Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

8x8 size M

1631 inlägg • Sida 51 av 109
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

JengaPRO (trådstartaren)

#751 » 07:46:06, 27-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mmm måste man vara. Kollade precis och tråden är 3.5 år nu. Får inte ta 3.5 år till att bli klar.

3 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355



MagnusGoransson

#752 » 12:17:13, 02-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Imponerande!! Vet precis känslan när motorn sitter där den skall!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

JengaPRO (trådstartaren)

#753 » 12:38:27, 02-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår monterade jag fast den så nu är den fri från kedjeblocket. Vi får se hur länge motorn får sitta i.
Fick hem lite grejor jag beställt ifrån Bearingboys igår.
Hade bland annat beställt en remskiva till servopumpen. Gjorde en liten chansning där för den var inte så dyr.
Remmen heter av17 och jag hoppades en skiva som hette pvb17 skulle passa men det gjorde den såklart inte.
Eftersom det är en kinaimporterad motor så är standarden på remmen kina också som det verkar för en snabb googling ger inga träffar på webshoppar i Europa.
Går det att få tag på den typen så är det kanske bäst annars så får man göra en hybrid dvs ta bort den som sitter på motorn (plats för tre remmar), kapa bort två skivspår och svetsa/bulta på en annan remskriva utanpå av en typ som är vanlig i Europa.

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#754 » 22:10:42, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags att återuppliva den här tråden. Har haft tre veckor semester under november plus julledigt så det har inte hänt så mycket.
All profil till grundstommen på hytten är tillkapad och de närmsta dagarna borde den stå färdigsvetsad. Sen ska det svetsas lite körförstärkningar och annat men men.
Har lite tankar på att borra lite hål i hyttbågen så att jag kan dra strömkablarna i dom. Det kräver dock att jag tänker till innan och borrar dom hålen innan jag svetsar ihop allt... lite beroende på hur jag vill ha dragningen.

Har funderat mycket på Holms tänkta handbroms och midjelås dvs att man med en elektrisk switch låser respektive frigör den. Det vore himla schysst.
Frågan är vilka komponenter som ingår i en sådan lösning?
Det behövs något som bygger upp ett tryck när en elektrisk signal ges och när trycket är uppnått så skall den slå ifrån så att flödet leds tillbaka till tank samtidigt som bromsen låses i sin position.
Sedan när man slår ifrån strömbrytaren så skall den släppa trycket på bromsen.
Finns säkert en massa färdiga ventiler till sånt här men en sån är kanske inte så lätt att få tag på till vettiga pengar så jag funderar på vad man behöver.
Hittade en tryckvakt som är till en cetop men är inte riktigt säker på om den funkar på det sätt som behövs. Som jag förstår det så ger den en elektrisk signal när ett tryck är uppnått och inget mer. Har man en solenoiddriven ventil så kanske man kan få den att slå ifrån när trycket uppnåtts trots att knappen i i låsläget (dvs ström på. Tänker mig som en lysknapp typ alltså inte en rocker switch som är fjäderbelastad.
Har man en rocker switch så måste ju solenoiden vara så att den inte är fjäderbelastad.
Signalen från tryckvakten skulle i så fall få solenoiden att gå tillbaka till neutralläge när trycket är uppnått. Är dock inte hemma på hur sådana eventuella ventiler funkar.
Vet inte om det går att förstå hur jag menar...
https://uk.rs-online.com/web/p/pressure ... s/2970002/
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

ja-bond77

#755 » 22:22:32, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför krångla till det, T:a returtrycket till midjelåscylindern och lås den med en 6/2 ventil aktiverad från nån funktion du redan använder. Så slipper du ännu en knapp att manövrera. T ex från fram-bakpedalen eller park bromsen eller vad du nu har. Eventuellt kan du ha en specifik knapp men ha i så fall tre lägen så att du har ett auto läge i mitten som styrs av de andra funktionerna. Tanktrycket ger en liten spänning åt ena hållet om det är en vanlig cylinder med tanke på de olika kolvareorna men knappast inget väsentligt. Får man ditknökat dubbla cylindrar löser man även den nackdelen.

Dock kanske man borde fundera på tvångsstyrning av midjan, det är ju trots allt en skogsmaskin... Om maskinen är byggd tillräckligt stark vill säga.

Ännu en sak att fundera på är om man vill köra kranen medans man kör maskinen, då bör man ha ett flexande lås med viss trycksättning typ från kranens lyftkolv vilket blir svårt med ett hydraulcylinderlås. Bättre då med lås typ bromsskiva...

Mycket att fundera på...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

JengaPRO (trådstartaren)

#756 » 12:31:13, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Varför krångla till det, T:a returtrycket till midjelåscylindern och lås den med en 6/2 ventil aktiverad från nån funktion du redan använder. Så slipper du ännu en knapp att manövrera. T ex från fram-bakpedalen eller park bromsen eller vad du nu har. Eventuellt kan du ha en specifik knapp men ha i så fall tre lägen så att du har ett auto läge i mitten som styrs av de andra funktionerna. Tanktrycket ger en liten spänning åt ena hållet om det är en vanlig cylinder med tanke på de olika kolvareorna men knappast inget väsentligt. Får man ditknökat dubbla cylindrar löser man även den nackdelen.

Dock kanske man borde fundera på tvångsstyrning av midjan, det är ju trots allt en skogsmaskin... Om maskinen är byggd tillräckligt stark vill säga.

Ännu en sak att fundera på är om man vill köra kranen medans man kör maskinen, då bör man ha ett flexande lås med viss trycksättning typ från kranens lyftkolv vilket blir svårt med ett hydraulcylinderlås. Bättre då med lås typ bromsskiva...

Mycket att fundera på...


Får anledning att återkomma till det här inlägget när jag läste det några ggr till men kan säga något i alla fall.
Midjelåset är ett hydrauliskt bromsok. Parkeringsbromsen en fjäderbelastad cylinder.

Har funderat lite på det här med att köra kranen medan man rullar och min tanke är nog lite som så att det är lite överkurs och vill man göra det får man göra det utan midjelås. När vagnen har en del last så funkar det nog om man är försiktig. När den är tom så får man helt enkelt stanna och låsa midjan. Det är ju trots att ingen maskin för yrkesvärksamma.

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

PerÖ83

#757 » 19:16:39, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan detta vara något? Där en 6/2 ventil låser upp parkeringsbromsen när ventilen är strömsatt och man börjar köra.
Och midjelåset låser när ventilen är strömlös och man drar i någon spak till kranen så att de blir tryck i systemet.

Bild
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

JengaPRO (trådstartaren)

#758 » 22:41:17, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Per om jag fattar det där schemat rätt (dålig på hydraulsymboler) så är det en lastkännande pump!? Har man inte ett lastkännade system så kommer man väl inte kunna bygga upp något tryck i midjelåset i och med att oljan kan cirkulera tillbaka till tank.
Om man flödesdelar med en enkel t-koppling och inte blockerar ena vägen så kan det ju inte bli något tryck i den andra.

Att använda trycket från drivmotorsystemet är nog lite klurigt för om du stannar i en backe så har du ju tryck fast än att man står still.
Nu skriver du i och för sig inte att du menar att man ska göra så. Schemat indikerar något sånt tycker jag.

En tanke jag har är att använda flödet från servopumpen till låsfunktionerna. Mest för att det är ett litet flöde i det systemet och att detta inte kräver så mycket.

En annan sak är att man kanske inte vill att midjelåset skall vara beroende av tryck i kranens system. Ett trick som man brukar använda när man kör fast är att "lägga omkull" vagnen och låsa midjelåset. Sedan kan man lägga grenar osv under då ena hjulparet står i luften.

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

PerÖ83

#759 » 03:26:46, 31-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ritat ett rundpumpande system till arbetshydraliken.
Trycket till midjelåset kommer när du rör någon funktion på kranen och backventilen behövs för att inte trycket till midjelåset ska försvinna när kranen slutas köra.

Om du stannar i en backe, antar jag att du har en färdbroms att stå still med innan du lägger i parkeringsbromsen.
Parkeringsbromsen blir ansatt när 6/2 ventilen blir strömlös.

Du kan "lägga omkull" vagnen med detta system, gör de innan du låser parkeringsbroms/midjelås.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

JengaPRO (trådstartaren)

#760 » 12:58:50, 31-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerÖ83 skrev:Jag har ritat ett rundpumpande system till arbetshydraliken.
Trycket till midjelåset kommer när du rör någon funktion på kranen och backventilen behövs för att inte trycket till midjelåset ska försvinna när kranen slutas köra.

Om du stannar i en backe, antar jag att du har en färdbroms att stå still med innan du lägger i parkeringsbromsen.
Parkeringsbromsen blir ansatt när 6/2 ventilen blir strömlös.

Du kan "lägga omkull" vagnen med detta system, gör de innan du låser parkeringsbroms/midjelås.


aaahhh då förstår jag hur du tänker om midjelåset.

Det är inte tänkt att finnas någon färdbroms. På redskapsbäraren finns ingen färdbroms.

Ok du stänger inne trycket du byggt upp med kranens tryck när du switchar 6/2 ventilen över till handbromsen.
Om du sedan kör kranen så kommer det inte påverka trycket i midjelåset.

Om jag fattar det rätt så bygger det också på att man tar flödet från hydrostaten för parkeringsbromsen. Parkeringsbromsen behöver ju ett visst tryck för att släppa. Låt säga att du åker i en lätt nedförsbacke. Då har du ett flöde fast inget tryck. Kommer inte parkeringsbromsen gå i då?
Sen kan ju trycket i hydrostaten bli över 400 bar. Det lär ju inte bromscylindern tåla.
Bygger det inte också på att man har samma olja i hydrostaten som arbetshydrauliken?

Kreativt tänkande att vända på en 6/2 ventil tycker jag. Normalt sätt används den väl åt andra hållet. :)
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Jac

#761 » 14:23:09, 31-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten ackumulator till midjelåset hade väl varit kronan på verket, ska otroligt lite läckage till för att den ska släppa annars.
Lite skumt blir det att inte ha fjäderbelastad broms oavsett, stänger man av maskinen så försvinner trycket så småningom iallafall, står maskinen och hänger på pendellåset kan den plötsligt välta några timmar senare. Nu är väl folk flest så ordentliga att dom avlastar flest möjliga hydraulikfunktioner innan maskinen lämnas så det är nog inget problem, var bara tvungen att nämna det ändå. :)

Att ta bromstrycket från framdrivningen ser jag inga problem med, det tas det från sidan med högst tryck.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

JengaPRO (trådstartaren)

#762 » 15:07:10, 31-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:En liten ackumulator till midjelåset hade väl varit kronan på verket, ska otroligt lite läckage till för att den ska släppa annars.
Lite skumt blir det att inte ha fjäderbelastad broms oavsett, stänger man av maskinen så försvinner trycket så småningom iallafall, står maskinen och hänger på pendellåset kan den plötsligt välta några timmar senare. Nu är väl folk flest så ordentliga att dom avlastar flest möjliga hydraulikfunktioner innan maskinen lämnas så det är nog inget problem, var bara tvungen att nämna det ändå. :)

Att ta bromstrycket från framdrivningen ser jag inga problem med, det tas det från sidan med högst tryck.



Jag håller helt med dig att midjelåset också borde ha varit fjäderbelastat men när jag beställde oket så hade jag inte den insikten. Sen är det som du säger att man knappast håller en stock på några meter ut i luften, slår av maskinen och sedan går å fikar. Gör man ändå så gissar jag att vagnen kommer lägga omkull sig långsamt då trycket inte blir noll bara för att det läcker lite. En ackumelator har jag tänkte ha både på midjelåset och parkeringsbromsen.

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#763 » 18:14:25, 31-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänker så här.
En sån här
Bild
plus två sådana här.
Bild

En strömbrytare med två lägen. Bromsat och icke bromsat.
En tryckvakt på vardera sidorna så att den går tillbaka till neutral (mittenpos) när ett visst tryck uppnåtts dvs signalen bryts
Parkeringsbromsen kopplas mot den ena porten och midjelåset mot den andra.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#764 » 16:50:45, 01-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har spenderat några dagar med att svetsa ihop delar av hytten. Kan konstatera att jag måst göra hytten i den höjd jag hade tänkte från början och inte den höjd den har nu.
Valde i ett sent skede att minska höjden på hytten 5-10cm på höjden då det blir problem i lokalen jag håller till i.
Nu när jag provsatte så hade jag 13 cm från huvudet till bågen och det var på tok för lite. Det kändes med en gång att det var för lite. Blir till å förlänga dom övre vertikala/sneda profilerna och korta av det övre horisontella profilen/balken.
Bild
Bild
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Jim_90

#765 » 19:09:42, 01-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan du sitta lite krokig i ryggen? :vissla: :grin: nä skämt åsido. när du mäter att lokalen blir för låg, mäter du med orginaldäcken?
tänkte mest om du kan ha tillfälliga låga hjul när du har den inne i lokalen. här själv samma problem när jag skall ha inn traktorn i garaget när dörrporten är strax under 280cm så jag brukar bara släppa luft ur däcken så den går in.
Jim_90
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:16:57, 14-06-2013
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland 262syncro


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se