
Ska snygga till svetsarna och svarva klart de små lagerhusen.

Det här är ett lagerhus till kardan. Blir ett vanligt kullager här.
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1388 » 12:30:44, 21-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man ha tätningsmedel när man monterar monterar ihop diffen?
Har inte varit det förut vad jag kan se men å andra sidan fanns det ingen olja i den heller?

Bild

Strular vidare med mätskalorna till fräsen. Precisionen är sådär måste jag säga. Felar ca en tiondel per dm.
Hur bra brukar det vara?
Läser man på så nämns inte tolerans/Precision utan bara upplösning och det är ju inte samma sak.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm

#1389 » 08:33:56, 23-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Diffen måste väl vara oljefylld.
Och eftersom det inte finns några o-ringar behöver det vara nån tätningsmassa.
Annars kommer det fukta olja.

Lät skumt med skalorna :klia:
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

JengaPRO (trådstartaren)

#1390 » 13:07:33, 23-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det ska nog vara tätningsmassa då det ska vara olja i den.

Skalorna är skumt men jag misstänker att jag inte lyckats få det helt bra i installationen. Kanske ligger det lite i spänn fortfarande.
Jag märkte dock att det inte var jättebra vare sig på x eller y.
Finns en jordkabel med som jag faktiskt använder men kanske är den för dåligt jordad.
Att felet skulle sitta i kantindikatorn tror jag inte på för felet är för stort för det. Sen kan det såklart finnas ett litet fel där.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm

#1391 » 13:28:44, 23-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och felet med skalan är konstant?
Tänkte så den inte missar att räkna nånstans efter skalan.

Om du mäter in på en kant, nollar digitalen, kör iväg bordet en bra bit och sen tillbaka till samma kant, hamnar du då på 0.00 igen?
Senast redigerad av a.Holm 07:46:25, 24-08-2021, redigerad totalt 1 gång.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

JengaPRO (trådstartaren)

#1392 » 14:48:39, 23-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska testa. Senast jag kollade det så gjorde den ju inte det dvs gick inte tillbaka till noll. Nu har jag korrigerat monteringen sedan dess men tid att göra det testet igen.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1393 » 20:47:39, 24-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har jag ägnat ca 4h till att försöka få ordning på digitalerna på svarven. När jag började så verkade felet vara kring 25 hundradelar. Jag hade mina misstankar om installationen av den längsgående skalan då installationen varit problematisk förut samt att det inte blev riktigt bra förra gången jag ändrade den heller.
Det visade sig att när jag släppte på skruvarna till givaren så såg jag att skruven i ena änden på skalan satt löst. Jag justerade så att skalan satt vågrätt och mätte men det blev ändå fel. Vinkeln som höll givaren var inte riktigt bra den heller så jag gjorde en ny sådan och satte skalan på ett bättre sätt och efter en massa mätande med kantgivaren (efter att ha kalibrerat den ännu en gång) så kom jag fram till att felet var nere på några hundradelar över en sträcka på 90mm. Jag spände fast en mikrometer i maskinskruvstycket och mätte mot den. Först körde jag med passbitar som var 160mm långa men dom kunde jag inte kontrollmäta då jag inte hade någon tillförlitlig mätanordning för något så långt. Tvärskalan gjorde jag inget åt. Den visade sig vara spot on nu när jag mätte.

För övrigt har jag konstaterat att jag saknar en fjäder till diffspärren till min unimogaxel. En sån lär inte vara lätt att få tag på. Den ena axeln är fortfarande ihopmonterad. Förhoppningvis hittar jag en fjäder i den. Går det inte att få tag på en reservdel så kanske man kan hitta någon fjäder som har liknande egenskaper.
Dom är lite ovanliga dom där diffspärrarna för dom är hydrauliska. Det vanliga är luftdrivna. Klokt vore nog att gå igenom den och se att den funkar och inte läcker innan jag monterar ihop allt. Att den inte sitter fast vet jag för jag har smörjt upp den. Sen är frågan om det finns någon slags packning som inte gör vad den ska längre.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Jonas Ryrfeldt

#1394 » 00:34:47, 29-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med Unimog..... Jag brukar lägga en sträng med Permatex , det på tub, mellan halvorna. Går säkert bra med RTV silicone eller något sådant också. Fjädern till diffspärren finns givetvis på hyllan. Har inte alla en massa överblivna grejor till Unimog....... :mrgreen:

Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

5 personer gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

JengaPRO (trådstartaren)

#1395 » 17:12:20, 31-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på att demontera bromstrumman från portalen. Finns bulthål för att pressa av den men bromsbackackarna ligger i spänn.
Riskerar något att flyga iväg om jag pressar av den?
Kan man pressa ihop bromsen på något sätt?

Bild
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], HVA59, Stefan1972 och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se