Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

8x8 size M

1631 inlägg • Sida 98 av 109
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

atlashjul

#1456 » 21:55:30, 10-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg ut som om du har "stoppkanter" i lager-hålen. Tänkte om de måste va kvar kan det ju gå att göra låsringspår och montera låsring efter att du borrat hålen, istället för kanten.. Inget annat om det..

Huset är väl inte känsligt om det är "snett" så länge alla hålen linjerar. Sammanfoga och borra slå i rörstift/alt cylindriska, på några ställen för korrekt styrning vid nästa montering av halvorna..
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)



JengaPRO (trådstartaren)

#1457 » 20:46:28, 11-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stämmer att det är flänsar på lagerhusen (stoppkanter).
Vad det gäller om dom "sitter snett" men fortfarande linjerar så skulle jag säga (gissning) att det är lika illa. Som jag ser det så blir det samma problem.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1458 » 11:41:48, 15-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har klurat lite och jag ska göra ett försök med arborrhuvudet att samborra axelhålen. Tanken är att spänna fast ena halvan i fräsen och sedan montera andra halvan på den och indikera på den. Sedan tar jag bort den övre halvan och borrar ur den undre. Sedan kommer jag få ett glapp mot de lagerhus jag har och det kan man tänka sig fixa på lite olika sätt. Eftersom det finns en liten fläns på lagerhusen så skulle jag kunna försänka i plåten m h a arborrhuvudet och centrera på flänsen istället för den större cylindriska ytan. Då blir det planfräst på samma gång. Då måste jag använda matningen på arborrhuvudet i så fall....vilket jag aldrig gjort.
Svarva nya lagerhus kan vara ett alternativ.
Ett annat att försöka finna läget på något sätt och limma fast lagerhusen. Alternativt lägga på några svetsloppor runt om och sätta upp dom i svarven igen och svarva ner till rätt dimension (samma som hålet). Det lär dock innebära att jag tappar några hundradelar direkt i precision i och med centreringen i svarven.
Ytterligare ett alternativ skulle vara att m h a tolkstål försöka fylla glappet men det är nog väldigt meckigt eftersom dom måste petas in ifrån insidan och det måste vara ganska exakt tjocklek på dom.

En annan sak jag klurar lite på är hur jag ska få det tätt mellan halvorna. En tanke är att fräsa ett spår för en gummitätning. Det kommer bara bli ett fräst spår i en a halvan. Funkar det att att göra så? Funkar det med en vanlig fräs eller måste det vara en radiefräs?
Hur djupt ska man fräsa? Kanske beroende på om man använder en radiefräs eller vanlig.
Kanske bara fylla spåret med vanlig flytande tätningsmassa...plus lite av den plana ytan?
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Tom N

#1459 » 16:42:54, 15-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du inte det räcker med en lämplig flänstätning mellan halvorna? Det är väl hygglig finish på ytorna
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

JengaPRO (trådstartaren)

#1460 » 11:07:05, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har faktiskt ingen aning om det räcker. Har aldrig gjort någon sådana här konstruktion förut.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

atlashjul

#1461 » 21:19:35, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror väl lite på bultavstånd i fogen med. Men nästan alla oljefyllda delbara saker har idag kemisk tätning och ej lös packning.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

JengaPRO (trådstartaren)

#1462 » 21:35:34, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I botten på lådan är det 70mm i delning mellan bultarna.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1463 » 14:36:40, 06-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till slut har jag fått alla lagerlägen att ligga inom 0.1mm. Lagerhusen är bara punktade dock. Vill provmontera allt innan jag svetsar runt om. Finns såklart en liten risk att det slår sig då. Det blir till att spänna in på ett bra sätt innan svetsning.
Nu återstår att göra axlarna och kedjesträckaren. Kedjesträckaren har jag inte riktigt ritat färdigt. Blir dagens jobb.
Idag så arborrade jag ett läge. Jag har lärt mig att man ska låsa pinolen och köra med matningen på bordet istället. Det vibrerar för mycket annars. Även om man låser pinolen så tycker jag att det låter lite illa i "fräshuvudet".

Bild
Bild


I övrigt så klurar jag lite på hur jag ska göra med oljebyte i fördelningslådan. Nu är det kedjedrift så frågan är om man i huvud taget behöver byta olja i den?
Om det behövs och man ska kunna göra det så finns några alternativ. Antingen så får man ta ut hela lådan vilket kommer vara väldigt svårt. Ett annat alternativ är att man sätter en plugg på framsidan av lådan i underkant. Då kommer man inte få ut eventuellt skit och inte det sista dropparna olja.
Ett tredje alternativ är att man sätter en oljeplugg på undersidan. För man så måste jag borra ett hål i chassit så att man kan komma åt pluggen från undersidan på maskinen. Man skulle kunna borra upp ett överstort hål, säg 50mm och sätta ett lock i någon form över det. När man ska tappa oljan så får man ta bort det för att komma åt pluggen. Botten på fördelningslådan sitter så nära golvet att det är svårt att komma åt inifrån maskinen.
Oljepåfyllningen är enklare att fixa.

2 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Tom N

#1464 » 15:23:40, 06-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är lagerlägena bearbetade till färdig dimension inom en tiondel? Tror du det kommer gå att helsvetsa lagerhusen och ändå bibehålla form och tolerans?

Eller har du sparat en tiondel till efter svetsningen?
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

JengaPRO (trådstartaren)

#1465 » 17:38:02, 06-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja lagerlägena är färdigbearbetade inom några hundradelar. Det är bara ett av lagerhusen som måste svetsas runt om och det har tjockt gods så det är jag inte så orolig för. Det sista lagerhuset jag fixade idag (mittre på bilden ovan) har tyvärr ett större hål än lagerhuset i sig själv så där åker jag nog på att svetsa runt om också pga det. De övriga har väldigt fin passning så dom borde hålla sig på plats ändå eftersom lagren är förspända.
Kanske är det bäst att fixa något att sätta i lagerhuset (motsvarande är lagret ska sitta) när man ska svetsa för att det inte ska skeva till sig på något konstigt sätt.
Hur mycket lagerlägena påverkas av svetsningen har jag egentligen ingen koll på. Hoppas det är ok. Många ställen som jag gjort så här...
Blir dom lite stora så gör det inget eftersom jag använder koniska lager. Blir dom för små går det att åtgärda. Blir dom missformade är det värre.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Tom N

#1466 » 21:16:25, 06-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet är att det är vanskligt att svetsa efter bearbetning. Men har du gjort så tidigare med gott resultat så ska det säkerligen gå bra även här :thumme:

Angående oljebytet, man kanske kan gänga eller svetsa i en koppling i botten av lådan och dra ett rör eller en slang för att dränera på ett mer servicevänligt ställe?

1 person gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

JengaPRO (trådstartaren)

#1467 » 21:30:11, 06-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja jag har gjort så förut men om resultatet blev bra eller ej vet jag inte ännu.

Oljebytet....hmm ja det kanske man skulle kunna. Ofta har dock oljepluggen en magnet som metallflisorna fastnar på och den funktionen missar man då. Inget stort sak kanske.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1468 » 16:06:08, 14-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provat mig på horisontalfräsning idag för första gången. Börjar med en bit i aluminium för att testa.
Jag har två 22 millimetersbommar och två 27 millimetersbommar.
Ena 22:an är med kilspår och den andra utan. Den jag använde idag var utan kilspår.
Lyckligtvis passade diametern på hylsan med lagerhuset som sitter på fräsen men tyvärr bara den ena.
Bommen med kilspår har en hylsa som är mycket för stor, klart över 50mm. Den andra är 44.84mm. Lite udda mått men därikring.
Hylsan från bommen som passar går inte att sätta på bommen med kilspår då hylsan saknar kilspår.
Tänkte att jag fick ta och svarva ner den för stora hylsan men den visade sig vara härdad.

Bild
Bild

Funderar på om jag ska ta och anlöpa (?) den för att kunna svarva ner den. Problemet är väl att ytan på den inte kommer bli så fin som den är nu

Har fräst splinesen nu men materialet mellan splinesen behöver fräsas bort. Går såklart göra med en pinnfräs också men skulle vilja använda horisontalfräsning.
För övrigt hyfsat enkelt i det här fallet för det är 10 splines och delningsapparaten har 1:40 i utväxling :) Till och med jag kan göra rätt......tror jag.

2 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

nimbus

#1469 » 22:03:13, 14-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härdat går ofta att svarva med "Hx" skär för gjutjärn om du nu inte vill köpa skär för härdat material
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

JengaPRO (trådstartaren)

#1470 » 12:52:47, 15-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok det visste jag inte att det fanns skär för härdat material. Tror inte jag har några skär för varken gjutjärn eller härdat dock.
Bra att veta. Vad heter de som är för härdat?
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Christian.Gr och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se