Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

8x8 size M

1631 inlägg • Sida 109 av 109
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

JengaPRO (trådstartaren)

#1621 » 21:44:48, 19-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten statusuppdatering. Är inte i verkstaden under denna vinter utan fokuserar på att få saker och ting så färdigkonstruerade som möjligt.
Jag har klurat länge på hur jag ska ha vinschen(arna) på vagnen/kranen. Många idéer har fallit på att den är ont om plats.
Nu tror jag mig ha funnit en ganska bra lösning där jag får användning av mina sepsonvinschar.
Länge tänkte jag mig att jag skulle ha vajrarna att gå raka vägen från vinscharna upp till en trissa på kranen. Det föll på att arbetsområdet på en kran är väldigt stort i antalet grader den kan rotera. Jag tror vajern skulle tendera att hamna i ena änden på trumman beroende på åt vilket håll man vinschar. Att leda upp vajern väldigt nära kranpelaren var väldigt svårt.

Detta är min tänkta lösning. Två vinschar med egengjorda hus och trummor. Eftersom det är bärgningsvinschar så är dom starka men långsamma och jag vill varken ha så långsamma eller så starka lunningsvinschar. Genom att göra trummorna större blir båda önskemålen uppfyllda.
Sen har jag gjort en en pelare varpå jag har trissor monterade. Det gör att vajern hela tiden går mot en punkt som är hyfsat konstant. Det beror såklart lite på hur trissorna är riktade men det varierar inte så som det gör om man leder vajern direkt mot kranbommen. Trissorna kommer hamna ca 2m upp och det tror jag räcker i de flesta fall. Då går såklart att leda vajrarna vidare till trissor på kranen om man vill.
Vinscharna är vinklade något för att linjera mot trissorna så gott det går.
Vill man bärga sig rakt bakåt och inte vill dra med den vinkel som blir så kan man lossa trissorna och leda vajern rakt bakåt från vinschen.
En annan idé jag har är att göra grinden delad som på Blondinen. Lägger man skarven där jag har tänkt så kan man luta den mot stakarna och på så sätt få ett litet flak att sitta på eller om man vill frakta någon liten grej in i skogen.
Bild
Bild
Bild
Bild

Eftersom det här projektet börjar dra ut på tiden väl mycket så är tanken att bara göra fästet på kranfoten till att börja med. Då är det bara bulta fast vinschpelaren och vinscharna när man så behagar. Det viktiga nu är att få maskinen körklar.
Grinden skjuter jag också på framtiden. Det går att köra utan sådan ett tag.

Just grinden är en sådan sak som fått mig att spåna på ett sidoprojekt nämligen en rörbock. Jag har suttit och tittat på en massa hemmagjorda rörbockare och tycker det skulle vara kul att kunna bocka lite grövre rör än tunna hydraulrör. Jag har haft lite olika idéer även här vad det gäller tänkbara lösningar. Jag har även sett en som gör matriserna/verktygen av plast i en 3d-skrivare och bultar på två stålplattor. Det verkar funka
Kriterierna som jag haft är:
1. "Snabb" att bygga
2. Billig
3. Kompetent dvs ca 50mm
4. Dragande (annars kan man lika gärna gå på biltema)
Sen verkar det osmidigt med en man måste bulta fast i golvet.

En tanke jag hade var att ta snäckväxeln från Tico-vinschen och göra något med. Jag var dock tämligen osäker på hur mycket vridmoment det går åt för att dra ett rör av t.ex. 40x4mm så jag gjorde en modell.
Analysen gav mig ca 2700Nm för att bocka ett rör i S355 till en radie på 150mm.
Bild

Gjorde ett snabbt överslag och insåg att snäckväxeln inte skulle räcka till. Det blev jobbigt..så jag funderade vidare.

En tanke som jag länge haft är att jag skulle vilja använda min hydraulpress till mer än det jag gör och det skulle vara ett bra tillbehör att ha till den.
Det finns många sätt att omvandla en linjär rörelse till en rotation eller vise versa men sen ska det vara billigt och enkelt också.
Jag har kommit på den är lösningen. Ska erkänna att jag inte funderat klart... Jag kommer få 1" kedja över så sådan används med fördel.
Tanken när i ena änden på kedjan så fäster man den i kedjehjulet. Sedan rullar man den runt kedjehjulet och fäster den i en balk som går i ett spår.
När man pressar balken nedåt så rullar kedjehjulet och bockar därmed röret.
Modellen är som ni förstår inte komplett och det behövs någon fot till men den borde bli ganska stabil.
Kedjehjulet är det enda som är dyrt. Resten har jag mer eller mindre. Kedjehjulet har en delningsdiameter på 200mm ca vilket ger 6000Nm max med en 1" kedja. Det motsvarar alltså 60kN.
Nu är detta inget sidoprojekt jag har tid med nu...

Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355



JengaPRO (trådstartaren)

#1622 » 18:30:10, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har varit och "fyndat" en tank som jag tänkte ha istället för den tank jag redan har. Anledningen till bytet är att den gamla hade sina anslutningar ovanpå och mitt under vilket inte kändes helt bra när jag ska ha den ovanpå motorn. Den gamla är galvad vilket jag ogärna svetsar i.
Jag fick tag på en vattentank från en segelbåt i bra storlek. Den behöver dock moddas lite den också. Nu är jag lite fundersam om den är gjord i syrefast och inte i rostfritt? Den ser ut att vara lödd och inte svetsad. Tror ni det går bra att svetsa i det/den?
Det går såklart att löda med tig:n också.
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Tom N

#1623 » 21:45:45, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag långt från van gällande svetsning av rostfritt. Men syrafast, typ A4 är väl fullt svetsbart?
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

nimrod_pro

#1624 » 22:32:27, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det flesta seriösa prylarna inom marinvärlden är gjorda i syrafast kvalité och är ofta fullt svetsbara. Det ända som kan vara jobbigt är att efterbehandla oxiderna om man svetsat. Antingen bearbetar man mekansikt med rostfri borste eller så får man beta av svetsen med syra. Om man inte gör detta kommer det att börja rosta trots att det är syrafast kvalité.
Just den där tanken ser ut att vara lödd vilket inte bör vara något problem så länge du inte svetsar i närheten av lödfogarna och blandar in dem i svetsfogen.
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Toost

#1625 » 15:40:14, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

ser den inte väldigt "Aluminium" ut ?

1 person gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JengaPRO (trådstartaren)

#1626 » 21:14:25, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stod rostfritt i annonsen....men visst det kan ju vara fel. Den väger inte mycket.
Hur avgör man om det är rostfritt eller aluminium? Det är ju inte magnetiskt i något av fallen och det är svårt att mäta densiteten.
Man kanske kan ta en liten bit aluminium och försöka repa den? Går den att repa så är den av aluminium.

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Stridis2

#1627 » 23:39:44, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns mycket "rostfritt" som är magnetiskt. Däremot känner jag inte till någon aluminium som är magnetisk... :vissla: :mrgreen:

Där är första testet. Repa, som du själv föreslog, och känna på hur hårt det är. Försök få en känsla av hur tjock plåten är. Archimedes princip med guldkronan om du är riktigt seriös.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

JengaPRO (trådstartaren)

#1628 » 10:46:01, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kommit fram till att densitetsskillnaden är så pass stor att jag borde kunna räkna ut vad den borde väga i respektive material och väga den helt enkelt.

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Toost

#1629 » 12:46:09, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du tar en morakniv och försöker tälja en liten flisa ut kanten, lyckas du är det troligen alumnium.

2 personer gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JengaPRO (trådstartaren)

#1630 » 20:15:31, 17-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försökte repa den med en nyckel idag och det gick inte så jag tolkar det som att det är rostfritt och inte aluminium.

2 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1631 » 19:39:24, 13-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säsongen började med ett litet sidoprojekt. Det blev sådär.
Ska prova å slipa imorgon. Det troliga är fläckarna Går hela vägen ner till plåten.

Bild
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mikkel och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron