Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

8x8 size M

1631 inlägg • Sida 60 av 109
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

JengaPRO (trådstartaren)

#886 » 22:07:23, 25-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har införskaffat en rörstump som jag ska använda för att göra en kranfotsförlängare av.
Har räknat ut att den rymmer 20 liter. Skulle kunna använda den som extra hydraultank vid behov. Övre gränsen på den ligger lägre än tanken fram.....såvida man inte står i framåtlut förstås. Känns inte helt bra om man har avluftning i tanklocket i främre tanken.
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355



JengaPRO (trådstartaren)

#887 » 21:55:28, 27-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fått lite gjort i helgen. Idag så fick jag loss delen av den flexibla axelkopplingen som satt på motorn. Hade hjälp av en kompis då det var svårt att hålla lossa skruvarna själv.
Jag ville undvika att plocka ur motorn och det gick med skohorn. Kåpan (bell housing) gick inte att ta bort helt men jag lyckades dra motorn lite bakåt samtidigt som jag drog kåpan framåt och i spalten mellan dom så lyckades jag skruva loss axelkopplingen och även dra ut den genom den spalten.

I övrigt så har jag börjat svetsa fast ramarna jag ska fästa skalplåtarna i. Dom kommer nog går rätt snabbt att få på plats så nästa helg borde dom vara klara. Tror jag lagt 15h i verkstaden den här helgen... dock i huvudsak utomhus.
Har lite funderingar över om jag ska ha dubbelvikt skalplåt runt om eller om jag ska nöja mig med bara en plan plåt. 1.2 mm är det så inte bilplåtstunt.
Vad tror ni?
Behöver den vara dubbelvikt?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

e_pettersson

#888 » 22:16:54, 27-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

1.2 låter tunnt när en stock flaxar in, allt händer i skogen.
Övrigt imponerande!
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JengaPRO (trådstartaren)

#889 » 22:26:12, 27-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jo på sätt och vis men jag tror inte andra skogsmaskiner har mer än så.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm

#890 » 07:11:22, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle nog skippa att försöka få till en extra tank i kranpelaren.
Det blir krångligt...

Hur hade du tänkt att den skulle vara inkopplad mot systemet?
Parallellt eller i serie med den befintliga tanken?
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

JengaPRO (trådstartaren)

#891 » 08:00:36, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag kommer nog skippa det. Hade den legat mycket lägre så hade det varit mer att att fundera över. T
Tanken var att ha den i serie.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

MagnusGoransson

#892 » 22:03:12, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att det går framåt!!

Angående extratanken så bör du nog i så fall dra upp luftningen till hytttaket så att det inte kan strula till sig. Annars är det ju en bra ide. Mera mantel ger ju mera kylning av oljan. Den skulle ju tom kunna få några kylflänsar.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

JengaPRO (trådstartaren)

#893 » 22:52:40, 29-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag provade jag montera honan av den flexibla axelkopplingen på motorn. Den passade nästan. Bultmönstret stämde men diametern på den cylindriska delen var aningen större än mötande part på motorn. Den är ca 263mm. Svårt att mäta ordentligt.
Jag noterade att det såg ut som dom svetsat på små knölar eller vad man ska kalla det och sedan svarvat ner dom delvis.
Jag satte upp den i svarven för att se hur bra den centrerade och njaa inte så där jättebra.
Noterade att det var en viss knöl som tog i först. Jag markerade den tog ner biten och vred den en liten bit och kollade. Det var samma knöl som tog i. Jag upprepade proceduren tills jag kommit ett tredjedels var och resultatet var detsamma dvs samma knöl tog i först hela tiden (mot svarvstålet dvs). Jag roterade chucken manuellt om någon inte förstod det.
Min slutsats ifrån det är att det inte är centreringen som är dålig nu och att jag borde kunna svarva ner knölarna en bit utan problem.
Jag vet inte hur noga det är så jag väntade med det ikväll. Som jag ser det så borde det inte vara så noga. Ja menar det är ju trots allt en flexibel axelkoppling vars syfte är att ta hand om små fel.
Gissningsvis så ska knölarna svarvas ner helt men jag vet ej.
Funderar på att sätta upp en skrotbit att svarva ner till en tight fit och när jag vet att den funkar svarva ner kopplingen. Vet dock inte om jag har någon lämplig skrotbit.
Kopplingen satt rätt tight på gamla motorn. Jag fick knacka bort den.
Det är inte givet vilka ytor om några som man kan centrera mot heller men på det sätt jag gjorde verkar ju funka hyfsat i alla fall.

Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#894 » 14:59:53, 30-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt denna så ska det vara 264mm,,,,låter rimligt.
https://www.depco.com/buyers-resources/ ... eel-sizes/
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#895 » 15:49:12, 30-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken färg passar med rostfritt?
Underredet blir ju svart och skalplåtarna, huven och taket rostfritt. Vad ska man ha ramen till hytten i för färg?
Det naturliga valet kanske skulle vara svart men jag är rädd att hela alltet kommer ser ut som en smaklös pizzeria då.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#896 » 21:04:03, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hytten går i snigelfart framåt. Snart är ramarna för skalplåtarna färdiga. Dock så har jag lite för lite profil så det blir till å försöka få tag på lite till.

Bild

9 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#897 » 20:59:38, 13-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har jag varit och inhandlat lite profil och en tub Argon.
Blev skinnad på stålet som så ofta när jag handlar där. Var på ett annat ställe först och köpte lite men tyvärr hade dom inte allt.
Fick betala dryga 800 kr för 6 meter fyrkantprofil 30x20x? samt 6meter L-profil 25x25x3.
Nu hoppas jag inte behöva handla mer profil...åtminstone inte där.
Fyrkantprofilen ska jag ha till dörren.
Ska bli kul att starta tigsvetsen. Har aldrig använt den.

3 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

danne mähl

#898 » 21:16:33, 13-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lycka till med tigningen :thumme:
kul att tig

2 personer gillar det här inlägget.
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

JengaPRO (trådstartaren)

#899 » 20:46:11, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som någon var vänlig att påtala här så tål bland annat orbitroler inte högt tryck på T-porten. Nu har jag suttit och tittat på olika ventiler och kommit fram till att de flesta ventiler inte tål något direkt tryck.
En vanlig monoventil tål ofta inte mer än 25 bar.
Jag hade ju tänkt ha ett ventilpaket från en frontlastare till styrspaken (när jag sitter bakåtvänd) men det kommer sannolikt inte tåla det trycket heller.
Har även en solenoidstyrd monoventil jag hade tänkt ha till vinschen där jag antingen får problemet med den eller ventilpaketet på kranen beroende på vilket jag sätter först.
Det är ett jäkla aber det här har jag kommit fram till.
Varför är det på det här sättet?
Vad är det som gör att dom inte tål något tryck på T-porten?
Om jag skulle vända på T och P skulle det då gå sönder även om jag inte har tryck på den port som då blir tankporten?
Som jag ser det så är det ju en stång med några midjor på. Stången åker åt olika håll beroende på hur man för spaken.
Jag har suttit och letat cetop 3 ventiler och där finns det dom som knappt tål något tryck och andra som tål över 200 bar men det är ju en annan typ av ventil.
Jag skulle kunna tänka mig att det blir mer motstånd i ventilen om det är ett högt tryck om det är lågt men det i sig själv gör väl inte att den går sönder.
Tätningar som inte håller tätt?
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Turbodiesel

#900 » 22:29:12, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slidtätningarna är en av orsaken till att de inte tål något tryck på T-porten, en annan viktigare orsak är väggtjocklekar och liknande, de är inte dimensionerade för fullt tryck om de är tänkta att vara trycklösa.

Ska du vända flödesriktning så gäller det att tänka på eventuella överströmmare och lasthållningsventiler.

De flesta lastarreglage har möjlighet till seriekoppling (förberett för serienippel) om det inte redan finns på plats. Den hamnar då före orbitrolen, om du ska köra från samma pump.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se