Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

8x8 size M

1631 inlägg • Sida 61 av 109
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Jac

#901 » 22:40:34, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som du missat det där med seriekoppling, att en ventil inte tål tryck på T-porten är sällan ett problem.
[Traktorer] Varför 7 slangar till lastaren?

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



JengaPRO (trådstartaren)

#902 » 07:20:30, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok
Att vända strömningsriktning är inte aktuellt, det var bara ett resonemang kring konstruktionen av ventiler.
Orbitrolen ska ligga sist men som sagt det blir ju problem ändå.

Vad innebär serienippel? Hur gör det att den tål mer tryck på T?
Först midjelås och handbroms sedan lastarventilen (till styrspaken) och sist orbitrolen, allt i serie.
Ska ta och studera lastarventilen imorgon och ta lite bilder.

Om man tar ett ventilpaket till en kran så är det ju typiskt 6 ventiler i serie. Även dom verkar ju vara så att dom inte tål tryck på T men det tycker jag är konstigt med tanke på att så fort att man använder någon av ventilerna så får ju dom andra mottryck.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm

#903 » 08:12:06, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Serienippel innebär att att du kan vidarekoppla trycket från ett ventilpaket till ett annat.
Men, det är inte T-porten som vidarekopplas, utan det måste finnas ett speciellt uttag där man ofta får sätta i en spceiell nippel för att kunna ta ut P ur paketet.
Nackdelen med detta är att när man kör funktioner i ventilen så får man inte ut nån olja i serieporten.
Så om du har orbitrolen sist så funkar inte styrning när du kör nån funktion i en ventil före orbitrolen.

T-port måste fortfarande vara ansluten till tank.
Detta på grund av att tätningar runt slider och sånt som tätar mot huset i ventilen inte klarar så höga tryck.
Likaså är godstjocklekar runt T-kanaler inte dimensionerade för fullt tryck, som Turbodiesel säger.

Vi har varit inne på detta område och diskuterat förut.
Det är inte lätt att få till det med alla funktioner som du radar upp...

1 person gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

Exs

#904 » 08:25:36, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är anledningen annars till att du ska ha dubbelpump? Jag ska ha dubbelpump på min lastmaskin om jag nånsin kommer så långt, den ena är en större pump som ska förse maskinen med arbetshydraulik till lastaren m.m. och den andra pumpen är lite mindre och ska bara förse orbitrolen med olja för styrningen. Detta dels pga att styrningen inte ska påverkas av när man t.ex höjer eller sänker lastaren, dels pga att många orbitroler inte tål så höga tryck så trycket i lilla pumpens system kommer att vara lägre.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

JengaPRO (trådstartaren)

#905 » 08:42:26, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Hittade några bilder på ventilpaketet.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#906 » 08:45:52, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exs skrev:Vad är anledningen annars till att du ska ha dubbelpump? Jag ska ha dubbelpump på min lastmaskin om jag nånsin kommer så långt, den ena är en större pump som ska förse maskinen med arbetshydraulik till lastaren m.m. och den andra pumpen är lite mindre och ska bara förse orbitrolen med olja för styrningen. Detta dels pga att styrningen inte ska påverkas av när man t.ex höjer eller sänker lastaren, dels pga att många orbitroler inte tål så höga tryck så trycket i lilla pumpens system kommer att vara lägre.


En stor pump till arbetshydrauliken och en liten till styrning, midjelås och handbroms.
Jag vill inte trycka igenom 100l/min genom styrningen bland annat. Det kommer det i regel inte vara dock.
Precis som du alltså. Det som kanske förvirrar är att jag har ett ventilpaket från en lastare men som inte skall användas till någon lastare utan till styrningen.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Jac

#907 » 09:02:51, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske bättre att länka rätt till en förklarande bild:
Jac @ [Traktorer] Varför 7 slangar till lastaren?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

JengaPRO (trådstartaren)

#908 » 09:38:47, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Kanske bättre att länka rätt till en förklarande bild:
Jac @ [Traktorer] Varför 7 slangar till lastaren?


Om jag fattar det hela rätt så är det flödet som kommer ifrån en cylinder och som skall tillbaka till tank som är problemet och inte flödet som bara går rakt genom ventilpaketet. För att undvika högt tryck på returen från en cylinder så drar man den direkt till tank. Det innebär att cylinder som kommer senare i systemet inte kan använda oljan från en som ligger tidigare då den gått till tank.

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Jac

#909 » 09:47:06, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just så. Det går att få serienippel till nästan alla nya ventiler. Ventiler som har gått ur produktion är det såklart knepigare med.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

JengaPRO (trådstartaren)

#910 » 11:51:41, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gick sådär att svetsa tig.
Inget hände. Det ett relä slog till när jag tryckte på knappen och gas kom men ingen ström. Slog över till pinnmod och då började det röka.

Bild
Bild
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Henric Johansson

#911 » 11:59:35, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ser iallafall var felet är...tråkigt när den mystiska elröken smiter ut.
Har en nästan ny pinnsvets (inverter) som bara dog, inga synliga fel på kretskort, då blir det svårare med felsökning.

Du får nog leta upp en annan svets, det där ser dyrt ut.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

danne mähl

#912 » 12:37:14, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad trist
inte kul o se
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

JengaPRO (trådstartaren)

#913 » 12:59:50, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade tänkt sälja båda mina kemppi och köpa en ewm picotig 200. Nu blir det till å sälja den ena och kasta den andra
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#914 » 21:21:42, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är ramarna i stort sett klara. Återstår att sätta dit plattjärn i över och underkant på dom horisontella balkarna där rutorna ska sitta. Det är för att få en större plan yta att tejpa rutan mot.
Har hittat en dubbelhäftande tejp som används för att montera rutor som jag har tänkt använda.

La också in ett provisoriskt golv i hytten och satte in stolen. Det är inga problem att rotera stolen när man sitter på den kan jag konstatera. Rutorna kommer gå rätt långt ner. När man sitter på stolen så är underkant på fönsterramarna ungefär i höjd med armbågen.

Bild

Jag demonterade också värmepaketet från redskapsbäraren. Det funkade inte som jag trodde (om jag nu fattat rätt).
Värmepaketet suger luft från kupén, värmer det och trycker sedan tillbaka det in i kupén igen.
Det satt ett luftfiler framtill på redskapsbäraren och bakom det var det hål till kupén men ingen fläkt eller luftkanal. Det verkar som det ska funka med självdrag.
Jag trodde värmepaktet skulle suga luft utifrån men jag kan inte se att det gör det.
Bild

Jag tror jag ska behålla själva värmepaketet (som tydligen ska ha sett sina bästa dagar) och göra en ny box för utblåsen. Det är ju trots allt ganska lätt.

4 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#915 » 22:23:09, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liknande en sån här lastarventil är det. Min heter RM 202.
https://www.hydac.com/fileadmin/pdb/pdf ... 000011.pdf
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: AntonJrJ och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se