Det är inte bara orbitroler som använder dynamisk LS, även vissa lastarventiler mm använder det för att få snabbare svar från pumpen. Det bygger i grunden på att LS-ledningen boostas med pumptryck med en liten
strypning, och så fort LS-passagen i ventilen stängs försörjs LS-ledningen med signaltryck genom munstycket direkt från pumpledningen, utan att det måste byggas upp
tryck på andra sidan om slidens naturliga strypning. I neutral finns ett litet
flöde i
riktning mot ventilen, genom den och till tank.
Jag gissar att det har en del fördelar vid låga laster,
styrning med små rattutslag,
tilt och sådant. Vid ex,v
bom eller kranlyft finns det ganska högt tryck tillgängligt på lastsidan som snabbt aktiverar pumpen så fort det får förbindelse med LS-slingan. Något större förluster är kanske försumbart när det är små flödesbehov, och reaktionstiden är viktigare.
Dynamiska orbitroler och andra boostade system kan dela pump med en normal LS-ventil, vad som sker i den dynamiska delen sker ju på dess avgränsade sida av LS-skyttelventilen. Och det är ju fortfarande positiv kontroll det handlar om.
Grävde lite i ärendet vid lite oönskat strul med en boostad power-beyondsektion för en tid sedan, bytte en annan
ventil bredvid, och med den nya så passade inte grannsektionen. Nya utförandet på power-beyondsektion som passar föregående nya ventil hade anslutningarna åt ett annat håll, och det krockade med lyftarmarna. Så det blev att modifiera den nya till en död spacer. Och experimenterande med var skytteldiskarna skulle vara monterade.
Till denna JD finns en 30-sidig manual för hur plattorna ska monteras med skytteldiskar & diverse, men sen är utförandena ändrat flera gånger till råga på allt. Nästan fiaskogaranti att riva i det där, speciellt utan lite grundläggande insyn.
Och det finns säkert ytterligare varianter, gräver inte i det dagligen direkt