Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

8x8 size M

1631 inlägg • Sida 89 av 109
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

JengaPRO (trådstartaren)

#1321 » 11:10:50, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Vad kul att du äntligen fått tag på fräsen! Såg ju riktigt bra ut. :thummar:

Går utmärkt att lyfta maskiner över tumshöga trösklar. Ta fräsen längst fram på handtrucken och kör fram till tröskeln. Lyft upp och palla under fräsen med brädor om det behövs. Sänk ner, kör in handtrucken så långt att främre hjulen kommer över tröskeln. Lyft igen och kör in fräsen så långt det går. Sänk ner. Ibland kan man i detta läge få upp handtruckens hjul över tröskeln, ibland behöver man ta ytterligare ett omtag.
Om man är extremt nojig för att luta maskinen när man fått in främre hjulen men bakre fortfarande är utanför får man palla upp under bakre hjulen med lagom tjocka brädor. Men om du inte planerar att flytta fräsen på daglig basis hade jag struntat i att lägga tid på en vagn utan använt en handtruck.


Kanske går men då får man inte av den från pallen sen. En vagn borde jag få ihop på en dag.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355



JengaPRO (trådstartaren)

#1322 » 11:15:38, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

MekJan skrev:Armen lär inte passa på en duomill , den ska användas till UF när vertikalhuvudet är bortmonterat ! :wave:


Bild
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

MekJan

#1323 » 11:17:24, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stickapparaten lär nog passa men armen får du nog ingen vettig infästning på ,det var den som ska vara till UF ! :smile:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

JengaPRO (trådstartaren)

#1324 » 11:20:50, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

MekJan skrev:Stickapparaten lär nog passa men armen får du nog ingen vettig infästning på ,det var den som ska vara till UF ! :smile:


Jag är nog inne på det också dvs att apparaten passar men inte armen.
Skulle kunna göra någon specialanpassning för den...eventuellt. Dock så är det ju inte så att den kommer användas så ofta så enklast är nog att använda bordet för att få den på plats.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Stridis2

#1325 » 13:32:02, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:
Stridis2 skrev:Vad kul att du äntligen fått tag på fräsen! Såg ju riktigt bra ut. :thummar:

Går utmärkt att lyfta maskiner över tumshöga trösklar. Ta fräsen längst fram på handtrucken och kör fram till tröskeln. Lyft upp och palla under fräsen med brädor om det behövs. Sänk ner, kör in handtrucken så långt att främre hjulen kommer över tröskeln. Lyft igen och kör in fräsen så långt det går. Sänk ner. Ibland kan man i detta läge få upp handtruckens hjul över tröskeln, ibland behöver man ta ytterligare ett omtag.
Om man är extremt nojig för att luta maskinen när man fått in främre hjulen men bakre fortfarande är utanför får man palla upp under bakre hjulen med lagom tjocka brädor. Men om du inte planerar att flytta fräsen på daglig basis hade jag struntat i att lägga tid på en vagn utan använt en handtruck.


Kanske går men då får man inte av den från pallen sen. En vagn borde jag få ihop på en dag.

Strunt i att ta den på pall. Lyft direkt mot maskinens fot. När du ska ha ner den så låter du antingen den stå så högt upphissad på fötterna att handtrucken går under eller ställer du av den på en hög med brädor på var sida. Vippa sedan fräsen så du tar bort en bräda på ena sidan. Därefter vippa åt andra sidan och ta bort två brädor på nästa sida.
Personligen tycker jag om att kunna ta mina mindre maskiner direkt med handtruck. När jag renoverade min maskindelstvätt byggde jag den så man kan ta den både från lång- och kortsida med handtruck. Har bara behövts en gång på över 20 år, men rackarns vad smidigt det var då! :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

JengaPRO (trådstartaren)

#1326 » 23:01:08, 09-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till slut kom den på plats! Återstår bara att plocka av hjulen och ställa den på fötterna. Har räknat och jag tror jag lagt ca 60h på att hämta, tvätta, göra rent tanken, dra om elkabeln in, göra vagnen till den och få den på plats.
Fixade det själv med hjälp av en domkraft och ett rejält plattjärn jag använde till att bända med.
Kört 8h idag och på den tiden har jag inte suttit ner. Nu är jag slut! Det var inte utan svettdroppar som fräsen kom på plats om vi säger så!
Svetsa vagnen, montera hjulen, baxa fräsen dit och något annat dit (det är lite trångt) och vips hade 8h gått.

En sak som är bra med vagnen är att när den står på hjulen så får man in en palldragare eller domkraft under den. Borde placerat balkarna lite längre fram dock.

Bild
Bild
Bild
Bild

13 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1327 » 21:06:19, 29-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kinafräsen såld och tomten har kommit med nya digitaler till min Sajo :)
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1328 » 18:56:43, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Börjar så smått komma på plats. Stor färgdisplay och verkar schysst i stort. Enda jag inte gillar är att siffertangenterna är rätt små, mindre än på min digital på svarven. Med handskar på blir det nog pilligt.

Om ni inte köpt en riktigt fin köttbit någon gång så ska ni göra det!
Tråkigt nyår men underbart kött!!! Fint salt och fin peppar och du kommer långt. Marinera INTE!!!!
Prime rib som är bättre än det du nog får på en rätt bra restaurang.


Bild
Bild

10 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1329 » 19:08:15, 08-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart killen ska ha en härdugn!
Tog den på släp. Var lite fundersam över hur mycket den kunde tänkas väga. Killen som sålde den gissade på 500kg baserat på hur tungt det gick att flytta den med palldragaren. Jag tänkte att det borde vara max så mycket. Hyrde ett släp som tog 500kg. Tyngdpunkten blev hög kan jag säga och inte troligen väger den mer än vi gissade för j*vla va det gungade i bilen på vägen till verkstaden och dämparna var mycket nedtryckta. Jag tog det väldigt försiktigt i rondellerna kan jag säga!
Backade in släpet och kopplade på spakblocket. Hade den varit 5cm högre hade det inte gått. Lyfte pall och allt och körde ut släpet. Då kom jag tänka på att dom där murkna takbjälkarna nog inte är så bra att belasta med i storleksordningen 5-600kg. Den bågnade betänkligt! Jag var snabb att att sänka ungnen kan jag säga!
Återstår att få den på plats och klura ut hur man reglerar värmen i den. Hittade bara någon slags timer på den.
Den går upp till 1000 grader i alla fall. 48cm djup vilket borde räcka.

Bild
Bild

I övrigt så är vinteruppehållet över nu. Dags att komma igång igen. Behöver bara fixa lite annat först...

Jag skulle behöva fräsa några cirklar/brickor jag har i stål som är utskurna med laser eller om det är gas. Ytan invändigt är för grov och oexakt. Tanken är att sätta upp dom i rundmatningsbordet och fräsa på insidan så det blir runt och fint.
Nu till frågan. Det blir ju hårt när man skär med gas och laser i kanten på metallen. Funkar det att fräsa eller kommer jag bara förstöra fräsarna?
Är det bättre med en valsfräs än en pinnfräs?
Är min fräs för liten för en 30 millimeters valsfräs?

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Stridis2

#1330 » 19:27:05, 08-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:...Det blir ju hårt när man skär med gas och laser i kanten på metallen. Funkar det att fräsa eller kommer jag bara förstöra fräsarna?

Jag har skurit många 10.000-tals hål i plåt med laser som sedan har gängats. Det fungerar i alla fall, så min gissning är att det fungerar att fräsa också. En M6 rulltapp är inte ett under av hållbarhet och med rätt fräs så borde den vara starkare. Men som vanligt, har jag fel så kommer säkert någon annan och berättar det. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

tortap

#1331 » 20:34:08, 08-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du kollar på ebay wish etc efter nån billig k type thermocouple så kan du läsa tempen i härdugnen med en multimeter med tempsensor typ biltemas. Då har du ett externt värde på tempen om inbyggda regleringen är lite osäker.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

JengaPRO (trådstartaren)

#1332 » 22:03:16, 08-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Om du kollar på ebay wish etc efter nån billig k type thermocouple så kan du läsa tempen i härdugnen med en multimeter med tempsensor typ biltemas. Då har du ett externt värde på tempen om inbyggda regleringen är lite osäker.


Termometer som visar temperaturen finns på den. Det är regleringen jag är fundersam över som sagt. Tror det finns en börvärdesindikator på termometern så det borde gå reglera på något sätt. Ska kolla på lördag.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

fretchi

#1333 » 23:26:53, 08-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
JengaPRO skrev:...Det blir ju hårt när man skär med gas och laser i kanten på metallen. Funkar det att fräsa eller kommer jag bara förstöra fräsarna?

Jag har skurit många 10.000-tals hål i plåt med laser som sedan har gängats. Det fungerar i alla fall, så min gissning är att det fungerar att fräsa också. En M6 rulltapp är inte ett under av hållbarhet och med rätt fräs så borde den vara starkare. Men som vanligt, har jag fel så kommer säkert någon annan och berättar det. :mrgreen:


Handlar det om vanligt konstruktionsstål så är de inte härdbara i någon större utsträckning, så då bör det gå fint.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

JengaPRO (trådstartaren)

#1334 » 09:48:53, 09-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är splines jag ska härda i första hand men även förvärma en del inför svetsning.
1000 grader ska räcka till för sätthärdning. Blir till göra en metalllåda att fylla med kol och sedan försluta
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO (trådstartaren)

#1335 » 14:25:31, 09-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur man sätthärdar hemma.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: JonasLindström och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se