Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Grävlastarmonterat spolningsaggregat för täckdiken

125 inlägg • Sida 1 av 9
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

ja-bond77 (trådstartaren)

#1 » 20:28:00, 25-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, Tror minsann det börjar bli dags för ett projekt! Riktigt lagom nu när det ska börjas med vårbruk så småningom. :ohnej:

Lite taggar: Dräneringsrensare, dräneringsspolare, täckdikesspolning, täckdikesrensning, slangspolning, avloppsrensning, salaojan huuhtelulaite, huuhtelukone, puhdistus, huuhteluputki, homburg, sieger, s-s enginering, lrma proffessional, drain jetter, draincleaner, drainage.

Lite länkar till tillverkare/försäljare av ett par märken:
http://drainage-reiniger.nl/page1.aspx
http://www.draincleaner.nl/
http://www.lrma.nu/dranering.htm


Att rensa täckdiken med lågbudgetgrejor som jag gjort hittills är nog ett av de absolut tyngsta arbetena på gården.
Bild

Man tror man ska dö på kuppen! Problemet består i att en spolningsslang kräver rätt bra vattentryck för att dra fram sig själv i täckdikesslangen(om ens då). Något sådant tryck har jag inte möjlighet att frambringa så det är muskelarbete som gäller då man ska skjuta in den 150m långa slangen. Samma jobb när man drar ut slangen tillbaks. Jag kom fram med en idé på att bygga en grävlastarmonterad version av dräneringsspolningsaggregat i denna tråd:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=10375

Jag slog fram denna idé:
Bild

Ingen som slaktade idéen så där rakt av... så det är väl bara att sätta i gång då. :smile:


Första tanken kring ett dylikt bygge är kanske att det inte är så speciellt avancerat. Bara att svetsa ihop en ram, slangrulle och matarhjul. Ack om det vore så lätt... En lite halvlurig sak är det då aggregatet kräver 3 hydraulfunktioner samtidigt:
- En hydraulmotor driver membranpumpen som förser spolningsslangen med tryckvatten och även tvättvatten på slangens utsida för att inte sand/jord/slam från täckdiket ska lämna på slangen och gå genom matarverket med stort slang- och drivhjulsslitage som följd.
- Samtidigt som det behövs olja till slangmatningen...
- ... och även till slangvindan vid ihoprullning. Vid själva utmatningen i täckdiket tänkte jag ha denna funktion urkopplad, för att man inte ska få "slangsallad". Motorns A&B portar är då ihopkoppplade för "frihjulning". Får se efter lite praktiska test om man ska bygga dit en hydraulisk skivbroms eller ej.
Allt detta gör att man måste hushålla en aning med oljan. Till en början kommer jag att köra med min gamla växtskyddsspruta i frontlastaren. Sprutpumpen vågar jag inte belasta mer än 5-6 bar tryck och pumpens flöde vid 540 rpm PTO är ca 100 l/min(minns inte exakt).Pumpens membran är nästan 30 år gamla, så jag undviker nog om möjligt att ta ut fullt tryck(15 bar) som den är byggd att prestera. Fabriksaggregat verkar ha ungefär samma flöde, men tryckprestationen är ju helt annan.

Att driva denna vattenpump är knappast nåt större problem, går säkert hur bra som helst med en helt vanlig orbitmotor. Om jag i nåt skede investerar i en riktig pump på typ 30-50bar och kring 200 l/min vatten så börjar det antagligen kräva lite effekt och kan då vara idé att satsa på en kolvmotor, ca 200 kubik skulle kunna vara lämpligt även då. Har ingen sån just nu...

Pga ovannämnda fördelning av grävlastarens oljeflöde så tänkte jag satsa på en justerbar tryckreduceringsventil som jag ställer matningstrycket med. Om man enbart monterat en vanlig kran/kulventil för att strypa flödet med till matningsmotorn så skulle det inte funka eftersom trycket då ökar till max när slangen går extra trögt eller stoppar helt. Strypningen tappar ju funktion då flödet minskar till noll. Man skulle också kunna tänka sig en justerbar övertrycksventil kopplad till returen, men då haskar jag onödigt mycket olja. En tryckreduceringsventil som stänger vid max inställt tryck borde alltså vara den optimala lösningen. Matningen kopplar jag på slänten, och flödet kommer jag att justera med gänga på den mekaniska släntpedalen. Vattenpumpen driver jag med motorhydrauliken som är elstyrd, helt öppen. Har även möjlighet att koppla MH via en mekaniskt styrd fotpedal om det skulle behövas. Det blir i så fall en gänga även där, men tror inte det ska behövas. Jag får inte riktigt fullt flöde på MH så de typ 10 minutlitrarna som aggregatet tar kommer knappast att på verka vattenpumpens varv.

För att styra matningen blir det en slidventil ute på aggregatet, där man står och "övervakar" funktionen; matningstryck, spoltryck, drivhjulstryck, eventuell slirning eller stopp av slangen osv...

Ungefär så här är alltså tanken:
Bild
De suddiga delarna hör till grävaren och resten hör till projektet. Orkar inte börjar räkna upp allt, ni får fråga om det är nåt oklart. Nån LS-styrning satsar jag inte på, tiden som riktningsventilen är i mittläge(och således med fullt tryck i ledningen) är förhållandevis marginell. Har inga uttag för direkt matning heller, allt kostar... :snow: Lite osäker om jag ska bygga dräneringsledningen också... :klia: Motorerna har inte tidigare varit kopplad på nån dränering, men det kan ju(eventuellt) bli lite större tryck nu. Den där tryckreduceringen verkar ha dylikt behov också...


En skiss på den justerbara tryckreduceringen av patrontyp, Vickers PRV2-10-K-0-35/ Trycket från maskin kommer in på 2(P) och utgången 1 är den som styr om P är öppen eller ej. Ventilen har också förmågan att skicka externt uppbyggt tryck från 1 till 3. Lite osäkert om den funktionen behövs här med enbart motorer.
Bild
http://hydraulics.eaton.com/products/pd ... RV2-10.pdf

Växelventilen har jag inte hemma ännu så jag vet inte vad modellen hette, men den är i varje fall utrustad med justerbart växlingstryck, vilket jag tror kan vara bra för i fluidsim verkade det emellanåt lite kinkigt att få till automatväxlingen. Nån som har lösen eller torrentlänk på fluidsim hydrauldelen får gärna PM:a för övrigt, halvtimmarsessioner är lite jäktigt... :vissla:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



Sebastian

#2 » 19:07:25, 26-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du tänkt använda för att mata in slangen?
Vi har kabelmatare på jobbet som vi för in käppvindor och kablar i kanalisation med
http://www.sahlins.com/se/produkter.php?sida=kat&id=21
På dom små så sitter de ett V-format band på undersidan och kabeln sjunker då ner i V:et och de blir kanongrepp och de e ingen risk att de åker från sida till sida över bandet som de har en tendens att göra på den stora som inte har V:et
Vill du har detalj bilder kan ja fota våra
Men att köpa en sån här är nog inte att tänka på, humana priser brukar inte sahlins vara kända för :???:
"Huddig - Vi har lagt grunden för en maskin utan begränsningar - Du utvecklar möjligheterna"
Sebastian
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:58, 20-08-2006
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Huddig 1160D

ja-bond77 (trådstartaren)

#3 » 19:29:48, 26-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ju ett intressant koncept! :idee3: Har inte sett spolaggregat med andra matardon än vanliga gummihjul med konkav yta själv. Klistrar in bilden:
Bild
Originalets URL: http://www.sahlins.com/se/admin/webshoppics/743.jpg
http://www.sahlins.com/se/produkter.php ... 743&gid=21

Det främsta frågan jag undrar är hur kedjan stöds på undersidan? Är där en massa hjul bakom eller är det nån plastbana som kedjan glider på? :klia:


Nu vet jag inte heller var man hittar gummihjul med konkav yta så det blev att svarva själv. :vissla: Återstår att se hur länge det håller, inte hela världen att byta yta heller. Mannerhjulen kostar inte många slantar. Bonden kommer att köra med 6-hjulsdrift, vad annars... :mrgreen:
Bild

Fuskade med att centrera kugghjulen på tandtopparna. :cool:
Bild

Lite grejor som kan vara bra att ha till bygget: En 200cc OMS danfoss motor(nyinförskaffad, begagnad), en 200cc OMP, en 50cc OMP, lite adapterflänsar, kedja, kugghjul, nav till vindan, lite andra glidlager mm...
Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Robban_C

#4 » 20:17:43, 26-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:... och även till slangvindan vid ihoprullning. Vid själva utmatningen i täckdiket tänkte jag ha denna funktion urkopplad, för att man inte ska få "slangsallad". Motorns A&B portar är då ihopkoppplade för "frihjulning". Får se efter lite praktiska test om man ska bygga dit en hydraulisk skivbroms eller ej. ...

Om du måste bromsa så är väl ändå en skivbroms att gå över ån efter vatten?

Koppla ihop A&B-portarna via en strypventil så får du en hastighetsberoende broms. Vid stillastående får du ingen broms, vid låg hastighet får du lite broms och vid hög hastighet får du mycket broms.

Eller så kopplar du ihop dom via en överströmmare ställd på lågt tryck, då får du ju en broms med konstant bromsmoment (om vi bortser från vad eventuellt internt läck i motorn ställer till med). Den kommer ju till och med att bromsa/hålla emot stillastående.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ErikPetersson

#5 » 20:43:14, 26-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Interessant bygge.
Kul att se alla dina kluriga løsningar
Hur får du fast kugghjulen i røret? Bara svarvar det koniskt och knackar in dem?
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

ja-bond77 (trådstartaren)

#6 » 21:44:59, 26-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Strypventil går ju nog bort...

Robban_C skrev:Eller så kopplar du ihop dom via en överströmmare ställd på lågt tryck...

Det funkar, men det far ett par hundra euro då igen till block o ventil... :snow: Till saken hör att den då bör ha en integrerad(eller extern parallell) backventil, finns såna? :klia: Jag försöker minimera förlusterna, 200cc vindmotorn ger bara typ 40 kg i maxvrid så jag tar allt vrid jag kan få. Vet ju inte hur högt tryck jag kan lägga på matningsmotorn utan slirning ännu, det är ju den som bestämmer trycket enligt denna konfiguration. Hade nog kunnat tänka mig en helt igenom mekanisk lösning på vindautomatiken, men man är ju för lat att börja fundera ut detta, så det blev att hosta upp pengarna på växelventil då...

Erik: Koniskt hål hade säkert funkat genom att trycka fast kuggen med pinolen=vinkelrätt, jag svarvade dock en rak fördjupning i rörändan som var lämpligt snäv till att trycka fast kuggen i.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Fredrik_

#7 » 21:50:37, 26-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du studerat vindorna som brukar sitta på slambilarna?
Åtminstonde här i sverige har spolbilarna mycket vindor med automatik. Knappast lågbudgetbyggen, men kanske kan ge ideér ändå!?
Även styrningar mm..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Anders Berg

#8 » 22:21:02, 26-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Har du studerat vindorna som brukar sitta på slambilarna?
Åtminstonde här i sverige har spolbilarna mycket vindor med automatik.


Ja, jag funderade i samma banor när jag läste tråden, på en spolbil sitter ju allt du behöver, tror jag. Kanske täckdikes spolaren är annars? Man ser i bland gamla spolbilar billigt, är nog ingen stor marknad för 25 år gamla sådana.
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

Sebastian

#9 » 22:37:09, 26-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Det var ju ett intressant koncept! :idee3: Har inte sett spolaggregat med andra matardon än vanliga gummihjul med konkav yta själv. Klistrar in bilden:
Bild
Originalets URL: http://www.sahlins.com/se/admin/webshoppics/743.jpg
http://www.sahlins.com/se/produkter.php ... amp;gid=21

Det främsta frågan jag undrar är hur kedjan stöds på undersidan? Är där en massa hjul bakom eller är det nån plastbana som kedjan glider på? :klia:

Hmm nädu skulle tro att där ligger en utbytbar plastskena, likadant på de övre bandet för att få jämnt tryck över hela bandytan

Men gör vatten trycket att slangen kommer leta sig framåt själv eller är slangen såpass styv att du kan föra den 150m?
Är slangen för mjuk kommer den ju bara böja sig vi ingången till röret fast de har du säkert koll på :thumme:

Kom å tänka på denna när ja såg din skiss:
http://www.sahlins.com/se/produkter.php ... 474&gid=57
Synd att de e så dålig bild bara :???:
"Huddig - Vi har lagt grunden för en maskin utan begränsningar - Du utvecklar möjligheterna"
Sebastian
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:58, 20-08-2006
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Huddig 1160D

ja-bond77 (trådstartaren)

#10 » 09:09:06, 27-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev: Till saken hör att den då bör ha en integrerad(eller extern parallell) backventil, finns såna? :klia:

Hade vägarna förbi denna sajt och ögonen råkade fastna på dessa sekvensventil, verkar funka på det sättet:
http://www.sterling-hydraulics.co.uk/pr ... N=93399084

Spolbilar vet jag inget om, inte heller var sjutton man kan tänkas hitta dylika. :smile: Nåja, jag har ju det mesta som synes redan fixat.

Sebastian: Den där snabel biten har jag nog koll på. Blir att svarva till styrrullar i nåt PE-material eller vad jag kan tänkas hitta... Fabriksaggregat har ibland markspjut för att hålla fast snabeln, men det ska jag nog bygga mig runt. En grävlastare har ju lite att sätta emot så det bör nog hålla emot "i luften" då. Det är ju inga höga matningstryck det är frågan om. Merparten av dragkraften lär ju komma från vattentrycket från munstycket som sprtuar bakåt:
Bild

Har fått lite gjort på stativet också:
Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Robban_C

#11 » 10:00:10, 27-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beg spolbilar och framförallt deras delar borde man väl kunna hitta på nån lastbilsskrot?
Nåja, innan detta läses av "Bonna i öster" så har han väl hunnit bygga klart antar jag. :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Fredrik_

#12 » 11:01:56, 27-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Beg spolbilar och framförallt deras delar borde man väl kunna hitta på nån lastbilsskrot?
Nåja, innan detta läses av "Bonna i öster" så har han väl hunnit bygga klart antar jag. :mrgreen:

Det mesta av de bilar som är "Polisgröna" åker nog österut redan i dagsläget. Går mycket till bla Estland...
Tänkte i första hand att det kunde vara lämpligt studiematerial...
www.Interconsult.se är väl EN av de som bygger.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77 (trådstartaren)

#13 » 21:29:57, 27-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Upptagen bonde.
Bild


Fastsvetsning av nav till vindan. Blev att flytta om det litet efter bilden togs ännu.
Bild


Frågan dök upp vad balken nertill som spretar till sidan har för uppgift. Jo, då man stöter mot en ospolningsbar propp i täckdiket, må det vara rost eller bara tegelrören som skaftar, då blir det att gräva upp skiten och sålunda måste man först sätta spolaggregatet åt sidan. Utan nämnda balk stjälper aggregatet lätt, med vindskada som eventuell följd. Och inte får man det ikrokat tillbaks heller, alltså balken är nödvändig. Om den är balansmässigt placerad på det bästa stället kan säkert diskuteras, jag testar så där till en början. :smile:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Fredrik_

#14 » 21:40:41, 27-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla bilder :uupps:
Eller är det kameran som luras? :grin:
Står ju datum i hörnet på bilden...
(Kanske redan provkört annars :thummar: )
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77 (trådstartaren)

#15 » 21:46:14, 27-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:mrgreen:


Tycker det blir lite bättre eller kanske "lämpligare" flyt i tråden på detta vis med ett par bilder i gången...


Nån som har några idéer var jag hittar ett mäthjul till humant pris? Det ska helst ha diameter kring 159,15mm eller liknande. De här som är kring 318,3 mm verkar finnas här o där men det blir för stort o trångt med den storleken. Det ska ha mekaniskt räkneverk, ingen elekronik.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se