Om du ska ha den på sugsidan? gör någon motorstoppanordning, eller samma lås som tändningen?? på kranen så inte pumpen körs torr, vid ev stängd kran och uppstart..Är så på volvo dumpern,, inte så dumt. Men den har ju inte oljan till driften så tar ju längre tid före man upptäcker problemet på den. Kan ju va värt att tänka på kanske. surt å pajja pumpen för en sån bagatell som att glömma att öppna kran..
Jag ska ha den på sugsidan. Den är endast tänkt att användas om man av någon anledning behöver byta slang, hydraulpump eller fixa läckage. Men visst inte skulle det vara omöjligt att glömma att öppna den när man fixat något. Orkar nog inte krångla till det...
Puhhh vilket jobb det varit att få till A, B och C stolparna. Tror det blev bra till sist.
'
Också investerat i en svetshjälm till. Provade en Optrel för ett halvår sedan och blev såld på en sådan. Upplever den som ljusare än speedglas vilket gör det lättare att svetsa när det är lite skumt. Upplever att den dämpar ljusbågen utan att dämpa omgivningen allt för mycket. Inte riktigt fått den att funka som den bör ännu dock. Är nog bara en inställningsfråga. Har också bara kört väldigt korta sekvenser med pinne (punkta) ännu dock.
Dags för en liten statusuppdatering. De senaste två veckorna har varit lite kalla och det har kommit snö så jag har fokucerat på att jobba in komp på jobbet samt att klura lite på dragning av hydrauliken. Har också ritat upp den senaste idéen om hur jag tänkt kunna få det att funka med fyra pedaler. Det blir rent mekaniskt. Ni med tränade ögon känner säkert igen vad det är jag har undertill på hydrostaten. Eftersom jag ska ha en tiltbar hytt så "måste" jag ha vajrar med i lösningen. Utöver det blir det stänger. Min gamla idé att använda hydraulisk reglering av det hela har jag lagt på is. Det här känns mer felsäkert och exxakt.
Ett annat stort bekymmer jag har är hur jag ska få oljan från tanken till hydraulpumpen. Här har jag caddat upp två alternativ. De två röda grunkorna är den 2" kulventil jag visat här tidigare. Det är väldigt trångt i det här området och eftersom hytten ska gå och tilta så kan man inte dra ledningarna genom hytten.
Vad tror ni om detta? Bygga stegmatare likt logma. Man klämmer fast trädet intill på stickan. I spetsen gör man ett fällhuvud med kvistnivar. Upp till 250mm i diameter på stammarna. Utskjutet är 3meter så man behöver ingen längdmätning. Tar man omtag så kan man kvista 4meter ca. Ca 2 tons kvistkraft En tiltled och en rotation. Rotationen är bara ifall trädet vill falla åt sidan och därmed riskera göra korkskruv av kran. Först drar man till sig stammen, låser fast den och sedan kvistar man medan utskjutet förs utåt. Sedan kapar man medan trädet är låst i båda ändarna (problematiskt?). Man släpper ner det man kapat av, drar in utskjutet, låser på nytt och börjar om. Nackdel är såklart att om man använder fällfunktionen så kan man bara fälla trädet åt det håll kranen är riktad. Man kan såklart gå före och fälla med motorsåg.
Fördelar: Snäll mot operatören som inte behöver göra så många arm/hand/fingerrörelser på stam. Billig att tillverka. Stickan har jag ju redan. Snabb jämfört med vanlig stegmatare tror jag. Väger mindre än ändra stegmatare. Man behöver inte så många kanaler/funktioner (såg, kvistknivar, tilt, stocklås). Eftersom man inte har någon rotator så blir det bara två extra kanaler varav en till spets (gripklon har ju en också).
Nackdelar: Kanske sliter mycket på kran. Man kan bara fälla radiellt så att säga. Inte så snabb som en processor. Svårt att lägga bitarna i olika högar om det är trångt i vegitationen då trädet pekar rakt ut i vegitationen. Man kan inte kvista helträd max 4meter ca. (inget problem som jag ser det) Kanske måste man ha två hydraulcylindrar på stickan för att kraften idag anbringas på ovansidan av stickan och kvistningen sker under stickan. Det yttre utskjutet styrs av en vajermekanism och har ingen egen cylinder. Inser inte riktigt om det blir ett problem.
Nuvarande sticka ger knappt 1.7 ton (170 bar) i kraft i och med att kolven är 50mm och det blir utväxling på 2 på det hela.
Tror inte det lönar att uppfinna hjulet igen, har kört allt ifrån fällare, processor till skördare och det finns en orsak att engrepparen är det som gäller, förutom grov slutavverkning möjligen.
Nu är väl jag inte helt opartisk då jag tycker att Logma skördare är några av de häftigaste maskinerna som gjorts Jag hade gärna haft en sån, även om det inte är lika effektivt som engrepp; det beror ju såklart på hur mycket man ska köra.
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
texas5020 skrev:Tror inte det lönar att uppfinna hjulet igen, har kört allt ifrån fällare, processor till skördare och det finns en orsak att engrepparen är det som gäller, förutom grov slutavverkning möjligen.
Att en skördare med processor är bättre är det ingen som ifrågasätter men kan du bygga en processor för 10 papp?
En ny JOBO byggsats går på 90 papp och då är det bara en stegmatare.
Givetvis är de bättre och dyrare, men med de påkänningar som det rör sig om är det omöjligt att bygga någonting användbart för den summan du nämner. Det blir nog mer en leksak som ger dig mer problem än nöje är jag rädd. Men klarar du av det är jag den förste att gratulera dig!
Hydraulmotor till svärdet har jag redan. Kranen har jag också. Jag behöver några korta hydraulcylindrar, svärd och mekanismen till det. Sen behöver man knivar och ett "chassi som håller det hela men det kostar nog inte så mycket att få tillskuret. Sen ska det till lite annat också såklart. Slangar, 6/2 ventil kanske, bussningar. Möjligen en ackumulator för att hålla knivarna mot trädet om diametern ändras. Har visserligen två hydraulmotorer som jag skulle kunna ha till en processor liggandes också men det är så mycket mer som ska till på en processor.
Påkänningarna är ett stort frågetecken helt klart. Utskjutet är ganska styvt på ena ledden men inte den andra.