danne mähl skrev:har Du räknat på oljevolymen i cylindrarna så det inte blir tomt i vissa lägen- sen så ska det finnas lite marginal också
en 80 liters tank (hela tanken) kan man nog inte använda mer än 20 30 liter
5-10 luft 20 mellan låg och hög nivå 30 till cylindrarna 20 liter i botten för att inte få skum och den nivån ska räcka att trycka in oljan till pumpen. kommer bli en virvel i tanken annars
Ska det vara två tankar och en förbindelse högt upp så kommer man inte kunna använda det som är under i första tanken 7
Men det kanske finns en till längre ner
men det är bara minna funderingar
Det där lät lite lite. Jag tänker så här. Cylindrarna rymmer ca 20 liter uppskattningsvis. Om jag fyller på tanken när dom är i botten så kan jag aldrig råka ut för att oljan inte ryms i tanken. Om jag fyller på 70 liter i tanken så borde det således aldrig bli lägre nivå än 50 liter i tanken. 50 liter är således absolut minsta möjliga arbetande volym. Sen kan man såklart diskutera om man kan fylla upp tanken så mycket men om man får tro vissa här så är skumbildning ett litet problem om man konstruerar tanken rätt. Sen kommer jag aldrig köra längs landsväg med bommen i topp för då kommer jag slita ned både elledningar(?) och broar (ok bron kommer inte ge sig...).