Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

8x8 size M

1631 inlägg • Sida 55 av 109
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

a.Holm

#811 » 14:01:59, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det känns sådär att veta om att styrningen kopplas bort emellanåt, även om det är kort stund...
en man kan väl testa och se hur det känns.

Har lite samma upplägg på min bandvagn.
Har en kugghjulspump, flödet till ett ventilpaket för ett snöblad, därefter vidare till orbitrol och sen till tank.
Så när jag använder snöbladet kan jag inte styra.
Men då är det ju jag som förare som bestämmer när styrningen ska vara overksam, i ditt fall så händer det ju utanför förarens kontroll.

Kom ihåg att kolla så att cetop-ventilen fixar fullt tryck i T-port.
Senast redigerad av a.Holm 16:05:27, 11-01-2018, redigerad totalt 1 gång.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn



Jac

#812 » 14:33:11, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt, LS-orbitrol med LS-prioritetsventil först i systemet. Då har styrningen alltid prioritet och det blir inget tryck på orbitrolens T-port. Blir bra men kostar mer.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

JengaPRO (trådstartaren)

#813 » 16:00:31, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

hmm det gjorde den visst inte. :(
Maximum Pressure: A,B,P = 315 Bar T = 16 Bar.

Det skulle alltså innebära att jag behöver en flödesdelare alt en pump till eller möjligen sådan specifik ackumelatorladdare.
Frågan är också om ventilpaketet jag har för styrspaken tål högt tryck på returen?
Det kommer från en frontlastare.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm

#814 » 16:14:42, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:hmm det gjorde den visst inte. :(
Maximum Pressure: A,B,P = 315 Bar T = 16 Bar.


Detta verkar vara för Flowfits egen serie med cetop-ventiler.

Kolla på Eatons serie DG4V-3 som dom också har.
Dessa klarar 200 bar i T-port.

https://www.hinegroup.com/wp-content/up ... Design.pdf

1 person gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

JengaPRO (trådstartaren)

#815 » 17:04:02, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok det gjorde den biten lite enklare i alla fall. Synd bara att dom kostar 3 ggr så mycket.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#816 » 21:01:12, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle det funka med en så kallad prioriteringsventil?
Jag vet vad dom gör men inte hur dom funkar...
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#817 » 21:02:32, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller är dom bara för lastkännande system (känns logiskt)
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Turbodiesel

#818 » 21:09:24, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fast prioriteringsventil/prioritetsflödesventil leder alltid ett visst flöde till första kretsen, och överskottet kan du använda till annat. Det är en sådan som sitter i de flesta servopumpar vilka ger för högt flöde på höga varv. för att ändå ge acceptabelt flöde på tomgång. En lastkännande prioriteringsventil styr önskat flöde till första förbrukaren efter behov(insignal), men skickar ALLT vidare om det inte behövs något till första kretsen. Sen finns det ju dynamiska LS-grunkor som bygger på ett minimalt flöde även i neutral, men det är en annan historia.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

ja-bond77

#819 » 21:36:16, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En grej som jag hade svårt att greppa när jag första gången läste o LS-orbitroler var det att man inte ska blanda ihop en sån med nån lastkännande axialkolvpumps load sensing signalledning. En LS-orbitrol är en helt separat "entitet" som funkar helt bra på egen hand i ett vanligt open center kugghjulspumpssytem. Den har en load sensing funktion i sig som styr hur den distribuerar oljan vidare, men den sköter sig själv helt bra på egen hand utan nån extern koppling till nån pumpstyrning.

Det finns säkert orbitroler byggda att kopplas mot ett LS-pumpsystem, men det är då igen en helt annan orbitrol. Vad den då skulle tänkas kallas för att inte blanda ihop begreppen vet säkert nån...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Turbodiesel

#820 » 22:05:27, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du en LS orbitrol med inbyggd (LS)prioriteringsventil nu? Själva orbitrolen är i stort likadan i båda fallen. Orbitrolen har stängt centrum, men prioventilen öppnar vidare när inget flöde behövs för styrningen. Även LS-orbitroler tillsammans med ett riktigt LS-system brukar ha en yttre prioriteringsventil som tryggar styrningens behov först, om den inte är ensam kopplad till en egen lastkännande pump i energisparande syfte.

Den lastkännande prioventilen kan du ju jämföra med en variabel pump, den skapar flöde/tryck efter ingående LS-signals önskemål.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#821 » 00:32:15, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En dynamic orbitrol lär ju inte kunna dela LS pump med en vanlig LS ventil,
LS-ventilen dränerar ju den ju den signaloljan som ska ut till Dynamic orbitrolen.
Edit: Det går om man brukar en LS-prioritetsventil tillsammans med en LS-pump. Styrningen får då prioritet.

Jag fattar det som att där finns nån liten skillnad mellan Dynamic LS orbitrol och vanlig Static LS orbitrol, typ backventil på LS linjen.

Dynamic verkar också vara den vanligare typen då den är mer stabil, skulle tro det spelar störst roll på midjestyrda maskiner.

Edit: Märk väl att detta är bara vad jag har fått ut av att snoka runt i datablad och använda min hydrauliska förståelse som jag har från annat. Det finns en god del information i datablad från Eaton, Danfoss och några till men allting är inte solklart för det. Jag tänker mest på dynamic vs static nu, hur man använder prioritetsventiler med orbitrol rent generellt är ganska klart.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#822 » 19:21:50, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte bara orbitroler som använder dynamisk LS, även vissa lastarventiler mm använder det för att få snabbare svar från pumpen. Det bygger i grunden på att LS-ledningen boostas med pumptryck med en liten strypning, och så fort LS-passagen i ventilen stängs försörjs LS-ledningen med signaltryck genom munstycket direkt från pumpledningen, utan att det måste byggas upp tryck på andra sidan om slidens naturliga strypning. I neutral finns ett litet flöde i riktning mot ventilen, genom den och till tank.

Jag gissar att det har en del fördelar vid låga laster, styrning med små rattutslag, tilt och sådant. Vid ex,v bom eller kranlyft finns det ganska högt tryck tillgängligt på lastsidan som snabbt aktiverar pumpen så fort det får förbindelse med LS-slingan. Något större förluster är kanske försumbart när det är små flödesbehov, och reaktionstiden är viktigare.

Dynamiska orbitroler och andra boostade system kan dela pump med en normal LS-ventil, vad som sker i den dynamiska delen sker ju på dess avgränsade sida av LS-skyttelventilen. Och det är ju fortfarande positiv kontroll det handlar om.

Grävde lite i ärendet vid lite oönskat strul med en boostad power-beyondsektion för en tid sedan, bytte en annan ventil bredvid, och med den nya så passade inte grannsektionen. Nya utförandet på power-beyondsektion som passar föregående nya ventil hade anslutningarna åt ett annat håll, och det krockade med lyftarmarna. Så det blev att modifiera den nya till en död spacer. Och experimenterande med var skytteldiskarna skulle vara monterade.

Till denna JD finns en 30-sidig manual för hur plattorna ska monteras med skytteldiskar & diverse, men sen är utförandena ändrat flera gånger till råga på allt. Nästan fiaskogaranti att riva i det där, speciellt utan lite grundläggande insyn.

Och det finns säkert ytterligare varianter, gräver inte i det dagligen direkt :grin:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#823 » 19:36:31, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag tänkte om boosten kommer från pumpen och kommer till skyttelventil mellan dynamic orbitrol och vanlig LS-ventil så är det inget som säger vilken väg den ska ta, den ju välja fel och dräneras i LS-ventilens neutral. Boosten kan ju såklart tryckas in på lastsidan om skyttelventilen så det var bara feltänk från mig.

Intressant med dina ventiler där, blir väl kanske mer som ett avlastat konstanttrycksystem än LS i slutändan. :klia:
Varianterna inom hydrauliken verkar aldrig ta slut. :grin:
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#824 » 20:12:22, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, så fort man tror att man har en aning så dyker det upp en variant som vänder upp & ned på allting..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

JengaPRO (trådstartaren)

#825 » 21:07:47, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många tvingar blir det

Bild

Ropade in en 2 tums kulventil på tradera jag tänkte ha till hydraultanken. Ingen liten sak kan jag medela.
Bild

Arbetet med hytten går sakta framåt. Efter fel och fel och fel så kanske det blir rätt till slut.

5 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Simnil och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se