Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

8x8 size M

1631 inlägg • Sida 92 av 109
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

JengaPRO (trådstartaren)

#1366 » 18:08:35, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpt en ny kantkännare. Kanonskönt att ha en man kan lita på och också få ut ett mått.
Höll på rätt länge och fick inte riktigt till centreringen av borde. Till slut började jag rotera på bordet och det visade sig att bordet inte var perfekt centrerat på axeln kring vilket det roterar. Inget problem i detta fallet men förklarade varför jag inte lyckades perfekt.

Bild

Fräste en liten "avsats" på diffen för senare svetsa ett lagerhus mot. Jag har inte fått mina skär till mina ursvarvningsbommar ännu så jag testade rundmatningsbordet. Det gick bra med denna halvan. Den andra halvan var besvärligare..
Bild

Jag svarvade en kona som liknade det koniska rullagaret för att centrera på. Det skruvade jag fast på bordet och centrerade på det.
Eftersom jag inte fått mina skär ännu så svarvade jag ner en fräs och satt i ursvarvningshuvudet. Den horisontella bommen har jag också gjort. Vet inte om sådana finns att köpa. Fattades till mitt huvud. Först så hade jag utsticket lite väl stort som syns på bilden vilket gav mycket vibrationer. Det tillsammans med att varvtalet var lite högt och att skäret var lite slött gjorde att det inte funkade så bra. Jag vände skäret, kortade utsticket och sänkte varvtalet och då skar det bra. Tyvärr märkte jag inte att borde flyttade sig en aning. Inte van med att jag behöver låsa bordet på den här svarven. Får göra det i fortsättningen när jag ska köra ursvarvningshuvudet.

Bild

Det tog en himla tid allt detta precis som allt annat men nu är det klart.

Bild

Hela fräsen vibrerade när jag körde på 345 rpm vilket jag inte tycker borde vara för högt. Skärhastigheten då var inte för hög för skäret men det blev i alla fall mycket bättre när jag sänkte.

Nu håller jag på och göra några utdragbara lådor till verktygsskåpet för alla hållare och klämhylsor. Återstår att se hur många dagar det ska ta. Måste säga att jag gillar OZ hylsorna.

För att kunna svarva ett säte på kardantunnelhuset så gjorde jag en aluminiumadapter med en lite avsats på som centrerade invändigt på kardantunnelhuset. Det fanns inte tillräckligt mycket invändigt att klämma på i chucken så det fick bli så här. Blev väldigt bra faktiskt.
På kardantunnelhuset ska det svetsas en fläns som det sedan ska svetsas ett lagerhus mot som håller kardanaxeln. Inte skrivit i sten ännu hur jag ska göra med lagret. Ska lägga upp någon bild på hur jag tänkt senare.

Bild

13 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355



JengaPRO (trådstartaren)

#1367 » 20:48:55, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Här kan man se det genomskinliga lagerhuset. Hade jag inte kortat kardanröret så kort så hade lagerhuset blivit kortare istället men det är som det är.
Artikeln (genomskinlig( med röda konturer är splineshylsan. På den är det en svetsad platta som ansluter till kardanknuten. Mellan splineshylsan och lagerhuset finns såklart ett lager. Tror det blir ett vanligt kullager med tätning. Får försöka få till lite presspassning till lagret.

3 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1368 » 20:20:39, 01-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten statusuppdatering av lite allt möjligt.

Saker och ting tar tid..
Dessa två små stoppklackar saknades på mitt ursvarvningshuvud så jag gjorde egna. Tog ca en dag. Ville ha det glappfritt.

Bild

Ska öka på centrumhålet i boggilådorna så jag slängde upp en på fräsbordet och började centrera.
Hade svårt att få till det riktigt perfekt nu också så jag började leta felkällor. Digitalerna är ju lite svåra att kolla och jag kom å tänka på min gamla kantindikator och det problem den hade så jag gjorde en koll. Jag gick emot kanten så pass att den indikerade 0.05mm sedan roterade jag på kantkännaren.

Bild
Sedan roterade jag kantkännaren.

Bild

Som synes så rörde sig visaren på mätklockan en hel del, klart mer än dom lovar!
Började rotera mätklockan så jag alltid mätte från samma håll och då blev centreringen bra.

Märkte dock att svängkranslagret inte satt riktigt bra och då hände det. Jag snurrade åt fel håll när jag skulle centrera. Ping sa det så var jag utan kantkännare igen.
En så här liten skit kostar 250-400kr beroende på varifrån man köper den. Lika bra att köpa två för det lär inte vara sista gången jag bryter av en sån här tyvärr. :(

Bild

Fick centrera med ett bladmått istället.

Ursvarvningshuvudet funkar bra men skären jag fått tag på är skit. En borrsekvens går bra sedan är det dags att rotera skäret!
Nosradien är väldigt liten på de här skären.
Jag har inte vågat köra med matning ännu.
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

nimbus

#1369 » 21:03:53, 01-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du centrerat 3d tastern? pröva att skruva på insexskruvarna som sitter över mätarhuset för att centrera kulan så att den visar noll oavsett rotation
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Stridis2

#1370 » 22:24:36, 01-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns några olika filmer på tuben om att laga alternativt göra egna mätspetsar. Kan vara värt att kolla. Säger snubben som varken startat upp sin fräs eller fått hem sin centrikator ännu... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

JengaPRO (trådstartaren)

#1371 » 10:39:37, 02-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte tanken igår men det är ju hundradelar man snackar. Sen tror jag dom är gjorda så att dom ska gå av om man klantar sig som jag gjorde så att dom inte skadar mätmackapären istället. Det kan vara svårt att göra själv även om man skulle kunna göra en har god precision nog.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Stridis2

#1372 » 14:47:45, 02-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt, jag har inte satt mig in i det hela speciellt noggrant utan det är bara saker som flutit förbi i Youtube-flödet. Visst ska de gå itu om man kör emot för hårt. Har sett flera som påstår att en (för hårt) krockad centrikator inte går att reparera.
Jag har sett en som tillverkade mätprobe själv med ett stift från en kraftig blyertspenna som bas istället för keramiken. Vill minnas att han visade att han hade god precision i det hela. Man kan kanske laga befintlig med superlim? Även om där blir en punkt som är för stark så är resten av röret fortfarande lika svagt som det ska vara. Men visst, det är kanske dumt att chansa.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

JengaPRO (trådstartaren)

#1373 » 21:15:01, 02-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver förlänga en kardanaxel lite. Hur noga är det egentligen?
Gjorde förlängningsdelen så gott jag kunde och tryckte in den i axeln/axelröret.
När jag mäter på röret (det gröna) ovanpå "blocket" så ger mätklockan några hundradelars spann så kardanaxelröret är runt. När jag dock mäter på förlängningdelen så är det i bästa fall -+27 hundradelar och då är det inte svetsat ännu.
Hur noga är det egetligen?

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

PerÖ83

#1374 » 21:42:15, 02-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar på :klia: om jag inte har sett kardanaxlar som har kastat 1mm (balanserade) på bilar från fabrik :klia:
Så om du har någon tiondel kast på kardarnen, på ett fordon som går 1/4 (max) av toppfarten mot en bil! så tror jag det går bra :thummar:
:bira:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

a.Holm

#1375 » 07:48:56, 06-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som Nimbus säger.

Det sitter justerskruvar uppe i den svarta halsen på 3D-tastern.
Med dessa ska du kunna justera så att den centrerar spetsen.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

JengaPRO (trådstartaren)

#1376 » 09:05:03, 06-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp såg det efter att nimbus tipsade om det. Insåg inte att det skulle finnas något sätt att justera det så jag letade liksom aldrig efter det. Måste nu bara beställa en par nya spetsar :s
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Stridis2

#1377 » 23:57:14, 06-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan denna vara något att ha?
Haimer mätspets på Tradera
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

JengaPRO (trådstartaren)

#1378 » 08:39:36, 07-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Kan denna vara något att ha?
Haimer mätspets på Tradera

Jag såg den där och var på väg att lägga ett bud men den till min är 3mm.
Om interfacet är lika vet jag ej. Ej heller varför den som visas på denna bilden är helt i metall. Den som följde med var som den du länkar till en i någon slags komposit.

Bild
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1379 » 08:40:39, 07-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl kulan som är 4mm och kulan borde inte spela någon roll.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Stridis2

#1380 » 09:01:45, 07-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, kulans diameter bör vara viktig. Din mätare bör vara inställd så att om kulan förskjuts 1,5 mm visar mätaren 0, men om du sätter in en kula på 4 mm får du ett centreringsfel på 0,5 mm i alla led.
Så tolkar jag i alla fall det hela, men jag kan också tänka fel... :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se