ja-bond77 skrev:Varför krångla till det, T:a returtrycket till midjelåscylindern och lås den med en 6/2 ventil aktiverad från nån funktion du redan använder. Så slipper du ännu en knapp att manövrera. T ex från fram-bakpedalen eller park bromsen eller vad du nu har. Eventuellt kan du ha en specifik knapp men ha i så fall tre lägen så att du har ett auto läge i mitten som styrs av de andra funktionerna. Tanktrycket ger en liten spänning åt ena hållet om det är en vanlig cylinder med tanke på de olika kolvareorna men knappast inget väsentligt. Får man ditknökat dubbla cylindrar löser man även den nackdelen.
Dock kanske man borde fundera på tvångsstyrning av midjan, det är ju trots allt en skogsmaskin... Om maskinen är byggd tillräckligt stark vill säga.
Ännu en sak att fundera på är om man vill köra kranen medans man kör maskinen, då bör man ha ett flexande lås med viss trycksättning typ från kranens lyftkolv vilket blir svårt med ett hydraulcylinderlås. Bättre då med lås typ bromsskiva...
Mycket att fundera på...
PerÖ83 skrev:Jag har ritat ett rundpumpande system till arbetshydraliken.
Trycket till midjelåset kommer när du rör någon funktion på kranen och backventilen behövs för att inte trycket till midjelåset ska försvinna när kranen slutas köra.
Om du stannar i en backe, antar jag att du har en färdbroms att stå still med innan du lägger i parkeringsbromsen.
Parkeringsbromsen blir ansatt när 6/2 ventilen blir strömlös.
Du kan "lägga omkull" vagnen med detta system, gör de innan du låser parkeringsbroms/midjelås.
Jac skrev:En liten ackumulator till midjelåset hade väl varit kronan på verket, ska otroligt lite läckage till för att den ska släppa annars.
Lite skumt blir det att inte ha fjäderbelastad broms oavsett, stänger man av maskinen så försvinner trycket så småningom iallafall, står maskinen och hänger på pendellåset kan den plötsligt välta några timmar senare. Nu är väl folk flest så ordentliga att dom avlastar flest möjliga hydraulikfunktioner innan maskinen lämnas så det är nog inget problem, var bara tvungen att nämna det ändå.
Att ta bromstrycket från framdrivningen ser jag inga problem med, det tas det från sidan med högst tryck.
Återgå till Projekt/renovering/restaurering
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster