Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

8x8 size M

1631 inlägg • Sida 97 av 109
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

JengaPRO (trådstartaren)

#1441 » 15:46:32, 09-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Märkte att rördubben inte gick rent för ett tag sedan vilket fick mig att misstänka att något inte var rätt med svarven igen.
Tog först precisionsvattenpasset som visade att den stod näst intill perfekt. Satte i kalibreringsstången vilket gav facit direkt.
Hela huset som chucken sitter i hade vridit sig igen. Dum konstruktion det här då det bara sitter med friktion.
Bild
Bild

Lossa på alla bultar och justera till det och dubben. Tog nog inte mer än 15 min att få det inom 0.01mm. Den här kalibreringsstången är kanon att ha.

Bild
Bild

Nu i veckan har jag målat och monterat ihop diffen. Kom till insikten att det var möjligt att montera kronhjulet åt båda hållet. Var till att ta fram papper och penna för att rita upp hur det borde vara. Tror det blev rätt :)
Passade på att motionera och smörja upp diffspärren. Kanske var jag lite snål med tätningsmassan när jag monterade ihop den för det kom pressades inte ut någon när jag monterade ihop den. Kanske borde fylla på lite olja och se om det läcker innan jag monterar permanent. Det är ju enkelt nu att åtgärda.

Bild
Bild

Borrat hål för skjuvpinnar och här var det minsann på det berömda håret att min fräs skulle räcka till. Fick verkligen maxa höjden.
Tycker verkligen om den här fräsen.
Bild

Till veckan ska jag få diffen på plats är det tänkt sedan ska jag fortsätta med fördelningslådan.
Inte långt kvar till jag ska börja göra kilspår.

8 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355



Toost

#1442 » 15:26:52, 18-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det du skriver om svarven är märkligt, under min tid i verkstad då vi byggde maskiner då borrade vi och slog i "Cylindriska pinnar" (CP) då montören trimmat in delarna för att låsa den exakta positionen.
Ibland användes "Fjädrande rörpinne" (FRP) för samma syfte.
Det är inte så att någon hemmamekaniker "glömt" montera nåt liknande i din svarv ?
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JengaPRO (trådstartaren)

#1443 » 15:42:40, 18-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost skrev:Det du skriver om svarven är märkligt, under min tid i verkstad då vi byggde maskiner då borrade vi och slog i "Cylindriska pinnar" (CP) då montören trimmat in delarna för att låsa den exakta positionen.
Ibland användes "Fjädrande rörpinne" (FRP) för samma syfte.
Det är inte så att någon hemmamekaniker "glömt" montera nåt liknande i din svarv ?


Jag håller med om att det är märkligt och att det rimligen borde finnas skjuvpinnar. Gissningsvis så har dom inte glöm det.
Det är ju en "hobbysvarv" så man har säkert tagit genvägar lite här och var. Kan vara ett sätt att skydda vissa delar från för höga krafter.
Inte undra på att jag hade så svårt att borra långa hål i svarven.

Svarven står lite trång till så det är svårt att komma åt och se ordentligt.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1444 » 20:53:12, 20-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Små framsteg så här i värmen. Har skickat efter två dubbelknutar.

Bild

Har svarvat lagerhus till fördelningslådan och håller nu på med lådan igen. En hel del jobb innan den är färdig.
Ett tag funderade jag om jag skulle använda ursvarvningshuvudet för att få lagerlägena att linjera perfekt men sidorna är ju vattenskurna så dom håller typ 0.1mm i position. Diametern på lagerlägena får jag aldrig så exakt med ursvarvningshuvudet som med svarven.
Tänker göra halvorna och sedan montera axlarna och sedan samborra skjuvpinnar för att få halvorna att linjera.

Den kommer bli tung som fan!


Bild

8 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1445 » 12:20:32, 03-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var sanningens minut när jag släppte på tvingarna efter svetsningen för att se om det slagit sig och nej det hade inte slagit sig men är kanske lite på ett ställe.

Bild

Bild
Bild

Planfräste ena halvan igår. Blev till att flytta ut bommen rejält för att kunna planfräsa hela sidan i samma uppsättning.
Bild

Så till problemen. Jag kom å tänka på att det vore bra om man kunde montera hydraulmotorn EFTER att man monterat fördelningslådan och som det är gjort nu går det icke. Att kapa det lilla tvärgående röret är ganska enkelt. Man kan bulta på något där men det räcker inte. Den tar i diffens ena sida.
Den går också att bearbeta men det räcker ändå knappast.
Bild
Bild

Det jag funderar över är att kapa axeln på hydraulmotorn ca 10mm. Jag har ju två likadana hydraulmotorer (samma serie och storlek men inte identiska) och dom har olika långa splines och splineshylsan är kortare än splinesen på axeln.
Bild
Kanske räcker det ändå inte och då har jag en möjlig ändring till och det är att flytta axellinjen uppåt.

Sen har jag ytterligare ett problem i det här området. Det är att få ihop splineshylsan med axeln i fördelningslådan. Rimligen är hylsan härdad så att bearbeta den lär inte vara lätt. Rimligen har dom sätthärdat splinesen men rimligen är utsidan på hylsan också hård.
Om hylsan ska vara lagerläge dvs måste den ju bearbetas lite men det ska gå. Den är 76.2mm och den behöver ner till 75mm i så fall.
Ska jag svetsa en axel mot änden på hylsan så kommer det bli både böjning och skjuvning över den skarven så det vill till att den blir stark. Diametern blir dock stor i det området. Att öka på axeln som kedjehjulen sitter på går inte då axeln redan är 5mm större i diameter än vad som är max angivet för det kedjehjulet.

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1446 » 12:29:56, 03-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen har vi dessa två anslutningar. Dom måste rimligen anslutas med banjokopplingar för något annat får inte plats då det ligger jättenära ytterplåten på chassit.
Ska se i eftermiddag om det verkar gå.
Bild
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1447 » 13:17:31, 04-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter planfräsning. Blev bra.
Bild
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1448 » 10:54:45, 21-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här ska hydraulmotorn monteras.
I klossarna ska hål borras och gängas.
Jag kör nog på m16 även om hålen i hydraulmotorn är typ 22-24mm.
Kan inte se varför det ska behöva så stora bultar.

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1449 » 17:59:12, 08-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket jobb med små toleranser nu. Sånt tar tid!
Först spänna upp ena halvan och indikera och borra två hål för att sedan spänna upp andra halvan, indiktera, justera och borra motsvarande hål.
Nu har jag skruvat ihop de två och ska sedan se om den övre halvan linjerar med den undre. Blir spännande att se imorgon.
Använder precisionschucken och centrumdubb för att få så bra precision som möjligt. Perfekt blir det dock inte men jag gör så gott jag kan. Sen är bara vissa av lagerhusen fastsvetsade så det går att justera i viss mån. Ska läsa i skf-boken vad jag behöver ha för linjäritet.

Bild
Bild
Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1450 » 13:02:52, 10-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår så mätte jag upp snedställningen mellan lagerhusen i de två halvorna och kom fram till att felar 0.3mm som mest (mätt i en riktningen).
Det motsvarar ca 0.14 graders snedställning. Jag läste i SKF:s bok och där står att den här lagertypen har krav på 3 vinkelminuter vilket motsvarar 0.05 grader om jag förstått det rätt. Ett så litet fel dvs 0.1mm ca klarar jag inte att mäta upp i maskinen om man tar hänsyn till alla toleranser.
Jag hade hoppats komma lite bättre än 0.3mm men med tanke på hur grov kanten är på de vattenskurna hålen är och att precisionen i vattenskärningen är 0.1mm ca så är 0.05mm inte möjigt annat än om man arborrar efter att man gjort lådan.
Inte heller det är nog möjligt i min maskin dock då bara att låsa bordet gör att det vandrar några hundradelar vilket man måste göra om man ska arborra (är min erfarenhet) då krafterna blir så stora.
Nu är detta ingen maskin som ska hålla 20000h och får man byta lager efter 5000h så är det väl ok.
Vissa av lagerhusen är inte fastsvetsade utan bara ipressade så det går att något men......
Mina digialer är inte perfekta heller.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

nimbus

#1451 » 13:56:06, 10-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är svårt att råda när det gäller att få det rakt o vinkelrätt. Mycket hänger på hur man spänner fast så man inte tvingar ned huset. Ett vanligt sätt är att först avspänningsglödgar man sen fräser ett plan i en uppspänning på baksidan som man kan lägga paralellbiten mot när man vänder huset. På första uppspänningen så får man shimsa så det ligger utan spänningar när man drar åt. Sedan samkör man båda lagerlägena rakt igenom. Alternativt kör man halvorna separat ,allt i samma uppspänning på en gång inkl plan
Det finns ju självinställande lager men tror inte dom tar några större sidokrafter
Vill minnas att det finns lösa självinställande lagerhus
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Toost

#1452 » 16:00:24, 10-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad slags lager har du i planen ?
Kan du byta till någon mera tolerant typ av lager ?
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JengaPRO (trådstartaren)

#1453 » 19:28:43, 10-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koniska rullager. Det kan gå att byta något kanske men som jag ser det så måste man byta båda lagren på en axel om det ska göra någon skillnad.
Ett dubbelradigt sfäriskt lager kan ju ta rätt så mycket snedställning. Dom tar dock mycket större plats och är mycket dyrare. Sen är alla lagerhus färdiga.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

atlashjul

#1454 » 20:17:45, 10-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte att borra rakt igenom med ett ursvarvningshuvud, efter att halvorna är ihop-bultade. Kanterna du sparat? kanske kan göras om till låsringsspår? för att få ett nytt stopp i det genomborrade hålet.. Bara en tanke..
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

JengaPRO (trådstartaren)

#1455 » 21:30:15, 10-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:Går det inte att borra rakt igenom med ett ursvarvningshuvud, efter att halvorna är ihop-bultade. Kanterna du sparat? kanske kan göras om till låsringsspår? för att få ett nytt stopp i det genomborrade hålet.. Bara en tanke..


Det är en tanke jag har dvs indikera på ena hålet när undre halvan är fastspänd och sedan montera övre halvan och arborra. Då kan man få centrumpunkterna att ligga mitt för varandra...men sen återstår ett litet vinkelfel som också borde gå att få rätt bra.
Skulle behöva en en 8mm brotsch också för att vinna några hundradelar mellan halvorna.

Vad menar du med låsringsspår?

Borrar jag upp hålen så kommer dom bli för stora men det borde man kunna lösa med shims. Jag har shims som är 0.05 och 0.2mm om jag inte minns fel. Är nog svårt att få dit dock. Tyvärr är halvorna för stora för att jag ska kunna lägga in dom i ugnen. Hade jag kunnat det hade det varit enkelt. Kanske kan man värma några stålbitar och lägga på halvorna för att hetta upp dom på så sätt.
Det är ju så extremt noga att man i praktiken måste ha presspassning. Lite material har jag kvar också så något av lagerhusen kan jag göra nya.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se