Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

8x8 size M

1630 inlägg • Sida 58 av 109
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

JengaPRO (trådstartaren)

#856 » 12:05:24, 19-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

danne mähl skrev:har Du räknat på oljevolymen i cylindrarna så det inte blir tomt i vissa lägen- sen så ska det finnas lite marginal också
en 80 liters tank (hela tanken) kan man nog inte använda mer än 20 30 liter
5-10 luft 20 mellan låg och hög nivå 30 till cylindrarna 20 liter i botten för att inte få skum och den nivån ska räcka att trycka in oljan till pumpen. kommer bli en virvel i tanken annars

Ska det vara två tankar och en förbindelse högt upp så kommer man inte kunna använda det som är under i första tanken 7
Men det kanske finns en till längre ner

men det är bara minna funderingar


Det där lät lite lite. Jag tänker så här. Cylindrarna rymmer ca 20 liter uppskattningsvis. Om jag fyller på tanken när dom är i botten så kan jag aldrig råka ut för att oljan inte ryms i tanken. Om jag fyller på 70 liter i tanken så borde det således aldrig bli lägre nivå än 50 liter i tanken. 50 liter är således absolut minsta möjliga arbetande volym. Sen kan man såklart diskutera om man kan fylla upp tanken så mycket men om man får tro vissa här så är skumbildning ett litet problem om man konstruerar tanken rätt. Sen kommer jag aldrig köra längs landsväg med bommen i topp för då kommer jag slita ned både elledningar(?) och broar (ok bron kommer inte ge sig...).
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355



Jac

#857 » 12:08:21, 19-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl kolvstängernas volym som är intressant, inte cylindrarnas.

4 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

JengaPRO (trådstartaren)

#858 » 14:09:25, 19-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo så är det. Skilllnaden i volym är kolvstångens volym egentligen blir det mindre än cylindrarnas volym. 20 liter är således överdrivet så 50 liter är i underkant för oljenivån i tanken.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

danne mähl

#859 » 00:43:57, 20-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var bara ett exempel för att förklara vad som kan bli problem
bättre att tänka efter före
Och det verkar du reda ha gjort :thumme:
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

JengaPRO (trådstartaren)

#860 » 20:25:17, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den senaste tiden har jag ägnat en del tid åt att klura på dämpning av hytten. Kom inte riktigt ihåg vilken det var som tyckte att jag skulle se till att ha dämpare på hytten för att slippa vibrationer men jag tänker att det kanske är klokt.
På ena sidan är det ju enkelt men på andra sidan sitter ju gångjärnen som hytten är ledad i.
På vänstersidan tänkte jag använda vanliga vibrationsdämpare som man kan köpa på swedol. Vet inte om dom är för styva eller ej men det är den enda typen jag övervägt där ännu.
På högersidan ser jag två alternativ. Antingen ska man sätta bussningar av den typ som sitter i bilar, dvs i princip två rör med gummi emellan. De är dock ofta långa (axeil led) vilket inte passa mina tänkte gångjärn och dom som är mer åt det radiella hållet är rätt dyra. Läste också att den radiella rörelsen var under en halv mm vilket känns lite. Har ingen aning om vad som behövs dock.
Alternativ nr 2 är att göra gångjärnen med överstora hål och sätta likadana dämpare på höger och vänster sida och hoppas att hytten vilar på dämparna/bussningarna och inte gångjärnen.
Hur brukar det se ut?
Vad tror ni?
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#861 » 20:33:01, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här varianten skulle kunna funka på gångjärnssidan.Bild
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm

#862 » 07:10:26, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätt 4st vib.dämpare.

Sätt en plåt med gångjärn i ena änden, och som skruvas fast i ramen på andra sidan när hytten är nerfälld.
Ovanpå den plåten monterar du 4 st vid.dämpare som du sedan skruvar fast hytten i.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

JengaPRO (trådstartaren)

#863 » 07:28:15, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte säker på att jag förstår hur du menar men du menar i alla fall att vibrationsdämparna kommer göra nytta och inte är för styva i alla fall.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm

#864 » 10:13:19, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta hytter är upphängda med nån typ av vibrationsdämpare i gummi.
Men det är en djungel av olika typer och hårdheter.
Svårt att hitta just det som är lagom mjukt, men inte för mjukt.

Du gör en plåt med gångjärn i ena änden som fästs i tex. höger rambalk.
Plåten ligger över chassit och skruvas fast i vänster rambalk.
På den plåten monterar du 4 st vibrationsdämpare, ovanpå eller nerfällt i plåten.
Hytten skruvas fast ovanpå vibrationsdämparna.
När man ska fälla hytten så lossas skruvarna på vänster sida och både plåt och hytt fälls åt höger.
Kan inte bli så mycket enklare.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

ja-bond77

#865 » 15:59:28, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ha gångjärnens tappar som fästskruvar också. Då kan man öppna åt båda hållen om anslutningarna uppåt hytten tillåter det. tippcylindern monteras i mitten så den fungerar lika åt båda hållen. Nu är denna maskin rätt liten så det kanske inte är nödvändigt med åtkomst från båda sidorna...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

JengaPRO (trådstartaren)

#866 » 17:16:02, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är med på hur ni tänker. Tror dock att det kan bli svårt att kunna tippa hytten åt båda hållen. Eftersom det är en massa vajrar, hydraulik och elledningar som ska in i hytten så blir det nog svårt. Hade tänkt att dra in allt sånt i hörnet närmast gångjärnslinjen eftersom det inte rör sig så mycket där. Jag har visserligen som gångjärnspunkter på både höger och vänster sida så på så vis skulle det kunna funka. Tippcylindern skulle nog inte bli ett problem heller tror jag då den sitter någolunda centrerat (överkant). Nertill så sitter den i ena hörnet typ. Ska visa bild på den tänkta cylinderinfästningen ikväll.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#867 » 20:53:19, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer lite bilder på olika möjliga lösningar. Holms med plattor som dämparna sitter på och som har gångjärnen.
Framtill blir det nog trångt med Holms förslag men det kan gå. Att ha öron med dämpare i blir också trångt om jag inte hittar några mindre.
På en av bilderna kan man se tippcylindern också.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#868 » 22:06:14, 14-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick lära mig att ok 48.00 inte var en bra elektrod att svetsa boggilådor med. Det är inte vad jag använt heller men jag trodde nog att dom skulle vara hyfsade. Jag blev rekommenderad 48:08 och några andra. Jag har kört med 75.75 om jag inte minns fel.
OK 48.00 var mest för struktur under statisk belastning. Det fanns också några rostfria elektroder man kunde använda som var bra till dynamisk belastning (trots att man inte har rostfri plåt).
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#869 » 11:41:20, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten statusuppdatering. Mycket tid har lagt i att få chucken i svarven att funka som den ska så inte så mycket har hänt.
Har dock haft hjälp av en bekant att svetsa boggilådor under helgen. Har är utbildad svetsare. Det tog honom tre dagar att lägga bottensträngen på de två lådorna som återstår (med pinne). Nu återstår två toppsträngar och dom tror jag kan göras på en dag i och med att det går att lägga längre strängar och dom görs med större pinnar.

Har också demonterat hydrostaten. Gick ganska smärtfritt. Dock så sitter den flexibla axelkopplingen så dumt till att den delen som sitter på motorn inte går att demontera utan att lyfta ur motorn och det orkar jag inte göra. Blir till å köpa en ny och skära ut den delen som har splines på sig och fästa på den nya axelkopplingen.
Den satt för övrigt som fan! Fick ta och göra en avdragare för att få bort den.
Varför dom har en så stor axelkoppling vet jag ej. För att överföra 150 Nm så behövs inte så stor koppling.

Bild
Bild

Jo just det. Jag har "ropat in" lite rostfri plåt som jag ska ha till hytt, huv och hydraultank. Tanken blir i 2mm tjock plåt och hytten 1.2mm.
Blev ungefär samma pris som jag hade fått betala om jag gått firma och köpt svartplåt. Hade jag gått till en firma som skär ut plåt så hade jag nog sluppit den hutlösa påslag som BE-group och Tibnor tar för små köp. Då hade nog svartplåt blivit billigare.

2 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Turbodiesel

#870 » 01:02:11, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En koppling dimensionerad för 150Nm elmotor och snäll drift blir inte gammal bakom en förbrännings/dieselmotor.

Jag hade absolut försökt att flytta med den där fina kopplingen till nästa motor.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se