Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

8x8 size M

1631 inlägg • Sida 6 av 109
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

volvo418

#76 » 18:35:34, 25-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är en vakumpump som sagt.. Har en likadan på min Hyundai generator jag har på min landcruiser.. Stora banjon är vakum utgångar.. Oljan är väl till för å smörja?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
volvo418
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:18, 05-10-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 336D HDHW



JengaPRO (trådstartaren)

#77 » 22:30:53, 25-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok nu har det klarnat lite till.

Den lilla vaccumklockan på bränslepumpen är en "fast idle actuator". Det är alltså något som reglerar varvtalet med hjälp av en arm som drivs av vaccum. Jag gissar att det är för att öka tomgången när den är kall alternativt för att hålla varvtalet konstant under varierande belastning.
Det verkar som jag saknar en vaccum switching valve och det som styr den.
Sen sitter det något litet kugghjul som jag inte förstår.



Bild
Bild
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm

#78 » 07:21:48, 26-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. då var det som jag trodde då.
Det är ju perfekt, skaffa en ventil och koppla den på en knapp så att du kan öka varvtalet när du vill köra kran tex.

Tror att den vita kugghjulsliknande saken är för att justera det förhöjda varvtalet.
Din vaakumklocka ser ju inte riktigt ut som i beskrivningen.


Funderar lite över dina boggilådor.
Tänker du köra navreduktioner eller blir det stel axel från hjulet in till stora drevet i lådan?
Är lite nyfiken på hur du räknat för att få det att hålla med en singel 1" kedja...
Vad har du för storlek på lilla och stora drevet i lådan?
Vi har nog diskuterat kring detta på skogsforum, men jag minns inte...
Jag kom ju fram till att jag behöver dubbelradig 1" kedja för att få det att hålla...
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

JengaPRO (trådstartaren)

#79 » 07:38:36, 26-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

a.Holm skrev:Ok. då var det som jag trodde då.
Det är ju perfekt, skaffa en ventil och koppla den på en knapp så att du kan öka varvtalet när du vill köra kran tex.

Tror att den vita kugghjulsliknande saken är för att justera det förhöjda varvtalet.
Din vaakumklocka ser ju inte riktigt ut som i beskrivningen.


Funderar lite över dina boggilådor.
Tänker du köra navreduktioner eller blir det stel axel från hjulet in till stora drevet i lådan?
Är lite nyfiken på hur du räknat för att få det att hålla med en singel 1" kedja...
Vad har du för storlek på lilla och stora drevet i lådan?
Vi har nog diskuterat kring detta på skogsforum, men jag minns inte...
Jag kom ju fram till att jag behöver dubbelradig 1" kedja för att få det att hålla...


Jag har inga navreduktioner utan stel axel.
Det är en tums kedjor i boggilådorna. Jag antar att kraften alltid fördelas jämt mellan hjulen på en enskild boggilåda. Därmed är det olämpligt att ha kedja på ena hjulet men inte det andra. Den vertikala kraften på respektive hjul är alltid densamma på en given boggilåda.
Har för mig att lilla drevet är 12 och det stora 20.

Vi har nog diskuterat det där. Du har en kedja till båda hjulen vilket fördubblar kedjekraften. Sen har storleken på största kedjehjulet stor betydelse. I ditt fall spelar det ingen roll om du har kedja på ena hjulet eller båda. Det är en fördel för din variant.

Har för mig att jag har en del marginal i mina beräkningar och om lasten fördelas lika så får jag max 47kN i kedjekraft. Därmed klarar jag jag ca 2/3 av vridet på ena hjulet.

Navreduktioner hade varit trevligt men skitdyrt.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm

#80 » 12:05:34, 26-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok.

Jag har nog räknat med mer säkerhet.
Jag ska kunna ta allt moment på ett hjul, kanske blir onödigt grovt, men jag behöver inte oroa mig om det kommer hålla.

Det blir nog rätt smäckra boggilådor när största drevet är så pass litet.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

JengaPRO (trådstartaren)

#81 » 13:13:26, 26-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt en insatt person (i branschen) så sa han att jag sannolikt aldrig skulle komma att nyttja full dragkraft med den storlek på maskin jag har. Det tillsammans med att inte knappast är så att man utnyttjar full dragkraft i ett läge där maskinen står och väger i sidlut.

Hängslen och livrem å det blir stort, tungt och dyrt.

Priset på duplexkedjan och dreven var avsevärt mycket dyrare än att gå på en simplexkedja. Två simplexkedjor 1.25" var inte att tänka på av utrymmesskäl.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm

#82 » 13:40:50, 26-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:Enligt en insatt person (i branschen) så sa han att jag sannolikt aldrig skulle komma att nyttja full dragkraft med den storlek på maskin jag har. Det tillsammans med att inte knappast är så att man utnyttjar full dragkraft i ett läge där maskinen står och väger i sidlut.


Tänker mer på belastningen när man är fastkörd i ett blöthål, står och slirar och tex ett hjul får fäste mot en sten eller liknande...

Likaså belastningen när boggin ska klättra över hinder.
Då behöver det främre boggihjulet snurra mer än det bakre hjulet.
Detta kanske bara är i teorin...


Men jag är nog lite inne på din linje att man nog aldrig kommer att komma upp i maxbelastningar, iaf inte av ren dragkraft.
Men jag vågade inte chansa...
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

JengaPRO (trådstartaren)

#83 » 09:42:13, 02-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Veckans lärdom. Har man inte gjort något så har det inte blivit fel än. Jag har gjort något.... :(
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Turbodiesel

#84 » 11:38:51, 02-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dyrt?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

JengaPRO (trådstartaren)

#85 » 14:12:36, 02-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag borrade helgalet i två tillskurna plåtbitar så jag måste få nya tillskurna. Hade problem med centreringen när jag borrade så två 16.5mm borrar blev till skit. Borrarna kostar 180kr styck och bitsrna vet jag ej
. Det jävliga är att det kan förosaka några månaders försening också om jag inte får tag på plåt på ett bra sätt.

Har dessutom insett att min fräs inte räcker till för det jag gör så jag måste byta upp mig. Borrar mest men vill kunna fräsa lite också.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

roten

#86 » 15:02:44, 03-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bondaktigt kanske men går det inte att kapa ur och fylla i med en frisk plåtbit? Har du koppar att svetsa på så går det att få till bra.

1 person gillar det här inlägget.
roten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:08, 16-06-2009
Ort: Luleå

JengaPRO (trådstartaren)

#87 » 20:33:32, 29-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu börjar det hända saker så sakta. Jobbat med allt möjligt som inte direkt rört projektet en tid men nu..

Håller på att grottar i SKF-katalogen för att reda ut vad jag ska ha för passning på lagerhusen.
Det är koniska rullager på 90mm ytterdiameter. Om jag fattat det rätt så ska jag ha P7 passning vilket innebär att jag ska ligga på ca -3 till -6 hundradels mm. Borde alltså innebära ett grepp på max 0.06mm. Lagret har 0 till -15 hundradelar i tolerans vilket borde gör att jag kan ha ett teoretiskt glapp på 15 hundradelar.
Är det rätt tolkat mån tro?
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm

#88 » 12:55:29, 03-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan nog ha lite snällare tolerans.
Om hålet ligger 0.06 under går det rätt tungt att få i, om du inte kan värma huset.
Det är ju liten risk att lagret ska börja rotera så jag skulle tagit en M7, ligger 0 tilll -0,035.

Lagerspel som är i SKF-boken är väl tusendelar. Alltså 0,015mm = 1.5 hundradel
15 hundardelar = 1.5 tiondel vilket skulle vara jätteglapp i lagret.

Edit: Kom på att det inte talas om glapp i lagret.
Det som du menar är troligen toleransen på ytterringens mått, den ligger på alltså på 15 tusendelar.

Men du ska ha två koniska rullager som du ska spänna mot varandra?
Då brukar man shimsa till 0-spel, tom lite förspänning på lagret om det inte ska rotera med hög hastighet.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

JengaPRO (trådstartaren)

#89 » 13:08:13, 03-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

a.Holm skrev:Du kan nog ha lite snällare tolerans.
Om hålet ligger 0.06 under går det rätt tungt att få i, om du inte kan värma huset.
Det är ju liten risk att lagret ska börja rotera så jag skulle tagit en M7, ligger 0 tilll -0,035.

Lagerspel som är i SKF-boken är väl tusendelar. Alltså 0,015mm = 1.5 hundradel
15 hundardelar = 1.5 tiondel vilket skulle vara jätteglapp i lagret.

Men du ska ha två koniska rullager som du ska spänna mot varandra?
Då brukar man shimsa till 0-spel, tom lite förspänning på lagret om det inte ska rotera med hör hastighet.


Jag skulle vilja undvika att behöva värma. Lite är ok om det räcker med varmluftpistol. Men bra med lite info om att det går tungt med 0.06 i grepp. Inte så lätt att ha en uppfattning om. Ska lägga mig ganska nära noll.

Det är två koniska lager som sitter mot varandra och jag har tänkt förspänna lite.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm

#90 » 13:29:54, 03-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ligger du nå hundring under på hålet så räcker det med varmluftpistol på huset.
Lägger du sen ytteringen i frysen före montage kommer den ramla på plats av sig själv...
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se