Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

8x8 size M

1631 inlägg • Sida 69 av 109
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

JengaPRO (trådstartaren)

#1021 » 14:50:40, 16-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur kommer det sig att max flöde varierar så mycket mellan två olika övertrycksventiler med samma dimension?
Är dom av olika typ eller?

Bild
Bild

För övrigt om ni undrat med vad jag sysslat med på sistone så har jag jobbat på projektet men mest sysslat med å lära mig hur man inte ska göra....
T.ex. tro att borra hål med handborrmaskin som man borrar upp till en större dimension blir centrerat med det ursprungliga hålet. Gör man det i några steg så är det inga problem att få hålet att driva iväg några milimeter. :klia: :ohnej:
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355



fretchi

#1022 » 16:59:00, 16-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det handlar väl mer om hur stora (dyra) de interna komponenterna är i ventilen.

Ang. borrning. Skulle göra en hydraultank och borrade och gängade ramen som skulle svetsas i tanken. När jag sedan borrade hål i locket var jag extremt noggrann med uppmätningen. Lik förbannat så fick jag bara i 7-8 skruvar av 20 :P
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Turbodiesel

#1023 » 17:11:31, 16-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror ju även mycket på om den är direktverkande eller (internt) pilotstyrd. Direktverkande ventiler har fjädertrycket direkt mot ventilen, pilotstyrda har en mycket liten styrventil & fjäder, som öppnar huvudkäglan hydrauliskt.

Pilotstyrda överströmmare håller tryckfallet mer konstant oberoende av flödet genom ventilen, de direktverkande ökar trycket ju mer flöde den hanterar, eftersom fjädern jobbar direkt mot käglan och måste pressas ihop mera vid större flöde.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

JengaPRO (trådstartaren)

#1024 » 21:48:06, 16-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Beror ju även mycket på om den är direktverkande eller (internt) pilotstyrd. Direktverkande ventiler har fjädertrycket direkt mot ventilen, pilotstyrda har en mycket liten styrventil & fjäder, som öppnar huvudkäglan hydrauliskt.

Pilotstyrda överströmmare håller tryckfallet mer konstant oberoende av flödet genom ventilen, de direktverkande ökar trycket ju mer flöde den hanterar, eftersom fjädern jobbar direkt mot käglan och måste pressas ihop mera vid större flöde.


ok jag gissar att den första typen är den vanliga?
Lämplig för mitt bygge?

Ser för övrigt att flowfitonline anger 120 liter på en likadan ventil som Sagro anger 70 liter på.

Bild

Idag har jag inhandlat ett elektriskt hydraulaggregat. Tänkte använda det till lite olika saker bland annat testa ventiler, cylindrar osv. Sen kanske jag bygger något roligt i framtiden.... Inga stora pengar.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1025 » 18:52:18, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I veckan så slarvade jag bort chucknyckeln till magnetborrmaskinen. Jag letade i timmar efter den. Till slut gav jag upp och åkte till biltema, swedol och Bauhaus men ingen hade en chucknyckel med 8mm "stift" så det var bara att ge sig fan på att hitta den. I morse började jag städa och efter ca en timme så hittade jag den i en skreva i golvet gömd under en papperstuss. :huh:
Jag vet inte hur mycket tid jag spenderar med att leta efter saker jag förlagt ibland så sent som någon minut innan. En timme i veckan är det nog. Skjutmåttet skulle jag behöva ha i ett snöre kring halsen. Nåja

Gjorde rent hydraulaggregatet och såg då hur gammalt det var 1960!!! Nåja det ska nog funka. Gamla kvalitetsgrejor.

Bild

Sen så fick jag till slut möjlighet att montera en adapterhylsa till hydraulpumpen. Fick googla länge innan jag hittade en sån som passade. Tyvärr så var hylsan som ska sitta på hydrostaten 0.3mm (ca) mindre i dia så den glappade lite i ytterhylsan. Fick tag på ett shims som jag klippte till. Gick inte å känna något glapp efter jag satt dit det så det borde ha blivit rätt bra centrerat. Blir till å svetsa fast hylsan i hylsan.

Bild
Bild

Tyvärr så är den nya hylsan lite längre än den gamla eftersom axeln på pumpen är konisk på nya pumpen så jag får göra ett litet mellanlägg.
Ska göra en liten styrtapp/rör så att det centrerar.
Slanganslutningen som ni ser på pumpen visade sig vara av en ovanligare typ den också. Var på Hydroscand och dom kunde fixa fram en i alla fall.

Bild

Frågan är om det kommer krävas något stödlager till hylsan i slutänden. Jag hoppas inte det. Splinesen mellan hylsan som sitter på pumpen och ytterhylsan är inte så tighta däremot så är splinesen mellan hydrostatens axel och hylsan desto tightare.

Ska bli kul att få hydrostaten och pumparna monterade på motorn.

11 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

magirus

#1026 » 20:49:18, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:I veckan så slarvade jag bort chucknyckeln till magnetborrmaskinen. Jag letade i timmar efter den. Till slut gav jag upp och åkte till biltema, swedol och Bauhaus men ingen hade en chucknyckel med 8mm "stift" så det var bara att ge sig fan på att hitta den. I morse började jag städa och efter ca en timme så hittade jag den i en skreva i golvet gömd under en papperstuss. :huh:
Jag vet inte hur mycket tid jag spenderar med att leta efter saker jag förlagt ibland så sent som någon minut innan. En timme i veckan är det nog. Skjutmåttet skulle jag behöva ha i ett snöre kring halsen. Nåja


Ja de där känner man ju igen!!! :vissla:

5 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

jonnordvall

#1027 » 23:00:44, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min kompis hjälper mig mycket med att skruva bil. En riktig klippa till bilmekaniker.

När jag lärde känna honom så lejde jag honom för en service på min bil, det tog lite tid kan man säga, mkt snack och visande av diverse saker. Riktigt roligt.
Men efter ett par timmar skulle ju oljepluggen på plats igen............ Och som vi letade.
Till slut hittar han den uppe på loftet i garaget där det va en kvadratmeters hål, med en stege dit upp.
Något låg där som Han klättrat upp och visat. Och oljepluggen la han ifrån sig u det tiden.
Att han ens hittade den övergår mitt förstånd:)
Det var eg bara ett kryputrymme med isolering över en del av garaget.

Men han är en god vän och en galet duktig mekaniker.
"Börja inte trä jon!"

8 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

MagnusGoransson

#1028 » 23:03:56, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir bra det där! När blir det uppstart? Jag siktar på om två veckor. Skall vi tävla?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

JengaPRO (trådstartaren)

#1029 » 07:30:47, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blir så förbannad för även om jag hittar det jag förlagt så är tiden borttappad.

Uppstart om ett år ca siktar jag på (då förutsätter jag att allt funkar direkt och klockrent från början). Om det innebär att jag är optimistisk eller ej det vet jag ej. Trodde jag skulle svetsa ihop hytten på 1 månad ca men nu har det gått 10 månader och den är inte riktigt klar än om än nästan...

6 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1030 » 22:21:19, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fan jag gjorde det IGEN!! Drog skruvarna åt fel håll. Chucken känns som den sitter ändå men det gör den inte. Det här lär kosta!
Stickskäret vill inte i min svarv så är det bara. Spelar ingen roll hur smalt det är. Stickskärshållaren är kaputt också.
Förhoppningsvis är gängorna ok. Alla tre pinnbultar är böjda. Har tappat chucken några ggr men aldrig böjt pinnbultarna.

Bild
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

igelkottar

#1031 » 22:23:19, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Otur :huh: :shake_hands: :shake_hands:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

JengaPRO (trådstartaren)

#1032 » 22:44:39, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:Otur :huh: :shake_hands: :shake_hands:

Näe klantig och lat :screwy: :huh: men tack ändå. Borde såklart ha tagit bort chucken när jag var osäker på riktningen och kollat innan jag börjat köra.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

MagnusGoransson

#1033 » 22:59:09, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aj, ser sjukt tråkigt ut :-/ Trillade chucken bort eller vad hände?
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

JengaPRO (trådstartaren)

#1034 » 23:50:42, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp den ramlade ner. Stickskäret ger rätt höga radiella krafter. Biten som satt i chucken liksom vandrade upp på skäret och tog med sig chucken en bit innan den ramlade ner på bädden. Hade inte så högt varvtal som tur. Trots det så gick det så fort att jag inte hann ställa mig på bromsen.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1035 » 16:33:42, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag var jag och slet upp min ryggskada igen. Tror det är en muskelbristning. Gjorde ont som fan ett tag men jag lyckades få lite gjort ändå. Som tur var det efter att jag burit in denna.

Bild
Ropade in den på auktion. Om det blir billigt eller ej är ju omöjligt att veta i och med att jag inte vet skicket men den ser ju fin ut på utsidan i alla fall. Tänkte det kunde vara bra att ha en i reserv. Den verkar ha samma dia på bultmönstret, centrumflänsen och axeln i alla fall. Lika många splines osv.

Fick med lite annat skräp också som jag inte vet vad det är. Altas Copco står det på lådan i alla fall. Någon som vet vad det är? En stålbit med ett hål rakt igenom och ett räfflat mönster på ena sidan. Något till en borrigg?
Bild

I övrigt så har jag nästan fått dit hyttgångjärnen/dämparna nu. Det har tagit otrolig tid. Återstår lite svetsande och lite svarvande. Sen måste jag korta cylindern till hyttippen också. Skulle dockc helst vilja hitta en vekare cylinder då den är onödigt stark och därmed behöver mycket olja.

2 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se