Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

8x8 size M

1631 inlägg • Sida 54 av 109
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

JengaPRO (trådstartaren)

#796 » 10:05:23, 07-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymas 89 skrev:Angående midjelåset, en T koppling på kranens lyftcylinder till bommen, kopplas till bromsoket.
Ju tyngre man lyfter desto högre blir trycket och bromsen bromsar starkare.
Är denna ide för enkel?
Blir bromskraften för liten?
Förmodligen.

Ett härligt bygge du gör.


PerÖ förordar den typen av lösning. En stor fördel att låsningen sker automatiskt men funkar det inte så är det lite jobbigt att bygga om.
Skulle vara intressant att veta hur det funkar på riktiga skotare.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355



JengaPRO (trådstartaren)

#797 » 10:43:20, 07-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerÖ kopplar dock till ventilpaketets ingång och inte lyftcylinderns ledning men principen är densamma.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

joelericsson

#798 » 18:08:23, 07-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:PerÖ kopplar dock till ventilpaketets ingång och inte lyftcylinderns ledning men principen är densamma.


Fördelen med att koppla på ingående blir väl att i utsatta situationer kan du köra exempelvis stäng grip mot stopp och därmed toppa låstrycket innan du lägger ut kranen Max?

2 personer gillar det här inlägget.
joelericsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:28, 18-09-2008
Maskintyp: Ej angivet

JengaPRO (trådstartaren)

#799 » 19:16:41, 07-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

joelericsson skrev:
JengaPRO skrev:PerÖ kopplar dock till ventilpaketets ingång och inte lyftcylinderns ledning men principen är densamma.


Fördelen med att koppla på ingående blir väl att i utsatta situationer kan du köra exempelvis stäng grip mot stopp och därmed toppa låstrycket innan du lägger ut kranen Max?


Nja fast så fort att du släpper spaken så sjunker ju trycket.
Borde bli så att om du håller en stock långt ut utan att vare sig höja eller sänka den så blir det inget tryck på midjelåset.

Nu har jag ropat in en tryckvakt på Tradera för en rimlig mängd pengar :)
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

PerÖ83

#800 » 21:38:12, 07-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är därför backventilen är viktig, då hålls trycket kvar.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

JengaPRO (trådstartaren)

#801 » 22:03:08, 07-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerÖ83 skrev:De är därför backventilen är viktig, då hålls trycket kvar.

Just det ja det hade jag glömt varför den fanns där.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Erland Karlsson

#802 » 07:53:06, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymas 89 skrev:Angående midjelåset, en T koppling på kranens lyftcylinder till bommen, kopplas till bromsoket.
Ju tyngre man lyfter desto högre blir trycket och bromsen bromsar starkare.
Är denna ide för enkel?
Blir bromskraften för liten?
Förmodligen.

Ett härligt bygge du gör.


Ett tag sen jag skruvade skogsmaskin nu, men jag har för mig att tex Timberjack 1210b har den lösningen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0

JengaPRO (trådstartaren)

#803 » 19:25:07, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ser mitt tänk ut för stunden. Färgat av era tankar och idéer.
Inget snyggt datorritat flödesschema men jag tror det går att förstå sig på.
Servopumpen driver styrning, parkeringsbroms, midjelås samt diffspärr.
Jag tänkte att jag skulle kombinera en lösning där man låter kranens lyftcylinder ge tryck åt midjelåset alt att det styrs med en knapp.
Tanken är att man ska ha en kulkoppling av "T-typ" så att jag kan styra med en spak om jag vill att midjelåset ska påverkas av lyftcylinderns tryck eller via en cetop3 (eller annan dubbelverkande solenoidstyrd ventil med fjäderretur). Det är ganska enkelt att bygga det så och jag behöver ingen backventil.
Två tryckgivare bryter signalen till cetop3 ventilen när önskat tryck uppnås.

När jag sitter framåtriktad så styr jag med ratten och när jag sitter bakvänt så styr jag med en spak.

Bild

Ska ta å räkna för att se om flödet för servopumpen ger en rimlig tid för att låsa midjelås och parkeringsbroms.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

ja-bond77

#804 » 22:21:28, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag funderar att det inte är nån bra idé att sköta tryckhållningen på lås/p-broms utan gasackumulator? Det blir en jädra massa switchande av ventilerna om där svettas det minsta med olja eller interna läckage i ventilerna..? Klart, en lång slanghärva däremellan kanske tar upp en del flex i volymen... :klia: Lite väl mycket slitage på ventil och givare, eller vad säger proffsen? Det går givetvis att komplettera med acku senare iofs...

Nån form av konstanttrycksystem hade löst detta som sagt...

Vad är det för orbitrol på gång förresten? (blir väl en tankledning från orbitrolen också antar jag...)
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

JengaPRO (trådstartaren)

#805 » 22:38:54, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänker att en accumelator nog är bra men hur nödvändig den är vet jag inte. Om det är 15% hysteresis på tryckgivaren kanske det inte är ett problem. Men som du säger rätt lätt att komplettera med.
OIE har några som inte är så farligt dyra dock en kostnad man gärna skjuter framåt.
Kanske sätta dit T-kopplingen och plugga den. Märker man att accumelatorn behövs så är det bara att skruva dit en.

Det är en vanlig orbitrol 160cc danfoss (för öppet system) om jag inte minns fel. Returledningen från orbitrolen går vidare till ventilpaketet som har styrspaken osv.

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Jac

#806 » 00:26:22, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt klart ska det vara ackumulator, inget tvivel. En ackumulator med nån form av uppladdningsventil (ackumulatoruppladdningsventil, tryckbrytare och solenoidventil eller bara backventil) blir som ett konstanttrycksystem som funkar utmärkt till att styra bromsar med.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#807 » 00:39:11, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orbitroler brukar inte gilla tryck på returen. En LS-orbitrol med LS-prioventil löser det problemet. Alternativt får du ha egen pump med en 3-ports flowcontroller till styrningen.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

JengaPRO (trådstartaren)

#808 » 08:30:03, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Orbitroler brukar inte gilla tryck på returen. En LS-orbitrol med LS-prioventil löser det problemet. Alternativt får du ha egen pump med en 3-ports flowcontroller till styrningen.


Hur menar du? Pajar den eller funkar den inge bra när man får tryck på returen?
Löser det sig genom att sätta den sist?

Normalt sett så svänger man kanske inte samtidigt som man aktiverar midjelåset osv så när det finns tryck på returen så snurrar man inte på ratten.

ok ackumelator ett måste. Hur stora behöver dom vara?
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

a.Holm

#809 » 08:42:44, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis, Orbitrol lär sitta sist i systemet eftersom den inte klarar så mycket tryck på returen.
Danfoss specar max 40 bar i T-port.
Överskrider man det kommer troligen packningar gå sönder.

Detta betyder att laddning av kretsen för lås mm. måste sitta före orbitrolen.
Med den nackdelen att om du använder en enkel cetop för laddningen så kommer styrningen inte funka under tiden som laddkretsen bygger upp tryck...

Det är därför en riktig ackladdningsventil inte tar hela flödet, utan tar en del till laddning av ack, samtidigt som den släpper ett visst flöde vidare till förbrukare...

Det är inte helt enkelt att få till ett bra fungerande system...

1 person gillar det här inlägget.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

JengaPRO (trådstartaren)

#810 » 10:50:15, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok det är värdefulla råd. Då ändrar jag så att orbitrolen sitter sist.
Att det inte går att styra när jag lägger ur bromsen eller i midjelåset tror jag att jag kan leva med. Det är ju trots allt ett hemmabygge. Möjligen att det kan bli ett problem om man ligger på landsväg och den börjar tillföra olja till parkeringsbromsen strax före en kurva att det inte är så kul men jag gissar att det rör sig om en sekund eller två.
Man skulle såklart kunna ha midjelås och handbroms på arbetshydrauliken men där är det så stora flöden jämfört med vad som behövs så det blir så krångligt.

.. Gjorde ett snabbt överslag. Om jag ligger på 3000rpm med 7cc i servopump så tar det 1.4 sekunder att ladda en ackumelator på 0.5 liter. Kör jag 30kkm/h så motsvarar det ca 12 meter. Nu lär den den sannolikt ladda mycket oftare än så, så långa stopp i styrningen lär man inte få.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se