Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

8x8 size M

1631 inlägg • Sida 73 av 109
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Hansborg

#1081 » 17:35:51, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär kan man göra också.
Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500



JengaPRO (trådstartaren)

#1082 » 18:32:29, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det skulle man kanske kunna göra. Gäller dock att få tag på dom klipsen. Ser inte jättesnyggt ut.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

PerÖ83

#1083 » 19:18:57, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ska limma rutorna kan du lika gärna limma direkt på profilrören och eventuellt en list/foder på utsidan som snyggar till och även håller i glaset lite.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

JengaPRO (trådstartaren)

#1084 » 20:11:56, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerÖ83 skrev:Om du ska limma rutorna kan du lika gärna limma direkt på profilrören och eventuellt en list/foder på utsidan som snyggar till och även håller i glaset lite.


Tanken har slagit mig MEN det är ju kanske inte helt plant överallt. Sätter man dit L-profiler så kan man ju justera för eventuella fel. Sen blir det ju inte lika snyggt heller :cool:
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Hansborg

#1085 » 11:15:19, 02-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:Ja det skulle man kanske kunna göra. Gäller dock att få tag på dom klipsen. Ser inte jättesnyggt ut.

Snyggt eller inte? Där är iallafall maximal sikt från insidan!
Clips kan man printa eller såga ur ...

Hytten i fråga heter Palmu 12, fabriken upphört för länge sen, så delar finns nog inte mera ...
Vågar påstå att det är den bästa hytt som tilverkats för MF 100-serien, dessvärre fans väl den inte i Sverige?

Trevligt projekt du har där, följer ... :buga:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

JengaPRO (trådstartaren)

#1086 » 17:34:45, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikrosteg framåt. Har stått i 5 timmar och borrat hål. Ska bli en kranfotsförlängare. 20mm tjock plåt och 20mm hål görs inte i en handvänning.

Bild
Bild

13 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1087 » 20:14:08, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår började jag svetsa kranpelarförlängaren. Jag fasade röret så att det återstod 2mm (8mm godstjocklek) och sedan la jag 2mm spalt.
Det var dock svårt att få smältan att flyta ut på insidan (svetsade utifrån såklart). Jag skruvade up svetsen till nivåer jag aldrig kört på tidigare och till sluts så såg det hyfsat ut men det kändes ändå som att jag fick en liten skarp kant antingen på rörsidan eller plattsidan.


Bild'

Bild

Bild

I den här änden så kan jag kanske svetsa från insidan men andra sidan är ju värre eftersom det är stängt då.

Jag har slipat ur alla dåliga delar (som ser dåligt utifrån sett) och lagt på nytt. Det blir nog fyra strängar. Tänker att jag skruvar ner ampertalet när jag svetsar sista strängen mot röret. Gissningsvis 250A på migsvetsen. Slaggande rörtråd såklart.

3 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

joelericsson

#1088 » 20:46:14, 21-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Högre framföringshastighet brukar vara melodin för att trycka igenom roten på en sån fog. Mindre rätkant hjälper ju också till på rörsidan. Men det är en hopplös fog att få till fattningen mot plåten. Metallpulverfylld rörtråd brukar göra livet lite roligare är min erfarenhet om du har tillgång till sådan.
joelericsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:28, 18-09-2008
Maskintyp: Ej angivet

JengaPRO (trådstartaren)

#1089 » 09:22:59, 22-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

joelericsson skrev:Högre framföringshastighet brukar vara melodin för att trycka igenom roten på en sån fog. Mindre rätkant hjälper ju också till på rörsidan. Men det är en hopplös fog att få till fattningen mot plåten. Metallpulverfylld rörtråd brukar göra livet lite roligare är min erfarenhet om du har tillgång till sådan.


Ok det visste jag inte. Nu blir det så att jag lägger en sträng på insidan i ena änden sen får det bli pinne i andra änden för bottensträngen sedan MIG resten.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm

#1090 » 18:18:46, 22-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några framsteg?

En idé angående parkeringsbroms ploppade upp i huvudet häromdagen.
Både du och jag är ju inne på att ha nån typ av elektrisk styrning av bromsen.

Det har snackats om laddventiler och grejer för att få tryck och släppa bromsok.

Varför inte använda bromsok med elektronisk handbroms?
Tex V70 från 2008 har elmotor inbyggd i oket som klämmer åt bromsklossarna.
Man kör motorn in eller ut genom att polvända matningen.
2st såna ok på varsin sida av en bromsskiva placerad på kardanen, då har man både färdbroms och elektriskt manövrerad park.broms.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

Filijox

#1091 » 18:35:08, 22-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bara att styra med vanligt vinsch-relä då...
Filijox
 

JengaPRO (trådstartaren)

#1092 » 20:29:41, 22-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det inte hänt något på flera månader. Minns knappt vad jag gjorde sist men jag har för mig det rörde boggilådorna.
Förhoppningsvis är min hydraulpress körbar i slutet av nästa vecka och efter det ska det börja hända grejor igen.

Tanken med elektronisk handbroms har slagit mig men det gäller att få tag på en och få tag på en som är tillräckligt stark. Jag vill kunna bromsa den i backe med en total vikt på sex ton och även om även om jag har mer utväxling på linan än en bil så tror jag inte volvons broms klarar det. Den bromscylinder jag har är enligt mina beräkningar på gränsen och den är ändå rätt fet. Nu släpper den visserligen vid 60-70 bar men ändå.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm

#1093 » 07:49:59, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror nog den räcker till.
Skaffade själv en xc70 -11 nyligen med den typ av broms.
Den nyper verkligen till bra. Rullar man sakta när man aktiverar p-bromsen så stannar det väldigt tvärt.
Ljusår bättre än tidigare lösning med invändiga bromsbackar i bromsskivan bak.

Kommer nog köra den lösningen på min maskin.
Men det är klart, när mitt projekt kommer dit så finns det säkert ännu fler lösningar... :-)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

a.Holm

#1094 » 09:20:29, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Parkeringsbromsen ska ju också bara hålla maskinen stillastående.
Färdbromsen är ju ännu starkare.



Skickat från min E5823 via Tapatalk
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

JengaPRO (trådstartaren)

#1095 » 09:36:40, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Färdbroms kommer jag inte ha fast det vet du ju men visst är det nog så att färdbromsen normalt sett är starkare.
Jag har allt införskaffat för min broms förutom gasaccumelatorn.

Såg för övrigt ett clip om en av kranmans maskiner (hmmm vilken va det nu?). Dom hade accumelatorer även på kranen för att göra gången mjukare. Det kanske skulle vara idé att ha det på lyftcylindern.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se