Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

8x8 size M

1631 inlägg • Sida 71 av 109
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Turbodiesel

#1051 » 16:21:02, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är servosidan tom på olja så blir det inte heller något motstånd, borde ju kunna vara möjligt när den legat några år..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



JengaPRO (trådstartaren)

#1052 » 17:01:15, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här skrev han.

"Ja, du ska inte kunna flytta spaken mer än några grader när pumpen inte är igång (framför allt inte som nu löst på en bänk).

Det är många delar i pumpen som har kontakt med varandra och kan orsaka att pumpen inte står i neutral eller 0-läge som vi säger.

Pos 11 ser till att servotrycket kommer till ställcylindrarna för fram / back beroende på vilket håll man flyttar spaken.
Pos 2 håller 11:an på plats.
Pos 5 ska se till att 2:an håller 11 i neutral (0-läge).
Pos 12 styr 2:an så att 11 ger servotryck till ställcylindrarna.

Om man kan röra spaken ”för mycket” när pumpen inte är igång är spåret i 12:an som tappen från 2:an löper i sliten/nött.
Om pumpen inte står i neutral är 5:an och 2:ans kontaktytor slitna. Beroende på hur slitna dessa ytor är kan man i vissa fall justera på 5:an så att pumpen hamnar i neutral.
(Ju mer man justerar 5:an ju mer ändrar man max deplacementet.)

Nu kan det även vara så att felet ligger på andra sidan av pumpen, locket i botten. Vänligen se bifogad fil ”….mekaniskt 0-läge.pdf.
Pos 7 håller vaggan i neutral, 5 = hydrauliskt 0, 7 = mekaniskt 0. 7:an vickar när pumpen vinklar och nöter då på vaggan och skruvarna 8:a.
Är dessa delar för mycket nötta går det aldrig att få pumpen i neutral oberoende på hur mycket man skruvar på 5:an i första pdf:en.
"

Lägger med bilden igen.

Bild
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Turbodiesel

#1053 » 17:06:21, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är möjligt, har inte så stor erfarenhet av lindes servomanuella variant.

Men funkade inte pumpen bra på redskapsbäraren du plockade bort den ifrån?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

JengaPRO (trådstartaren)

#1054 » 17:22:05, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lite svårt att svara på. Till saken hör att pedalen hade fått en "bonnreparation". Vissa delar var utbytta mot fjädrar som skulle vara saker av gummi. Det gjorde att pedalen hade svårt att hitta tillbaka till neutral. Dock så kändes det som att det var väldigt känsligt. När den stod igång så kunde den börja rulla efter en stund och då fick man stå med handen och finjustera för att den skulle stå still. Om det var det man behövde göra för att få den inom +-2 grader är svårt att svara på så här 4-5 år efteråt.
Sedan tyckte jag mig höra ett vinande ljud ibland som jag inte riktigt vet om det var något normalt.
Jag körde bara maskinen någon enstaka gång innan jag ställde den så jag har rätt lite på fötterna. Dom gångerna jag körde den så blev den aldrig pressad.
Jag har lite funderingar på om man skulle kunna lägga på lite servortryck m.h.a. en handpump och se hur spaken känns.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1055 » 16:32:30, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blir det mekanikporr :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Man kan se visst slitage på manövergrunken men det är lite svårt att avgöra hur mycket då man inte vet hur ytorna såg ut från början.
När jag har locket en näven och vrider spaken så är totala vinkeln dryga 90 grader mellan max fram och back. Det är inga problem att vrida spaken då.
När jag skruvade tillbaka locket så var vinkeln snarare 45 grader trots. Varför det inte går att vrida spaken lika mycket då inser jag inte riktigt då det som begränsar "slaglängden" sitter i locket.

Tittar man på kolvarna som utgör själva pumpen så kan man se att dom är lite slitna men om det är något som påverkar vet jag ej.
Man kan också se lite slitage i locket där den fjäderbelastade kulan löper.

3 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Jac

#1056 » 17:52:26, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:När jag har locket en näven och vrider spaken så är totala vinkeln dryga 90 grader mellan max fram och back. Det är inga problem att vrida spaken då.
När jag skruvade tillbaka locket så var vinkeln snarare 45 grader trots. Varför det inte går att vrida spaken lika mycket då inser jag inte riktigt då det som begränsar "slaglängden" sitter i locket.


Det är väl just servofunktionen som gör det. Armen är ju inte kopplad direkt på vinklingen av pumpen, den är kopplad på en ventil som i sin tur styr vinklingen av pumpen (se bild).
Det är mekanisk återkoppling, precis som på orbitrol eller styrservo. När man vrider armen så flyttas sliden så att ventilen öppnar och släpper in olja i vinklingscylindern så att pumpen vinklar.
Pumpen är mekaniskt kopplad till ventilslidens hus så att när pumpen vinklar så stänger den oljetillförseln till vinklingscylindern (blåa streck på bilden).
Resultatet blir alltså att pumpens vinkling "följer efter" armens vridning.

Bild
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

JengaPRO (trådstartaren)

#1057 » 18:13:47, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja så är det nog. Stod och klurade lite på om det kunde vara på sättet.
Mässingsbiten (sista bilden) är en del av ventilen. Ventilen ser man på första bilden om jag fattat det rätt.
Dock så säger ju manualen att armen ska gå att röra +.48 grader eller nåt sånt. Sen att pumpen inte vinklar 48 grader är ju en annan sak. Det handlar ju bara om utväxling.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

danne mähl

#1058 » 22:47:13, 19-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:Fan jag gjorde det IGEN!! Drog skruvarna åt fel håll. Chucken känns som den sitter ändå men det gör den inte. Det här lär kosta!
Stickskäret vill inte i min svarv så är det bara. Spelar ingen roll hur smalt det är. Stickskärshållaren är kaputt också.
Förhoppningsvis är gängorna ok. Alla tre pinnbultar är böjda. Har tappat chucken några ggr men aldrig böjt pinnbultarna.

Bild



Kan du inte märka vart låsningen ska hamna
då ser man om det inte blir rätt och missar inte så lätt

kan ta bild på min om det skulle vara till någon nytta
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

JengaPRO (trådstartaren)

#1059 » 23:14:23, 19-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom ska roteras medurs, det har jag lärt mig för alltid nu.
Jag var ju och svarvade bort några hundradelar från konan och det har nog delvis gjort konan lite för stor i bakstycket. Det var nog det redan innan. Troligen gör det att pinnbultarna inte förspänns så hårt mot svarvens anslutning. När jag sätter dit lilla chucken som kom med svarven så suger den mer fast när man vrider åt muttrarna som låser pinnbultarna.
Chucken centrerar men sitter kanske inte som den ska.
Jag har funderat på om det skulle gå ytbehandla konan på något sätt så att den blir mindre. Det måste i så fall vara en väldigt hård ytbehandling för att den inte ska lossna.
Antingen måste ytbeläggningen vara oerhört exakt i tjockleken eller så måste den gå att bearbeta efteråt.
Det här är bara en teori än så länge. Man skulle kunna lägga några shims på den cylindriska delen och sätta dit den och dra åt (när jag fått hem nya pinnbultar) för att se om den suger fast bättre. Den skulle då inte centrera såklart så det skulle inte gå att svarva med den så.
Nytt bakstycke är inte att tänka på för det kostar lika mycket som en ny chuck.

Jag har skaffat nya muttrar till svarven men inte fattat hur jag får bort dom gamla än.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

AN

#1060 » 00:44:39, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl skruvarna vid de röda pilarna som gör att det begränsar rörelsen när locket är monterat men inte när det är omonterat? Mässingskon ligger väl mellan dessa?

Vet inte om jag fattat det rätt, men suttit och tittat på bilderna, och på reservdelslistan och funderar lite. Kan det vara så att servooljan kommer i hålet i vaggan vid blå pil. När du sedan vrider på reglaget rör sej mässingskon åt det ena eller det andra hållet, beroende på körriktning. Då pytsas servoolja över från mittenhålet, blå pil, till ett av hålen vid sidan, gröna pilarna. Dessa hål (gröna pilarna) är väl sedan anslutna till reglerkolvarna, gula pilar, som vinklar pumpen. När pumpen vinklar stängs hålet vid grön pil, och jämvikt uppstår. Nu har ju även bulten som begränsar rörelsen flyttat sej. Vrider du mer, rör sej åter skon, och pytsar in mer olja till reglerkolvarna och pumpen vinklar mer. Vrider du åt andra hållet vinklar pumpen ner.
För det är väl inte otroligt att servooljan matas genom anslutningen vid vit pil, då matarpumpen sitter i bakänden på pumpen?

Som sagt bara fundering och gissning, men vore kul att förstå funktionen.
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

JengaPRO (trådstartaren)

#1061 » 08:21:53, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN ja så är det nog. Den blå pilen visar där servotrycket kommer. När du beskriver hur dom röda pilarna/bultarna fungerar så ramlar poletten ner. Det låter himla logiskt. Var lite inne på att dom bultarna begränsade rörelsen men insåg inte att dom flyttar sig när pumpen växlar upp. Även din beskrivning av funktionen på dom gula pilarna är nog rätt.

Det känns mer och mer underligt att det inte skulle gå att vrida spaken när pumpen ligger på bänken. Det är ju inte så att armen med mässingsskon inte rör sig när man rör på spaken. Något glapp verkar det inte vara (måste skruva isär och kolla igen). Hade den varit sliten så hade jag kunnat röra spaken utan att mässingsplattan flyttar sig.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

AN

#1062 » 10:11:05, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:Det känns mer och mer underligt att det inte skulle gå att vrida spaken när pumpen ligger på bänken. Det är ju inte så att armen med mässingsskon inte rör sig när man rör på spaken.


När pumpen ligger på bänken så sitter ju armen "fast" mellan skruvskallarna. När du har pumpen igång, så "flyttar" sej ju skruvskallarna. Så det är väl rätt att du inte kan röra armen så mycket när pumpen ligger på bänken?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

JengaPRO (trådstartaren)

#1063 » 10:54:22, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja precis. När den ligger på bänken så kan jag röra spaken kanske 45 grader. Enligt experten skulle man dock inte kunna röra spaken alls vilket känns mer och mer underligt. Ska fråga experten en gång till om han inte minns fel.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

AN

#1064 » 11:33:17, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah, missuppfattade dej.
Men lite måste du ju kunna röra den, annars kan ju inte skon flytta sej, och börja fylla på olja i "sidohålen". Väl?
Du får höra med han igen.
Och rapportera :smile:

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Jac

#1065 » 11:40:35, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enig men det är nog inte många grader som behövs för att portarna ska öppna.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se