I helgen svetsade jag fast några förstärkningsringar på trumpeterna. Jag hade valt ett lite väl klent rör från början så det blev ganska lite gods för lagren. Vet inte om det skulle kunna påverka lagren men jag hade lite material över så jag gjorde några ringar. Två av boggilådorna har jag kraftigare rör på. Det är lätt presspassning på dom, typ några hundradelar.
Närmare än någonsin nu.
I övrigt då. Jag har klurat länge på var jag ska få plats med hydraulfiltret till arbetshydrauliken. Jag har ju inte plats vid/i tanken så det blir så här. Jag får göra någon kraftig
skyddsplåt till det samt en typ rörklamma att fixera det med i nederkant. Kör jag på någon fet tallkvist som kilar fast sig så kan det bli stora krafter. Det är ju ett högtrycksfilter så det är mycket gods i det så kan jag bara förhindra att det slits loss så håller det nog för det mesta.
Jag har ju inget
tryck i det i och med att det är ett öppet system men det borde ju funka ändå.
En fördel till med att ha det utanför maskinen är att det inte blir så slabbigt att byta filter eller om man vill tömma systemet. Då kan man bara plocka bort filtret och ställa ett kar under.
Annars så håller jag på att försöka bestämma det sista på fördelningslådan. Börjar bli dags att beställa delar innan det blir brexit.
Det blir en triplex 5/8 kedja. Den tål 60kN och max kedjekraft blir drygt 20 kN. Det borde räcka. Helst skulle jag vilja ha "silent chain" som man normalt har i fördelningslå
dor men dom går typ inte att få tag på.
Lilla kedjehjulet kommer ha 21 tänder och det stora 39. Den kvicktänkte räknar ut att båda är jämt delbart med tre. Tanken att dom ska gå lätt att centrera i chucken på svarven.
Axeln som hydraulmotorn sitter på skulle jag kunna ha
kilspår på men jag lutar åt klämförband för då kan jag göra allt själv och det blir inte dyrt. Frågar dock (samma fråga som på boggilådorna) om
olja kan krypa in i förbandet med tiden och minska friktionen så att det börjar glida?
Jag har ingen erfarenhet av kläm/friktionsförband.
Det stora kedjehjulet kommer ha geonomgående hål som montera mot två axlar, en som går framåt och en som går bakåt. Det blir koniska lager där. I övrigt tror jag det blir vanliga
kullager.
Sen blir det en liten kedjesträckare som nog blir svår att komma åt efter att lådan är monterad.
En sista grej jag grubblat länge över är bromsen. Bromsoket har en
mutter som man drar åt efter att man monterat oket runt skivan (tror det funkar så). Problemet är att muttern sitter där man i princip inte kommer kunna komma åt den.
Muttern sitter alltså mellan skivan och fördelningslådan. Det hade inte varit något jätteproblem om oket varit monterat på lådan för då hade man kunnat justera innan man monterat lådan. Som det är nu så kommer oket att monteras på chassit och jag har svårt att se hur jag ska kunna göra på något annat sätt. Det är skohorn som gäller här! I värsta fall så får jag ta och göra en liten
lucka i chassit som man kan stoppa in en
nyckel och dra åt muttern med.