Intressant läsning och lösningar.
Jobbar till vardags med att köra spolbil och har rensat/spolat åtskilliga km täckdicken.
har ju lite bättre kapacitet på mina grejer, men det stora problemet är ju alltid att komma ut med 32 tons
lastbil på en åker.
En del har ju framförhållning och kör igenom allt när det är stubb eller tjäle, men har vid flertalet gånger åkt i länk efter stora maskiner runt på gärden.
Använder 1/2" stålarmerad spol
slang till 4" rör och 1" kevlararmerad gummislang till det som är större. Bilen ger 405l/min@175bar
går åt ganska mycket
tryck för att slangen ska gå,ut i hela sin längd, sen drar man ju rent ledningen på hemvägen och då med bra munstycken skall man ha 60bar i dysan/munstycket allt över detta så går vattnet över från droppar till dimma och tappar mycket av sin rengörande effekt.
Väldigt sällsynt att man spolar sönder rören ens med de tryck vi använder.
Bäst dragförmåga ger munstycken utan hål framåt,men ibland måste man ha det för att lösa proppar, men det halverar nästan sträckan slangen vill dra sig. Nästa nackdel med framåtspol är att skulle det vara ett hål eller öppen fog så gräver sig det munstycket ut i marken och i bästa fall upp i dagen så man ser vart man ska gräva.
Så nu har jag nördat tillräckligt om spolning för denna gången
Riktigt bra munstycken har inbyggda rör/kanaler från slanganslutningen till varje utlopp. (Likt bl missil)
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.