Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

8x8 size M

1631 inlägg • Sida 62 av 109
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Jac

#916 » 22:28:14, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag såg det, står ju klart och tydligt på en av bilderna. :) Inte otroligt att ditt paket redan har serienippel, tycker det är många utgångar.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



JengaPRO (trådstartaren)

#917 » 22:43:20, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är en väldig massa ingångar/utgångar. Jag noterade att det står 20 bar på T1 och T2.
Flödesschemat skulle man kunna tolka (för den som inte kan hydraulsymboler) att om man kopplar returerna från "cylindrara" på T1 och det som ska vidare på T2 så separerar man flödena men som sagt det står 20 bar på båda.
Det står "High pressure carry-over" på T1. Är det samma som "serienippel"?
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Jac

#918 » 22:52:33, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp, HPCO är serienippel utgången. Om själva nippeln faktiskt är installerad kollas enkelt med blåsa i P. Luft ska då komma ut i T1 men inte i T2.

I databladet på sidan 6 visas själva serienippeln.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

JengaPRO (trådstartaren)

#919 » 22:02:02, 23-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag fick jag möjlighet att testa nya svetsen för första gången. I början fastnade elektroden hela tiden. När jag kom till rätta med det så funkade det någolunda men elektrodstrålen var för klen.
Fick ordning på det också. Tror jag hade elektroden för nära helt enkelt. Ett annat problem jag hade att i slutet efter att jag släppt knappen så blev elektroden glödande. Sänkte strömsäkningstiden och höjde gasefterströmningen och det gjorde det hela bättre men fortfarande så finns tendensen kvar. Om jag fattat manualen rätt så sjunker strömmen strax efter att ljusbågen startats för att sedan stiga igen efter att man släppt knappen. Kanske det som är förklaringen. Hur som helst himla kul är det :)

Labbade lite med och utan tillsatsmaterial.


Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#920 » 12:20:44, 24-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här borde fan vara kriminellt!

Bild

Extra surt är att jag är ganska säker på att jag behöll dom gamla bultarna (långa m12). Behävs egentligen 4 st. Tänk om jag kunde hitta dom.

2 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Turbodiesel

#921 » 14:41:12, 24-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står "A2" på prislappen, menas det rostfritt är det onödigt att betala det priset för vanlig svartskruv..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

JengaPRO (trådstartaren)

#922 » 16:49:05, 24-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ahh va fan då blev det ju fel. Det är ju som sagt inte A2.

Ville ha rostfritt men det fanns inte i den dimensionen.

Dagens gärning. Svetsa dit distanser för kylaren samt att passa in axelkopplingen.
Svarvade först ner axelkopplingen till 264 mm men då gick den inte dit. Tänkte att jag kanske mindes fel och att det skulle vara 263mm så jag svarade ner den till 263mm. Då glappade den helt plötsligt. Fick tag på ett shims på 0.25mm. Provade att limma dit 4 bitar runt om med 0.25mm och då fick jag precis dit kopplingen. Hade jag satt dubbla så hade jag inte fått dit den. Tror det här blir bra.
Senaste problemet är att axelkopplingen sitter lite väl långt in. Plattan som ska sitta på bell housing är 10-12mm tjock och när jag skruvat fast hydrostaten på den så kommer inte splinesen nå genom axelkopplingen. Kommer saknas ca 17mm. Försänker jag hydrostaten i plattan lite så får jag mer det några mm.
Hela splinesen behöver nog inte ligga i kontakt för dom är ju rätt feta i förhållande till det lilla moment som ska föras över.

Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#923 » 20:19:54, 28-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Händer inte jättemycket just nu. Försöker fixa lite småsaker. Var bland annat till Bauhaus och det visade sig att jag fått betala fel kilopris men A2 i detta fallet betydde inte rostfritt utan gång A2 i lokalen. Jag hade dock fått betala för A4=syrafast. Fick lite pengar tillbaka.

Annars går tankarna lite kring värmepaketet. Har funderingar på att sätta det (rött på bilden) i instrumentpanelen och göra ett luftintag på sidan av hytten.
Att ha det fram i övre hörnet känns lite trångt då man liksom kommer ha en stor burk i dörröppningen.
Dock inte 100 säker på att utrymme finns så det räcker nertill. Jag tror det men kan bli trångt med orbitrolen.
Sen måste jag bestämma mig för var vindrutetorkaren ska sitta också. Upptill eller nertill, det är frågan det.


Bild

Har ropat in några dämpare som jag tänkt ha till hyttdämpning. Får inte hem dom på ett tag dock.
Tanken just nu är att ha sprintar till gångjärnen. När man ska tippa hytten så får man stoppa i sprintarna och skruva ur en skruv ur vardera dämpare. Vi får se hur det bli men det börjar nära sig tid att bestämma mig för det.

3 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#924 » 19:03:34, 30-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det inte långt kvar tills att hydrostaten sitter på motorn. Ska bara borra 4 hål till för att kunna fästa grunkemojen som jag ska ha för att styra hydrostaten med.

Bild
Bild

13 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#925 » 20:22:57, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lite funderingar över ackumulatorerna som jag ska ha till handbromsen och eventuellt midjelåset.
Storlek och fyllnadstryck är frågetecknen.
Dom tre minsta är på 0.16,0.32 och 0.50 liter. Finns större också men efter det börjar dom bli mycket dyrare.
Vad tror ni?

Sen är det det fyllnadstrycket. Handbromscylindern lär släppa vid ca 65 bar. Naturligtvis så behöver vara mer än så men hur mycket. Hur mycket den cylindern tål vet jag ej.

Midjelåset är ju inte fjäderbelastat och jag hoppas det tål 200 bar.

Om man fyller accen till säg 100bar så lär väl trycket stiga i den när man fyller på olja men hur mycket?
Halverar man volymen så fördubblas ju trycket. Det kan ju inte vara 0.5l gas i en 0.5 liters acc för då går det ju inte att få i 0.5l.....såvida inte laddtrycket är obefintligt.

Sen har jag lite funderingar kring ljuddämparen. Jag mätte invändigt i grenröret och jag har för mig att det var ca 50mm. Ska det vara den dimensionen hela vägen? Känns rimligt.
Helst så skulle jag vilja ha en kompakt ljuddämpare som ryms under huven men det ser svårt ut. Som det ser ut nu så är planen en "skorsten". Tyvärr så kan den inte sitta fast i hytten då den ska gå och tippa.....eller går det?
Har för mig att någon sa att på hjullastare idag så har dom ett rör i röret med spalt i mellan. Det kanske bara funkar om det är efter ljuddämparen.
Flexibla kopplingar/"rördelar" finns ju men knappast som tål en så stor rörelse.
Sen är frågan om man kan gå efter diameter och hästkrafter enbart när man väljer dämpare eller om det är fler parametrar som måste stämma?

Börjar bli tid att göra en beställning från OIE. :)

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

ja-bond77

#926 » 20:33:14, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en kalkyl som belyser frågan kanske...
Kolla denna tråden:
[Traktorer] Fjädrande cylinder
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... edit#gid=0
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

JengaPRO (trådstartaren)

#927 » 22:01:47, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja kanske lite.
Bild
Pumpen jag tänkt använda är på 11cc vilket gör att det kommer att ta ca en sekund för pumpen att fylla acken om den är på 0.5l.
Sen tar det till att fylla bromscylindern också såklart.
Det känns ok men frågan är om det är onödigt mycket olja. Tror inte bromscylindern rymmer så mycket på långa vägar.
Väljer jag 70 bar så kommer bromscylindern släppa innan acken börjar fyllas på.....om vi nu antar att 65 bar för att släppa bromsen räcker.
En 0.5l ack. rymmer alltså 281cc om man fyller den till 70 bar och har ett max systemtryck på 160 bar.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

MagnusGoransson

#928 » 00:43:30, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att det rör på sig! Allt ser väldigt bra ut!

Vad är det för hydrostat-pump?

Angående handbromsen, vore det inte cirka 1000 gånger enklare att köpa ett Ford Focus bromsok och montera på kardan? Då har du hydraulisk färdbroms och mekanisk handbroms i en enhet. Sist jag kollade kostade det cirka 700:- komplett på biltema. En handbromsspak med vajer kan inte kosta många kronor på skroten. Du slipper mycket trassel med en sådan. Men jag kanske har missat något? :-)

Angående avgasröret så tror jag inte det är så kritiskt om det är några mm hit eller hit. Det är ju ganska låg effektuttag på motorn jämfört med moderna bilmotorer (1,8 liter och typ 200 hk). Kör det som blir enklast rent mekaniskt. Vill du kunna tippa hytten så räcker det nog med en kona mot en kona. Bara det blir lite tätt så kommer de mesta avgaserna gå rätt väg.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Turbodiesel

#929 » 00:49:06, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flera maskiner har ett klenare avgasrör som blåser upp i ett grövre på huven för att på så vis göra avgaserna mindre heta, och ta med sig en del varmluft från motorrummet gratis. Många moderna maskiner har ju fläkten på utsidan och isolerat motorrum. Så det blir inte så bra ventilation där.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

JengaPRO (trådstartaren)

#930 » 07:42:25, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant lösning på värmeproblem och avgaser på samma gång.

Jag har en bpv-50. Det är en Linde hydrostat.

Kona mot kona skulle kunna funka. Jag har haft lite grubblerier hur jag ska stödja ljuddämparen.

Handbromsen är redan inköpt så den lösningen ändrar jag inte på. Färdbroms behövs inte med den hydrostaten. Sen är det tänkt att handbromsen ska användas ofta för att skona hydrostaten och då blir det jobbigt med en spak. Nu ska det funka med en knapp. Jag har länge misstänkt att hydrostaten är ganska sliten.
Du kanske inte sett hur bromsen ska sitta men den kommer sitta på fördelningslådan.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: PO och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se