Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

8x8 size M

1630 inlägg • Sida 1 av 109
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

JengaPRO (trådstartaren)

#1 » 20:07:10, 13-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte starta en tråd om mitt hemmabygge som sakta går framåt.
Mina tankar att bygga en egen miniskotare började nog redan för 20 år sedan men 2008 så gjorde jag ett första trevande försök.
Det började med tanken att använda en jeep cherekee som bas. Det finns gott om dom och dom kostar typ inget. Att använda motorn var aldrig tanken då den var alldeles för stor. Jag satt och räknade på utväxling och vridmoment osv rätt mycket. Det blev en sådan inköpt men den pajade andra dagen jag hade den så den hamnade på skroten och så här efteråt så är jag glad för det.

Min förebild har hela tiden varit Alstorn men samtidigt har målet varit att göra en som är aningen större.
Det ska vara en maskin för första och andra gallring men ska samtidigt mäkta med en stort vindfälle.
Målet 1.55-1.6 meter bred skulle den bli tänkte jag.

Jag fick nys om en Unimog i ganska tråkigt skick. Det var nära att det blev den men kändes för stor och klumpig och jag hade svårt med frakt osv.
Projekttankarna lades ner i några år. För ca tre år sedan nu (tror jag) så fick jag nys om tre stycken bakaxlar från tgb20 och dom kändes rätt.
Rädslan för att misslyckas och ekonomisk katastrof i bygget är något som hela tiden funnits med mig så jag började fundera om jag inte skulle bygga en lunnare istället.
Uniknick fanns här som förebild http://www.uniknick.de/uniknick.htm
Jag tycker dom förbannat coola så jag gick i tankarna att bygga en lite mindre variant av en sådan med tgb axlar. Tiden gick, jag satt och räknade en hel del på vad det skulle kosta och insåg att med alla vinschar, hydraulik osv så skulle det bli rätt dyrt.
Det faktum att det fanns tre axlar tillgängligt gjorde att jag började fundera på en treaxlig skotare likt Elforest.
Jag var dock lite bekymrad över att leden mellan lunnaren och vagnen skulle bli lite konstig men kanske skulle det gå. Nu gick dessa axlar mig miste så det blev inget sådant bygge men en fördelningslåda fick jag tag på i alla fall.
Det gick ett tag och jag fick nu tag på ett par Unimog 411 axlar och dom kändes bra i bredd och styrka om än lite tunga.
Jag har räknat en hel del på dragkraft, vridmoment osv och kommit fram till att om jag inte riskera att köra omkring med korkskruvar i skogen så behövs det lite rejälare grejor än bilaxlar. Sen är det såklart svårt att ha en uppfattning om vad man kan få ner i backen också. Kör man i lervälling som vrider man nog inte sönder några axlar i första taget.

Tanken var ett tag att göra som dom gjort på yellow spider dvs att ta en vw motor med automatlåda tvärställa (eller hur man nu ser det) och ansluta till axlarna. Min slutsats var dock att det skulle gå lite för långsamt bakåt. Likaså hade jag svårt att få plats med drivlinan i den tänkta maskinen.
Jag övergav det spåret då jag fick tag på en Broddway redskapsbärare med hydrostat.
Den har stått i två år och väntat på att få donera sin drivlina nu.
I samma veva kom jag också över en midja från en liten skotare och även om den kostade en del så kände jag att det var väl investerade pengar.
Det visade sig dock lite svårt att få till en bra lunningsdesign med den midjan då den var lite för lång så jag började rita en sexhjulig skotare.
Jag satt och ritade, letade däck, räknade utväxling en hel del. Att göra en 8-hjulig skotare fanns i tankarna men kostnaderna för boggilådorna beräknade jag till över 10 papp. Jag hittade däck som jag tyckte skulle funka ca 7.5 dm i dia och 3-3.5 dm breda. Framdäcken har inte heller gratis om man inte kunde hitta begagnade.
Jag hade läst en del om personer som planerat hemmabyggen och alla hade i princip samma tanke nämligen att utgå ifrån 400-hjul då dom var väldigt billiga.
Svårigheten att få tag på fälgar med rätt offset, rätt mönster samt att få ihop utväxlingen gjorde att jag mer och mer började överväga en 8-hjulig konstruktion.
Vid det här laget började budgeten bli rätt svettig för ett hemmabygge men min inställning har hela tiden varit att det ska bli bra och inte hurvida det kostar några 10000 kr hit eller dit.
Min plan var att inte använda svängkranslager då dom är förbannat dyra. Jag räknade på glidlager svarvämnen osv och kom fram till att det inte blev billigt det heller.
Jag började hårdsurfa på Alibaba efter ett lämpligt svängkranslager och efter att ha kollat med några olika firmor så lyckades jag finna en firma som kändes seriös och som hade ett bra pris så förra sommaren beställde jag fyra svängkranslager direkt från fabrik i Kina.

Valet av 400-hjul gjorde att den önskade maskinbredden blev en stor utmaning. 1.55m bred var bara att glömma och 1.6 blev väldigt svårt också så nu är den uppe i 1.66meter

Så nu står vi här med tankar om en liten skotare med följade spek.

1.66 meter bred ca
Troligen kring 3 ton tom med kran.
Dragkraft 35kN i teorin.
Unimogdifferentialer från en 411 med hydrauliska diffspärrar (som tyvärr kapas...det gör ont)
Isuzu 4jb1 motor, ca 65 hk vid 3000rpm.
Linde hydrostat 50cc 500 bar max
Linde hydraulmotor 50 cc, 500 bar max.
Hydraulpump 33cc (har både en lastkännande och en vanlig, vad välja?)
tgb 20 fördelningslåda
orbitrol 160cc om jag inte minns fel
Lastarea ca 1.4m2 vilket borde bli 3-4 ton last.
Domex 650 i chassi och lådor
400 hjul
En tums kedjor i boggi

Nu ska jag fylla på med lite cadbilder och byggbilder.

8 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355



PerÖ83

#2 » 20:34:05, 13-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:eat: :eat:
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

JengaPRO (trådstartaren)

#3 » 20:52:21, 13-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Ett antal bilder så man ser vad jag menar.

Kommentarer;
Bara en kedjesträckare är utritad i boggilådan men det ska såklart finnas två.

Hydraulmotorn driver fördelningslådan som inte längre är någon fördelningslåda utan bara en växellåda.
Fördelningslådan driver en annan låda med kedja i som växlar ner ytterligare en gång.
Det går inte att koppla ur bakdriften vad man nu skulle vilja göra det för.

Tanken är att dieselmotorn skall vara så stark att den kan driva en vagnsmonterad processor därav en ganska stor motor.
Från början sitter det en mercedesdiesel på 60 hk i redskapsbäraren men eftersom det inte är originalmotorn utan en bilmotor så väljer jag att byta ut den mot en industrimotor.

För att driva en processor tror jag att jag behöver 100-150 liter per minut och då är de pumpar liggande lite för små. Kanske byta till lite större pump längre fram.
Till det behövs såklart en del olja. Jag tror att 60 liter räcker. Jag har tre oljekylare liggande.
Jag har lite platsbrist och har lite funderingar på om man kan bygga in hydraultanken i "kofångaren". Den blir såklart bred och låg då.
Kanske är det ett problem?

Olja till drivningen räknar jag med att klara mig med 20 liter då det är rätt lite idag men jag vet som sagt inte exakt hur mycket det är.

Stockarna ni ser på bilderna är 3 resp 5 meter långa.

Kranen är bara en "demo".

Traktordelen är inte alls färdig för tillverkning vilket vagnen är.
Hytt och huv kommer ändras med säkerhet.

Maskinen ska såklart gå att köras både framåt och bakåtvänd.

Maxfart på högväxeln är ca 30km/h och 12 km/h på lågväxeln om jag inte minns fel.

Midjelås och handbroms ska jag ha är det tänkt. Tanken är att dom ska gå i samtidigt så att man inte kan köra iväg med midjelåset i.
Dom blir hydrauliska båda två.

Längst fram sitter en ÖSA vinsch som drar 2 ton, väger 100kg.

Dieselmotorn väger ca 230kg.

2 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#4 » 21:01:24, 13-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

MekJan

#5 » 21:46:03, 13-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft liknande funderingar,men tid och pengar.... suck. Lite synpunkter iaf ,man bör sträva efter att få midjan så mitt emellan hjulen som möjligt annars kan det bli spännande när kärran försöker välta traktordelen i kurvorna :vissla: Sträck kedjorna med excentriskt placerade drivaxlar så kan man slippa sträckhjul i boggilådan men spännande projekt. :bira:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

JengaPRO (trådstartaren)

#6 » 22:06:34, 13-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att ha midja mitt emellan är idealt i vissa avseenden men svårt att uppnå. Det skiljer en del på min men jag kan omöjligt få midjan mitt i.
Hur stora krafterna i drivlinan blir är omöjligt att veta. Alstorn är stelopererade både i sidled och längsled och det sliter en hel del på drivlinan vet jag.
Min är bara i längsled. Hade jag haft fördelningslådan som det var tänkt så hade jag kunnat koppla ur vagsdriften men som det ser ut nu så går inte det.
Att göra det på ett sådant sätt är svårt då jag har väldigt begränsat utrymme. Jag har haft lite funderingar på att bygga in en friktionskoppling så att man kan reglera maximalt inbyggt vrid alt koppla ur den. Kanske skulle man kunna ta spärren ifrån fördelningslådan och montera den på ena axeln.
Då måste jag dock ha en vaccumpump också eftersom det är en vaccumdiff.
Det här är som sagt något jag funderat mycket på men inte kunnat avgöra om det är något problem i mitt fall.

Förstår inte riktigt hur du menar med excentriskt placerade drivaxlar?

Först hade jag inte tänkt ha någon kedjesträckare men det blev en sådan till slut ändå. Känns rätt bra då jag hittat en ganska enkel konstruktion.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

MekJan

#7 » 22:21:31, 13-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska försöka förklara min teori om kedjesträckning. Placera hjulnavet i en tallrik med 30 mm förskjutning ur centrum bulta tallriken med 8 bult i boggilådan dock med en skaplig styrkant helt plötsligt går det att sträcka kedjan 60 mm i varje hjul i stort sett steglöst och med halvlänk att laborera med tror jag det skulle funka utan sträckhjul då de helst ska gå på slaksidan . Mvh Jan :thumme:

3 personer gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

ja-bond77

#8 » 08:02:43, 14-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gäller urkopplingmöjlighet till kärran lär du väl ha flera meter ledigt utrymme i vagnsramen att placera en klokoppling på? Blir mycket intressant att följa detta! :buga:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Holger

#9 » 09:48:37, 14-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket spännande! :thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

JengaPRO (trådstartaren)

#10 » 10:07:55, 14-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Vad gäller urkopplingmöjlighet till kärran lär du väl ha flera meter ledigt utrymme i vagnsramen att placera en klokoppling på? Blir mycket intressant att följa detta! :buga:


Med klokoppling menar du då en flexibel axelkoppling eller någon i och urkopplingsbar koppling?

I vagnen finns inte mycket plats men helt omöjligt är det kanske inte. Den måste dock vara "fjärrmanuvrerad" då man inte kommer in i vagnsboxen då maskinen är lastad.
Kan ta någon bild inifrån vagnen ikväll.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

ja-bond77

#11 » 16:09:28, 14-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här hittas en modell 58 decaNewton(580Nm) variant t ex:
http://www.flowfitonline.com/acatalog/M ... tches.html

Hittade en tråd där man monterad dylikt med kabelreglage:
http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... ND-t=47563

Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/CGF87/img-20131228-205935.jpg
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

JengaPRO (trådstartaren)

#12 » 16:45:43, 14-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

aha en sån där.
I mitt fall är dock momentet uppåt 2500Nm.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

ja-bond77

#13 » 16:54:30, 14-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns nog bara man letar. Men troligtvis billigast på skroten.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

JengaPRO (trådstartaren)

#14 » 17:35:06, 14-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tidigare när jag funderade kring hur den spårar så kom jag fram till att det främre hjulparet på traktorn spårar med det främre hjulparet på vagnen med de bakre paren inte alls spårar. Hur det blir totalt sett är lite svårt att inse. Ja menar får man inbyggda laster i respektive låda eller mellan fram och bakaxel?
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

roten

#15 » 22:45:38, 20-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här måste följas! Har det hänt nåt mer?
roten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:08, 16-06-2009
Ort: Luleå


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se