Som någon var vänlig att påtala här så tål bland annat orbitroler inte högt
tryck på T-porten. Nu har jag suttit och tittat på olika ventiler och kommit fram till att de flesta ventiler inte tål något direkt tryck.
En vanlig monoventil tål ofta inte mer än 25 bar.
Jag hade ju tänkt ha ett
ventilpaket från en
frontlastare till styrspaken (när jag sitter bakåtvänd) men det kommer sannolikt inte tåla det trycket heller.
Har även en solenoidstyrd monoventil jag hade tänkt ha till vinschen där jag antingen får problemet med den eller ventilpaketet på kranen beroende på vilket jag sätter först.
Det är ett jäkla aber det här har jag kommit fram till.
Varför är det på det här sättet?
Vad är det som gör att dom inte tål något tryck på T-porten?
Om jag skulle vända på T och P skulle det då gå sönder även om jag inte har tryck på den port som då blir tankporten?
Som jag ser det så är det ju en stång med några midjor på. Stången åker åt olika håll beroende på hur man för spaken.
Jag har suttit och letat cetop 3 ventiler och där finns det dom som knappt tål något tryck och andra som tål över 200 bar men det är ju en annan typ av ventil.
Jag skulle kunna tänka mig att det blir mer
motstånd i ventilen om det är ett högt tryck om det är lågt men det i sig själv gör väl inte att den går sönder.
Tätningar som inte håller tätt?